  • 11. Data: 2010-01-12 08:10:03
    Temat: Re: Janko Muzykant -- Tyś robotowiec...
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Eneuel Leszek Ciszewski pisze:
    > Innymi słowy nie ma czegoś takiego jak stabilizacja prądu w USB? :)
    > A jest w ogóle możliwa jednoczesna stabilizacja i prądu, i napięcia
    > przy różnym obciążeniu? Chyba nie jest możliwa w/na tym świecie.

    Nie.

    > Ale prawdą jest, że port ma dać więcej niż 100 mA dopiero po dogadaniu się.
    > (przynajmniej w teorii specyfikacyjnej)

    Nie wiem, w praktyce tak nie jest. Trzeba zajrzeć do specyfikacji, może
    dla pasywnych obciążeń jest wyjątek.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl

  • 12. Data: 2010-01-12 08:20:01
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Janko Muzykant" hihap0$t0s$...@n...onet.pl

    > Nie.

    Nie jest możliwa. A Gotfryd nawet zna konkretne metody... :)

    "Gotfryd Smolik news" Pine.WNT.4.64.1001120109150.1668@quad

    Dziękuję. :)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 13. Data: 2010-01-12 08:26:49
    Od: "TomekM" <adm[@]chrzanow.pl>

    > Innymi słowy nie ma czegoś takiego jak stabilizacja prądu w USB? :)
    > A jest w ogóle możliwa jednoczesna stabilizacja i prądu, i napięcia
    > przy różnym obciążeniu? Chyba nie jest możliwa w/na tym świecie.

    to jest fizycznie niemożliwe, albo masz stabilizacja napięcia (co jest na
    USB)
    albo masz stabilizacje prądu (źróło prądowe). Prawo Ohma tu Cie nie puści.

    Pozdrawiam
    Tomek

  • 14. Data: 2010-01-12 08:34:25
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "TomekM" hihbsp$d22$...@m...internetia.pl

    > to jest fizycznie niemożliwe, albo masz stabilizacja napięcia (co jest na USB)
    > albo masz stabilizacje prądu (źróło prądowe). Prawo Ohma tu Cie nie puści.

    No właśnie też tak myślę, choć Gotfryd nawet zna
    konkretne metody stabilizacji obu tych parametrów. :)

  • 15. Data: 2010-01-12 08:53:42
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    > Nie jest możliwa. A Gotfryd nawet zna konkretne metody... :)

    Może użył skrótu myślowego o ''zapiętym na usb'' stabilizatorze prądu i
    napięcia. Każdy praktycznie współczesny stabilizator napięcia używany
    jako komponent w elektronice jest także stabilizatorem prądu i
    oczywiście pracuje rozłącznie w zależności od warunków (nie tylko oporu,
    ale np. temperatury).

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /chciałbym kiedyś napisać coś takiego, co z miejsca rozśmieszyłoby mnie/

  • 16. Data: 2010-01-12 09:29:04
    Od: "Robert_J" <r...@w...pl>

    > Każdy praktycznie współczesny stabilizator napięcia
    > używany jako komponent w elektronice jest także
    > stabilizatorem prądu

    Z całym szacunkiem, ale chyba niekoniecznie ;-)). Mylisz
    stabilizację prądu z ograniczeniem prądu.

  • 17. Data: 2010-01-12 09:32:32
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "KILu" <b...@w...pl> napisał:

    >[...] Nie piszesz na priv, wiec pozwole sobie odpowiedziec. Napiecie jest
    >stabilizowane, prad generalnie rowniez. [...]

    Trochę mylisz pojecia. Nie jest mozliwa jednoczesna stabilizacja napięcia i
    prądu przez źródło zasilania - mamy wybór - albo stabilizujemy napięcie i
    wtedy prąd zależy do dołączonego obciązenia, albo prąd - i wtedy napiecie
    zmienia się wraz z parametrami dołączonego obciążenia. Nie wiem dokładnie
    jak to jest dokładnie realizowane w przypadku USB (zresztą może być tak, że
    różni producenci realizują w różny sposób), ale na pewno do momentu
    osiągnięcia przez prąd obciążenia pewnej wartości granicznej (jak już w tym
    wątku wspominano - zgodnie ze specyfikacją 500mA, w praktyce wartosć ta moze
    być w niektórych urządzeniach wyższa) stabilizowane jest napięcie. Po
    osiągnięciu tej wartości granicznej może być różnie - może się okazac, że
    napięcie będzie stopniowo malało wraz z dalszym wzrostem prądu, układ może
    też przejść w tryb stabilizacji prądu - utrzymując jego stałą wartośc i
    zmniejszając napięcie wraz ze wzrostem obciązenia albo też odciąć napięcie
    zasilania do momentu zresetowania lub wzrostu rezystancji obciążenia.

    >Z teco go wiem standardowo na wyjsciu do dyspozycji masz 100mA, po
    >inicjalizacji do 500mA. [...]

    Te wartości to podawane katalogowo wartości prądu obciążenia do momentu
    osiągnięcia ktorych stabilizacja napięcia musi działać poprawnie. Po ich
    osiągnięciu albo układ wchodzi w ograniczenie prądowe (przechodzi w tryb
    stabilizacji prądu uniemożliwiając dalsze jego zwiększanie) albo po prostu
    przestaje stabilizowac i przy dalszym spadku rezystancji obciążenia
    następuje wzrost prądu przy równoczesnym spadku napięcia zasilającego.
    Rozsądnie zaprojektowany układ powinien ograniczać prąd na tyle skutecznie,
    aby zwarcie na wyjsciu nie groziło uszkodzeniem - czy zawsze jest tak
    zaprojektowany to już zupełnie odrębna sprawa.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 18. Data: 2010-01-12 09:33:45
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Robert_J pisze:

    > Z całym szacunkiem, ale chyba niekoniecznie ;-)). Mylisz stabilizację
    > prądu z ograniczeniem prądu.

    No, uprościłem. Ale większość szeregowców może być używane jako
    stabilizator prądu (LM, 78xx itd).

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /jeśli ktoś wie dlaczego mam zmienić windows na nowszy to niech mi powie/

  • 19. Data: 2010-01-12 09:34:03
    Od: "Robert_J" <r...@w...pl>

    > Inaczej:
    > Czy prąd płynący takim kabelkiem (natężenie prądu --
    > miliampery)
    > jest sterowany za pomocą urządzenia zewnętrznego poprzez
    > druty
    > sygnałowe? :)

    Nie sądzę. Raczej jest tam utrzymywane odpowiednie napięcie,
    aż do momentu kiedy obciążenie przekroczy zadany próg. Jak
    zresztą w większości zasilaczy stabilizowanych... Po
    osiągnięciu Imax różne może być natomiast zachowanie takieo
    zasilacza, zależnie od konstrukcji.

    Mniemam że pytasz żartobliwie? ;-)))

  • 20. Data: 2010-01-12 09:34:56
    Od: "Robert_J" <r...@w...pl>

    > Napiecie jest stabilizowane, prad generalnie rowniez.

    A prąd to jak? I po co?