-
Data: 2010-06-17 16:02:46
Temat: Kontrole polis OC
Od: "Adam Szewczak" <horses_usuń@poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]O takie info sie pojawilo w onet
http://moto.onet.pl/1615858,1,kolejne-kontrole-polis
-oc,artykul.html?node=2
Dla tych co chca od razu przeczytac
W drugiej połowie roku UFG sprawdzi ubezpieczenia OC u następnych
trzydziestu tysięcy właścicieli aut.
"W najbliższych dniach do wybranej grupy osób trafi nasze pismo wzywające do
okazania dokumentu, który potwierdzi spełnienie obowiązku ubezpieczenia OC
lub udokumentuje brak takiego obowiązku, na przykład po sprzedaży pojazdu" -
mówi Joanna Pasturczak, dyrektor Pionu Opłat UFG. Zapytania o aktualne
polisy OC będą wysyłane do tych kierowców, którzy - jak wynika z analizy
bazy danych Ośrodka Informacji Funduszu - mają przerwę w ubezpieczaniu tego
samego auta. Ośrodek gromadzi dane o wszystkich komunikacyjnych
ubezpieczeniach OC, sprzedawanych w Polsce. Kolejna kontrola przewidziana
jest w drugiej połowie roku, po ponownej weryfikacji informacji z OI UFG w
bazach danych największych ubezpieczycieli.
Za brak komunikacyjnego OC Fundusz nakłada kary. W 2010 roku dla właścicieli
aut osobowych wynoszą one 2 050 zł, a dla samochodów ciężarowych lub
autobusów - 3 270 zł. Sankcja za brak OC dla pozostałych pojazdów to 410 zł.
Jednak konsekwencje jazdy bez obowiązkowego OC mogą być znacznie większe,
gdy wydarzy się wypadek drogowy. UFG bowiem, po wypłacie odszkodowania
osobom poszkodowanym, występuje do sprawcy wypadku - o zwrot wypłaconej
sumy. "To są często zobowiązania, które ciążą nad sprawcą takiego wypadku do
końca życia" - ostrzega Izabela Pintscher, kierownik Wydziału Regresów
UFG. - "Regres ze strony Funduszu jest bowiem nieuchronny" - zaznacza.
Wyjaśnia, że zobowiązania te mogą być szczególnie wysokie, gdy ofiary
wypadku mają obrażenia ciała lub gdy poszkodowane są dzieci i przez wiele
lat wypłacane będą renty. W minionym roku Fundusz rozpoczął 1973 nowe
postępowania regresowe wobec nieubezpieczonych sprawców wypadków (o 6 proc.
więcej niż w 2008 roku). Blisko połowa tych spraw kończy się w sądzie.
Największy regres z jakim UFG wystąpił do właściciela nieubezpieczonego
pojazdu - to prawie 970 tysięcy złotych. Do wypadku doszło na przejeździe
kolejowym. Jego sprawcą był kierowca nieubezpieczonej ciężarówki, należącej
do przedsiębiorcy z zachodniej Polski. Po zderzeniu z pociągiem towarowym,
przyczepa ciągnika uderzyła w stojący po drugiej stronie przejazdu
kolejowego, samochód osobowy. Jego kierowca zginął na miejscu, pasażer
doznał bardzo ciężkich obrażeń. Na wysokość regresu największy wpływ miały:
świadczenia rentowe, zadośćuczynienie oraz ustawowe odsetki. Ostatecznie
sprawa - po kilku wyrokach sądowych - została zakończona w 2008 roku.
