  • 151. Data: 2017-04-14 14:41:51
    Temat: Re: Latająca butla
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu piątek, 14 kwietnia 2017 21:30:28 UTC+9 użytkownik Marek napisał:

    > Bo żaden z nich nie był.pod palec. Nokia tępo widziała tylko
    > interfejs na patyku. Dopiero geniusza było trzeba by odkryć, że każdy
    > ma naturalne narzędzie do interfejsowania i przekonać, że dwa
    > przyciski (kafelki) na ekranie wystarczy zamiast 100 w rozmiarach
    > 3x3mm.

    Ja miałem HTC Himalaya. W zasadzie był pod rysik, ale od biedy dawało się tego używać
    palcem, choć filozofia systemu stanowczo była nastawiona na wysoką precyzję rysika.
    Ale to nie było problemem telefonów z WinCE. Przyczyną ich marnego powodzenia było
    przywiązanie do filozofii hi-endowej niszy. Przyszedł HTC z Googlem, zrobili G1 (z
    klawiaturą, żeby było pod palec) na rynek jak najbardziej streamlinowy i rozwalili
    Nokię! Bo nagle dało się smartfona obsłużyć jedną ręką, nawet miał trackball jak
    komuś potrzebna była precyzja. Za tyle samo kasy co kolejne nokiowe klony tego samego
    tłuka kartoflanego.

  • 152. Data: 2017-04-14 15:05:13
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...
    W dniu piątek, 14 kwietnia 2017 18:53:27 UTC+9 użytkownik J.F.
    napisał:

    >Chyba nie rozumiesz powodów dla których Nokia wyleciała z rynku.
    >Smartfony ją wymiotły. A tu się okazuje że Nokia robiła smartfony
    >zanim Google wymyślił Androida i Apple iOSa.
    >Tyle że jakoś nieśmiało je robiła, nie zdołała przekonać świata że
    >ich potrzebuje.

    Smialo robila.
    Ja ci powiem dlaczego - bo te jej smartfony g* warte byly.
    To jest oczywiscie moja prywatna opinia, de gustibus etc, ale jak
    widac swiat uwazal podobnie :-)

    Przy czym wina tu raczej polityki firmy, moze troche hardware, symbian
    raczej jakby najmniej winny.

    >Dzisiaj to nieważne jaką mieli strategię, tylko czego dzisiejsze
    >firmy nauczyły się na tamtej porażce Nokii.

    Chyba niczego. Takie porazki stare jak swiat.
    Ja sie tylko zastanawiam, czy przez lata swietnosci Nokia nie zarobila
    tyle, ze mogla spokojnie opuscic rynek tele/smartfonow.

    > [...]
    >To nie jest istotą ich działalności.

    IMO to wlasnie jest istota ich dzialanosci.

    Samochod, telefon, komputer, pralka, zmywarka, lodowka - klient
    przychodzi do sklepu i towar czeka na klienta.
    A nie, ze klient zamawia, a korporacja otwiera projekt ...

    J.

  • 153. Data: 2017-04-14 15:25:05
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu piątek, 14 kwietnia 2017 22:05:16 UTC+9 użytkownik J.F. napisał:
> [...]
    > Ja ci powiem dlaczego - bo te jej smartfony g* warte byly.
    > To jest oczywiscie moja prywatna opinia, de gustibus etc, ale jak

    Świat potrzebował smartfonów, ale nie za dziesięciokrotność ceny durnofona. Nokia
    9000 to był bardzo fajny telefon, za który można było kupić samochód. Tak się nie
    tworzy rynku.

    > Przy czym wina tu raczej polityki firmy, moze troche hardware, symbian
    > raczej jakby najmniej winny.

    > Chyba niczego.

