  • 1. Data: 2012-09-15 21:34:25
    Temat: Małe urządzenie GSM z wbudowaną anteną - czego się spodziewać?
    Od: Konop <k...@g...pl>

    Witam!

    Ma powstać małe urządzenie, które składać się będzie z prostego mikrokontrolera z
    USB, modułu GSM (jakiegoś najprostszego) + akumulatorek. Urządzenie ma za pomocą
    modułu od czasu do czasu wysłać zdefiniowanego wcześniej SMSa. Prościzna. Obawiam się
    tylko jednego - antena ma być wbudowana. Albo drukowana na PCB, albo jakaś ceramiczna
    czy coś w tym stylu leżąca bezpośrednio na PCB. Czy mam się spodziewać jakiś dużych
    zakłóceń, które mogą wpłynąć na pracę samego procka lub na transmisję (UART) między
    modemem a uC albo po USB (z PCtem)?
    Niby w telefonie wszystko chodzi na jednym PCB i nic się nie gryzie, a
    częstotliwości dużo wyższe i dużo więcej elektroniki. Ale tam jednak jest
    wielowarstwowe PCB, ekranowane są poszczególne sekcje itp.
    Muszę w tej chwili *oszacować* jakiego rzędu środki są potrzebne, aby ryzyko
    jakiś "jaj" było minimalne. Da radę to zrealizować na dwuwarstwowym PCB bez
    ekranowania reszty elektroniki? Czy raczej konieczne będzie więcej warstw
    (ekranowanie pomiędzy jedną a drugą stroną PCB) i ekranowanie reszty elementów?
    Wiem, nikt szklanej kuli nie posiada, ale pytam bardziej doświadczonych
    elektroników czego się można spodziewać. Może ktoś kiedyś robił coś z anteną GSM na
    PCB i mniej-więcej wie jaki to może mieć wpływ na resztę elementów? Ja sam spotkałem
    się z przypadkiem zakłócania karty SD przez modem GSM (z zewnętrzną anteną), ale tam
    akurat była bardzo źle poprowadzona ścieżka antenowa, więc ciężko brać to jako
    odniesienie.

    Z góry dzięki za pomoc!

    Pozdrawiam
    Konop

  • 2. Data: 2012-09-16 10:43:40
    Od: "Q" <n...@s...org>

    Ogolnie bedzie posiewac, zwlaszcza podczas nawiazywania polaczenia
    i dla bezpieczenstwa zamknij swoja elektronike w jakims ekranowanym-czyms.
    (dziurkowana blaszka jak w telefonach czy wypsikanie obudowy czyms ala
    Kontakt Chemie Graphit, no, ale koliduje to z wymogiem "antena wewn.")

    W przeciwnym razie nie dziw sie przypadkowym restartom uP, dziwnym zwiochom,
    itd -
    - nie bez powodu wiekszosc bebechow w telefonie jest ekranowana :).

    PS
    Ktos tu kiedys (w sensie "pare lat temu") wrzucil ciekawy link
    do pdf'a o projektowaniu PCB - tam cos bylo o prowadzeniu mas, zakloceniach,
    itd.

  • 3. Data: 2012-09-16 11:21:25
    Od: Pawel2420 <z...@n...pl>

    W dniu 2012-09-15 21:34, Konop pisze:
> [...]
    akurat była bardzo źle poprowadzona ścieżka antenowa, więc ciężko brać to jako

    Podchodzisz do problemu z niewłaściwej strony.
    Najtrudniej jest tak umieścić antenę obok przewodzących elementów aby
    miała odpowiednią impedancję dla wszystkich używanych pasm oraz sensowną
    kierunkową charakterystykę promieniowania.
    Jeśli to uzyskasz to raczej nie potrzeby stosowania dodatkowych ekranów,
    płytek wielowarstwowych itp.

    Paweł

  • 4. Data: 2012-09-16 14:12:47
    Od: Konop <k...@g...pl>

> [...]
    > miała odpowiednią impedancję dla wszystkich używanych pasm oraz sensowną
    > kierunkową charakterystykę promieniowania.

