eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaMałe urządzenie GSM z wbudowaną anteną - czego się spodziewać? › Re: Małe urządzenie GSM z wbudowaną anteną - czego się spodziewać?
    From: Pawel2420 <z...@n...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Małe urządzenie GSM z wbudowaną anteną - czego się spodziewać?
    Date: Sun, 16 Sep 2012 11:21:25 +0200

    W dniu 2012-09-15 21:34, Konop pisze:
    Muszę w tej chwili *oszacować* jakiego rzędu środki są potrzebne, aby
    ryzyko jakiś "jaj" było minimalne. Da radę to zrealizować na
    dwuwarstwowym PCB bez ekranowania reszty elektroniki? Czy raczej
    konieczne będzie więcej warstw (ekranowanie pomiędzy jedną a drugą
    stroną PCB) i ekranowanie reszty elementów?
    > Wiem, nikt szklanej kuli nie posiada, ale pytam bardziej doświadczonych
    elektroników czego się można spodziewać. Może ktoś kiedyś robił coś z anteną GSM na
    PCB i mniej-więcej wie jaki to może mieć wpływ na resztę elementów? Ja sam spotkałem
    się z przypadkiem zakłócania karty SD przez modem GSM (z zewnętrzną anteną), ale tam
    akurat była bardzo źle poprowadzona ścieżka antenowa, więc ciężko brać to jako
    odniesienie.

    Podchodzisz do problemu z niewłaściwej strony.
    Najtrudniej jest tak umieścić antenę obok przewodzących elementów aby
    miała odpowiednią impedancję dla wszystkich używanych pasm oraz sensowną
    kierunkową charakterystykę promieniowania.
    Jeśli to uzyskasz to raczej nie potrzeby stosowania dodatkowych ekranów,
    płytek wielowarstwowych itp.

    Paweł