  • 61. Data: 2010-09-03 06:54:56
    Temat: Re: Koniec zarowek
    Od: Bronek (bryx) Tatukł <b...@k...com>

    Znalazlem jakis art. o zarowkach. Niestety nie dokladnie to o co mi
    chodzilo.

    http://www.pap.pl/palio/html.run?_Instance=cms_www.p
    ap.pl&_PageID=1&s=depesza&dz=strony.glowna.dystrybuc
    jainfo.siz&dep=11963&data=depesza&_CheckSum=-1588595
    584
    krocej http://tnij.com/nkEAJ

    Pożegnanie żarówki - czy wszyscy tego chcemy?

    Stanowisko Stowarzyszenia Elektryków Polskich

    Decyzja Unii Europejskiej, nakazująca wycofanie z produkcji tradycyjnych
    żarówek, spowodowała masowy wykup zapasów w sklepach. Społeczeństwo w Polsce
    (a prawdopodobnie także w innych krajach) wyraziło jednoznacznie, co o tym
    myśli. Nie ma wątpliwości, że świetlówki energooszczędne dają porównywalną
    do żarówek ilość światła przy mniejszym poborze energii, ale są one znacznie
    droższe, a ich trwałość w gospodarstwach domowych jest problematyczna.
    Świetlówki energooszczędne sprawdzają się najlepiej w sytuacjach, gdzie
    światło jest rzadko wyłączane; w praktyce w gospodarstwach domowych
    oświetlenie jest włączane wiele razy w ciągu doby, a czas pracy różnych
    źródeł kształtuje się od pojedynczych minut do zaledwie kilku godzin na dobę
    (przykład: łazienki, spiżarnie, korytarze itp.). W tych przypadkach
    pojedyncze źródło zużywa relatywnie niewiele energii elektrycznej. Także w
    innych pomieszczeniach światło jest często włączane i wyłączane. Należy w
    tym miejscu wspomnieć, że do załączania świetlówki proponuje się specjalny
    łącznik, nie są wskazane łączniki tradycyjne. Ponieważ koszt świetlówki
    energooszczędnej jest od 10 do ponad 20 razy większy (zależnie od
    producenta) od kosztu żarówki, koszt użytkowania dużej części punktów
    świetlnych dla przeciętnego gospodarstwa domowego nie tylko nie zapewni
    oszczędności finansowych, ale może okazać się znacząco większy. Dodatkowym
    problemem jest utylizacja zużytych świetlówek, znacznie bardziej
    skomplikowana niż żarówek i będzie wymagała globalnego rozwiązania, co
    spowoduje dodatkowe koszty. Należy tu uwzględnić, że według danych z UE
    gospodarstwa domowe zużywają ponad 30% z całej puli produkowanej energii, z
    czego znaczącą część stanowi energia elektryczna na oświetlenie. Tradycyjna
    żarówka jest odbiornikiem czysto rezystancyjnym i pobiera prąd sinusoidalny
    (bez zakłóceń). Wycofanie żarówek tradycyjnych spowoduje, że drastycznie
    zwiększy się pobór energii z systemu energetycznego nie w postaci
    sinusoidalnej, ale mocno zakłóconej. Nie pozostanie to bez negatywnego
    wpływu na pracę generatorów, system przesyłu energii i jakość energii dla
    odbiorców (harmoniczne w napięciu).

    Problem jakości energii elektrycznej istniał od zawsze, ale wiązał się z
    wielkością napięcia dostarczanego odbiorcom i ewentualnie częstotliwością.
    Generatory w elektrowniach produkują napięcie sinusoidalne, chociaż ze
    względu na rozmieszczenie uzwojeń w żłobkach maszyny, napięcie to już
    zawiera drobne skażenia wyższymi harmonicznymi, ale ze względu na dużą
    liczbę żłobków i różnorodne maszyny, włączone w ten sam system energetyczny
    napięcie to może być traktowane niemal jak czysta sinusoida. Także do
    niedawna większość odbiorników pobierała z sieci prąd sinusoidalny z
    relatywnie niewielkimi odkształceniami. Optymalny odbiorca pobierał energię
    przy cos? powyżej 0.8, a przy poborze energii biernej (przy cos? <0.8)
    energetyka doliczała dodatkowe koszty. Obecnie elektronika i
    energoelektronika spowodowały, że coraz więcej odbiorników pobiera prąd
    niesinusoidalny (odkształcony-zakłócony).

