  • 1. Data: 2010-01-30 14:11:02
    Temat: Jaki aparat kompaktowy?
    Od: ledres <l...@u...op.pl>

    Witam.
    Chce kupic aparat fotograficzny i potrzebuje pomocy w decyzji dotyczacej
    modelu.
    Ostatni aparat ktory posiadalem dostalem na komunie 18 lat temu, jednak
    uzywalem go jedynie do beztroskiego pstrykania :)
    Moja dziewczyna posiadala Canona A700 IS i byla raczej zadowolona,
    kupowany byl wprawdzie z mysla o "pstrykaniu" i o nauce podstaw
    fotografii, ale jak to pewnie czesto bywa z tego drugiego celu nic nie
    zostalo. Podsumowujac, jestem zupelnym laikiem jesli chodzi o
    fotografie, a chcialbym to zmienic. Nie chodzi mi o aparat do robienia
    zdjec na imprezach ani nawet na wakacjach (przynajmniej na razie), bo do
    tego wystarcza mi aparat w komorce. Chcialbym nauczyc sie podstaw
    fotografii, ale jednoczesnie nie chcialbym musiec zmieniac aparatu za
    rok czy dwa, kiedy juz nabiore wiekszej wprawy. Z drugiej strony
    chcialbym, zeby aparat mial przejrzyste menu i nie odrzucal
    skomplikowaniem takiego amatora jak ja.

    Poczytalem troche o podstawowych parametrach i doszedlem do takich wnioskow:

    - rodzaj aparatu to kompakt,
    - nie zalezy mi na bardzo duzym zoomie ani liczbie megapikseli,
    - zalezy mi na dobrym odwzorowaniu kolorow i duzej matrycy,
    - szerokosc obiektywu <=30mm,
    - stabilizacja obrazu,
    - reczne ustawianie ostrosci (czy uwazacie, ze to mi sie w ogole przyda?
    dosyc mocno to obcina liczbe modeli spelniajacych warunki)
    - reczne ustawianie przyslony, czasu naswietlania i czulosci (w jakich
    zakresach powinny sie miescic te wartosci?)
    - mozliwosc nagrywania filmow,
    - cena okolo 1000 PLN.

    Przegladalem dpreview.com i zwrocilem uwage na Canona SX200 IS, ale
    naczytalem sie o nim zlych rzeczy.

    Jesli chodzi o inne Canony (w tej marce szukalem najpierw ze wzgledu na
    sentyment do A700) to z tego co czytalem A1100 i 2100 maja zredukowane
    mozliwosci regulacji nastaw w stosunku do poprzednich modeli.

    Inny model, ktory wpadl mi w oko to Panasonic DMC-LX2 - w nim wszystko
    wydaje sie ok, ale chyba ciezko go dostac odkad pojawil sie LX3?

    Moze moglibyscie polecic jakis inny model o tych parametrach?

    Przepraszam za laicki ton tego postu i z gory dziekuje za odpowiedzi.

    pzdr. ledres

  • 2. Data: 2010-01-30 14:25:19
    Temat: Re: Jaki aparat kompaktowy?
    Od: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>

    ledres pisze:
> [...]
    > - reczne ustawianie przyslony, czasu naswietlania i czulosci (w jakich
    > zakresach powinny sie miescic te wartosci?)

    W kompaktach bardzo często nastawianie przysłony charakteryzuje się
    liczbowo w języku suahili "mało-dużo". Ta niższa przysłona to pełne
    otwarcie 3-5, większa to jakieś w zabawce moich dzieci 7-11 zmienne z
    ogniskową. Nie jest to zwykle jawnie podawane w parametrach, trzeba
    wybadać palcami. W każdym razie tanie gówno a ma ręczną przysłonę, ale
    taką jak piszę.

    Miałem kiedyś taniego analoga, miał koncepcję migawko-przysłony na tych
    samych listkach, przysłona miała 3 stopnie poczynając od 2.8 nie
    pamiętam czy co działkę, czy co dwie. Jeśli ktoś myśli o bokehu, miało
    to kształt wydłuzonego prostokąta ;). Myślę (nie wiem na pewno) że w
    cyfrakach jest coś podobnego.

    Nikt mi nie potrafił wyjaśnić, czy pokazany palcem cyfrowy kompakt X
    (nawet droższy) ma prawdziwą przysłonę, czy tylko "takie coś". W łąpę i
    badać.

  • 3. Data: 2010-01-30 15:04:08
    Od: cichybartko <c...@g...com>

    W dniu 2010-01-30 15:11, ledres pisze:
    > Przegladalem dpreview.com i zwrocilem uwage na Canona SX200 IS, ale
    > naczytalem sie o nim zlych rzeczy.