    Nauczyli się bardzo ważnej rzeczy: nie kisić nowych technologii w szafach. Jak masz
    pomysł na produkt lepszy od konkurencyjnego to się nie czaj, tylko leć z nim na
    rynek. I to na jak najszerszy rynek, nie żadne tam nisze. Apple w ogóle się nie
    interesuje niszami rynkowymi, nie ma nawet modelu opancerzonego. Samsung miał kilka
    modeli pancernych, albo z super aparatem foto, ale od kilku lat już się w to nie
    bawi. Pozostała tylko linia Galaxy Note, ale to już nie jest nisza, po nowego Note-a
    ustawiają się kolejki. Gdzieś widziałem nawet zestawienie ile egzemplarzy klienci nie
    odesłali po wycofaniu. Tak, byli ludzie którzy zapłacili za bubel prawie tysiąc
    dolarów mimo że nie działa!

> [...]
    > przychodzi do sklepu i towar czeka na klienta.
    > A nie, ze klient zamawia, a korporacja otwiera projekt ...

    A, no bo Ty widzisz tylko rynek commodity. Ale w produktach przemysłowych jest tak
    samo. Tylko popatrz na to z perspektywy korporacji, a nie ludzika co stoi przed
    salonem na ulicy. Tam dział rozwoju produktu ma swojego klienta (wewnętrznego) który
    mówi: rynek potrzebuje nowego produktu. Tu jest specyfikacja, tu jest budżet. Jedźta
    chłopy z koksem, my to sprzedamy za dobrą kasę.

  • 154. Data: 2017-04-14 15:56:07
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2017-04-14 o 15:25, Konrad Anikiel pisze:
    (...)

    > Świat potrzebował smartfonów, ale nie za dziesięciokrotność ceny durnofona. Nokia
    9000 to był bardzo fajny telefon, za który można było kupić samochód.

    Starsi ludzie cenią sobie wygodę i łatwość obsługi, czego nie ma w
    nowych urządzeniach technicznych.

    Pewien pan, typowy zajadły humanista, chciał oglądać telewizję cyfrową i
    to tylko wybrane kanały.
    Przyjechali technicy, podłączyli telewizor przez skrzynkę i wręczyli mu
    dodatkowego pilota, a tymczasem on już z tym pilotem od telewizora miał
    kłopoty.
    Zupełnie się pogubił, nie mógł sobie poradzić i poprosił mnie o pomoc.
    Całkiem rozsądnie chciał, by zaprogramować to tak, by działał tylko
    włącznik, przełącznik kanałów i regulator głośności.
    Niestety wytwórca idiota nie przewidział takiej możliwości.

    Szkoda, że wtedy nie znałem tej metody programowania pilotów ;)
    http://pudelekx.pl/pilot-dla-kazdej-babci-9321

    WM

  • 155. Data: 2017-04-14 16:23:53
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu piątek, 14 kwietnia 2017 22:56:56 UTC+9 użytkownik WM napisał:
> [...]
    9000 to był bardzo fajny telefon, za który można było kupić samochód.

    > Starsi ludzie cenią sobie wygodę i łatwość obsługi, czego nie ma w

    To jest nisza. Nokia zapomniała że działa na rynku kapitalistycznym, gdzie nie ma
    miejsca na sentymenty. Tak się zaangażowała w tworzenie telefonów niszowych, że
    wyleciała z rynku głównego. Tymczasem do smartfonu można włożyć launchery, zestawy
    ikon itd, które upraszczają interfejs do poziomu durnofonu.

> [...]
    > Niestety wytwórca idiota nie przewidział takiej możliwości.
    >
    > Szkoda, że wtedy nie znałem tej metody programowania pilotów ;)

    Telewizor można sterować smartfonem. Tam sobie można poukładać funkcje znacznie
    sensowniej niż na guziczkach w pilocie. Można podefiniować makra które robią to co
    mają zrobić, bez konieczności przedzierania się przez niedorzeczne menu (pozdrowienia
    dla telewizorów Sharp). Właśnie o to chodzi w tym całym 'smart': to nie ma być trudne
    do obsługi, tylko takie, jakie sobie zechcesz. Jak chcesz w telefonie odbierać
    rozmowę poprzez napisanie kodu w C, to też możesz, chociaż większość ludzi woli
    przesunąć palcem od środka ekranu na brzeg. A jak ktoś nawet i tego nie ogarnia, to
    nie ma sprawy, może sobie ustawić tak żeby rozmowy same się odbierały. Tylko wciąż te
    smartfony są za głupie, żeby zrozumieć że użytkownik ich nie rozumie, bo powinny same
    się dostosować. Jak na razie trzeba wołać wnuczka.

