  • 41. Data: 2010-11-12 12:48:41
    Temat: Re: Jaki cichy, stabilny zasilacz 300-350W?
    Od: Marek <b...@e...com>

    W dniu 2010-11-12 12:25, knrdz pisze:
    > Tak, dałem do kart graficznych i tylko zapomniałem dodać (bo myślałem że
    > to oczywiste), że podane wartości dotyczą poboru mocy całego
    > współczesnego komputera (z core i7 i 6 GB RAM) wyposażonego w daną kartę
    > <http://www.tomshardware.com/reviews/geforce-gtx-460
    -gf104-fermi,2684-5.html>.

    Ciekawa rzecz gdyż właśnie mam podobny zestaw lecz kartę mam GT9800 z
    biernym chłodzeniem. Przełożyłem do tego zestawu zasilacz z poprzedniego
    komputera: 400W czy 450W (nie pamiętam już) Be Quiet. Tylko przez ćwierć
    sekundy drgnął jakiś wentylator. Musiałem wymienić zasilacz na większy
    (też tej firmy) i poszło. Tymczasem w/g tych wykresów tak być nie
    powinno. Prawda?
    Dodam, że mam i7 w wersji energooszczędnej - pobiera ok 90W. Zależało mi
    na zbudowaniu cichego zestawu z biernym chłodzeniem procesora. Inny
    model potrafi 120W ciągnąć i nie nadaje się do tego celu.

    > Do tego pobór mocy w takich testach jest zwykle mierzony po stronie AC,

    No i dobrze. Chodzi o moc komputera a nie tylko jakiegoś jego kawałka.

    > więc w rzeczywistości zasilacze obciążone są jeszcze o 10-20% mniej, a
    > przy obciążeniu mniejszym niż 20% maksymalnego nawet normy 80plus nie
    > zapewniają wysokiej sprawności.

    To prawda.

    > Może się więc zdarzyć że przesadzenie z
    > nadwyżką mocy nie obniży wcale głośności zestawu (bo zasilacze 300W i
    > słabsze też mogą być bardzo ciche), a zwiększy zużycie prądu o 15% bo
    > zamiast sprawności 80% będzie on osiągał zaledwie 60% nawet mimo
    > posiadania certyfikatu 80plus.

    Masz racje co do sprawności ale nie rozumiem wpływu na poziom hałasu. W
    jednym komputerze mam wspomnianego Be Quiet o mocy 400/450W a w drugim
    chyba 700W. Oba są całkowicie bezgłośne. Może ze stetoskopem coś bym
    usłyszał.W/g mnie to ilość wydzielanego ciepła określa poziom hałasu -
    bo wtedy wiatrak się włącza. Zasilacz o małej mocy obciążony w 90% daje
    zdecydowanie więcej ciepła niż wstawiony w jego miejsce trochę
    mocniejszy. Pomijam kwestie właściwej obudowy itp. Ona cuda może
    zdziałać jeśli o warunki termiczne i akustyczne chodzi.

  • 42. Data: 2010-11-12 21:13:08
    Od: Grzegorz Prędki <"klark[USUN"@TO][malpa]transkomp.com>

    W dniu 2010-11-12 13:16, Marek pisze:

    > O rany, szukasz dziury w moście. Lepiej napisz o co Ci chodzi wprost
    > zamiast wymyślać sztuczne problemy. Ja widzę dwie interpretacje tego co
    > piszesz:

    Autor zmierzyl miernikiem pobor mocy podczas pracy i maksymalny pobor
    swojego komputera, a Ty mu probujesz wcisnac, ze jednak to bedzie 50%
    wiecej.

  • 43. Data: 2010-11-13 09:13:34
    Od: knrdz <p...@v...cy>

    Marek pisze:

> [...]
    > sekundy drgnął jakiś wentylator. Musiałem wymienić zasilacz na większy
    > (też tej firmy) i poszło. Tymczasem w/g tych wykresów tak być nie

    I tak i nie. Po pierwsze: GT9800 to w porównaniu z dzisiejszymi kartami
    grzejnik (zwłaszcza w idle, część tych kart wcale nie zmieniała
    parametrów taktowania/napięcia przy przełączaniu w tryb 2D), po drugie
    sprawdzałeś z jednym zasilaczem, co z tego że firmowym - one też się
    psują, zwłaszcza że nie wszystkie BeQuiety to Seasoniki, któraś z serii
    to były ToPowery, czyli chińskie buble które po paru latach miały
    zwyczaj kończyć z hukiem (podobnie jak inne marki przez nich wykonywane
    - np. popularne swego czasu Tagany). U znajomego podobny zestaw napędza
    z powodzeniem Antec 380W, ostatnio nawet wymieniał padniętego 8800GT na
    GTX460 i obyło się bez zmiany zasilacza.

