  • 41. Data: 2012-01-11 00:06:14
    Temat: Re: Jaki grot do lutownicy transformatorowej ?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 10 Jan 2012 21:58:44 +0000, AlexY napisał(a):

    > Nawet jak ma dwie moce to fabryczny grot nie powinien świecić.

    Tu sie zgadzamy ... ale w prawidlowo zaprojektowanym trafie 110V zasilanym
    z 230, to sie powinno pierwotne dymic, nie wtorne.

    Ale moze te lutownice sa inaczej robione.

    J.

  • 42. Data: 2012-01-11 00:08:26
    Temat: Re: [OT jaka lutownica
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 10 Jan 2012 22:13:06 +0000 (UTC), Jarosław Sokołowski napisał(a):

    > A nie lepiej wypić, żeby ręce się nie trzęsły?

    Przy tych dzisiejszych scalakach ? Tam na trzezwo trudno sie nozek doliczyc
    :-)

    J.

  • 43. Data: 2012-01-11 00:08:52
    Od: Padre <P...@n...net>

    > Kupiłem kiedyś lutownicę w Lidlu. Wyglądała porządnie, a groty
    > miała te z tych bardziej twardych. Wszystko by było fajnie, ale
    > ten grot po jakichś trzydziestu sekundach od włączenia rozgrzewa
    > się do czerwoności!

    Ja też ją kupiłem i jestem zadowolony, tylko używam jej tam gdzie do
    jednego lutu musiałbym nagrzewać swoją 200W grzałkową albo do
    wylutowania dużego elementu mocno odbierającego ciepło. Oryginalny grot
    jest jak nowy po 2 latach,

  • 44. Data: 2012-01-11 01:43:12
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan AlexY napisał:

    > I już wiadomo, ten napis to taka instrukcja obsługi, max czas
    > włączenia 12s po czym 48s studzenia.

    To wszystko nie takie proste. Zastąpiłem oryginalny grot pętlą
    z miedzianego drutu. Ten co miałem pod ręką, jest troche grubszy
    od oryginalnej końcówki. Teraz grzeje się w miare prawidłowo,
    może jest trochę za zimny. Ale grzeje się również trafo -- teraz
    praca przerywana byłaby wskazana. W pierwotnej konfiguracji nie
    widać było oznak przegrzania. Z cieńszym drutem powinno być lepiej.

    Nie wiem z czego są te oryginalne groty, podejrzewam jakiś niklowy
    stop oporowy. Teraz mam taka teorię, że ktoś wdrożył we fabryce
    wniosek racjonalizatorski i do lutmaszyny zaprojektowanej do grotów
    miedzianych dał nową końcówkę. Groty miedziane muszą miec mniejszą
    sprawność od innych, to znaczy gdy się nagrzewają, grzać się musi
    również uzwojenie, które nie jest przecież z nadprzewodnika, tylko
    z tej samej miedzi.

    --
    Jarek

  • 45. Data: 2012-01-11 01:45:58
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Mozesz to uniesc czy trafo elektroniczne ?

    Trafo normalne, chyba minimalnie większe od typowych lutownic.

    > Trzeba wstawic ST202 i stabilizator temperatury :-)

    I broń Boże przekaźnik!

    --
    Jarek

  • 46. Data: 2012-01-11 01:51:51
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Padre napisał:

> [...]
    > do jednego lutu musiałbym nagrzewać swoją 200W grzałkową albo do
    > wylutowania dużego elementu mocno odbierającego ciepło. Oryginalny

    Taka zielona z napisem "PARKSIDE"? Mi sczerniał od razu od gorąca.
    Żaden lut się tego nie trzyma. Mój nie jest jak nowy, tylko po prostu
    nowy. Nigdy niczego tym nie zlutowałem, od razu wrzuciłem do szafy.
    Dzisiaj sobie przypomniałem przy okazji wątku lutowniczego.

    --
    Jarek

  • 47. Data: 2012-01-11 01:53:30
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Przy tych dzisiejszych scalakach ? Tam na trzezwo trudno sie nozek doliczyc
    > :-)

    Nie mówię żeby aż tyle, by nóżek było widać dwa razy więcej.

