  • 91. Data: 2015-10-31 19:47:23
    Temat: Re: Kto mi pożyczy kasę? Ja to muszę koniecznie kupić! :P :P
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <"WBodzimierz Wojtiuk">

    On 2015-10-31 17:01, ACMM-033 wrote:
    (ciap)
    > Na razie mam inny projekt, który chcę zrobić i już rozrysowałem wszystko
    > na schematach - przez 3 przewody, przekazać 15 różnych stanów, bez
    > logiki i aktywnej elektroniki. Taka zabawka z naciskanymi guziczkami.

    Cosik podobnego było chyba u Wojciechowskiego.
    (rym celowy ;-)

    Włodek

  • 92. Data: 2015-10-31 20:00:14
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik "Włodzimierz Wojtiuk" <"WBodzimierz Wojtiuk"> napisał w
    wiadomości news:56350cbb$0$639$65785112@news.neostrada.pl...
    > On 2015-10-31 17:01, ACMM-033 wrote:
    > (ciap)
    >>

    > Cosik podobnego było chyba u Wojciechowskiego.
    > (rym celowy ;-)

    U niego nieco mniej przez więcej przewodów i trzy źródła zasilania. U mnie
    odbiornik nie jest zasilany w ogóle i ma 4 przekaźniki.
    Ale tak, to mniej-więcej w podobnym stylu, choć inaczej, niż to p.
    Wojciechowski wymyślił. Zresztą, od momentu, jak zobaczyłem schemat, dający
    czyste zwarcie na zasilaniu, to powiedzmy, że nieco mniej mu ufam... Bo z
    niektórych schematów za fiuta nie idzie się domyślić, o co chodziło.

    --
    Telespamerzy:
    814605413 222768000 616285002 845383900 224093185 896510439 896126048

  • 93. Data: 2015-10-31 20:13:52
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik ACMM-033 napisał:

    > Użytkownik "Marek" <f...@f...com> napisał w wiadomości

    > Przypuszczam, że to zaszłość historyczna, bo istotnie, sądząc z
    > przymiotlika "krótkofalarski", rzeczowinik powinien być "krótkofalarz"
    > (niektórzy zresztą w rozmowach w gronie sami tak dla żartu mówią), a po
    > rzeczowniku "krótkofalowiec", powinno być "krótkofalowski". Skąd się to
    > wzięło dokładnie - trudno orzec, usiłowałem znaleźć inny wyraz, który by
    > miał taką samą odmianę, ale niezbyt mi się to udało. Być może osobno
    > utworzono rzeczownik, a osobno przymiotnik?

    To jak w dowcipie o dziennikarzu, chcącym zrobić wywiad z pewnym
    sportowcem.
    Zapytał go - w jaki sposób został pan bokserem?
    Stała się ciemność, po chwili odzyskał przytomność na podłodze.
    Zapytany nachyla się nad nim i syczy - ja jestem pięściarz, bokser to
    taki pies.

  • 94. Data: 2015-10-31 20:31:34
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 31 Oct 2015 19:21:24 +0100, "ACMM-033" <v...@i...pl>
    wrote:
    > Sprzęty krótkofalowców są zwolnione z homologacji.

    Z ROHS też?

    Ja nie o homologacji (z resztą nie ma od kilku lat czegoś takiego jak
    "homologacja") tylko o świadectwie zgodności... serio można sobie
    robić urządzenia krótkofalarskie i sprzedawać je bez żadnego
    świadectwa zgodności?

    --
    Marek

  • 95. Data: 2015-11-02 01:38:39
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    > Z ROHS też?

    Nie spotkałem się z takim nakazem na własny użytek, bądź we własnym gronie.
    Robię "katarynkę", lutuję z pomocą laski cyny wytopionej 30 lat temu z
    różnych rozlutowań wspartej lata temu wytopioną z żywicy sosnowej kalafonią
    (pięknie się lutuje), opycham koledze też SP-ileś-coś i nic mi nie wiadomo,
    bym musiał mu wystawiać dokument zgodności. Wystroiłem, wyregulowałem,
    ofiltrowałem, nic nie śmieci ponad normę, mogą mi tam gdzie pan może panu
    majstrowi. Inna rzecz, jeśli opylę to jakiejś firmie, np. ochroniarskiej, to
    już tak pięknie nie ma.

