  • 1. Data: 2010-11-10 15:22:25
    Temat: Jednostki notyfikowane.
    Od: max441 <m...@w...pl>

    Witam,

    Jakie znacie laboratoria gdzie można wykonać badania w zakresie EMC, LVD?

  • 2. Data: 2010-11-10 16:13:00
    Temat: Re: Jednostki notyfikowane.
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "max441" <m...@w...pl> napisał w wiadomości
    > Witam,
    >
    > Jakie znacie laboratoria gdzie można wykonać badania w zakresie EMC, LVD?

    Google z frazą Kompatybilność Elektromagnetyczna dla strony www.pca.gov.pl
    daje 33 trafienia i to jest pewnie to czego szukasz.
    P.G.

  • 3. Data: 2010-11-10 16:45:50
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    max441 wrote:

    > Witam,
    >
    > Jakie znacie laboratoria gdzie można wykonać badania w zakresie EMC, LVD?

    Znam laboratorium w Berlinie. Polskie firmy też u niego robią, bo podobno
    taniej, niż w Polsce. Oprócz tego pomaga też przy problemach. Jakby ci tam
    było po drodze, to mogę dać kontakt.

    Waldek

  • 4. Data: 2010-11-10 16:53:44
    Od: konieczko <t...@o...pl>

    W dniu 2010-11-10 17:45, Waldemar Krzok pisze:

> [...]
    > taniej, niż w Polsce. Oprócz tego pomaga też przy problemach. Jakby ci tam

    W kazdej wiekszej uczelni w polsce zrobia badania z tym ze tylko w
    niektorych dostaniesz papiur.

  • 5. Data: 2010-11-10 18:37:45
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    konieczko wrote:

    > W kazdej wiekszej uczelni w polsce zrobia badania z tym ze tylko w
    > niektorych dostaniesz papiur.

    W tej niemieckiej papier dostaniesz. Po niemiecku lub angielsku, a jak
    pogadasz, to po francusku też pewnie się uda.

    Waldek

  • 6. Data: 2010-11-10 22:37:19
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik max441 napisał:
    > Witam,
    >
    > Jakie znacie laboratoria gdzie można wykonać badania w zakresie EMC, LVD?

    Można u siebie w firmie. Notyfikacja nie polega na możliwości wykonania
    pomiarów - notyfikacja daje podstawę do określenia koniecznych do
    wykonania pomiarów. Idziesz do jednostki notyfikowanej z dokumentacją
    urządzenia, oni to analizują i dają ci listę jakie parametry z jaką
    dokładnością masz zmierzyć na etapie prototypu, jakie bieżąco w trakcie
    produkcji... I czy pomiary zlecisz im, innej jednostce stosownie
    wyposażonej czy zainwestujesz w laboratorium pomiarowe sam to już twoja
    sprawa - oczywiście jak pomiary robisz we własnym zakresie to musisz
    udokumentować kwalifikacje personelu pomiarowego i legalizację
    sprzętu... Na etapie prototypu raczej warto zlecić - dla jednego - dwóch
    urządzeń komory bezodbiciowej budował nie będziesz.

    --
    Darek

  • 7. Data: 2010-11-10 23:36:06
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

> [...]
    > sprzętu... Na etapie prototypu raczej warto zlecić - dla jednego - dwóch
    > urządzeń komory bezodbiciowej budował nie będziesz.

    Zdaje się że niektóre badania można zrobić na poligonie (czyli na
    świeżym powietrzu) ale wtedy obowiązują inne poziomy.

    MD

  • 8. Data: 2010-11-11 08:03:15
    Od: Paweł <p...@n...pl>

    W dniu 2010-11-10 16:22, max441 pisze:
    > Witam,
    >
    > Jakie znacie laboratoria gdzie można wykonać badania w zakresie EMC, LVD?

    Jednostka notyfikowana to nie jest laboratorium przeprowadzające badania
    w zakresie EMC i LVD.
    Musisz się zdecydować czego szukasz.

    Paweł

  • 9. Data: 2010-11-11 09:18:25
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 11.11.2010 00:36, schrieb Mario:

    > Zdaje się że niektóre badania można zrobić na poligonie (czyli na
    > świeżym powietrzu) ale wtedy obowiązują inne poziomy.

    Jak dobrze zrozumiałem mojego EMC-szpeca to poziomy są właśnie
    zdefiniowane dla wolnego pola (czyli poligonu). Jak mierzysz w
    pomieszczeniach, to musisz przeliczać.
    Fakt, można robić wszystko samemu, ale najczęściej się to po prostu nie
    opłaca, chyba, że masz i tak sprzęt do tego. Zauważ, że jak stosujesz na
    przykład PCta i chcesz eksportować do różnych krajów mira (np. USA) to
    może być konieczne badanie sprzętu w paśmie do trzeciej harmonicznej
    najszybszego zegara systemu, czyli, w przypadku dzisiejszych kompów, do
    10-11 GHz. Takowy sprzęt kosztuje tyle, co dobrze wypasiony Mercedes.
    Inwestycja, by wszystko robić samemu może być ładną siedmiocyfrową
    liczbą. No i kwalifikacja kosztuje też niemało. Zaprzyjaźniona firma w
    której dorabiam zainwestowała około 50kEUR plus pół pracownika i robi
    wszystko samemu do CE, ale EMC zleca. Wychodzi maksymalnie kilkaset
    EUR/rok, ale ich produkty nie zmieniają się często.
    No i jak już napisane, musisz używać legalizowanego sprzętu. Czyli
    wszystkie oscyloskopy, multimetry i inny sprzęt musi być kalibrowany (i
    kalibrowalny, "made z chin" na ogół taki nie jest) i następnie
    legalizowany, to też są koszty 4-5 cyfrowe rocznie, zależy od ilości i
    rodzaju sprzętu. O ile mnie sclerosis nie myli, to taki Tex-Oscyloskop
    kosztuje jakieś 200EUR/rocznie.

    Waldek

  • 10. Data: 2010-11-11 12:54:46
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Paweł napisał:

    > Jednostka notyfikowana to nie jest laboratorium przeprowadzające badania
    > w zakresie EMC i LVD.
    > Musisz się zdecydować czego szukasz.

    Bardzo często jednostka notyfikowana takowe laboratoria posiada - ale
    nie musi... I rozmowa na temat badań jest zupełnie odrębna od rozmowy na
    temat ustaleniu zakresu badań wymaganych.

    --
    Darek