eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaMałe urządzenie GSM z wbudowaną anteną - czego się spodziewać? › Małe urządzenie GSM z wbudowaną anteną - czego się spodziewać?
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Date: Sat, 15 Sep 2012 12:34:25 -0700 (PDT)
    Subject: Małe urządzenie GSM z wbudowaną anteną - czego się spodziewać?
    From: Konop <k...@g...pl>

    Witam!

    Ma powstać małe urządzenie, które składać się będzie z prostego mikrokontrolera z
    USB, modułu GSM (jakiegoś najprostszego) + akumulatorek. Urządzenie ma za pomocą
    modułu od czasu do czasu wysłać zdefiniowanego wcześniej SMSa. Prościzna. Obawiam się
    tylko jednego - antena ma być wbudowana. Albo drukowana na PCB, albo jakaś ceramiczna
    czy coś w tym stylu leżąca bezpośrednio na PCB. Czy mam się spodziewać jakiś dużych
    zakłóceń, które mogą wpłynąć na pracę samego procka lub na transmisję (UART) między
    modemem a uC albo po USB (z PCtem)?
    Niby w telefonie wszystko chodzi na jednym PCB i nic się nie gryzie, a
    częstotliwości dużo wyższe i dużo więcej elektroniki. Ale tam jednak jest
    wielowarstwowe PCB, ekranowane są poszczególne sekcje itp.
    Muszę w tej chwili *oszacować* jakiego rzędu środki są potrzebne, aby ryzyko
    jakiś "jaj" było minimalne. Da radę to zrealizować na dwuwarstwowym PCB bez
    ekranowania reszty elektroniki? Czy raczej konieczne będzie więcej warstw
    (ekranowanie pomiędzy jedną a drugą stroną PCB) i ekranowanie reszty elementów?
    Wiem, nikt szklanej kuli nie posiada, ale pytam bardziej doświadczonych
    elektroników czego się można spodziewać. Może ktoś kiedyś robił coś z anteną GSM na
    PCB i mniej-więcej wie jaki to może mieć wpływ na resztę elementów? Ja sam spotkałem
    się z przypadkiem zakłócania karty SD przez modem GSM (z zewnętrzną anteną), ale tam
    akurat była bardzo źle poprowadzona ścieżka antenowa, więc ciężko brać to jako
    odniesienie.

    Z góry dzięki za pomoc!

    Pozdrawiam
    Konop