  • 1. Data: 2010-11-10 13:22:37
    Temat: Istota FFT
    Od: pbartosz <b...@g...com>

    Mam problem ze zrozumieniem istoty szybkości algorytmu FFT.
    Moje wątpliwości opisałem tutaj:
    http://matematyka.pl/219308.htm

    Proszę o wytłumaczenie, najlepiej w odniesieniu do przykładu dla n=8.

  • 2. Data: 2010-11-10 14:20:21
    Temat: Re: Istota FFT
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 10.11.2010 14:22, schrieb pbartosz:
    > Mam problem ze zrozumieniem istoty szybkości algorytmu FFT.
    > Moje wątpliwości opisałem tutaj:
    > http://matematyka.pl/219308.htm
    >
    > Proszę o wytłumaczenie, najlepiej w odniesieniu do przykładu dla n=8.

    Tu masz to ładnie opisane:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Cooley%E2%80%93Tukey_FF
    T_algorithm

    Waldek

  • 3. Data: 2010-11-10 14:44:09
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "pbartosz" <b...@g...com> napisał
> [...]
    >Moje wątpliwości opisałem tutaj:
    >http://matematyka.pl/219308.htm
    >Proszę o wytłumaczenie, najlepiej w odniesieniu do przykładu dla

    Normalnie, tzn z najprostszej definicji DFT, jakbys chcial policzyc
    wszystkie 8 skladowych, to w kazdej masz 8 skladnikow sumy,
    czyli razem 64 skladniki do wyliczenia i zsumowania.

    A tak jak opisales - obliczasz osobno skladniki parzyste i
    nieparzyste, razem 8. Dodajesz je do siebie odpowiednio. I wlasnie
    odwaliles 1/3 roboty. Bo wystarcza jeszcze dwa podobne kroki i masz
    transformate policzona.

    Bo jak mozesz zauwazyc - te sumy parzyste i nieparzyste ktore
    wymieniles, sa znow bardzo podobnym wzorem zapisane,
    i mozna je obliczac w analogiczny sposob.

    Razem odpowiednio sprytny algorytm liczy to jeszcze zgrabniej i
    mnozen jest ciut mniej.

    J.

  • 4. Data: 2010-11-10 21:16:33
    Od: "MH" <l...@o...pl>

    > Mam problem ze zrozumieniem istoty szybko&#182;ci algorytmu FFT.
    > Moje w&#177;tpliwo&#182;ci opisa&#179;em tutaj:
    > http://matematyka.pl/219308.htm
    >
    > Prosz&#234; o wyt&#179;umaczenie, najlepiej w odniesieniu do przyk&#179;adu dla
    n=8.

    =============

    Sądzę , że zarówno Paweł jak i J.F. udzielili Ci wyczerpujących
    odpowiedzi/wskazówek. Pozwolę sobie wtrącić swoje "3 grosze".. Jeżeli jesteś
    studentem , to z wiadomych powodów (egzamizy/kolokwia) musisz , a nawet
    powinieneś zrozumieć na czym to polega. Najważniejszym jest jednak fizyczna
    interpretacja transformaty Fouriera. Zarówno w postaci "analogowej" (postać
    całkowa) , jak i w postaci "cyfrowej" , skwantowanej kolejnymi próbkami ADC.
    Hehe , był tu na grupie kiedyś GENIUSZ , który twierdził , że za pomocą FFT mogę
    sobie tylko teoretycznie wzory całkowe "przemielić" , zaś za pomocą DFT można to
    zrobić cyfrowo. Baaa , proponował mi nawet podciągnięcie się z DSP , bo spałem
    na wykładach... Zakładam , że interpretacja fizyczna DFT jest dla Ciebie
    zrozumiała. No więc jeszcze raz... Jeżeli jesteś studentem , "przemiel" temat
    w/g wskazówek Pawła i J.F. Jeżeli jesteś młodym , zdobywającym szlify
    inżynierem , to nie kombinuj za wiele , tylko skorzystaj z gotowców.. Jeżeli ma
    to być zrobione software'owo , skorzystaj z kodów źródłowych , których jest od
    cholery w sieci.. Jeżeli ma to być zaszyte w hardware , zarówno Altera jak i
    Xilinx dają darmowe core'y. Nie komplikujmy sobie życia !!! Czy ktokolwiek
    zastanawia się w jaki sposób kalkulator oblicza wartości funkcji
    trygonometrycznych , bądź cyklometrycznych ?? Szereg MacLaurina (??) z jakąś
    tam dokładnością ?? Chyba nie LUT (Look-Up-Table) , bo wymagałoby zbyt dużo
    pamięci...