  • 156. Data: 2017-04-14 16:38:19
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Konrad Anikiel napisał:

    > To nie tłumaczy jak przypadkowe odkrycie zamieniło się w produkt
    > rynkowy.

    To tłumaczy co jest warunkiem koniecznym, by nastąpił sukces.
    W tym konkternym modelu. A nie jest to jedyny model.

    > Czy miał drogę służbową i nie potrzebował kumpli?

    To już później. Później robił co chciał, pracował kiedy chciał, nikt
    mu nie tłumaczył jak przypadkowe odkrycie zaminiać w produkt rynkowy.
    Płacili mu (i pewnie płacą do dzisiaj) regularnie z nadzieją, że może
    znów coś trafi. Nie słychać, by innym pomysłem dorównał postitom, ale
    na pewno kasa z funduszu płac nie poszła na zmarnowanie.

    > A kto gdzie śpiewał i co trzymał w śpiewniku, to już historie
    > dla humanistów.

    Ale tylko dla humanistów bezprzymiotnikowych. Zajadły humanista sam
    wszystkiego dociecze, historyjek opowiadać mu nie trzeba.

    Jarek

    --
    Nie wszyscy mogą być mądrzy, panie oberlejtnant. Głupi muszą stanowić
    wyjątek, bo gdyby wszyscy ludzie byli mądrzy, to na świecie byłoby

  • 157. Data: 2017-04-14 17:13:03
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 4/14/2017 6:41 AM, Konrad Anikiel wrote:
    > Dla Ciebie startup to banda amatorów z indiegogo, którzy wymyślili nikomu
    niepotrzebny gadget
    > i albo im się uda znaleźć gokoś kto im to wyprodukuje, albo nie.
    > Dla mnie startup to mała firma która wymyśliła nowy sposób
    produkowania czegoś
    > co inni próbowali ale dotychczas nie dali radę.

    Pierwsza kategoria przesłania druga w szumie medialnym.

    Ponadto Ci drudzy mają probelmy z patentami.

    >Kiedy mają produkt na poziomie zdatnym do zaprezentowania, idą do korporacji
    >, proponują że sprzedadzą ten startup wraz z jego patentami za jakąś ładną sumkę

    Przykład Androida pokazuje że można pójść do korpo z pomysłami ale wyjść
    wyśmianym. Tepe pustaki w managmencie powodują że nie sposób przebić się
    do osób potrafiących ocenić projekt inaczej niż po kształcie logo.
    Dolicz więc zaskakujący parametr random() w kryteriach oceny startupu
    przez korpo.

    >, często sami zatrudniając się w nowym dziale tej korporacji, utworzonym z tego
    startupu.

    Nie. Często kulpuje się startupy i wygasza. A czase okrada ich tworcow.
    Różnie jest. Optymistycznie raczej nie.

    > Ten mechanizm działa prawie zawsze, większość znanych mi korporacji nawet
    > nie ukrywa że to jest główne źródło nowych produktów.

    Historia kolesia co chodził z pomysłem na odkurzacz cyklonowy po korpo
    wydaje sie przeczyć tej tezie. Byc może coś się przez ostatnie 30 lat
    zmieniło, ale musisz pamiętać że w korpo sa głównie szczury i psychopaci
    na stanowiskach kierowniczych. Od dziesięcioleci to się nie zmienia,
    asymptota rozwojowa pojawia się zawsze kiedy pojawiają się struktury i
    zachowania korpo. Coś absolutnie odmiennego od entuzjazmu startupów.

    > O wiele łatwiej jest kupić nowy i budować rozwój firmy

    O wiele łatwiej jest nic nie robić i wygaszać konkurencje. Zerknij na MS
    na początku wieku.

