  • 31. Data: 2012-07-08 23:49:10
    Temat: Re: Komputerowe modelowanie procesów a rzeczywiostość.
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Jak to trzeba uważać co się pisze. :-)

    Robert

  • 32. Data: 2012-07-09 00:33:09
    Od: AMX <r...@b...cy>

    On Sun, 8 Jul 2012 22:54:51 +0200, Robert Wańkowski <r...@w...pl> wrote:

    > Użytkownik "Konrad Anikiel"
    > Przy czym wszystko zależy od sztywności tego co się dociska.
    >
    > W moim przypadku można założyć, że to co się dociska jest idealnie sztywne.

    Co prawda nie można założyć, że to, co jest dociskane jest sztywne
    ale gdyby to, _czym_ jest dociskane było dostatecznie sztywne to
    byłoby to niemal rozwiązanie problemu (ew. subtelności związane z
    tarciem i efektem brzegowym).

    AMX

    --
    adres w rot13
    Nyrxfnaqre Znghfmnx r...@b...cy

  • 33. Data: 2012-07-09 01:20:58
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Sunday, 8 July 2012 22:49:10 UTC+1, Robert Wańkowski wrote:
    > Jak to trzeba uważać co się pisze. :-)

    Jadę na urlop, nie mam teraz czasu, ale w ramach odświeżenia nieużywanego kawałka
    wiedzy chętnie bym się pobawił po powrocie (choć po urlopie to jak zwykle krucho
    będzie z czasem). Problem jest taki że trzeba wyjść od czegoś, a nie wiem bo się
    nigdy stolarstwem nie interesowałem. Chodzi o to jaki kształt powinna mieć ta belka:
    paraboli, elipsy, łuku okręgu, hiperboli, ewolwenty itd. One mają 1, 2 najwyżej 3
    parametry, to łatwo dałoby się znaleźć. W przypadku kiedy nie wiem- musiałbym
    narysować splajna przez powiedzmy 20 punktów i... no wiesz, w totolotka ławiej wygrać
    :-)
    Konrad

  • 34. Data: 2012-07-09 01:30:08
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Sunday, 8 July 2012 23:33:09 UTC+1, AMX wrote:

> [...]
    > ale gdyby to, _czym_ jest dociskane było dostatecznie sztywne to
    > byłoby to niemal rozwiązanie problemu (ew. subtelności związane z

    Tak, z kryptonitu te belki wystrugać!

  • 35. Data: 2012-07-09 11:39:08
    Od: AMX <r...@b...cy>

    On Sun, 8 Jul 2012 16:30:08 -0700 (PDT),
    Konrad Anikiel <a...@g...com> wrote:

    > Tak, z kryptonitu te belki wystrugać!

    Oj, widzę, że gorączka przedurlopowa daje znać o sobie. W takim
    razie sugeruję abyś - w trakcie urlopu - kiedy natkniesz się na
    drewniany mostek dokładnie go obadał. Czy aby na pewno jest on
    drewniany. Wygląda jak drewno ale _konstrukcja tak sztywna_, że
    pieszy czy samochód się nie wywołuje wyraźnie zuważalnych ugięć.
    Może w środku jest kryptonit? =:-))))))

    Udanego urlopu...

    AMX

    --
    adres w rot13
    Nyrxfnaqre Znghfmnx r...@b...cy

  • 36. Data: 2012-07-09 13:01:19
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Monday, 9 July 2012 10:39:08 UTC+1, AMX wrote:
    > Może w środku jest kryptonit? =:-))))))

    RW ma do ściśnięcia coś twardego, skoro twierdzi że sztywność można uznać za
    nieskończenie wielką. Ty twierdzisz że gdyby belka dociskowa była dostatecznie
    sztywniejsza, to możnaby się nie przejmować. No to ja pytam: co jest dużo
    sztywniejsze od nieskończenie sztywnego?
    Konrad

  • 37. Data: 2012-07-09 23:33:03
    Od: AMX <r...@b...cy>

    On Mon, 9 Jul 2012 04:01:19 -0700 (PDT),
    Konrad Anikiel <a...@g...com> wrote:

    > RW ma do ściśnięcia coś twardego, skoro twierdzi że sztywność
    > można uznać za nieskończenie wielką.

