  • 11. Data: 2011-04-26 10:31:45
    Temat: Re: Kolor czerwonych kwiatów żółty na zdjęciu
    Od: Uncle Pete <p...@i...waw.pl>

    On 2011-04-23 17:55, Maciek wrote:

    > Moim zdaniem to jest solidny przepał kanału czerwonego. Aparaty nie mają
    > dokładnie tego samego użytecznego zakresu naświetlania w każdym kanale
    > barwnym. Tak samo oświetlony zielony i niebieski element jeszcze się
    > mieści. Podobny efekt możesz zaobserwować na niebie. W skrajnym

    Mnie się wydaje, że gdyby był przepał tylko czerwonego, byłaby po prostu
    czerwona plama. Tu przepał wszedł na kanał zielony, stąd żółty kolor.
    Przepaliło te miejsca, które od tyłu były oświetlone przez słońce.

    > Jak sobie z tym poradzić? Ręcznie skorygować ekspozycję w dół, w
    > kierunku niedoświetlenia. Niestety, w ten sposób utracisz szczegóły
    > zacienionej zieleni ale za to czerwony znajdzie się w użytecznym
    > zakresie.

    Nie jest tak źle. Ustawić w aparacie kontrast na minimum i z cieni w
    S90/S95 można wyciągnąć naprawdę dużo. Tryb RAW niestety mało co w tych
    aparatach pod tym względem daje. (Wiem, bo mam S90.)

    Pozdrawiam,

    Piotr

  • 12. Data: 2011-04-26 20:13:39
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik Uncle Pete napisał:
    > Mnie się wydaje, że gdyby był przepał tylko czerwonego, byłaby po prostu
    > czerwona plama. Tu przepał wszedł na kanał zielony, stąd żółty kolor.

    Ba, tylko skąd w tych miejscach składowa zielona? Te kwiaty mają
    zdecydowanie czerwony kolor.

  • 13. Data: 2011-04-27 00:47:13
    Od: "Gil" <g...@o...pl>

    > Chyba normalne, w takich kolorach tulipany. Teraz i takie sprzedają.
    > animka

    Jeszcze raz sie przyjrzałem temu zdjęciu. Jestem teraz pewien, że opis o
    przekłamaniu kolorów jest kłamstwem. Na dalszym planie słabo doświetlonym można
    zauważyć czerwono - żółte tulipany. Sam miałem takie w ogrodzie.
    Zapamiętajcie sobie dowcipnisia "leszka" co sobie próbował zakpić z piszących tu
    ludzi.

  • 14. Data: 2011-04-27 04:19:00
    Od: Uncle Pete <p...@i...waw.pl>

    > Ba, tylko skąd w tych miejscach składowa zielona? Te kwiaty mają
    > zdecydowanie czerwony kolor.

    Wystarczy, że będzie pomarańczowa :)

    Po pierwsze, tulipany to nie laser, nie mają chromatycznie czystego
    czerwonego koloru. Po drugie, czułości pikseli różnych kolorów (za
    różnymi filtrami) zachodzą na siebie. Po trzecie, zastanów się, jak
    wygląda przepał w czerwonym kanale przy braku innych kolorów (255,0,0) ;)

    Piotr

  • 15. Data: 2011-05-03 22:11:32
    Od: Leszek <w...@g...com>

    Dziekuje za odzew tym, ktorzy *nie podpinali sie pod moj watek* z
    zupelnie innymi problemami ani *nie doszukiwali sie mistyfikacji*.

    Nie zalezy mi na naprawianiu tego zdjecia, wiec nie poswiecilem wiele
    czasu na proby. Zabawa plikiem RAW w programie do obrobki zdjec
    niewiele dawala - tzn. nie udalo mi sie odzyskac oryginalnej barwy
    kwiatow. W najlepszym razie zolte plamy nabieraly bialego koloru ale
    nic nie mialy wspolnego z delikatna poswiata jaka wystepowala na zywo.

    Poniewaz rozumiem, ze nikt z Was nie spotkal sie z podobnym zjawiskiem
    dodam, ze to b. dziwne doznanie nagle zobaczyc na ekranie aparatu inny
    obraz, niz widza oczy bezposrednio. Zwlaszcza, ze zjawisko nie bylo
    chwilowe.
    Troche mnie niepokoi, czy nie jest to jakas wada akurat mojego aparatu
    i podobne niespodzianki pojawia sie w przyszlosci, gdy np. ktos zalozy
    jaskrawo-czerwony sweter. (?)

