  • 11. Data: 2013-04-08 07:33:35
    Temat: Re: Lightroom 4
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    <T...@s...in.the.world> wrote:

    > A moglbys to ponownie przytoczyc?

    Wiadomo, że rękopisy nie płoną tak łatwo... ;-)

    Mam tylko w pamięci, że kiedy ostatni raz używałem LR (dawno, dawno
    temu :) , to w efekcie wejścia głębiej w program doszła mi tylko kolejna
    porcja solidnych wkurzaczy.

    [mr.]

    Nowy LR 4 (a niech ich dunder!)

    Adobe wypuściło nowego Lajtruma 4 - na razie tylko betę, ale w
    związku z tym właśnie teraz muszą mieć okres wyczulenia na uwagi od
    użytkowników, o które proszą choćby tu:
    http://feedback.photoshop.com/photoshop_family (a pewnie i gdzie indziej).

    Już się nakręciłem, żeby ich uświadomić jak w prosty sposób osiągnąć
    prawdziwe wyżyny użyteczności ;) , gdy nagle spostrzegłem info:
    porzucamy WinXP! No to spadajcie...

    Oni zrezygnowali z XP, więc ja zrezygnowałem z kodowania moich uwag
    na Globish - zostanę przy LR 3 (bo się już, kurka, sformatowałem... :)
    Ale gdyby ktoś miał ochotę trochę popędzić ich do roboty, to proszę się
    nie krępować i śmiało ich tym zasypać, może coś dotrze. :)

    LR_3 @ WinXP(!)
    =====

    (od dłuższego już czasu mam odinstalowanego LR, więc nie mam jak
    sprawdzić, ale akurat te błędy i braki były na tyle wkurzające, tak
    głęboko wryły się w świadomość, że prawie na pewno niczego nie pomyliłem :)

    TYLKO OBRÓBKA ZDJĘĆ, TYLKO DZIAŁ DEVELOP:
    =====

    # Niby poprawione, a jednak wciąż skopany absolutnie podstawowy
    skrót dla Windows: Alt+TAB (konieczne podwójne używanie - b. mylące!
    [ale wcześniej było jeszcze gorzej: LR za każdym razem spadał na koniec
    kolejki oraz blokował się otwarty lewy panel]).

    # Nie widzę możliwości opisywania wirtualnych kopii - potem człowiek
    już nie pamięta, po co zostały stworzone, czym się różnią od innych.

    # Cofanie czynności krok po kroku kasuje wszystko totalnie, łącznie
    z utworzonymi presetami itp. elementami nie do skasowania.

    # BRAK! możliwości obrotu zdjęcia z marginesami wybranego koloru!!!
    (obecnie człowiek jest ograniczony do prostokąta wpisanego w zdjęcie -
    - nawet, gdy brakujący kawałek i tak byłby np. czarny).
    # Wersja rozszerzona: automatyczne przedłużenie koloru -
    uzupełnianie stworzonych trójkątnych marginesów (po obrocie)
    bezpośrednim kolorem spadu (uśrednione jakieś 3-5% szerokości przy
    krawędzi, np. cienie, gładkie niebo) - imitacja szerszego kadru.

    # Bezsensowne defaultowe wczytywanie ostatniej pracy na starcie bez
    możliwości wyłączenia.

    # BRAK! możliwości blokady menusów - zwłaszcza prawego, tak żeby
    żadne kliknięcia myszką nic tu nie zmieniały.

    # BRAK! możliwości działanie rolką, gdy włączona jest opcja zmiany
    wartości (i wygodnego zmieniania jej rolką).

    # BRAK! możliwości tworzenia własnych skrótów klawiaturowych.

    # BRAK! możliwości zmiany kolejności obróbki (oprócz odszumiania
    i doostrzania są też specyficzne sytuacje, gdy kolejność czynności ma
    znaczenie).

    # Zbyt biała ramka po wyłączeniu świateł ("L") (wali po oczach!) -
    wystarczyłaby np. o 1/4 jaśniejsza od odcienia tła.

    # Zamiast gładkiego czarnego/szarego tła, przydałyby się jakieś
    drobne, prawie jednolicie ciemne struktury, np. jakaś imitacja
    ziarnistego czarnego papieru (np. ukośna szachownica z ciasno
    upakowanych poziomych owali).

    # BRAK! możliwości zmiany sortowania miniatur bez potrzeby ciągłego
    wychodzenia z Develop.
    "Znacie może jakiś sposób na zmianę porządku sortowania miniatur
    (tych na dole) podczas obróbki zdjęć (dział "Develop") - bez ciągłego
    wracania do działu "Library"? (tam jest to łatwo dostępne, a podczas
    "Develop" coś nie widzę?)."

    # Wpisywanie nazwy presetu: 'ą'/(wszystkie PL litery z R_Altem?)
    kasuje cały wpis!

    AutoLeveling nie uwzględnia krzywej, winiety, etc.
    Auto WB nie potrafi uśrednić obszaru, tylko bierze pod uwagę jeden
    zupełnie przypadkowy (np. zaszumiony) piksel. I to zawsze z oryginału,
    bez względu na próby zblurowania obrazu deClarity, a pewnie także na
    zmianę odcieni poprzez zarządzanie kolorami.