    I To By Było Na Tyle ,

    MH

  • 5. Data: 2010-11-10 21:49:04
    Od: "MH" <l...@o...pl>

    Ooopss !! Waldka Krzoka nie wiem jakim cudem przemianowałem na "Pawła".
    Wybacz !! Nie przejmuj się Waldek , ten błąd jest naprawdę mój .... , naprawdę mój..

    MH

  • 6. Data: 2010-11-10 22:00:24
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    MH wrote:

    > Ooopss !! Waldka Krzoka nie wiem jakim cudem przemianowałem na "Pawła".
    > Wybacz !! Nie przejmuj się Waldek , ten błąd jest naprawdę mój .... ,
    > naprawdę mój..

    Nieważne. Możesz za karę poklęczeć na gotowanym grochu.

    Waldek

  • 7. Data: 2010-11-10 22:50:54
    Od: "MH" <l...@o...pl>

    > Niewa&#191;ne. Mo&#191;esz za kar&#234; pokl&#234;cze&#230; na gotowanym grochu.
    >
    > Waldek
    ===========

    Proszę !! O łagodniejszy wyrok!!

    MH

  • 8. Data: 2010-11-11 00:48:44
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 10.11.2010 22:16, MH pisze:
    > Czy ktokolwiek
    > zastanawia się w jaki sposób kalkulator oblicza wartości funkcji
    > trygonometrycznych , bądź cyklometrycznych ??
    Jak mówią na studiach o szeregach to aż żal się nie zastanowić ;)

    > Szereg MacLaurina (??) z jakąś tam dokładnością ??
    Za wolno zbieżny. Dr wspominał, że są jakieś specyficzne szeregi dające
    dużą precyzję dla sin już po zsumowaniu kilku elementów, ele nie
    powiedział dokładnie/nie pamiętam jakie.

    > Chyba nie LUT (Look-Up-Table) , bo wymagałoby zbyt dużo
    > pamięci...
    LUT + interpolacja dają już całkiem niezłe efekty przy małej liczbie
    punktów (kilkadziesiąt-kilkaset). Chociaż po prawdzie lepiej zrobić
    splajna i trzymać kolejne współczynniki wielomianów zamiast wartości
    funkcji.

    Michoo

  • 9. Data: 2010-11-11 08:27:43
    Od: shg <s...@g...com>

    On Nov 10, 2:22 pm, pbartosz <b...@g...com> wrote:
    > Mam problem ze zrozumieniem istoty szybkości algorytmu FFT.
    > Moje wątpliwości opisałem tutaj:http://matematyka.pl/219308.htm
    >
    > Proszę o wytłumaczenie, najlepiej w odniesieniu do przykładu dla n=8.

    n=8 to akurat kiepski przykład. Dla małych wartości szybciej liczy się
    DFT metodą "klasyczną" (korelacyjną).

    Ładnie opisane jest tu: http://www.dspguide.com/ch12/2.htm
    Istotą szybkości jest to, co zostało przedstawione na rysunku 12-4 i
    12-5.

  • 10. Data: 2010-11-11 09:00:03
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 11 Nov 2010 01:48:44 +0100, Michoo wrote:
    >Jak mówią na studiach o szeregach to aż żal się nie zastanowić ;)

    >Za wolno zbieżny.

    Bardzo dobrze zbiezny. Przynajmniej na potrzeby kalkulatora, ktory
    moze to liczyc np sekunde.

    >LUT + interpolacja dają już całkiem niezłe efekty przy małej liczbie
    >punktów (kilkadziesiąt-kilkaset).

    Tablica co 10 stopni, druga co 1 stopien ale tylko do 9, wzor na sume
    sinusow.

    Ale mozna nieco inaczej http://en.wikipedia.org/wiki/CORDIC
    Nie obiecuje ze kalkulatory akurat tak licza.
    W sumie to McLaurenem prosciej.

    J.