    > Przegrywy z indiegogo nie mają czego szukać w tym procesie.

    Wrecz przeciwnie, wielu z właścicieli tych idiotycznych projektów z
    idiegogo ma wszelkie cechy żeby zostać kimś ważnym w korpo. Przede
    wszystkim brak wstydu.

  • 158. Data: 2017-04-14 17:14:08
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...
    napisał:

    >Świat potrzebował smartfonów, ale nie za dziesięciokrotność ceny
    >durnofona.
    >Nokia 9000 to był bardzo fajny telefon, za który można było kupić
    >samochód. Tak się nie tworzy rynku.

    Ale chyba uzywany samochod. To i dzis mozna kupic :-)
    Ale wspominasz jakies zamierzchle czasy, gdy elektronika byla drozsza,
    a Symbiana jeszcze nie bylo.
    Durnofony tez wtedy byly drozsze.

    Ludzie tez sie musieli przyzwyczaic, ze trzeba wydac grubsza kwote, za
    cos, co do tej pory nie bylo im potrzebne :-)
    I sie przyzwyczaili.

    Nie wiem ile 9000 kosztowala, ale pozniejsze smartfony Nokii mialy juz
    normalne ceny, mozna by rzec, ze przystepne - ale to na zachodnia
    kieszen, bo w Polsce to jednak bardziej wymierny wydatek - choc
    podobnie jak konkurencja.
    Apple byl drozszy, a sie sprzedaje :-)

    Mialem, ba - mam nadal, nokie C6. Taki tam - model ekonomiczny.
    Wybralem glownie z uwagi na to, ze Nokia darmowa nawigacje
    udostepnila.

    Program do tej nawigacji okazal sie kiepski. Dodatkowo na tym modelu
    czesto odmawial pracy - chyba mu troche pamieci brakowalo (a mial
    128MB na pokladzie).
    Mapy tez kiepskie - to dziedziczy jeszcze Here.

    Przegladarka www - kiepska. Miala klopoty ze skalowaniem, nie ze
    wszystkimi stronami sobie radzila, pozniej bylo jeszcze gorzej. Czasem
    sie wieszala - znow brak pamieci ?

    Programy ... niezbyt duzo, i upierdliwie odmawiaja pracy bez
    internetu.
    Android tez z reklam zyje, ale dyskretniej jakos zalatwia sprawe.

    Ekranik taki sobie, ogladanie YT to nie jest przyjemnosc.

    W sumie - malo smart byl ten fon.
    A wczesniej mialem SE, niby "dumb", ale jave mial, dobra, troche
    programow moglem uruchomic, muzyczke odtwarzal, audiobooki czytal -
    czego chciec wiecej :-)
    SE z GPS uzywalem do turystyki, Nokia juz miala GPS na pokladzie ... i
    baterie rozladowana po 6h.
    (haha, chcialbym , aby android tyle wytrzymal).

    Dodatkowo nokia jeszcze w tamtym okresie zamieszala z oznaczeniami,
    C3, C5, C6, C7, kazdy inny, potem sie okazuje ze to -00, a sa
    wersje -01, calkiem inne.

    No i nastepnej nie kupilem, jak widac nie tylko ja.

    >Nauczyli się bardzo ważnej rzeczy: nie kisić nowych technologii w
    >szafach.
    >Jak masz pomysł na produkt lepszy od konkurencyjnego to się nie czaj,
    >tylko leć z nim na rynek.

    To akurat firmy wiedza od dawien dawna,
    Tylko ze to nie zawsze prawda, bo trzeba sie dobrze w ten rynek
    wstrzelic.
    Inaczej klient zapamieta, ze "kosztowala tyle co samochod".

    I ciagle rynek obserwowac trzeba. Zobacz na Psiona - polecial na
    rynek, a go juz nie ma.
    Palm - rewelacyjny produkt, a go juz nie ma.

    IPod - pierwsza wersja, rzeklbym - glupota. A sie przebil.

