  • 11. Data: 2011-02-06 11:20:28
    Temat: Re: Jaki materiał przed ogniwem słonecznym
    Od: "Krzysztof Tabaczyński" <k...@w...pl>

    Użytkownik "Mirek" <i...@z...adres> napisał w wiadomości
    news:iilv4e$ss2$1@news.onet.pl...
    > Irokez wrote:
    >
    >> Tylko co dać na wierch. Pleksę? Szybę?

    Może poliwęglan?
    Ostatecznie robi się z tego soczewki.
    W tyskim OBI widziałem płytki grubości 2 mm
    o wielkości około A4 za kilka złotych.

    Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.

  • 12. Data: 2011-02-06 12:45:36
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 06 Feb 2011 11:57:46 +0100, Atlantis wrote:
    >Tak czysto teoretycznie zastanawiam się nad tym ile trzeba by wydać,
    >żeby zorganizować w ten sposób zasilanie np. domowej sieci LAN (z WiFi)
    >i bazy DECT + możliwość ładowania np. komórek, akumulatorków do latarek
    >albo laptopa w przypadku braku zasilania?

    Tyle ze nieoplacalnie - prad z gniazdka bedzie tanszy.

    A awaryjne zasilanie - mozesz sobie postawic akumulator ladowany z
    sieci, nawet stary zuzyty samochodowy na komorki starczy,
    albo kanisterek benzyny, co by w razie istotnej potrzeby pojechac do
    marketu po tani chinski generator. Po paru dniach pracy generator sie
    rozpadnie, pieniadze odbierzesz i uzupelnisz zapas benzyny :-)

    J.

  • 13. Data: 2011-02-06 20:05:27
    Od: shg <s...@g...com>

    On Feb 6, 9:03 am, "Piotr \"Curious\" Slawinski"
    <c...@b...internetdsl.tpnet.lp> wrote:

    > szklo zatrzymuje sporo uv - a niestety uv daje stosunkowo duzo energii.

    Wcale nie tak sporo, trochę UV-B, UV-A przepuszcza całkiem nieźle,
    borokrzemianowe praktycznie wcale UV-A nie pochłania, sodowe (z tego
    się robi szyby) do ok. 360 nm jest przezroczyste.
    Ze słońca jest mało UV, łącznie chyba 13%.
    Ogniwa fotowoltaiczne (krzemowe) są mało czułe na UV (mała wydajność
    kwantowa). W zależności od materiału najlepiej działają gdzieś między
    zielonym a podczerwienią, czyli tam gdzie jest największa irradiancja.

  • 14. Data: 2011-02-06 20:20:59
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    shg napisało:

> [...]
    > się robi szyby) do ok. 360 nm jest przezroczyste.
    > Ze słońca jest mało UV, łącznie chyba 13%.

    Jeśli liczyć wraz z podczerwienią, to 5%. Proporcje są mniej więcej
    55:40:5 (podczerwień:widzialne:ultrafiolet). UVB jest jakieś 50 razy
    mniej niż UVA.

    --
    Jarek