    IMvHO RW wyraził się zbyt skrótowo. Sztywność elementów klejonych
    jest wyznaczona przez dwa składniki: elementy drewniane i klej. W
    stosunku do kleju elementy drewnianie są bardzo sztywne (chociaż
    daleko im do nieskończenie sztywnych). Celem wprowadzania docisku
    nie jest zmiana kształtu elementów klejonych (to zupełnie inne
    zadanie) a jedynie jak najrównmierniejsze rozprowadzenie kleju.

    Trochę podobnie powstaje mur, gdzie murarz nie zmienia kształtu
    cegły, tylko (młotkiem) reguluje aby warstwa zaprawy była równa.

    > Ty twierdzisz że gdyby belka dociskowa była dostatecznie
    > sztywniejsza, to możnaby się nie przejmować.

    Dlatego twierdzę j.w., gdyby była na tyle sztywna, że
    gwarantowałaby stałe przemieszczenie na długości, to _średnie_
    odkształcenie wenątrz bloku klejonego byłoby stałe.

    Fakt, że na brzegu listwa dociskowa się ugina w jedną stronę a w
    środku w przeciną powoduje, że na brzegu są duże naprężenia
    dociskające a w środku mniejsze.

    Nie poddawał się naciskom

    AMX

    --
    adres w rot13
    Nyrxfnaqre Znghfmnx r...@b...cy

  • 38. Data: 2012-07-09 23:38:08
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Monday, 9 July 2012 22:33:03 UTC+1, AMX wrote:
    > Dlatego twierdzę j.w., gdyby była na tyle sztywna, że
    > gwarantowałaby stałe przemieszczenie na długości, to _średnie_
    > odkształcenie wenątrz bloku klejonego byłoby stałe.

    Ja poszedłem dalej: płaska i nieskończenie sztywna :-)

    Rzeczywistość jest taka że moduły sprężystości różnych gatunków drewna nie różnią się
    od siebie na tyle żeby można było olać kształt. To może działac tylko przy określonym
    profilu i tylko w założonych warunkach (ile i czego ściskamy). Jak ma działać ze
    sklejką na całej długości belki, to z połówką już nie zadziała.
    Konrad

  • 39. Data: 2012-07-10 00:11:58
    Od: AMX <r...@b...cy>

    On Mon, 9 Jul 2012 14:38:08 -0700 (PDT),
    Konrad Anikiel <a...@g...com> wrote:

    > Ja poszedłem dalej: płaska i nieskończenie sztywna :-)
    >
    > Rzeczywistość jest taka że moduły sprężystości różnych gatunków
    > drewna nie różnią się od siebie na tyle żeby można [..]

    Ale oprócz modułu (-ów) sprężystości drewna pojawia się tu moduł
    sprężystości (a raczej podatność) mokrego _kleju_! Stosunki
    sztywności/podatności drewna i kleju będą się różniły o rzędy
    wielkości. To nie drewno ma się deformować; nadmiar kleju ma
    wypłynąć.

    Wyobraź sobie konstrukcję przekładkową, deseczka, gruba gąbka,
    desecza, gąbka i t.d. Jeśli gąbka nie będzie równa, to cały ten
    ułożony stos też nie będzie równy. Jeśli naciśniesz to z góry, to
    deseczki się nie zdeformują tylko lokalnie gąbka na
    nierównościach. Dostaniesz niemal idealnie równe warstwy.

    Sprężynował

    AMX

    --
    adres w rot13
    Nyrxfnaqre Znghfmnx r...@b...cy

  • 40. Data: 2012-07-10 01:44:24
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Monday, 9 July 2012 23:11:58 UTC+1, AMX wrote:
    > Wyobraź sobie konstrukcję przekładkową, deseczka, gruba gąbka,
    > desecza, gąbka i t.d.

    Uwaga, wyobrażam. Wyobraziłem. Wyszło mi tak: belka dociskowa była za wiotka i za
    płaska, gąbkę ścisnęło na końcach a w środku była luźna buła. Wyobraziłem drugi raz,
    tym razem belka dociskowa była starym podkładem kolejowym- gąbeczkę ślicznie
    docisnęła na całej długości, tyle że trzech chłopa ją kładło. No i jak ją teraz
    będziemy optymalizować? Pójdziemy w jebitną sztywność czy w lekki, odpowiednio
    dobrany przekrój?
    Konrad