    > Dodam, że mam i7 w wersji energooszczędnej - pobiera ok 90W. Zależało mi
    > na zbudowaniu cichego zestawu z biernym chłodzeniem procesora. Inny
    > model potrafi 120W ciągnąć i nie nadaje się do tego celu.

    90-120W dla procesora pod obciążeniem, do tego max 216W (dla najbardziej
    prądożernej dziś karty, czyli HD5870
    <http://www.silentpcreview.com/article1104-page5.htm
    l>), to daje razem
    336W. Reszta podzespołów to drobne więc po co do zestawu z jedną kartą
    graficzną brać cokolwiek więcej niż 400-500W?

    > No i dobrze. Chodzi o moc komputera a nie tylko jakiegoś jego kawałka.

    Ale moc zasilacza podawana jest po stronie DC. Ktoś mógłby więc po
    przeczytaniu testu w którym okazuje się że zestaw pobiera 354W (jak na
    zdjęciu które podlinkowałem wcześniej) pomyśleć że zasilacz 400W będzie
    już pracował na granicy bezpieczeństwa ("zaledwie" 46W, czyli 12% do
    obciążenia maksymalnego), tymczasem skoro na te wyniki nakłada się
    sprawność zasilacza, to wynik jest zawyżony o co najmniej 15%, więc
    zasilacz ten ma jeszcze 92W (czyli 23%) zapasu mocy.

> [...]
    > chyba 700W. Oba są całkowicie bezgłośne. Może ze stetoskopem coś bym
    > usłyszał.W/g mnie to ilość wydzielanego ciepła określa poziom hałasu -

    I tak i nie, nawet dla jednego producenta nie musi być to prawdą, w
    końcu wszystko zależy od tego jaką charakterystykę temperatura/prędkość
    obrotowa wentylatora obrał producent w danym modelu. I zależy to w dużym
    stopniu od jego widzimisię, albo od podjętego przez niego ryzyka
    awaryjności w okresie gwarancyjnym (wiadomo że zasilacz głośniejszy,
    więc lepiej chłodzony pożyje dłużej bo mu kondensatory nie powysychają
    tak szybko jak w lepiej dogrzanym bo cichszym).

    > Zasilacz o małej mocy obciążony w 90% daje
    > zdecydowanie więcej ciepła niż wstawiony w jego miejsce trochę
    > mocniejszy.

    Jeśli już to w bardzo małym stopniu, przy najostrzejszych normach między
    obciążeniem 50 a 100% sprawność może się różnić zaledwie o 3%, w
    podstawowej 80plus nie musi wcale, w praktyce niech to będzie nawet 5%,
    nie więcej, czyli dla obciążenia 90% będzie to jakieś 2-3%. Przy czym
    nawet tak mocarny zestaw jak i7+GTX470 obciąży w 90% zasilacz...
    330-watowy (bazując na wykresie zamieszczonym w moim pierwszym poście,
    po nałożeniu poprawki na sprawność zasilacza - założyłem 82%, więc z
    obciązenia 354W zrobiło się po stronie DC 300W), popularną 400 już
    zaledwie w 75%.
    Mamy więc obciążenie maksymalne 300W. Weźmy zatem zasilacz pracujący w
    warunkach ekstremalnych (czyli 330W) i taki z dwukrotnym zapasem mocy
    (600W), oba z certyfikatem 80plus. Pierwszy przy tym obciążeniu pracuje
    na 90% możliwości, czyli osiąga sprawność załóżmy 82%, drugi na zaledwie
    50% i ma tu sprawność 85%. Czy rzeczywiście nawet przy tak ekstremalnym
    przykładzie (zasilacze prawie dwukrotnie różniące się mocą maksymalną)
    można powiedzieć że przy tym samym obciążeniu któryś daje "zdecydowanie
    więcej ciepła"? Policzmy: 18% z 300W to 54W, tyle ciepła daje pierwszy
    zasilacz. 15% z 300W to 45W. Różnica - 9W, czyli wymiana zasilacza
    obciążanego w 90% na dwa razy mocniejszy sprawi, że ilość wydzielanego
    ciepła (pod obciążeniem) spadnie o niecałe 17%. W praktyce (bo przecież
    nikomu nie polecałbym zakupu zasilacza 330W) zmiana z wystarczającego z
    nadwyżką zasilacza 450W na 600W znacznie mniej. Za to cuda mogą się
    pojawić w idle (a dla komputera domowego to często ponad 90% czasu
    pracy), znowu posiłkując się wykresem z tomshardware, ale tym razem
    wybierając zestaw bardziej zrównoważony, czyli komputer z GTX460 w idle
    zużywający 112W. Czyli po uwzględnieniu sprawności zasilacza (załóżmy
    82%) jest on obciążony mocą 95W. Bezpieczna dolna granica dla zasilaczy
    80plus to obciążenie 20%. Dla zasilacza 450W - 90W, ale dla 600W już
    120W, więc wybrany zestaw z tym zasilaczem będzie w idle pracował już
    poza zakresem sprawności definiowanej przez certyfikat 80plus.