    --
    Jarek

  • 48. Data: 2012-01-11 07:28:16
    Od: "Waldek" <n...@n...net>

    > I broń Boże przekaźnik!

    a moze rozlacznik z komora gasikowa ;P

    EOT

  • 49. Data: 2012-01-11 07:36:21
    Od: "Artur M. Piwko" <m...@b...pl>

    In the darkest hour on Tue, 10 Jan 2012 20:39:44 +0000 (UTC),
    Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> screamed:
    > Kupiłem kiedyś lutownicę w Lidlu. Wyglądała porządnie, a groty
    > miała te z tych bardziej twardych. Wszystko by było fajnie, ale
    > ten grot po jakichś trzydziestu sekundach od włączenia rozgrzewa
    > się do czerwoności! Już myślałem, że mi sprzedali przyrząd do
    > wypalania ludowych wzorków w drewnie, ale nie, dołaczona do tego
    > była cyna i pasta lutownicza. I żeby nie było -- nie ma napisu
    > "Made in China", tylko jakieś GmbH się podpisało. O co chodzi?

    Musi była to lutownica indukcyjna z nawiniętym 0,5 zwoja drutem.

    --
    [ Artur M. Piwko : Pipen : AMP29-RIPE : RLU:100918 : From == Trap! : SIG:222B ]
    [ 08:35:50 user up 13044 days, 20:30, 1 user, load average: 0.86, 0.10, 0.99 ]

    I plan on living forever. So far, so good.

  • 50. Data: 2012-01-11 08:58:49
    Od: "L501 aneryS" <s...@s...pl>

    Użytkownik " nenik" <n...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał w wiadomości

    > spinacze sa chromowane i nie lapie, tak samo jak groty (do lutownic
    > oporowych)
    > w czesci gdzie cyna nie powinna zwilzac grota, ktos kto ma oporowa wie ze
    > cyna
    > podejdzie do pewnego momentu :)

    No, potrafi to być upierdliwe, jak się cyny nabiera, a ona sobie sprint
    olimpijski urządza :)

    > cyna nie lubi sie z chromem, utlenionym glinem, stala naweglana a lubi
    > nikiel,
    > miedz,srebro, zelazo

    Mieź i srebro kojarzę, niklu nie, a żelazo... hmm... nawet gwoździe żelazne
    próbowałem... a może one jednak stalowe, no fakt...?

    > dlatego idealny grot do lut. oporowej to kombinacja miedzi,niklu,chromu i
    > zelaza
    > a calosc wykonana jako warstwy a nie stop, dlatego dobrze bedzie jak
    > pojawia

    OK.

    > sie odpowiedniki takich grotow dla lutownic transformatorowych ale
    > wykonane
    > tak aby nie bylo mozliwosci wygiecia samego czubka bo kazda szczelina w
    > warstwie zelaza szybko degraduje rdzen z miedzi czyli najzwyklej go
    > rozpuszcza

    Acha, wilgoć, sole, ogniwa lokalne, takie tam? Oraz niejednolita rezystancja
    takiego połamanego cuda...? Przyznam, nie rozkminiałem takiego układu
    jeszcze, mam lutówki z mosiężnym grotem i tylko narzekam nieco, że są ciut
    za gorące, czyżby juz pod RoHS?
    Ja mimo wszystko, najbardziej lubię lutować czysto miedzianym grotem, zwykłą
    lutownicą, trafo używam raczej do szybkich spraw, a do dłuższych zabaw
    zawsze zwykłej, choćby z tego powodu, że ciągłe włączanie/wyłączanie nie
    strzela QRM-ami wokół. Wystarczy, że robi to pralka, w "cuowny" sposób
    wzbudzając dzwonek do drzwi (własnego wykonania zresztą) :), chyba będę
    musiał mu coś zbocznikować, by nie piskał, gdy grzałka się przełącza... Czy
    jaka cholera, nie złapałem jeszcze na gorącym uczynku :) (skleroza,
    zapominam czuwać) :)

    Dzięki za rozjaśnienie sprawy!