    From: "L501 aneryS" <s...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Jaki grot do lutownicy transformatorowej ?
    Date: Wed, 11 Jan 2012 09:58:49 +0100

    Użytkownik " nenik" <n...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał w wiadomości
    news:jeia7s$lk9$1@inews.gazeta.pl...

    > spinacze sa chromowane i nie lapie, tak samo jak groty (do lutownic
    > oporowych)
    > w czesci gdzie cyna nie powinna zwilzac grota, ktos kto ma oporowa wie ze
    > cyna
    > podejdzie do pewnego momentu :)

    No, potrafi to być upierdliwe, jak się cyny nabiera, a ona sobie sprint
    olimpijski urządza :)

    > cyna nie lubi sie z chromem, utlenionym glinem, stala naweglana a lubi
    > nikiel,
    > miedz,srebro, zelazo

    Mieź i srebro kojarzę, niklu nie, a żelazo... hmm... nawet gwoździe żelazne
    próbowałem... a może one jednak stalowe, no fakt...?

    > dlatego idealny grot do lut. oporowej to kombinacja miedzi,niklu,chromu i
    > zelaza
    > a calosc wykonana jako warstwy a nie stop, dlatego dobrze bedzie jak
    > pojawia

    OK.

    > sie odpowiedniki takich grotow dla lutownic transformatorowych ale
    > wykonane
    > tak aby nie bylo mozliwosci wygiecia samego czubka bo kazda szczelina w
    > warstwie zelaza szybko degraduje rdzen z miedzi czyli najzwyklej go
    > rozpuszcza

    Acha, wilgoć, sole, ogniwa lokalne, takie tam? Oraz niejednolita rezystancja
    takiego połamanego cuda...? Przyznam, nie rozkminiałem takiego układu
    jeszcze, mam lutówki z mosiężnym grotem i tylko narzekam nieco, że są ciut
    za gorące, czyżby juz pod RoHS?
    Ja mimo wszystko, najbardziej lubię lutować czysto miedzianym grotem, zwykłą
    lutownicą, trafo używam raczej do szybkich spraw, a do dłuższych zabaw
    zawsze zwykłej, choćby z tego powodu, że ciągłe włączanie/wyłączanie nie
    strzela QRM-ami wokół. Wystarczy, że robi to pralka, w "cuowny" sposób
    wzbudzając dzwonek do drzwi (własnego wykonania zresztą) :), chyba będę
    musiał mu coś zbocznikować, by nie piskał, gdy grzałka się przełącza... Czy
    jaka cholera, nie złapałem jeszcze na gorącym uczynku :) (skleroza,
    zapominam czuwać) :)

    Dzięki za rozjaśnienie sprawy!