  • 1. Data: 2011-02-04 10:45:19
    Temat: ATMega168 - co z kwarcem w czasie programowania przez ISP?
    Od: Shaman <s...@o...com>

    Witam, problem może trywialny, ale nie natrafiłem nigdzie na jasną
    informację. Powiedzcie mi proszę jak ma się sprawa rodzaju rezonatora, z
    którego korzysta ATMega, do programowania przez ISP za pomocą STK200? Czy
    w czasie programowania układ korzysta z kwarcu dołączonego czy
    wbudowanego, czy może jest taktowany z programatora? Rozumiem, że
    programując trzeba ustawić fusebity tak, aby zafiksować kwarc jaki będzie
    wykorzystany w aplikacji, ale co z samym procesem programowania? Nie wiem
    czy to nie jest głupie pytanie (dopiero podchodzę do tematu AVR i próbuję
    uporządkować mętlik w głowie), jeśli tak to proszę o wyrozumiałość :) Po
    prostu we wszystkich informacjach na jakie trafiam jest albo wzmianka o
    wewnętrznym rezonatorze, albo na schematach są kwarce o wartosciach 4MHz
    lub 12MHz.

    --
    PZDR
    Shaman

  • 2. Data: 2011-02-04 10:47:00
    Od: TomaszB <b...@g...pl>

    W dniu 04.02.2011 11:45, Shaman pisze:
    > Witam, problem może trywialny, ale nie natrafiłem nigdzie na jasną
    > informację.

    Przy programowaniu programator nadaje takt linią SCK

  • 3. Data: 2011-02-04 10:56:35
    Od: Shaman <s...@o...com>

    Dnia 04-02-2011 o 11:47:00 TomaszB <b...@g...pl> napisał(a):

    > Przy programowaniu programator nadaje takt linią SCK

    czasem człowiek musi w coś przywalić, żeby to zobaczyć :)

    dzięki
    --
    PZDR
    Shaman

  • 4. Data: 2011-02-04 11:02:26
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 04.02.2011 11:47, TomaszB pisze:

    > Przy programowaniu programator nadaje takt linią SCK
    Nadaje takt dla zatrzaśnięcia danych - dzięki temu można programować
    cele o różnej częstotliwości pracy bez dodatkowej konfiguracji.

    Procesor musi pracować aby go zaprogramować, zazwyczaj najpierw ustawia
    się fusebity aby pracował szybko a potem się programuje.

    Michoo

  • 5. Data: 2011-02-04 11:19:28
    Od: "EM" <e...@p...onet.pl>

    > Przy programowaniu programator nadaje takt linią SCK

    >czasem człowiek musi w coś przywalić, żeby to zobaczyć :)

    Procesor musi być taktowany.
    Nowy procesor ma fusebity ustawione tak, że działa wewnętrzny oscylator RC,
    czyli nie potrzeba zewnętrznych elementów. Ale jeśli zmienisz te ustawienia, to
    już musi być to jak został procesor ustawiony.
    Dlatego częstym błędem początkujących jest ustawienie zegara na zewnętrzny
    generator i potem nie działa SPI. Wszystko przez tą menklaturę 'programmed means
    0' :)
    --
    Pozdr
    EM

  • 6. Data: 2011-02-04 11:23:33
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 2011-02-04 11:45, Shaman pisze:
> [...]
    > Czy w czasie programowania układ korzysta z kwarcu dołączonego czy
    > wbudowanego, czy może jest taktowany z programatora?

    W czasie programowania AVR korzysta z tego samego zegara co w czasie
    normalnej pracy. Jak sobie na fusebitach ustawisz kwarc i go nie
    podłączysz to nie uda ci się następne programowanie.

  • 7. Data: 2011-02-04 12:47:56
    Od: Shaman <s...@o...com>

    Dnia 04-02-2011 o 12:19:28 EM <e...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    > Dlatego częstym błędem początkujących jest ustawienie zegara na
    > zewnętrzny generator i potem nie działa SPI. Wszystko przez tą

    Jednak dobrze, że podpytałem. Dla początkującego każda wiedza jest cenna :)

    --
    PZDR
    Shaman