  • 41. Data: 2010-11-03 05:59:44
    Temat: Re: "Laseroooptyka"
    Od: PeJot <P...@0...pl>

    W dniu 2010-11-03 01:47, Tornad pisze:

    > I drugie zadanko stare ale zapewne wszyscy tu obecni mieli o ile juz nie
    > patefon to adapter.
    > Jest plyta gramofonowa, dlugograjaca, krecaca sie z predkoscia tych 33 obrotow
    > na minute.

    Jakiś rozregulowany :)

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 42. Data: 2010-11-03 06:15:00
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2010-11-02 23:12, Irek N. pisze:
    > ...moment bez znaczenia... (ciach ciach)
    > ...nadal bez znaczenia...
    > ...jako i poprzednio...
    > ...passs...
    To wyjaśnij o co chodzi, bo może na prawdę nie rozumiem pytania, w takim
    razie. Albo brakuje rysunku, albo dla mnie to jest pytanie z serii "czym
    różni się wróbelek"...

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 43. Data: 2010-11-03 08:05:48
    Od: Tom <t...@n...spam.invalid>

    On 3/11/2010 11:05 AM, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Gdyby nie chodziło o płytę długogrającą, to by wcale nie było prawdą,
    > że tylko jeden. Była wydana taka płyta (mała, na 45 obrotów), która
    > miała dwa rowki na jednej stronie. Równoległe. Każdy z innym utworem.
    > Jak się ją zapuszczało, to nie było pewności, co tym razem zagra.

    Teraz cos mi po glowie chodzi ze kiedys o tym slyszalem, przypomniesz nam co to bylo?

    Tomek

  • 44. Data: 2010-11-03 08:07:11
    Od: Tom <t...@n...spam.invalid>

    On 3/11/2010 3:59 PM, PeJot wrote:

    > Jakiś rozregulowany :)

    Pewnie ten przerobiony z zasilaczem na zewnatrz i brakiem zasilania neonowki...

    Tomek

  • 45. Data: 2010-11-03 08:17:02
    Od: "kogutek" <k...@o...pl>

    > To wyjaĹ&#65533;nij o co chodzi, bo moĹźe na prawdÄ&#65533; nie rozumiem pytania, w
    takim
    > razie. Albo brakuje rysunku, albo dla mnie to jest pytanie z serii "czym
    > róşni siÄ&#65533; wrĂłbelek"...
    >
    > --
    173
    Popatrz na to jak na sinusoidę. Mimośród się obraca ale to co popycha w funkcji
    kąta obrotu przesuwa się coraz mniej. To rośnie siła. Teoretycznie do
    nieskończoności. Praktycznie ogranicza ją tarcie i wytrzymałość materiałów.

  • 46. Data: 2010-11-03 08:27:12
    Od: Yakhub <y...@g...pl>

    Dnia Wed, 03 Nov 2010 18:05:48 +1000, Tom napisał(a):

    > Teraz cos mi po glowie chodzi ze kiedys o tym slyszalem, przypomniesz nam co to
    bylo?

    > Tomek

    Według Wiki było takich płyt kilka:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Unusual_types_of_gramop
    hone_records#Parallel_grooves

    --
    Yakhub

  • 47. Data: 2010-11-03 11:20:16
    Od: "Gejzero" <g...@p...onet.pl>

    Użytkownik "VSS" <v...@g...pl> napisał w wiadomości

    > wiadomo, ale mam wrażenie, że nie operujemy na tym pułapie finansowym.

    http://ronja.twibright.com/

    Czy tu nie znajdzie się czegoś ciekawego ?

    Gejzero
    SQ3OGX

  • 48. Data: 2010-11-03 13:42:45
    Od: "Tornad" <t...@h...com>

    > http://ronja.twibright.com/
    >
    > Czy tu nie znajdzie się czegoś ciekawego ?
    >
    > Gejzero
    > SQ3OGX

    Dzieki za ten link. Przegladnalem i... znowu zwatpilem. Zreszta ja nie chce
    pobijac rekordow lacznosci, wystarczy mi zasieg 2-3 m.
    Jesli masz jeszcze troche czasu i cierpliwosci to poradz jak to sobie prosto
    zmajstrowac dla czestotliwosci powiedzmy nie 80 MHz lecz docelowo 8 slownie
    osiem MHz.
    Wiem, ze taka diode swiecaca nalezy zasilac pradowo. Dla wprawy wykonalem
    generator o czestosci okolo 100 kHz i amplitudzie okolo 4V pp.(prostakat),
    zmajstrowalem do niego wtornik emiterowy i na oscyloskopie wszystko pieknie i
    nie drogo wyglada do momentu podlaczenia diody, ktora zasilana tym przebiegiem
    nijak zaswiecic sie nie chce. Po podlaczeniu, napiecie pada prawie do zera.
    Nie wiem co robie zle, ze ta zaraza zasilana normlnie pradem stalym swieci a
    tym przemiennym nie chce. Tylo w momencie wlaczania mignie sobie krotko a
    potem ani fotona.
    Wiem, ze musze sie w tym podszkolic ale przy pomocy doswiadczonego
    elektronika byloby latwiej.
    Pzdr.
    Tornad

  • 49. Data: 2010-11-03 14:46:01
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 03.11.2010 14:42, schrieb Tornad:

> [...]
    > potem ani fotona.
    > Wiem, ze musze sie w tym podszkolic ale przy pomocy doswiadczonego

    Robiłem kiedyś w ramach laborki transmisję FM (właściwie PWM) z nośną
    100kHz na diodzie LED. Funkcjonowało całkiem nieźle na odcinku 1m bez
    soczewek, z soczewkami napewno byłoby lepiej. Miałem zwykły wzmacniacz
    operacyjny na wyjściu plus tranzystor w układzie WE, ale równolegle do
    opornika bazy miałem kondensator, by szybko załączać drania. Wyłączanie
    było dość długie, dlatego testowaliśmy też układ push-pull. Było lepiej,
    ale laborkę odebrali nam na tym singlowym.
    Ja bym ci proponował źródło prądowe sterowane napięciem w układzie
    symetrycznym, czyli push-pull. Masz załatwione i pakowanie ładunku w
    diodę, jak i na odwrót. Układ znalazłem w Biblii, czyli Tietze-Schenk,
    Elektronika. Jak jeszcze nie masz, to polecam zakup. Jak zrobisz toto na
    w miarę szybkich wzmacniaczach operacyjnych, to 5-10MHz powinienieś
    osiągnąć. Spróbuj zrobić tak, by modulować nie od zera do full power,
    tylko w mniejszym zakresie, powiedzmy 20-80%.

    Waldek

  • 50. Data: 2010-11-03 16:08:54
    Od: "Gejzero SQ3OGX" <g...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Tornad" <t...@h...com> napisał w wiadomości

> [...]
    > potem ani fotona.
    > Wiem, ze musze sie w tym podszkolic ale przy pomocy doswiadczonego

    Prawde mówiąc, to elektroniką zajmuje się jako hobby. I pewne założenia
    znane mi są jak przez mgłę :)
    Może w tych schematach znajdziesz coś ciekawego
    http://ronja.twibright.com/schematics/.
    Kiedys testowaliśmy z kumplem podobne łącze laserowe i wiem że nadajnik nie
    był skomplikowany, ale pobierał dużo "mocy", było to widać po elementach
    napędzających diodę. Za to odbiornik był całkiem całkiem, sporo scalaków i
    był też specjalny wzmacniacz bezpośrdnio za diodą odbiorczą. Nie pamiętam
    dokladnie co to były za elementy.

    Pzdr.

    Gejzero
    SQ3OGX