    W ostatnich latach XX wieku w efekcie postępu technicznego upowszechniło się
    stosowanie odbiorników z regulowanym poborem prądu. Obecnie znacząca ilość
    energii zużywanej w przodujących pod względem technicznym krajach jest
    pobierana przez odbiorniki regulowane z nieliniowym odbiorem prądu.
    Przykładowo w USA w roku 1992 odbiorniki nieliniowe pobierały 15-20% całości
    zużywanej energii, a w roku 2001 ilość ta wzrosła do 60-80% i raczej ma
    tendencję nadal wzrastającą. Na ten stan mają wpływ nie tylko wielkie
    odbiory z regulacją poboru prądu, jak napędy przemysłowe z regulacją
    prędkości obrotowej maszyn, czy urządzenia grzejne dużej mocy z precyzyjną
    regulacją temperatury, ale wiele innych urządzeń. Prąd w sposób nieliniowy
    pobiera obecnie większość urządzeń gospodarstwa domowego, takich jak
    nowoczesne telewizory, odbiorniki radiowe, świetlówki energooszczędne,
    ładowarki do telefonów komórkowych, komputery, zasilacze, dostosowane do
    zasilania napięciem zmieniającym się w szerokich granicach. Wymienione
    urządzenia mają zwykle niewielką moc, rzędu pojedynczych watów, ale ponieważ
    pracują w tym samym czasie pobierają krótkotrwale znaczny prąd, a ich liczba
    sięga milionów egzemplarzy, stanowią więc one znaczące obciążenie systemu
    energetycznego z bardzo odkształconym od sinusoidy poborem prądu.

    Aby zapewnić możliwość odbioru prądu o wymaganej wielkości i przebiegu,
    źródło zasilające musi mieć odpowiednią moc, która jest znacznie większa od
    pobieranej mocy średniej (wartość skuteczna prądu sinusoidalnego wynosi 1.11
    wartości średniej). Jeśli prąd pobierany jest bardzo odkształcony, jego
    wartość skuteczna wielokrotnie przewyższa jego wartość średnią.

    Pobór prądu mocno odkształconego ze źródła powoduje zniekształcenie napięcia
    w sieci zasilającej, co nie pozostaje bez wpływu na inne odbiorniki,
    przyłączone do tego samego źródła.

    Zagrożenia wynikające ze stosowania odbiorników nieliniowych są następujące:

    - zniekształcenia napięcia dostarczanego odbiorcom, wymagającym zasilania
    sinusoidalnego, wzrost prądu w przewodzie neutralnym,

    - nadmierne grzanie się transformatorów i silników asynchronicznych,

    - pojawianie się prądów pasożytniczych, niepotrzebnie grzejących urządzenia
    i mogących wywołać rezonanse lub wibracje,

    - występowanie naskórkowości w przewodach,

    - możliwe są awarie kondensatorów do kompensacji mocy biernej,

    - błędne działanie zabezpieczeń,

    - przyspieszenie degradacji izolacji transformatorów i silników.

  • 62. Data: 2010-09-03 06:56:59
    Od: Bronek (bryx) Tatukł <b...@k...com>

    Osoby niedowidzące skarżą się, że tzw. energooszczędne żarówki dają za mało
    światła. Tymczasem w całej Unii Europejskiej do 2016 roku mają one zastąpić
    zwykłe żarówki.
    http://dom.wp.pl/artykul/516.html?ticket=76573308260
    875509K3vj%2BPkwPRxcqEADtOPQiD0emEWhKhsI6rnO92o%2BFE
    gmipJdiE%2FTtucEgIkNzaDA9o4lej2I73uVD%2BAMHSxIaGDIBU
    xTxBl2HGqm0FOEig8dstn9ehETvKwUCz%2F1EJRI7DTKGtb1ezhJ
    1u8qDXmCw%3D%3D

    Niestety tez nie moge znalezc dluzszego art.

  • 63. Data: 2010-09-03 06:59:59
    Od: Bronek (bryx) Tatukł <b...@k...com>

    Specjalnie sprawdziłem w sklepie. Pomimo zakazu legalnie za to można kupic
    lampke bez żarówki. Wystarczy że będzie żarnik na 300W ;)

  • 64. Data: 2010-09-03 07:01:25
    Od: Bronek (bryx) Tatukł <b...@k...com>

    PeJot wrote:

    > Ale nie te z odbłyśnikiem, one nie podpadają pod tę regulację UE.
    > Producenci już to wykorzystują.

    Mozesz pokazac jak to wyglada? Czy o tym samym myslimy?
    Jakis link do sklepu.

  • 65. Data: 2010-09-03 07:08:25
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    Użytkownik "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st> napisał w
    wiadomości news:i5p9j6$5rf$1@news.task.gda.pl...

    > I co z tego, to by miało zastosowanie, gdyby towar dostarczał się sam
    > po nadaniu mu pewnej energii początkowej zależnej od masy. Rzeczywistość
    > jest dużo bardziej złożona i koszt dostarczenia metra sześciennego cegły
    > wcale nie jest kilkadziesiąt razy wyższy od kosztu dostarczenia metra
    > sześciennego styropianu. Objętość też jest ważna, a w przypadku żarówek
    > jest ona bardzo podobna.

