  • 21. Data: 2013-05-12 13:46:41
    Temat: Re: LPG jednak niebezpieczne
    Od: the_foe <t...@w...pl>

    W dniu 2013-05-12 13:22, Mirek pisze:
    > Przychodzi the_foe i tupta:

    > Będzie się jeździć na prąd, Niemcy mają projekt przejścia na elektrykę i
    > tym samym likwidację spalin do 2050 roku.

    jesli mówimy o samochodzie "na baterie" to sa to mrzonki. Akumulator
    chemiczny, wszystko na to wskazuje, to slepy zaułek i permanentnie jest
    obarczony znanymi wadami. Akumulator fizyczny juz dzisiaj mozna by
    zastosowac cewka+nadprzewodnik+ciekly azot, ale silne pola
    elektromagnetyczne uniemozliwiaja zastosowania cywilne.

    Pozostaje wodór.
    W wersji hardcorowej, jako paliwo do spalania jest bardzo uzyteczny,
    łatwo go gromadzic i przechowywac, w procesie spalania wyzwala bardzo
    duzo energii, a efektem ubocznym jest czysciutka woda. Spalac mozna
    mieszanke wewnetrznie jak i zewnetrznie (stirling).
    W wersji bardziej eleganckiej (i drozszej) mozna użyć wodoru (i tlenu)
    jako paliwo do ogniwa paliwowego. Otrzymujemy prąd elektryczny i wodę
    jako odpad.
    Pierwszy sposób ma znaczącą wadę: niebezpieczenstwo wybuchu (i to
    sporego) zbiornika w czasie wypadku. Rozprezanie cieklego wodoru to tez
    techniczny problem. Przy wewnetrznym spalaniu silnik bedzie, relatywnie,
    mało zywotny (przy podobnych do dzisiejszych kosztach produkcji).
    W drugiej wersji, sprawa rozbija sie o koszty instalacji. DOdatkowo
    potrzebne jest zrodlo czystego tlenu.

    --
    @foe_pl

  • 22. Data: 2013-05-12 13:53:32
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu 2013-05-12 13:33, Michoo pisze:

> [...]
    > ciepło parowania. [*][**]
    >
    > Niebezpieczne są dwie sytuacje:
    > - mieszanka oparów z powietrzem (tzw. wybuch paliwowo-powietrzny) -
    > tutaj benzyna ma zakres 1.4-7.6% i temperaturę zapłonu ~250*C, butan
    > 1.6-8.4% i ~450*C, propan 2.1-9.5% i 480*C [***]
    > - eksplozja butli z gazem - polega na pęknięciu pojemnika w sytuacji gdy
    > cała (większość) zawartości ma dość energii aby całkowicie odparować
    > przy ciśnieniu atmosferycznym - np rozgrzanie butli w pożarze - tutaj
    > groźne są i gazy niepalne jak C02 czy para wodna.

    Do tego, jeśli taki ciśnieniowy zbiornik pękł, to znaczy,
    że wypadek był z tego rodzaju, gdzie najprawdopodobniej nie
    ma co zbierać.

    pzdr
    bartekltg

  • 23. Data: 2013-05-12 13:57:32
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2013-05-12 11:06, t? pisze:

    > I to znaczy, że nie należy bać się tego?

    A boisz się samochodu zasilanego benzyną? Boisz się suszarki do włosów,
    czajnika elektrycznego, ruchomych schodów?
    Wszystko może być niebezpieczne.
    Jeśli chcesz powiedzieć, że auto na LPG także jest niebezpieczne to
    będzie to truizm. Jeśli chcesz powiedzieć ze takie auto jest bardziej
    niebezpieczne od aut zasilanych benzyną to musiałbyś poprzeć to jakimiś
    danymi.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 24. Data: 2013-05-12 13:58:31
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu 2013-05-12 13:37, Michoo pisze:

    > Raczej nie. Z wodorem podobnie jak z LPG - jest palny, jest wybuchowy,
    > ale w odpowiednim zmieszaniu z powietrzem. "Normalnie" się tylko pali
    > (fakt, ze jest pryz tym dość gorący). W optymalnych warunkach może i
    > mąką wybuchnąć.

    > Ale właśnie jednym z ciekawych pomysłów składowania energii elektrycznej
    > jest elektroliza - dostajesz tlen+wodór, które separujesz i sprężasz,
    > dzięki czemu masz dużą gęstość energii a spaliny to czysta woda.

    Sprawność taka sobie, a jak już wspomniano, wodór jest
    koszmarny w przetrzymywaniu. Nie daje się skroplić pod ciśnieniem!
    Do tego dyfunduje przez większość substancji.