    Rozpisałem się, ale do zestawu potrzebującego 70-120W zalecanie
    czegokolwiek mocniejszego niż poszukiwane przez wątkotwórcę 300-350W (i
    też tylko dlatego, że po prostu zdobycie jeszcze słabszego jest u nas
    praktycznie niemożliwe, SPCR rekomentuje jedną dwusetkę i jedną
    dwieściepięćdziesiątkę <http://www.silentpcreview.com/Recommended_PSUs>,
    ale w sklepie się ich nie znajdzie) jest po prostu absurdalne.

  • 44. Data: 2010-11-13 11:03:11
    Od: Marek <b...@e...com>

    W dniu 2010-11-13 10:13, knrdz pisze:
    > I tak i nie. Po pierwsze: GT9800 to w porównaniu z dzisiejszymi kartami
    > grzejnik

    Sory, że dygresję znów robię. Zaciekawiło mnie określenie "grzejnik" w
    stosunku do tej karty.

    Czy chodzi Ci o tą kartę na pewno?
    http://www.gigabyte.pl/products/vga/specs/gv-n98tsl-
    1gi.html

    Osobiście kupiłem ją głównie dlatego, że jako jedna z ostatnich radzi
    sobie z biernym chłodzeniem i jest w miarę szybka. (np. 9600 zacinała mi
    się przy rozdzielczościach 2x1920x1200 w W7 podczas animacji) Zewnętrzna
    część radiatora (wystająca poza obudowę) ma temperaturę dłoni. Nie czuć
    różnicy temperatur. Może coś nadinterpretowuję lecz wydaje mi się, że
    obecne karty to dopiero grzejniki, które muszą mieć hałaśliwy wiatrak.

> [...]
    > 336W. Reszta podzespołów to drobne więc po co do zestawu z jedną kartą
    > graficzną brać cokolwiek więcej niż 400-500W?

    Heh, nie chciało mi się ale zrobiłem to: wydłubałem przed chwilą z
    innego komputera zasilacz 400W ale już zwykły, nie BeQuiet. Komputer nie
    wstał... Nie wiem jak jest z tymi obliczeniami mocy. Niby się wszystko
    zgadza to co piszesz, a jednak coś jeszcze zaważyło.

    > Ale moc zasilacza podawana jest po stronie DC.

    Nie, no coś Ty. Zasilacz sam na siebie też pracuje. To właśnie
    wspomniana sprawność o tym mówi. Te 10-20% mocy idzie w ciepło
    zasilacza. Trzeba to uwzględniać jak najbardziej.

    > (...)sprawność zasilacza, to wynik jest zawyżony o co najmniej 15%, więc
    > zasilacz ten ma jeszcze 92W (czyli 23%) zapasu mocy.

    No dobrze, wszystko pasuje. Tylko czemu komputer nie chce ruszyć na
    400W? Nie sądzę aby coś żarło straszliwie tą energię. Nie mierzyłem
    niestety... Pozostaje płyta główna, 2 dyski, DVD i nic więcej.

    > (...) Rozpisałem się,

    I dzięki za to ;-)

> [...]
    > dwieściepięćdziesiątkę <http://www.silentpcreview.com/Recommended_PSUs>,
    > ale w sklepie się ich nie znajdzie) jest po prostu absurdalne.

    Pewnie UE musi szlabany wprowadzić na moc - jak z żarówkami zrobiła a
    tera z odkurzaczami kombinują (planują o 66% obniżyć ich moce) :)

  • 45. Data: 2010-11-13 11:16:51
    Od: Marek <b...@e...com>

    W dniu 2010-11-12 22:13, Grzegorz Prędki pisze:

    > Autor zmierzyl miernikiem pobor mocy podczas pracy i maksymalny pobor
    > swojego komputera,

    Czy z jego słów:

    "Moc, którą mój komputer potrzebuje to 70-100W, w
    trakcie uruchamiania do 120W. Sprawdzone, zmierzone."

    wynika, że jest to pobór maksymalny? Jeśli twierdzisz, ze podczas startu
    komputer pobiera maksymalną moc to się grubo mylisz.

    > a Ty mu probujesz wcisnac, ze jednak to bedzie 50%
    > wiecej.

    Zacytuj moje słowa, w których twierdzę, że autor potrzebuje o 50%
    mocniejszego zasilacza lub że w ogóle bezwzględnie potrzebuje
    mocniejszego zasilacza. Skup się nad tym co czytasz zanim zaczniesz
    absurdalne komentarze stosować. Szkoda mojego i Twojego czasu na pisanie
    gdy nie czytasz ze zrozumieniem.

