  • 11. Data: 2014-06-16 23:57:53
    Temat: Re: Komponenty 0402 - lutował ktoś?
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl> wrote in message
    news:lnnm8h$680$3@speranza.aioe.org...

    > No jak dla kogo. Dla mnie 600-ki już za małe. Zwyczajnie ręce (grot,
    > pasta/cyna) dają radę, ale oczy już nie. Nie mam pewności jak spoina
    > wygląda i zaczyna się powiększanie.
    >
    > Chyba czas na "dolne" szkło. :(

    Dokładnie - nie sztuka zalutować,
    sztuka widzieć dokładnie jak spoina wygląda.
    I niestety u młodego lutowacza wzrok inaczej działa niż u starszego :-)

  • 12. Data: 2014-06-17 00:00:39
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Mario" <m...@...pl> wrote in message
    > Lutowałem z lupą zakładaną na głowę i z dużą lupą podświetlana na
    > statywie. Trochę upierdliwe bo trzeba łapać detal wąską pęsetą, a ta ma
    > tendencje do rozjeżdżania się w bok i wystrzeliwuje mi elementy :)

    O to, to to... Na szczęście przezornie zamówiłem po dwie sztuki
    zarówno bezpiecznika jak i rezystora 300k, bo jeden rezystor
    wystrzelił z biurka w siną dal i wiadomo było że nie ma co szukać :-)))

  • 13. Data: 2014-06-17 16:56:15
    Od: Dykus <d...@s...wp.pl>

    Witam,

    W dniu 2014-06-16 20:22, Atlantis pisze:

    > Może jakiś dziwny jestem, ale ja to lutowałem bez żadnej lupy czy tym
    > bardziej mikroskopu. Odpowiednio cienka pęseta, troszkę cyny na jednym z
    > padów i lutownica z cienkim grotem.

    Pamiętaj, że poprawna technika lutowania jest taka, że grotem nie dotyka
    się lutowanego elementu. :)

    --
    Pozdrawiam,
    Dykus.

  • 14. Data: 2014-06-17 18:20:03
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Użytkownik Dykus napisał:
    > Witam,

    > Pamiętaj, że poprawna technika lutowania jest taka, że grotem nie dotyka
    > się lutowanego elementu. :)

    Żart czy ktoś Ci faktycznie tak wmówił?

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 15. Data: 2014-06-17 18:40:40
    Od: l...@g...com

    użytkownik AlexY napisał:

    > Żart czy ktoś Ci faktycznie tak wmówił?

    Serie, prototypy czy serwis?
    https://www.youtube.com/watch?v=KnyB9btlhS8
    https://www.youtube.com/watch?v=m_EhAwi27Ag

  • 16. Data: 2014-06-17 19:04:24
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    <l...@g...com> wrote in message
    ps.com...
    > Serie, prototypy czy serwis?
    > https://www.youtube.com/watch?v=KnyB9btlhS8
    > https://www.youtube.com/watch?v=m_EhAwi27Ag

    Cool video - dzięki że podałeś tu te linki.

  • 17. Data: 2014-06-17 19:48:35
    Od: Dykus <d...@s...wp.pl>

    Witam!

    Użytkownik AlexY napisał:

    > Żart czy ktoś Ci faktycznie tak wmówił?

    Tak, wmówił mi to producent kondensatorów. :)

    A poważniej, to kiedyś oglądałem jakieś materiały o lutowaniu, nie wiem
    czy nie były czasem z Elektroniki Praktycznej. I zdaje się tam napisali,
    że tak właśnie jest poprawnie. Popytam kolegów, może ktoś to jeszcze to
    ma...
    A drugie źródło to tak jak pisałem - znów mi się zdaje, że jak czytałem
    noty od producenta kondensatorów ceramicznych wielowarstwowych, to
    zaznaczał, żeby przy montażu grotem nie dotykać wyprowadzeń. Powinno się
    podgrzać samą cynę na padzie, zachowując odstęp od wyprowadzenia.
    Może mi się wydaje, ale kawałek paznokcia dam sobie uciąć, że tak
    właśnie było. :) Może zechce mi się tego poszukać...

    A jednak. Pierwszy z brzegu link z Googla - PDF, strona 31:
    https://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&sourc
    e=web&cd=3&cad=rja&uact=8&ved=0CDMQFjAC&url=http%3A%
    2F%2Fglobal.kyocera.com%2Fprdct%2Felectro%2Fpdf%2Fad
    d_pdf%2Fmlcc_handling_e.pdf&ei=bn2gU5nOB-fE4gTJ5oD4B
    Q&usg=AFQjCNE7ZflO_NaouM5wBpYQ2Apd_F11-g&sig2=iLSafR
    5mCnB0IatUdCPQNA&bvm=bv.68911936,d.bGE

    I co Ty na to? :)

    PS nie widzę Twoich postów, więc formalnie odpowiadam nie Tobie... :)
    Korzystam z serwera 'news.atman.pl'.

    --
    Pozdrawiam,
    Dykus.

  • 18. Data: 2014-06-17 22:10:59
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Użytkownik Dykus napisał:
    [..]
> [...]
    d_pdf%2Fmlcc_handling_e.pdf&ei=bn2gU5nOB-fE4gTJ5oD4B
    Q&usg=AFQjCNE7ZflO_NaouM5wBpYQ2Apd_F11-g&sig2=iLSafR

    Idę o zakład że to dupochron firmy i nic więcej, od kiedy trzymam
    lutownicę w ręku uczono mnie, że grot ma dotykać lutowanych elementów
    albo ryzykujemy zimny lut. Inna kwestia że do drobnicy SMD bezpieczniej
    podejść z gorącym powietrzem niż lutownicą, drobny ruch ręką i element
    pokruszony.

    > PS nie widzę Twoich postów, więc formalnie odpowiadam nie Tobie... :)
    > Korzystam z serwera 'news.atman.pl'.

    Dobra, przerzuciłem się na eternal-september, może oni nie są tak
    wycinani jak AIOE.

  • 19. Data: 2014-06-17 22:28:04
    Od: Zzennon <e...@d...com>

    On 2014-06-17 16:40:40 +0000, l...@g...com said:

    > Serie, prototypy czy serwis?
    > https://www.youtube.com/watch?v=KnyB9btlhS8

    A taką pastę z lutem gdzieś się u nas da kupić? Ta do rurek
    instalacyjnych tak nie działa niestety. Za mało w niej pewnie lutu w
    stosunku do topnika (6/4 o ile dobrze pamiętam).

  • 20. Data: 2014-06-17 22:41:20
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2014-06-17 22:28, Zenon pisze:

    > A taką pastę z lutem gdzieś się u nas da kupić? Ta do rurek
    > instalacyjnych tak nie działa niestety. Za mało w niej pewnie lutu w
    > stosunku do topnika (6/4 o ile dobrze pamiętam).

    Pastą do rurek lutuje się rurki. Do lutowania elementów elektronicznych
    smd używa się past do lutowania smd. Znajdziesz w każdym większym
    sklepie elektronicznym. Zobacz np w TME.
    http://www.tme.eu/pl/katalog/#search=pasta&s_field=a
    ccuracy&s_order=DESC&id_category=112708&page=1
    --
    pozdrawiam
    MD