    Dziwnie piszesz. Widzę samochody przystosowane do wożenia styropianu z
    lekkimi naczepami na malutkich kółeczkach a do cegły masywne, często
    wielokołowe pojazdy.
    Przywieźli na budowę 20 paczek styropianu. Wjechał pod górkę bez problemu i
    niemal że sam się z przyczepy ten styropian rozładował a jak wieźli kostkę
    brukową to kierowca musiał pod górką połowę ładunku zostawić po nie wjechał
    a i tak przy podjeździe zakopcił całą okolicę, a to "tylko" 6 palet było.

    Marek

  • 66. Data: 2010-09-03 07:20:28
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Marcin,

    Friday, September 3, 2010, 1:16:41 AM, you wrote:

    > Powiedzmy, że koszt żarówki energooszczędnej to 20 zł,
    > powiedzmy, że koszt 1 kWh to 0,50 zł,
    > powiedzmy, że ta energooszczędna żarówka pobiera moc 20W, zamiast 100W.
    > No i nagle wychodzi nam, że:
    > Koszt takiej żarówki to równowartość 40 kWh,
    > że żarówka zwykła zużyje taką moc w 400 godzin,
    > a żarówka energooszczędna w 2000 godzin.
    > Czyli żarówka taka zwraca się nam już po około 480-500h pracy.
    > A jednak trwałość to ona ma bardziej w okolicy 5000-10000h pracy.

    Świetlówki mają tak wysoką trwałość tylko i wyłącznie pod warunkiem
    ciągłej pracy. Ale nawet tu 10000h jest nierealne. Powiedzmy
    3000-6000h.
    Przy częstym włączaniu ich trwałość bywa gorsza od żarówek.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 67. Data: 2010-09-03 07:29:07
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Bronek,

    Friday, September 3, 2010, 8:54:56 AM, you wrote:

> [...]

    ap.pl&_PageID=1&s=depesza&dz=strony.glowna.dystrybuc
    jainfo.siz&dep=11963&data=depesza&_CheckSum=-1588595

    [...]

    > Pobór prądu mocno odkształconego ze źródła powoduje zniekształcenie napięcia
    > w sieci zasilającej, co nie pozostaje bez wpływu na inne odbiorniki,
    > przyłączone do tego samego źródła.

    [...]

    Przegapili normę 61000-3-2?

    Obowiązuje dla największych zniekształcaczy: telewizorów, komputerów i
    monitorów (klasa D) oraz oswietlenie ponad 25W (klasa C).

    Swoją drogą - większość świetlówek wkręcanych zamiast typowych żarówek
    nie łapie się na normę - maja moc mniejszą niż 25W...

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 68. Data: 2010-09-03 08:01:34
    Od: Yakhub <y...@g...pl>

    Dnia Fri, 3 Sep 2010 01:16:41 +0200, Marcin Wasilewski napisał(a):

    > Powiedzmy, że koszt żarówki energooszczędnej to 20 zł,

    Tylko, że taka świetlówka za 20zł będzie świecić na niebiesko.

    /ciach/
    > Czyli żarówka taka zwraca się nam już po około 480-500h pracy.

    I zgoda - wyszło komuś, że mu się to opłaci, że zaoszczędzi, chce,
    inwestuje, oszczędza. Dlaczego ktoś zamierza zmuszać wszystkich do
    oszczędności?

    > A jednak trwałość to ona ma bardziej w okolicy 5000-10000h pracy.

    Ale znacznie wcześniej zacznie tracić swoje pierwotne parametry - w
    szczególności zmieni się jej barwa (na gorszą), jasność świecenia (na
    niższą) i czas rozświetlania (na dłuższy).

    --
    Yakhub

  • 69. Data: 2010-09-03 08:03:38
    Od: Yakhub <y...@g...pl>

    Dnia Thu, 2 Sep 2010 17:13:06 +0000 (UTC), Jarosław Sokołowski napisał(a):

    > Można też tak: http://www.topdizajn.pl/design/euro_condom_na____zar
    owki_

    To jest tylko żart, czy może da się to gdzieś kupić w PL?

    --
    Yakhub

  • 70. Data: 2010-09-03 08:11:13
    Od: "Robert_J" <d...@o...pl>

> [...]
    > Powiedzmy
    > 3000-6000h.
    > Przy częstym włączaniu ich trwałość bywa gorsza od

    Dokładnie tak :-). Nie zauważyłem znacząco większej
    trwałości przy typowym, domowym użytkowaniu, czyli
    włącz-wyłącz co chwilę. W kuchni mam na suficie część
    żarówek i część świetlówek. I bywało, że 60 W żarówka
    potrafiła przeżyć 11 W świetlówkę ;-)