eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyKontrole polis OCKontrole polis OC
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!not
    -for-mail
    From: "Adam Szewczak" <horses_usuń@poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Kontrole polis OC
    Date: Thu, 17 Jun 2010 16:02:46 +0200
    Organization: http://onet.pl
    Lines: 66
    Message-ID: <hvd9vb$5hl$1@news.onet.pl>
    NNTP-Posting-Host: aqq154.internetdsl.tpnet.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; format=flowed; charset="iso-8859-2"; reply-type=original
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: news.onet.pl 1276783403 5685 83.17.176.154 (17 Jun 2010 14:03:23 GMT)
    X-Complaints-To: n...@o...pl
    NNTP-Posting-Date: Thu, 17 Jun 2010 14:03:23 +0000 (UTC)
    X-Priority: 3
    X-MSMail-Priority: Normal
    Importance: Normal
    X-Newsreader: Microsoft Windows Live Mail 14.0.8089.726
    X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V14.0.8089.726
    X-EsetScannerBuild: 7309
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2289937
    [ ukryj nagłówki ]

    O takie info sie pojawilo w onet
    http://moto.onet.pl/1615858,1,kolejne-kontrole-polis
    -oc,artykul.html?node=2

    Dla tych co chca od razu przeczytac

    W drugiej połowie roku UFG sprawdzi ubezpieczenia OC u następnych
    trzydziestu tysięcy właścicieli aut.

    "W najbliższych dniach do wybranej grupy osób trafi nasze pismo wzywające do
    okazania dokumentu, który potwierdzi spełnienie obowiązku ubezpieczenia OC
    lub udokumentuje brak takiego obowiązku, na przykład po sprzedaży pojazdu" -
    mówi Joanna Pasturczak, dyrektor Pionu Opłat UFG. Zapytania o aktualne
    polisy OC będą wysyłane do tych kierowców, którzy - jak wynika z analizy
    bazy danych Ośrodka Informacji Funduszu - mają przerwę w ubezpieczaniu tego
    samego auta. Ośrodek gromadzi dane o wszystkich komunikacyjnych
    ubezpieczeniach OC, sprzedawanych w Polsce. Kolejna kontrola przewidziana
    jest w drugiej połowie roku, po ponownej weryfikacji informacji z OI UFG w
    bazach danych największych ubezpieczycieli.

    Za brak komunikacyjnego OC Fundusz nakłada kary. W 2010 roku dla właścicieli
    aut osobowych wynoszą one 2 050 zł, a dla samochodów ciężarowych lub
    autobusów - 3 270 zł. Sankcja za brak OC dla pozostałych pojazdów to 410 zł.

    Jednak konsekwencje jazdy bez obowiązkowego OC mogą być znacznie większe,
    gdy wydarzy się wypadek drogowy. UFG bowiem, po wypłacie odszkodowania
    osobom poszkodowanym, występuje do sprawcy wypadku - o zwrot wypłaconej
    sumy. "To są często zobowiązania, które ciążą nad sprawcą takiego wypadku do
    końca życia" - ostrzega Izabela Pintscher, kierownik Wydziału Regresów
    UFG. - "Regres ze strony Funduszu jest bowiem nieuchronny" - zaznacza.
    Wyjaśnia, że zobowiązania te mogą być szczególnie wysokie, gdy ofiary
    wypadku mają obrażenia ciała lub gdy poszkodowane są dzieci i przez wiele
    lat wypłacane będą renty. W minionym roku Fundusz rozpoczął 1973 nowe
    postępowania regresowe wobec nieubezpieczonych sprawców wypadków (o 6 proc.
    więcej niż w 2008 roku). Blisko połowa tych spraw kończy się w sądzie.

    Największy regres z jakim UFG wystąpił do właściciela nieubezpieczonego
    pojazdu - to prawie 970 tysięcy złotych. Do wypadku doszło na przejeździe
    kolejowym. Jego sprawcą był kierowca nieubezpieczonej ciężarówki, należącej
    do przedsiębiorcy z zachodniej Polski. Po zderzeniu z pociągiem towarowym,
    przyczepa ciągnika uderzyła w stojący po drugiej stronie przejazdu
    kolejowego, samochód osobowy. Jego kierowca zginął na miejscu, pasażer
    doznał bardzo ciężkich obrażeń. Na wysokość regresu największy wpływ miały:
    świadczenia rentowe, zadośćuczynienie oraz ustawowe odsetki. Ostatecznie
    sprawa - po kilku wyrokach sądowych - została zakończona w 2008 roku.

    Stosunkowo wysoki odsetek jeżdżących bez OC stanowią osoby w wieku powyżej
    50 lat. Analiza danych UFG pokazuje, że to ponad jedna czwarta właścicieli
    aut ukaranych przez Fundusz. Młodzi kierowcy (do 25 lat) stanowią 15 proc.,
    a osoby w wieku miedzy 25 a 50 lat - prawie 60 proc. grupy
    nieubezpieczonych. Z kolei najwięcej ukaranych właścicieli pojazdów
    zamieszkuje w województwie mazowieckim (19,2 tys.), śląskim (15,0 tys.) i
    małopolskim (12,1 tys.). Najmniej zaś w: świętokrzyskim (3,2 tys.), opolskim
    (3,6 tys.) oraz podkarpackim (4,6 tys.). Policja zwraca jednak uwagę, że
    wyższy wskaźnik danego regionu może wynikać z większej liczby
    funkcjonariuszy i częstszych kontroli.

    Właściciele samochodów mają obowiązek ubezpieczyć się od odpowiedzialności
    cywilnej (dotyczy to wszystkich pojazdów mechanicznych, a więc również np.
    motocykli, motorowerów, przyczep, ciągników rolniczych, samochodów
    ciężarowych, autobusów). Obowiązek powstaje najpóźniej w dniu rejestracji
    auta, w którym polisa OC bezwzględnie musi być wykupiona. Ubezpieczenie to
    chroni właściciela pojazdu przed roszczeniami za spowodowany przez niego
    wypadek drogowy (więcej informacji w ustawie z 22 maja 2003 roku o
    ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu gwarancyjnym i
    Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych).

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: