    Date: Sat, 24 Dec 2011 15:13:27 +0100
    From: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Malowanie schematów - zupełnie luźny temat

    Użytkownik MH napisał:
    > Wiele naprawdę poważnych firm publikuje na swoich stronach wiele pożytecznych
    > schematów do różnistych aplikacji.
    > TI , Analog Devices itd.. Co jest jednak 'upierdliwe' ?! Bardzo popularne w
    > USA jest stosowanie na schematach
    > tzw. "off sheet connection". Znajdziecie to w Cadence OrCad/Allegro ,
    > Protel/Altium itd.. Moim zdaniem , BARDZO Źle
    > się czyta takie schematy.. Mało tego , nawet przy stosunkowo małej ilości
    > połączeń , autorzy projektu nie "malują połączenia" od
    > U_xx-pin_xx do U_yy-pin_yy , tylko robią 'małą krechę' od pina scalaka i dają
> [...]

    Wiesz, schemat można narysować bo przepisy wymagają (tu kłaniają się
    schematy z najrozmaitszych DTR-ek) albo narysować bo zamawiający za
    wiedzę w nim zawartą płaci.
    Osiem lat zajmowałem się tym drugim - czyli rozkładaniem układów
    scalonych na czynniki pierwsze. Narysowanie schematu układu scalonego
    bez bardzo radykalnego przestrzegania pewnych konwencji graficznych i
    bez naprawdę głęboko przemyślanego hierarchicznego podziału czyni go
    zupełnie nieprzydatnym. Osobiście uważam siebie za jednego z lepszych na
    świecie speców od rysowania schematów - bo to ja z dwoma kolegami przez
    te osiem lat wyznaczałem standardy graficzno - jakościowe w czołowej
    firmie zajmującej się reverse engineeringiem układów scalonych.
    W naprawdę prawidłowo narysowanym schemacie istotne jest nawet optyczne
    zgranie głównego wejścia z głównym wyjściem sygnału - powinny leżeć w
    jednej osi, główny sygnał przez bloki powinien płynąć wzdłuż jednej osi
    itd... I takie schematy się czyta jednym rzutem oka, takich schematów
    byś chciał.

    Na drugim końcu (gorsze od schematów z DTR-ek) są maszynowo generowane
    schematy układów cyfrowych. Porównać je można do ślimaka pomrowa albo do
    węża boa który połknął słonia (nie mylić z kapeluszem!). Z lewej cienko,
    po środku grubo, z prawej cienko - i tyle wiemy, więcej wiedzy z gołej
    netlisty można wyciągnąć (bo netlistę łatwo w automat do analizy
    wpuścić, graficzną postać schematu bywa trudniej...)

    Ale potrzebę jasnego prezentowania schematów czuć może tylko ktoś kto
    musiał panować nad schematami dużych struktur - konstruktorzy systemów,
    konstruktorzy (jak ja) układów scalonych, analitycy (jak ja) układów
    scalonych - jak się ma schemat z czterema opornikami, sześcioma
    kondensatorami, trzema wejściami, jednym wyjściem i jedną pętla a
    pośrodku schematu symbol scalaka jako czarnej skrzynki to niezależnie
    od jakości graficznego przedstawienia da się taki schemat zrozumieć. I
    ludzie którzy daleko poza takie schematy nie wyszli mogą sobie nie
    uświadamiać jak ważne jest właściwe przedstawienie graficzne schematu -
    ważne dla nich żeby schemat był formalnie poprawny.

    --
    Darek
    P.S. Największa dokumentacja układu w jakiej opracowaniu brałem udział