Stosunkowo wysoki odsetek jeżdżących bez OC stanowią osoby w wieku powyżej
50 lat. Analiza danych UFG pokazuje, że to ponad jedna czwarta właścicieli
aut ukaranych przez Fundusz. Młodzi kierowcy (do 25 lat) stanowią 15 proc.,
a osoby w wieku miedzy 25 a 50 lat - prawie 60 proc. grupy
nieubezpieczonych. Z kolei najwięcej ukaranych właścicieli pojazdów
zamieszkuje w województwie mazowieckim (19,2 tys.), śląskim (15,0 tys.) i
małopolskim (12,1 tys.). Najmniej zaś w: świętokrzyskim (3,2 tys.), opolskim
(3,6 tys.) oraz podkarpackim (4,6 tys.). Policja zwraca jednak uwagę, że
wyższy wskaźnik danego regionu może wynikać z większej liczby
funkcjonariuszy i częstszych kontroli.
Właściciele samochodów mają obowiązek ubezpieczyć się od odpowiedzialności
cywilnej (dotyczy to wszystkich pojazdów mechanicznych, a więc również np.
motocykli, motorowerów, przyczep, ciągników rolniczych, samochodów
ciężarowych, autobusów). Obowiązek powstaje najpóźniej w dniu rejestracji
auta, w którym polisa OC bezwzględnie musi być wykupiona. Ubezpieczenie to
chroni właściciela pojazdu przed roszczeniami za spowodowany przez niego
wypadek drogowy (więcej informacji w ustawie z 22 maja 2003 roku o
ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu gwarancyjnym i
Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych).
Następne wpisy z tego wątku
- 17.06.10 16:11 Adam Szewczak
- 17.06.10 16:15 =Marcos=
- 17.06.10 16:24 badzio
- 17.06.10 16:28 PiotrMDC
- 17.06.10 16:30 Adam Szewczak
- 17.06.10 16:36 J.F.
- 17.06.10 16:38 J.F.
- 17.06.10 16:44 J.F.
- 17.06.10 17:21 Icek
- 17.06.10 18:53 Papkin
- 17.06.10 19:23 ...:::Tomek:::...
- 17.06.10 19:46 JaromirD
- 17.06.10 20:15 J.F.
- 17.06.10 22:19 Czabu
- 18.06.10 00:28 Butek
Najnowsze wątki z tej grupy
- światła znów wlączyli
- nie lekceważ termostatu
- Autocom CAN CDP+ wysokie kody błędów
- wielkie bu
- Motodziennik #305 Nowy ELEKTRYK za 350 złotych miesięcznie? Kreatywne kredytowanie problemów
- Idzie zima...czyli zaczynamy TETRIS :)
- sprężyny przednie ściśnięte
- Kolejny spaliniak się zjarał
- nie chcem ale muszem zapytać
- test dokładności wskazań zużycia paliwa/energii przez komputery pokładowe (ADAC)
- jak to na autostradzie
- Leapmotor T03 Tak powinna wyglądać elektryfikacja
- Tak się sprzedają elektryczne woldzwageny ;-)
- Akumulator do Hyundai
- Rambo 2024. Co z radio-stopem
Najnowsze wątki
- 2024-12-15 Obcinaczki z łapaczem
- 2024-12-14 światła znów wlączyli
- 2024-12-14 nie lekceważ termostatu
- 2024-12-14 numer 112
- 2024-12-14 Pendrive, ale dysk
- 2024-12-12 Autocom CAN CDP+ wysokie kody błędów
- 2024-12-13 termostat do lodowki
- 2024-12-13 Gdańsk => Inżynier bezpieczeństwa aplikacji <=
- 2024-12-13 Warszawa => Head of International Freight Forwarding Department <=
- 2024-12-13 Poznań => Employer Branding Specialist <=
- 2024-12-13 Kraków => Business Development Manager - Dział Sieci i Bezpieczeńst
- 2024-12-13 Kraków => Business Development Manager - Network and Network Security
- 2024-12-13 Katowice => Regionalny Kierownik Sprzedaży (OZE) <=
- 2024-12-13 Gdańsk => Programista Full Stack .Net <=
- 2024-12-13 Warszawa => Analityk Biznesowo-Systemowy <=