> [...]
    > "homologacja") tylko o świadectwie zgodności... serio można sobie robić
    > urządzenia krótkofalarskie i sprzedawać je bez żadnego świadectwa

    Krótkofalowcy dla siebie, między sobą. Urządzenie w sprzedaży może trafić do
    nie-krótkofalowca i wtedy "homologacji" już podlega. To jest trochę bardziej
    skomplikowane, zasadniczo, jak sobie popełnimy jakąś katarynkę, czy od
    starszego kolegi przy browarku nabędziemy, to nie musimy jej nadawać
    "homologacji" (pisać "h..." jest mi łatwiej), jest z domysłu, że to KFowiec,
    to człek po stosownym szkoleniu, czyli też kursie, itd, który na egzaminie
    wykazał sie wiedzą i ma w głowie, jak zapewnić, by używane urządzenie nie
    robiło badziewia (inna sprawa, że niekiedy niektórym poszczególne stopnie
    urządzenia potrafią się nieźle porozmieniać na drobne, bo czegoś nie
    dopatrzył, czy np. dupnęła mu polaryzacja jakiegoś stopnia i punkt pracy
    przesunął się za daleko nie-w-tę-stronę; zdarzało mi się mieć na nasłuchu
    urządzenia, które rozmiany miały więcej, niż sygnału właściwego), bo to, że
    nie musimy "homologować" swoich skrzynek, mając je we własnym użytku (chyba,
    że się zmienił przepis, o czym nie wiem), nie zwalnia nas od tego, by nasze
    urządzenie, jego praca, nie powodowała problemów u innych użytkowników
    pasma, ergo - nie robiła syfu na paśmie.

  • 96. Data: 2015-11-02 11:59:14
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "ACMM-033" napisał w wiadomości grup

> [...]
    >zgodności. Wystroiłem, wyregulowałem, ofiltrowałem, nic nie śmieci
    >ponad normę, mogą mi tam gdzie pan może panu majstrowi.

    Brzmi jak "wprowadzenie do obrotu".

    >Inna rzecz, jeśli opylę to jakiejś firmie, np. ochroniarskiej, to
    >już tak pięknie nie ma.

    A nie odwrotnie ? Z firma mozesz sie dogadac roznie, ze to podzespol
    jakis, ze sama zadba o utylizacje itp.
    A najbardziej chroniony jest rynek konsumencji ...

    J.

  • 97. Data: 2015-11-02 13:04:32
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    > Brzmi jak "wprowadzenie do obrotu".

    Jeśli opylam drugiemu krótkofalowcowi, który też przecież zdawał egzamin,
    m.in. z radiotechniki, to on tez przecież wie, jak zapewnić, by radio było
    sprawne technicznie. W końcu może nawet być tak, że rzecz nie do końca
    działa jak trzeba, ale kolega mówi "spoko stary, dokończę to".

    > A nie odwrotnie ? Z firma mozesz sie dogadac roznie, ze to podzespol

    Dopóki nie zaczną używać, to sobie mogą dowolne radio mieć. Ale jak już
    użyją, to ŚZ raczej już powinno być faktem.

    > jakis, ze sama zadba o utylizacje itp.
    > A najbardziej chroniony jest rynek konsumencji ...

    Tu już mamy niejako element komercyjny, gdzie ochrona zarabia także tym, że
    sobie popluje w sitko (tej, Heniek, zobacz, co to za *.* ci łazi po
    terenie). Działalność krótkofalowców jest niekomercyjna, nie zarabiają na
    tym, nierzadko wnosząc spory wysiłek własny, w postaci konstrukcji
    urządzenia, postawienia anten, czy finansowy, w postaci np. zakupu urządzeń
    i "otoczki" (anteny, kable, maszty, itd), czy sfinansowania prądu i ew.
    innych opłat, nie wyjmując z tego ani grosza, poza satysfakcją i dobrą
    zabawą z innymi krótkofalowcami. Niekiedy bywają akcje, jak w '97, gdzie
    woda pozalewała tyle, że wysiadło wszystko. Doszło do tego, że w relacji
    Warszawa - Katowice, też przerwanej, TPSA awaryjnie uruchomiła łącza nośne,
    jak już było można, mimo, że cała wiązka normalnie była już zcyfryzowana.
    Ale cyfra padła 100/100 i na jakiś czas znowu było po nośnej. Gdzie padły
    telefony zwykłe i komórkowe, bo energetyka padała i akumulatory w BTSach nie
    ładowane, w końcu się wyczerpywały i żegnaj Gienia, kup se trąbkę do... Dwa
    razy w rynnę i raz w parapet.
    Długo by mówić... Powiem tylko, że jeśli się mylę i ktoś mi wskaże gdzie,
    wyjaśniając też stan faktyczny (paragraf, punkt, podpunkt, ustęp... itd),
    jeśli różni się od podanego przeze mnie, to będę wdzięczny.