    OPCJE ZAPISYWANIA:
    =====

    # Jakoś nie chcą u mnie działać zautomatyzowane mechanizmy tworzenia
    nazw i automatycznego opisywania - LR za każdym zdjęciem generuje to
    samo (= konflikt nazw i durnowate powtórki, np. '01' od Lightrooma na
    każdym pliku + 0x jako numer własny) zamiast ładnie generować kolejne
    numery.

    # BRAK! uwzględniania plików w folderze docelowym z daną strukturą
    nazwy (i kontynuacja ciągłości).

    # BRAK! możliwości automatycznego nadawania kolejnych numerów w
    przypadku konfliktu z nazwą już obecną w folderze (czyli zapisywanie bez
    jakichkolwiek dodatkowych pytań).

    # BRAK! opcji nadawania plikowi daty wg EXIF.

    # Durny sharpening bez parametrów i jeszcze kilka małoprzemyślanych
    tam opcji.

    INNE:
    =====

    # Autoimport nie wczytuje plików:
    - PNG!!!
    - BMP!!!
    - Tylko do odczytu!!!

    # Pomijam milczeniem ogólną dziwną logikę programu, budowania
    jakichś baz, itp., w czym się trudno połapać, a czasem nawet odnaleźć
    pliki już obrobione.

    pozdrawiam serdecznie

    /-/

    Mariusz [mr.]

    ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
    ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
    ladakhNAwp.pl

    BRAK OPCJI ZARZĄDZANIA SPADAMI NA ODBITCE! Lab obcina część kadru,
    więc zamiast ryzykować czarne niedocięcia lub utratę cennego kadru na
    spadach najlepiej pozostawić i tak cropowaną część kadru, ale LR w ogóle
    nie rozumie tej logiki i wszystko stosuje i tak do całości (efektem jest
    zwłaszcza niedopuszczalnie krzywa winieta, ale też zły AutoLeveling, zły
    AutoWB, złe wyniki clippingu, histogramu, etc).

    Pipeta działa zawsze z jednego piksela i to na oryginale! (bez względu
    na stopień zblurowania i deClarity w obróbce - i tak bierze z
    oryginału). Czyli kompletnie bez sensu rozwala ręczny WB, bo jeden
    piksel zawsze jest obciążony jakimś szumem.

    szybkie porównanie skokowe

    minimalizacja

    opcje zapisywania + kolejność czynności

    opcje automatycznego opisywania - kolejne numery

    Leżą opcje AutoNazywania plików, brak (?) opcji automatycznej zmiany
    nazwy w przypadku konfliktu z nazwą pliku już istniejącego.

    Niebezpieczne:
    strzałki L/R przeskakują między zdjęciami
    L_Alt - maska

    LR - zmiana sortowania miniatur - pytanko.

[...]

    LR zbudowany jest na dziwnej logice i teraz sam już nie wiem, czy
    to ja czegoś nie dostrzegam, czy to raczej autorzy coś skiepścili (np.
    z drobnych, lecz upierdliwych braków: nie widzę możliwości opisywania
    wirtualnych kopii - potem człowiek już nie pamięta, po co zostały
    stworzone; wciąż skopany skrót Alt+TAB [ale wcześniej było jeszcze
    gorzej: LR za każdym razem spadał na koniec kolejki oraz blokował się
    otwarty lewy panel]; cofanie czynności krok po kroku kasuje wszystko
    totalnie, łącznie z utworzonymi presetami... ["Jak pani chce, to jak tak
    mogę jeszcze długo? Nie trzeba? Dziękuję. Ocena bardzo dobra, którą
    otrzymałem zdopinguje mnie do dalszej systematycznej pracy!" :)))) ).
    No ale niestety - sformatowałem się już do LR i dla kilku zdjęć nie
    będę zmieniał programu. :)

    Ale podejrzewam, że nie dotarłem do tego (choć brzmi obiecująco
    i nie powinno być problemu z wdrożeniem) - jak już wspominałem, logika
    LR jest dla mnie dziwna, więc staram się nie wchodzić zbyt głęboko w
    program (czasem można wdepnąć w niezłe bagno), bo za chwilę z nim
    kończę, a jak wrócę po kilku miesiącach przy okazji następnego wypustu
    odbitek, to i tak trzeba będzie bardziej skomplikowane rzeczy opanowywać
    od początku.

    Tylko teraz mnie wkurzył ciut ponad zwykłą normę - nagła zmiana
    koncepcji*** i muszę w większym zbiorze porobić poprawki do różnych
    zdjęć wykonanych/obrobionych w różnych okresach, przez co zacząłem
    zmieniać porządki sortowania. Prosta sprawa, czyli szybkie pytanko,
    idealne na grupę (wydawałoby się... :))

    Na obronę autorów LR dodam, że wierzę (no, chciałbym wierzyć), iż
    przy stałym użytkowaniu LR potrafiłby wreszcie przekonać do swojej
    logiki, a różne "wynalazki" znalazłyby swoje zastosowanie (nie mówię
    oczywiście o zauważalnej puli drobnych niesprawności). Problemem
    Lajtruma są natomiast wysokie "bariery wejścia w system" dla
    niedzielnych obrabiaczy.

    *** Dotychczas po obrocie lub zrekadrowaniu przycinałem zdjęcie do
    proporcji oryginału. Niedawno zacząłem je przycinać do rzeczywistego
    formatu papieru, a teraz jeszcze pomyślałem, że to też nie jest
    optymalne rozwiązanie ze względu na spady. No i narobiło się tego
    latania po plikach.

    [mr.]