    Przeczytałem moje wypowiedzi i jedyną rzecz jaką napisałem, to
    wyczulenie autora na skok prądowy przy pełnym obciążeniu CPU i GPU. Być
    może w takich warunkach mierzył moc a być może nie. Tego nie napisał
    jasno i jednoznacznie. Nie wiedząc tego poradziłem aby i to brał pod
    uwagę, jeśli tego nie zrobił, aby uniknąć niespodzianek.

  • 46. Data: 2010-11-16 10:55:02
    Od: WiesłaW <n...@u...poczta.onet.pl>

    Dnia 13-11-2010 o 10:13 knrdz napisał na pl.comp.pecet:

> [...]
    > to były ToPowery, czyli chińskie buble które po paru latach miały
    > zwyczaj kończyć z hukiem (podobnie jak inne marki przez nich wykonywane

    Mam rozumieć, że Seasoniki to Made In Japan? Jakieś masz dziwne
    wyobrażenie o tej marce. Topower to bardzo dobra i popularna marka,
    (Seasonic zresztą też) produkująca zasilacze między innymi dla:
    Hipro
    Mushkin
    NZXT
    Raidmax
    Revoltec
    Scythe
    Spire
    TTGI
    Vantec
    OCZ - mam :) , chodzi! (3 lata gwarancji w systemie PowerSwap)
    To są chińskie buble!

> [...]
    > sprawność zasilacza, to wynik jest zawyżony o co najmniej 15%, więc
    > zasilacz ten ma jeszcze 92W (czyli 23%) zapasu mocy.

    Jaki byłby sens podawania, czy też mierzenia poboru mocy po stronie AC?
    Na stronie, którą podałeś wartości mocy również są po stronie wtórnej.
    O jakich więc narzutach piszesz?

    --
    WiesłaW
    Opera Mail

  • 48. Data: 2010-11-18 00:17:12
    Od: Przemysław Ryk <p...@g...com>

    Dnia Sat, 13 Nov 2010 12:03:11 +0100, Marek napisał(a):

    (ciach...)
> [...]
    > 400W? Nie sądzę aby coś żarło straszliwie tą energię. Nie mierzyłem
    > niestety... Pozostaje płyta główna, 2 dyski, DVD i nic więcej.

    1. Ten zasilacz 400W to nówka sztuka?
    2. AFAIK dyski na starcie biorą jednak więcej, niż podczas pracy - jakoś ten
    silnik trzeba rozkręcić.

    Połączenie punktów 1 i 2 może dać odpowiedź. IMVHO.

    [ Moje aukcje na Allegro - http://tinyurl.com/al53a ]

  • 47. Data: 2010-11-18 00:17:12
    Od: Przemysław Ryk <p...@g...com>

    Dnia Sat, 13 Nov 2010 10:13:34 +0100, knrdz napisał(a):

    (ciach...)

    Generalnie tak na marginesie, to trzeba IMVHO wziąć jeszcze pod uwagę fakt,
    że z upływem czasu sprawność danego urządzenia jednak spada. Moim zdaniem
    raczej lepiej pracować z nadwyżką dostępnej mocy, niż za np. rok obudzić się
    z ręką w nocniku.

    [ Ashby: It's as though, uh, Janis and Alanis had a baby. Moody: Yeah, ]
    [ and they put it a dumpster to howl away it's pathetic little existence. ]
    [ ("Californication 2x08 Going Down and Out in Beverly Hills") ]

  • 49. Data: 2010-11-18 00:27:12
    Od: Przemysław Ryk <p...@g...com>

    Dnia Thu, 11 Nov 2010 22:41:28 +0100, Grzegorz Prędki napisał(a):

    > W 100%.

    Zapuść mu jednocześnie Orthos Stress Prime i FurMarka i się możesz nielicho
    zdziwić.

    [ Niektóre błędy nie były by tak tragiczne, gdyby nie próby ich ]
    [ naprawienia. (znalezione w necie) ]

  • 50. Data: 2010-11-18 09:13:30
    Od: Marek <b...@e...com>

    W dniu 2010-11-18 01:17, Przemysław Ryk pisze:

    > 1. Ten zasilacz 400W to nówka sztuka?

    Nie, to też wydłubany z jakiegoś komputera jak ten poprzedni.

    > 2. AFAIK dyski na starcie biorą jednak więcej, niż podczas pracy - jakoś ten
    > silnik trzeba rozkręcić.

    Ale one biorą parę watów zaledwie :-) Tak na chłopski rozum: przy
    rozruchu nawet jeśli jest to 3x więcej to i tak pikuś.

    > Połączenie punktów 1 i 2 może dać odpowiedź. IMVHO.

    W zasadzie to mało istotne, to tylko moje obserwacje podyktowane
    ciekawością.