  • 1. Data: 2011-02-03 20:47:45
    Temat: ATmega, ISP, problem z programowaniem
    Od: "Robbo" <y...@m...com>

    Witam,

    Kupiłem w Gotroniku minimoduł ATmega128. Posiadam programator ProgStart
    Combo3. Zrobiłem kabel do programowania po ISP (dałem rezystor pomiędzy GND
    a RESET).

    Mikrokontroler programuje się bez problemów, gdy minimoduł jest wyjęty z
    płytki drukowanej bazowej, na której docelowo będzie osadzony. Po włożeniu
    minimodułu do płytki bazowej, przestaje się programować, nie można też
    odczytać fusebitów. Płytka bazowa nie jest jeszcze skończona. Jest wlutowana
    ramka-gniazdo do wsadzania minimodułu,
    jest transformator i reszta elementów zasilacza, a tak poza tym to na razie
    wszystko wisi w powietrzu.

    Zrobiłem taki eksperyment, że wyjąłem minimoduł z płytki bazowej i
    przewodami łączyłem wyprowadzenia minimodułu (te, które biorą udział w
    programowaniu ISP) z odpowiadającymi im wyprowadzeniami na płytce bazowej.
    Gdy podłączyłem PDO, PDI, SCK, RST to dało się programować. Gdy dołączyłem
    GND, to przestało się
    dać programować. Nie daje się także programować, gdy GND nie jest
    podłączone, a podłączone są PDO, PDI, SCK, RST i VCC. Zauważyłem także, że
    gdy połączone
    są tylko SCK i GND, to także nie daje się programować (odłączenie któregoś z
    tych wyprowadzeń i pozostawienie drugiego podłączonego sprawia, że już daje
    się programować).
    Wydaje mi się, że te ścieżki mogą działać jako antena, która powoduje jakieś
    zakłócenia.

    Co powinienem zrobić, aby móc programować po ISP mikrokontroler wsadzony w
    płytkę bazową?
    Trochę niewygodne jest ciągłe wyjmowanie i wkładanie minimodułu.

    Oto moje stanowisko:
    http://img87.imageshack.us/img87/6096/p1060981.jpg

    Robbo

  • 2. Data: 2011-02-03 21:24:55
    Temat: Re: ATmega, ISP, problem z programowaniem
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 03.02.2011 21:47, Robbo pisze:
    > Zrobiłem kabel do programowania po ISP (dałem rezystor pomiędzy
    > GND a RESET).
    Jakiej wartości?

    > Co powinienem zrobić, aby móc programować po ISP mikrokontroler wsadzony
    > w płytkę bazową?
    Zrobić prawidłową płytkę bazową:
    - bez zwarć i rozwarć
    - z podłączoną wszędzie masą i zasilaniem

    Proponuję zacząć od pomiarów płytki bazowej, potem od zmierzenia poboru
    prądu po podłączeniu zasilania z programatora.

    P.S.
    Programowanie z niepodpiętymi wszystkimi kablami (zwłaszcza zasilania
    albo masy) to szybka droga do zablokowania procesora.

    Michoo

  • 3. Data: 2011-02-03 22:31:25
    Od: "Robbo" <y...@m...com>

    > P.S.
    > Programowanie z niepodpiętymi wszystkimi kablami (zwłaszcza zasilania albo
    > masy) to szybka droga do zablokowania procesora.

    To nie tak było. Kabel ISP (kompletny) był podłączony na stałe między
    minimodułem a programatorem. Natomiast dodatkowymi kabelkami spinałem
    wyprowadzenia mikrokontrolera z moją płytką. Od samego programowania po ISP
    wszystko było podpięte.

    Trochę czasu zmarnowałem, ale doszedłem. Było zwarcie na mojej płytce między
    SCK a GND -- dlatego właśnie gdy te dwa kabelki były połączone, to wysiadało
    programowanie. Po usunięciu zwarcia już mi się programuje z włożonym
    minimodułem w płytkę :)

    Dziękuję za rady.

    Robbo.

  • 4. Data: 2011-02-04 11:51:30
    Od: Konop <k...@g...pl>

    W dniu 2011.02.03 21:47, Robbo pisze:
    > Witam,
    >
    > Kupiłem w Gotroniku minimoduł ATmega128. Posiadam programator ProgStart
    > Combo3. Zrobiłem kabel do programowania po ISP (dałem rezystor pomiędzy
    > GND a RESET).

    To lepiej go wywal :). Głowy nie dam, nie będę teraz ściągać
    dokumentacji do tego procka, ale AVRy mają raczej Reset aktywny w stanie
    niskim i dlatego daje się im rezystor podciągający do VCC. Być może u
    Ciebie tworzy się jakiś dzielnik i stan na Resecie jest dziwny i stąd te
    problemy ;)...

    Konop

  • 5. Data: 2011-02-04 12:13:46
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 04.02.2011 12:51, Konop pisze:
    > Głowy nie dam, nie będę teraz ściągać
    > dokumentacji do tego procka, ale AVRy mają raczej Reset aktywny w stanie
    > niskim i dlatego daje się im rezystor podciągający do VCC.
    Ma, ma. Minimum 30k. Dlatego pytałem jaki dorzucił do masy ;)

    Michoo