  • 1. Data: 2011-02-05 10:47:23
    Temat: Zadanie do policzenia
    Od: Adramelech <a...@t...nie.ma>

    Witam

    Kompletnie sobie nie radze z elektroniką, a muszę się nauczyć liczyć zadania
    jak na obrazku:
    http://img89.imageshack.us/i/zadanief.png/
    Stosując metodę zamiany źródeł prądu na źródła napięcia oblicz prąd przłynący
    przez rezystor R1 i rezystancje zastępczą widzianą z zacisków rezystora R3.

    Co w ogóle znaczy "widzianą z zacisków rezystora R3"? CZy to się różni od
    rezystancji zastępczej dla całego układu?
    Proszę o pomoc, czy ktoś bardziej obcykany z tą magią rozwiązałby mi te
    zadanie?

    Piotr Sobolewski
    adramel.cba.pl - portfolio 3d

  • 2. Data: 2011-02-05 11:02:15
    Temat: Re: Zadanie do policzenia
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 5 Feb 2011 10:47:23 +0000 (UTC), Adramelech wrote:
> [...]
    >
    >Co w ogóle znaczy "widzianą z zacisków rezystora R3"? CZy to się różni od
    >rezystancji zastępczej dla całego układu?

    Wycinasz R3, i obliczasz co "widac" na jego punktach podlaczenia.

    Przy bardziej skomplikowanych ukladach nie ma czegos takiego jak
    "rezystancja zastepcza calego ukladu". Musisz jeszcze podac miedzy
    jakimi punktami liczona.

    >Proszę o pomoc, czy ktoś bardziej obcykany z tą magią rozwiązałby mi te
    >zadanie?

    No przeciez masz rozwiazanie podane na tacy.
    Zastapic jedno zrodlo pradowe z rezystorem R1 na zrodlo napieciowe
    szeregowo z rezystorem, to samo z drugim. Wtedy masz jedno oczko,
    trywialnie policzysz prad plynacy przez R3, potem wracasz do oryginalu
    i patrzysz na rozplyw pradu Izr1.

    Tylko zwroc uwage na strzalki zrodel.

    J.

  • 3. Data: 2011-02-05 11:27:56
    Od: Adramelech <a...@t...nie.ma>

    J.F. <j...@p...onet.pl> Odpowiedz na

> [...]
    > szeregowo z rezystorem, to samo z drugim. Wtedy masz jedno oczko,
    > trywialnie policzysz prad plynacy przez R3, potem wracasz do oryginalu

    To nadal magia dla mnie;)

    > Wycinasz R3, i obliczasz co "widac" na jego punktach podlaczenia.

    I1=10A R1=2
    I2=16A R2=4

    U=R*I
    U1=10*2=20V

    U2=16*4=64V

    Czyli na lewym zacisku ma 20V, na prawym (minus?)64V?
    A rezystancja zastępcza z punktu widzenia R3?

    Piotr Sobolewski
    adramel.cba.pl - portfolio 3d

  • 4. Data: 2011-02-05 11:54:05
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 5 Feb 2011 11:27:56 +0000 (UTC), Adramelech wrote:

    >Czyli na lewym zacisku ma 20V, na prawym (minus?)64V?

    O, to to - minus

    >A rezystancja zastępcza z punktu widzenia R3?

    A co masz z punktu widzenia R3 po zamianie ? w szeregu:
    zrodlo napiecia 20V,
    opornik ... no, wiesz jaki ?
    zrodlo napiecia -64V,
    opornik ..

    Zrodla pomijasz zostaja dwa oporniki szeregowo.

    J.

  • 5. Data: 2011-02-05 12:15:53
    Od: Adramelech <a...@t...nie.ma>

    J.F. <j...@p...onet.pl> Odpowiedz na

> [...]
    > zrodlo napiecia -64V,
    > opornik ..
    >
    > Zrodla pomijasz zostaja dwa oporniki szeregowo.

    R1 i R2 szeregowo? Czyli 2+4=6 Ohm?
    To wszystko? Faktycznie nie wygląda już tak magicznie jak godzine temu.
    A modliłem się nad tym zadaniem od środy;)

    Piotr Sobolewski
    adramel.cba.pl - portfolio 3d