> [...]
    >odesłali po wycofaniu.
    >Tak, byli ludzie którzy zapłacili za bubel prawie tysiąc dolarów mimo

    Chyba jednak im dziala.
    Albo w miedzyczasie zdazyli zgubic, rozbic itp.

> [...]
    >mówi: rynek potrzebuje nowego produktu.
    >Tu jest specyfikacja, tu jest budżet. Jedźta chłopy z koksem, my to

    W calosci wychodzi jednak, ze korporacja opracowuje nowy produkt bez
    klienta.
    Bo ktos ma dobra wizje :-)

    J.

  • 159. Data: 2017-04-14 18:32:39
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...
> [...]

    >smartfonu można włożyć launchery, zestawy ikon itd,
    >które upraszczają interfejs do poziomu durnofonu.

    Ale to ci wlasnie dumbfon wyjdzie, wiec po co przeplacac :-)

    Smartfon z ikonka moze i latwo cos wystartuje ... a potem babcia
    bedzie miala problem jak to zamknac, gdzie sa moje ikonki itp.

    Co zreszta i na dumbfonie sie moze zdarzyc, bo jak jest kilkadziesiat
    punktow w menu ...

    Nawiasem mowiac - czy mi sie wydaje, czy te wspolczesne telewizje
    bardzo nie chca, abym mial swoja numeracje kanalow, tylko wola swoja ?

    Kiedys przed laty znajomego odwiedzil ktos z USA.
    I sie bardzo zdziwil, ze u nas telewizor wymaga "zaprogramowania".
    U nich jest prosto - stacja nadaje np na 36 kanale, to sie wciska 36,
    i oglada :-)

    >Telewizor można sterować smartfonem.
    >Tam sobie można poukładać funkcje znacznie sensowniej niż na
    >guziczkach w pilocie.

    Taaa, wlasnie probowalem.
    Bez wyzszych studiow nie podchodz :-)

    Tzn potrafi byc prosto - uruchamiasz Peel, wybierasz telewizor,
    wybierasz kablowke, i juz widzisz program TV i jednym kliknieciem
    mozna wlaczyc ulubiony program.
    Zdecydowanie gorzej, jak kablowki nie ma na liscie, albo tv/dekodera
    nie ma na liscie ...

> [...]
    > dla telewizorów Sharp).
    >Właśnie o to chodzi w tym całym 'smart': to nie ma być trudne do
    >obsługi, tylko takie, jakie sobie zechcesz.

    Ale ma tysiace, ba niezliczone miliardy mozliwosci.
    I to starego czlowieka przeraza, bo on by chcial tylko te 5 przyciskow
    :-)

    >Jak chcesz w telefonie odbierać rozmowę poprzez napisanie kodu w C,
    >to też możesz, chociaż większość ludzi woli przesunąć palcem od
    >środka ekranu na brzeg.
    99% nie napisze wlasnego programu. Moze uzyc jakiegos gotowego ... ale
    im wieksze mozliwosci ma, tym konfiguracja trudniejsza :-)

    >A jak ktoś nawet i tego nie ogarnia, to nie ma sprawy, może sobie
    >ustawić tak żeby rozmowy same się odbierały.

    Jak sie da latwo to wlaczyc, to badz pewny ze przypadkiem babcia
    wlaczy, a potem bedziesz slyszal, ze radia slucha, ale telefonu nie
    :-)

    J.

  • 160. Data: 2017-04-14 18:34:42
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu sobota, 15 kwietnia 2017 00:14:49 UTC+9 użytkownik J.F. napisał:
    oglegroups.com...

    > Ale chyba uzywany samochod. To i dzis mozna kupic :-)

    No, co tam wtedy było, chyba Tico. Pamiętam co było w Indiach: Suzuki Maruti takie
    kwadratowe. Może nówkę nie, ale mało używany to spokojnie.
    Dzisiaj też, ale dzisiaj rynek jest inny. Nad tym rynkiem marketingowcy od smartfonów
    musieli długo pracować, żeby pół świata uwierzyło że trzeba wydać kilkaset, nawet
    1000 dolarów na telefon. Wtedy to była abstrakcja.