    Metan zrobić niewiele trudniej (nawet w jednym procesie,
    aś nawet projekty na produkcję wodoru i metanu wykorzystując
    cieplo w elektrowniach atomowych), a łatwiejszy w obsłudze.

    pzdr
    bartekltg

  • 25. Data: 2013-05-12 14:03:43
    Od: Mario <m...@...pl>

    > Raczej nie. Z wodorem podobnie jak z LPG - jest palny, jest wybuchowy,
    > ale w odpowiednim zmieszaniu z powietrzem.

    W zakresie od 26% do 96% zawartości powietrza. To dosyć szeroki zakres.

    http://portalwiedzy.onet.pl/5589,,,,mieszanina_pioru
    nujaca,haslo.html

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 26. Data: 2013-05-12 14:07:11
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 12 May 2013 13:58:31 +0200, bartekltg napisał(a):
> [...]
    > aś nawet projekty na produkcję wodoru i metanu wykorzystując
    > cieplo w elektrowniach atomowych), a łatwiejszy w obsłudze.

    Ale ma te sama wade.
    I nie nadaje sie do ogniw paliwowych.

    J.

  • 27. Data: 2013-05-12 14:10:48
    Od: the_foe <t...@w...pl>

    W dniu 2013-05-12 13:58, bartekltg pisze:

    > Sprawność taka sobie,

    jezeli dobrze zrozumiałem, ze chodzi o to, ze wode poddajemy
    elektrolizie a nastepniu spalaniu (lub jako paliwo do ogniw), to taki
    system nie moze miec dodatniej sprawnosci (bo przeciez moze dzialac w
    obiegu zamknietym). Pojazdy oparte na takim schemacie to czesty naukowy
    scum. Pojazd działa pięknie, jesli porusza sie z punktu położonego wyzej
    do punktu polozeonego nizej. Sadze ze z Zakopanego do Gdanska taki
    pojazd dojechałby bez zewnetrznego doładowania baterii w trasie. Tyle,
    ze juz by nie wrócił.
    --
    @foe_pl

  • 28. Data: 2013-05-12 14:14:12
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu 2013-05-12 13:46, the_foe pisze:

> [...]
    > zastosowac cewka+nadprzewodnik+ciekly azot, ale silne pola
    > elektromagnetyczne uniemozliwiaja zastosowania cywilne.

    Bzdury z tym polem nie dla cywilów:)

    Auto z baniakiem z ciekłym azotem. Jaasne.
    Ilość energii na kg też dupna (10 razy mniej niż bateria).

    BTW, są lepsze 'fizyczne' akumulatory. Np... koło zamachowe.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Flywheel_energy_storage
    Ale gęstość energii nadal jak w ciut lepszych bateriach.

    > Pierwszy sposób ma znaczącą wadę: niebezpieczenstwo wybuchu (i to
    > sporego) zbiornika w czasie wypadku. Rozprezanie cieklego wodoru to tez
    > techniczny problem.

    To brzmi mniej więcej jak stwierdzenie 'w garażowej przeróbce auta
    na energię nuklearną problemem technicznym jest wzbogacanie uranu'.

    Wiesz, w jakich warunkach występuje skroplony wodór?
    Możesz go cisnąć i cisnąć, nie skropli się jeśli nie zejdziesz
    do temperatury <33K. To _cholernie_ zimno.

    pzdr
    bartekltg

  • 29. Data: 2013-05-12 14:19:29
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu 2013-05-12 14:07, J.F. pisze:

    > Ale ma te sama wade.

    Ze skropleniem nadal problem, ale przynajmniej nie
    przenika przez wszytko.

    > I nie nadaje sie do ogniw paliwowych.

    Do tych na wodór nie. Do ogniw paliwowych
    na metan już się nadaje;-)

    pzdr
    bartekltg

  • 30. Data: 2013-05-12 14:26:53
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu 2013-05-12 14:10, the_foe pisze:

> [...]
    > system nie moze miec dodatniej sprawnosci (bo przeciez moze dzialac w
    > obiegu zamknietym). Pojazdy oparte na takim schemacie to czesty naukowy

    Źle rozumiesz. Nie jesteśmy na forum oszołomów od ufo.

    Sprawność taka sobie, czyli znacznie mnijesza od 100%,
    a właściwie całkiem chujowa.
    Sprawność elektrolizy to w porywach 35%. Do tego dochodzi
    sprawność silnika ceiplnego (wtedy leżymy) lub ogniwa
    + silnika elektrycznego. Do 30 może dobije. A nie uwzględniliśmy
    uciekania wodoru.

    pzdr
    bartekltg