  • 98. Data: 2015-11-02 13:13:56
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "ACMM-033" napisał w wiadomości grup

    >Jeśli opylam drugiemu krótkofalowcowi, który też przecież zdawał
    >egzamin, m.in. z radiotechniki, to on tez przecież wie, jak zapewnić,
    >by radio było sprawne technicznie.

    On moze i wie, ale czy przepisy wiedza :-)

    >W końcu może nawet być tak, że rzecz nie do końca działa jak trzeba,
    >ale kolega mówi "spoko stary, dokończę to".

    A, to co innego, "kit", to chyba nawet komercyjnie mozna, o ile
    oczywiscie elementy w zestawie RoHS :-)

    >Dopóki nie zaczną używać, to sobie mogą dowolne radio mieć. Ale jak
    >już użyją, to ŚZ raczej już powinno być faktem.

    A kto powiedzial, ze maja to uzywac w eterze, a nie np do testowania
    analizatorow.
    Chodzi mi tylko, ze w tym przypadku sprzedazy firmie byc moze CE, w
    tym i RoHS nieobowiazkowe jest.

> [...]
    >grosza, poza satysfakcją i dobrą zabawą z innymi krótkofalowcami.
    >Niekiedy bywają akcje, jak w '97, gdzie woda pozalewała tyle, że

    P* - nikogo nie interesuja szczytne cele i korzysci, tylko czy podlega
    pod odpowiednie przepisy czy nie :-)
    No dobra, moze i sad w uzasadniu uniewinnienia tak napisze, ale
    lepiej, zeby sie w ogole nie narazic :-)

    J.

  • 99. Data: 2015-11-02 13:20:16
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 2 Nov 2015 01:38:39 +0100, "ACMM-033" <v...@i...pl>
    wrote:
    > Nie spotkałem się z takim nakazem na własny użytek, bądź we własnym
    gronie.

    Większość z nich wcale nie ogranicza się do grupy znajomych, skoro
    handlują tym na allegro lub przez własne strony.
    Dyrektywy ce oraz rohs określają wymagania co do wprowadzania
    produktu do handlu, sprzedaż na allegro powtarzającej się produkcji
    (nie mam na myśli jednorazowej transakcji czy sprzedaży
    okazjonalnej) jak najbardziej podchodzi pod wprowadzanie do handlu.

    Nie żebym się ich czepiał, tak tylko jako ciekawostkę to zapodaje, że
    świadomość przepisów a tym bardziej konsekwencji jest słaba.

    Swoją drogą rohs ma ciekawe wykluczenia np. elektronika pluszowwgo
    misia (jeśli takową posiada) nie podlega rohs :).

    --
    Marek

  • 100. Data: 2015-11-02 16:34:34
    Od: Maciek <m...@p...com>

> [...]
    > terenie). Działalność krótkofalowców jest niekomercyjna, nie zarabiają
    > na tym, nierzadko wnosząc spory wysiłek własny,

    To ja jeszcze trochę zamieszam - kiedyś na Allegro widziałem CB radio
    kolekcjonerskie :-). Ręczniak Albrecht AE2990 AFS - jakby kogoś
    interesowało. Ot zwykła zabawka dla każdego.
    Możesz je mieć ale nie używać, bo możesz w nim włączyć dodatkowe
    zakresy, zabronione w Polsce. Póki tego nie zrobisz i co gorsza nie
    będziesz na nich nadawał, to nikt nawet się nie zorientuje, że masz coś
    nielegalnego. Na dozwolonych podobno działa bez problemu.
    Może idź tą drogą? Byle parametry emisji naprawdę mieściły się we
    współczesnych normach.