    Czyli rozumiem, że najtrudniejsze wyjście jest najlepsze?

    > Jeśli to uzyskasz to raczej nie potrzeby stosowania dodatkowych ekranów,
    > płytek wielowarstwowych itp.

    Problem jest taki, że na układach w.cz. po prostu się nie znam. Dlatego ich nie
    projektuję - kładę gotowy moduł i tyle ;). Niestety, moduł trzeba połączyć z
    anteną... Sam nie zaprojektuję anteny o takiej charakterystyce, jaką bym chciał, a
    stosowanie gotowców raczej w tym przypadku się nie sprawdzi, nie??

    Pozdrawiam
    Konop

  • 5. Data: 2012-09-16 16:21:53
    Od: Pawel2420 <z...@n...pl>

> [...]
    stosowanie gotowców raczej w tym przypadku się nie sprawdzi, nie??

    Zastosuj antenę przewidzianą do umieszczenia na PCB. Zapewne w
    dokumentacji znajdziesz zalecenia aby zachować określony odstęp od
    pozostałych elementów. Jeśli wielkość urządzenia nie jest krytyczna to
    takie rozwiązanie będzie najprostsze.

    Paweł

  • 6. Data: 2012-09-16 22:20:28
    Od: Konop <k...@g...pl>

    W dniu niedziela, 16 września 2012 16:21:54 UTC+2 użytkownik Pawel2420 napisał:
> [...]
    > dokumentacji znajdziesz zalecenia aby zachować określony odstęp od
    > pozostałych elementów. Jeśli wielkość urządzenia nie jest krytyczna to

    To dobry pomysł. Przejrzałem kilkanaście PDFów i żadnych konkretów nie znalazłem.
    Jedynie tutaj:
    http://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source
    =web&cd=14&ved=0CDUQFjADOAo&url=http%3A%2F%2Fwww.ant
    enova.com%2FApp%2520Notes%2FCellular%2520gigaNOVA-09
    MD-0024-1-AN.pdf&ei=jjBWUPDHMbTU4QTsv4DQBQ&usg=AFQjC
    NE3O5UtZI_VhMjCMa8m990x4FrrCg

    na stronie 2 jest jakaś wzmianka, że minimum to 5mm. Zaś dalej piszą o rozmiarach
    "pola masy" przed anteną i wychodzi na to, że 48mm to masakrycznie mało... .
    A wymiary - niestety - są krytyczne. Całość ma mieć ok 50x50mm... . Więc dupa,
    myślałem, że temat prosty. Wystarczy kupić gotowca, położyć i będzie dobrze, a chyba
    jednak bez fachowej wiedzy się nie obejdzie....

    Pozdrawiam
    Konop

  • 7. Data: 2012-09-17 09:32:25
    Od: nur <n...@b...eu>

    A coś takiego?
    http://electricimp.com/

  • 8. Data: 2012-09-17 14:05:19
    Od: "m4rkiz" <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    "Konop" <k...@g...pl> wrote in message
    ps.com...
> [...]
    > ktoś kiedyś robił coś z anteną GSM na PCB i mniej-więcej wie jaki to może mieć

    ja nie, ale kiedy pracowalem w pewnej serwerowni nauczylem sie nie odkladac
    telefonu kolo upsa - jezeli ktos zadzwonil ups sie restartowal :P

    bylo to sporo pod ziemia i pewnie lecial na maksymalnej mocy - wiec warto
    sprawdzic w najgorszych mozliwych warunkach zeby sie nie okazalo ze w miejscu
    o slabym sygnale beda jaja

  • 9. Data: 2012-09-17 17:08:37
    Od: Konop <k...@g...pl>

    W dniu poniedziałek, 17 września 2012 09:32:25 UTC+2 użytkownik nur napisał:
    > A coś takiego?
    >
    > http://electricimp.com/

    Ale to jest chyba WiFi, a nie GSM ;).