> [...]
    > normalne ceny, mozna by rzec, ze przystepne - ale to na zachodnia
    > kieszen, bo w Polsce to jednak bardziej wymierny wydatek - choc

    N9000 kosztował 1000 funtów. Ostatni model z tej serii (E90) kosztował 553 funty. Ale
    to już był 2007 rok. Półtora roku później kupiłem G1 za 100 funtów i to był koniec
    communicatorów.

    > Apple byl drozszy, a sie sprzedaje :-)

    No ba! Ty kupiłeś tego C6, mimo że G1 był tańszy, lepszy, już wtedy z mnóstwem
    dostępnego softu itd.

> [...]
    > Android tez z reklam zyje, ale dyskretniej jakos zalatwia sprawe.
    >
    > Ekranik taki sobie, ogladanie YT to nie jest przyjemnosc.

    No a miałeś wtedy już całkiem duży wybór modeli z androidem. Wszystkomających.

> [...]
    > wersje -01, calkiem inne.
    >
    > No i nastepnej nie kupilem, jak widac nie tylko ja.

    A ja z HTC XDA IIi z winCE przesiadłem się z bodajże 1.5 roczną przerwą na HTC G1. I
    stwierdziłem że oprogramowanie dostępne pod winCE było lepsze niż pod Androida. Ale
    dostęp do sieci, do wszystkich serwisów Googla itd, równoważył niedoróbki pierwszych
    wersji systemu. Nie tylko ja :-)

    > To akurat firmy wiedza od dawien dawna,

    Nokia nie wiedziała. Uważała że nie musi być dużo lepsza od konkurencji. W razie
    czego szybko dogoni, po prostu wyciągnie z szafy kilka modeli opracowanych wcześniej
    'na wszelki wypadek'.

    > Tylko ze to nie zawsze prawda, bo trzeba sie dobrze w ten rynek
    > wstrzelic.
    > Inaczej klient zapamieta, ze "kosztowala tyle co samochod".

    O właśnie. Samsung się nauczył: ma być tanio. Wczesnego Samsunga nie kupowano dlatego
    że był był drogi, tylko dlatego że był tani. Teraz chyba się im zapomniała tamta
    nauka, no i dostali po łapach. Dobrze wiedzieli że z ceną Note7 przegięli, zbyt
    daleko poszli w rynek entuzjastów, a tam nie można się wydurniać z kolejnymi
    recallami, bo zaś coś nie funguje. Musieli wycofać wszystkie egzemplarze i oddać
    kasę.

    > I ciagle rynek obserwowac trzeba. Zobacz na Psiona - polecial na
    > rynek, a go juz nie ma.

    Miał duży rynek, wypuścił kilka bardzo udanych modeli.

    > Palm - rewelacyjny produkt, a go juz nie ma.

    No ale jak będziesz tak całe życie oceniał "już go nie ma- znaczy kiepski był", to
    nigdy nie dojdziesz do żadnego sensownego wniosku.

    > IPod - pierwsza wersja, rzeklbym - glupota. A sie przebil.

    Już go nie ma...

    > Chyba jednak im dziala.

    Nie, nie działa. Obowiązkowy update systemu wyłączył funkcję ładowania baterii.

    > Albo w miedzyczasie zdazyli zgubic, rozbic itp.

    > W calosci wychodzi jednak, ze korporacja opracowuje nowy produkt bez
    > klienta.
    > Bo ktos ma dobra wizje :-)

    We wszystkich znanych mi przypadkach komórka inicjująca taki projekt (market unit,
    business development, czy jak tam oni się jeszcze nazywają) podejmowała akcję na
    podstawie zainteresowania klientów. Szli do potencjalnych klientów, mówili "możemy
    wam zrobić nowy produkt, powiedzcie co byście chcieli", konsultowali ze swoimi
    inżynierami i potem to jakoś przerabiali pod swoje możliwości technologiczne,
    *ostatecznie* podciągając te możliwości pod potrzeby takiego projektu.