    Na zakonczenie przytocze jeszcze odpowiedz Canon support na moj
    problem (nie mniej ciekawa od zdjecia! ;-) ):

    "dziękujemy za skontaktowanie się z Canon Support,

    Zjawisko pojawiające się na fotografii, wysłanej przez Pana jest
    prawdopodobnie związane ze zjawiskiem odwzorowania kolorów sRGB.

    Jak Panu na pewno wiadomo w przestrzeni kolorów sRGB zawarte jest 256
    wersji każdego z kolorów podstawowych co daje 16,58 mln odcieni.
    Przestrzenie kolorów mające większy zakres tonalny możemy przedstawić
    w sRGB dzięki transformacji. Informacja o kolorach nie zostaje
    utracona - jest tylko przybliżona. Nie jest to jednak możliwe w drugą
    stronę. Uproszczenie zakresu kolorów sRGB powoduje, że część urządzeń
    nie może wykorzystać swych maksymalnych możliwości.
    Z połączenia barw RGB w dowolnych kombinacjach ilościowych można
    otrzymać szeroki zakres barw pochodnych, np. z połączenia barwy
    zielonej i czerwonej powstaje barwa żółta. Do przestrzeni RGB ma
    zastosowanie synteza addytywna, w której wartości najniższe oznaczają
    barwę czarną, najwyższe zaś białą. Model RGB jest jednak modelem
    teoretycznym a jego odwzorowanie zależy od urządzenia (ang. device
    dependent), co oznacza, że w każdym urządzeniu każda ze składowych RGB
    może posiadać nieco inną charakterystykę widmową, a co za tym idzie,
    każde z urządzeń może posiadać własny zakres barw możliwych do
    uzyskania.
    Niestety nie jesteśmy w stanie podanego przez Pan zdjęcia wykonać w
    takich samych warunkach.
    Jeżeli przypuszcza Pan, iż aparat fotograficzny PowerShot S95 nie
    wykonuje poprawnie zdjęć należałoby, to samo zdjęcie wykonać w tych
    samych warunkach, dwoma aparatami Powershot S95."

    To tyle chyba na temat
    Leszek

  • 16. Data: 2011-05-03 23:43:27
    Od: animka <a...@t...nie.ja.wp.pl>

    W dniu 2011-05-04 00:11, Leszek pisze:
> [...]
    > wykonuje poprawnie zdjęć należałoby, to samo zdjęcie wykonać w tych
    > samych warunkach, dwoma aparatami Powershot S95."

    Idż do Euro z takimi tulipanami. Tam panowie napewno pozwolą Ci
    pstryknąć z takiego samego aparatu, więc będziesz miał porównanie. W
    razie czego wymianę aparatu od Canona masz zapewnioną.

    --
    animka

  • 17. Data: 2011-05-04 11:25:56
    Od: John Smith <u...@e...net>

    Leszek napisał(a):
> [...]
    > rzędzie były silnie oświetlone przez słońce. Wyglądało to jak
    > podświetlenie od środka kielicha ale w ogóle nie wpadało w żółć. Te
    > właśnie miejsca aparat wyświetlał na ekranie i zarejestrował jako
    > żółte. Tylko te kwiaty dotknęła ta przypadłość i z żadnej innej strony
    > i odległości nie byłem ich w stanie sfotografować bez tych żółtych
    > plam.
    >
    > http://dl.dropbox.com/u/6249763/Kwiaty.jpg
    >
    > Czy jest jakieś oczywiste wytłumaczenie tego zjawiska?
    > Aparat Canon Powershot S95 - zero innych problemów jak dotychczas.

    Canony mają zdaje się taką funkcję jak "replace color" czy jakoś tak. Może
    przypadkowo Ci się włączyła. Kiedyś
    bawiłem się Canonem w sklepie i też miałem podobny efekt.

    --
    Mirek

  • 18. Data: 2011-05-04 16:07:48
    Od: JD <j...@g...com>

    W dniu 2011-05-04 01:43, animka pisze:

    > Idż do Euro z takimi tulipanami. Tam panowie napewno pozwolą Ci
    > pstryknąć z takiego samego aparatu, więc będziesz miał porównanie. W
    > razie czego wymianę aparatu od Canona masz zapewnioną.

    I będzie miał _takie_same_warunki_oświetleniowe w takim Euro.
    Chodząca inteligencjo.

    JD