    Możesz sprecyzować, bo właśnie miałem Ci go polecić. Właśnie wyszedł do
    niego CHDK http://chdk.wikia.com/wiki/SX200IS
    Dzięki niemu będziesz mieć RAW i histogram na żywo co jest obecnie
    najdoskonalszą formą pomiaru światła
    http://www.fototv.pl/artykuly/fotografia/ekspozycja-
    na-swiatla.html
    poza tymi bardzo użytecznymi funkcjami masa innych gadżetów.
    Obiektyw ma ciekawy zakres, a obraz w postaci 12mln da ładną jakość po
    pomniejszeniu do tych 6mln. Sam posiadam lustrzankę (Pentax K100D) oraz
    kompakta Canon A650IS z właśnie w granym CHDK. W plenerze używam prawie
    wyłącznie kompaktu, właśnie na wygodę w postaci histogramu oraz
    gabarytów, jakość obrazu po pomniejszeniu naparwdę może cieszyć oko.
    Niestety kontaktu z SX200IS nie miałem ale na papierze prezentuje się
    idealnie.

    --
    Pozdrawiam,
    Bartosz.

  • 4. Data: 2010-01-30 15:25:39
    Od: kQr <n...@m...pl>

    Jacek Czerwinski pisze:

> [...]
    >

    > Nikt mi nie potrafił wyjaśnić, czy pokazany palcem cyfrowy kompakt X
    > (nawet droższy) ma prawdziwą przysłonę, czy tylko "takie coś". W łąpę i

    Hmmm... no tutaj chyba ważna jest średnica krążka rozmycia w kontekście
    GO (w takim rozumieniu wartosci przysłony w kompaktach w przeliczeniu na
    aparat FF sa 2,8 to okolo F/11 a 5,6 to juz f/22 --- przez to uzyskanie
    malej GO w kompakciku jest dosc trudne)

    a inna sprawa to ilośc swiatła... tutaj wszystko sie zgadza...
    ekspozycje wzgledem otworow ustawia sie tak samo jak w aparatach FF

    Mala GO przy duzych otworach to jest tez zaleta :)

  • 5. Data: 2010-01-30 15:35:23
    Od: "Gil" <g...@o...pl>

> [...]
    > Przegladalem dpreview.com i zwrocilem uwage na Canona SX200 IS, ale
    > Przepraszam za laicki ton tego postu i z gory dziekuje za odpowiedzi.

    Rozwój kompaktów pod względem jakości sie właściwie skończył. Wszystkie daja
    podobne, dość dobre zdjęcie, podobnie ograniczone pod względem szumów.
    Można tylko szukać pod względem zoomów albo szerokiego obiektywu. Ale nie ma już
    coś takiego jak kompakt zły albo dobry. Sony, Fuji, Panasonic, Nikon , Canon,
    Olympus - jeden pies.
    Jak chcesz szeroki kąt to szukaj kąta a nie marki i kupuj.
    Jak chcesz zooma to też szukaj zooma i kupuj.
    Jak ci na obu nie zależy i masz 1000 zł to wszystko jedno co kupisz.

  • 6. Data: 2010-01-30 16:28:24
    Od: ledres <l...@u...op.pl>

    cichybartko pisze:

    > Możesz sprecyzować, bo właśnie miałem Ci go polecić.

    http://www.dpreview.com/reviews/read_opinions.asp?pr
    odkey=canon_sx200is,
    na przyklad
    http://www.dpreview.com/reviews/read_opinion_text.as
    p?prodkey=canon_sx200is&opinion=43495
    albo
    http://www.dpreview.com/reviews/read_opinion_text.as
    p?prodkey=canon_sx200is&opinion=42778

    Zarzuty to miedzy innymi duzo szumow i denerwujacy flash otwierajacy sie
    po kazdym wlaczeniu aparatu.

    > Właśnie wyszedł do
    > niego CHDK http://chdk.wikia.com/wiki/SX200IS

    To jest chyba nieco zbyt zaawansowane jak na moje potrzeby, jak pisalem
    jestem kompletnym nowicjuszem.

    > Niestety kontaktu z SX200IS nie miałem ale na papierze prezentuje się
    > idealnie.

    Zgadza sie, dlatego wlasnie zwrocilem na niego uwage.

    pzdr. ledres

  • 7. Data: 2010-01-30 16:30:16
    Od: cichybartko <c...@g...com>

    W dniu 2010-01-30 16:35, Gil pisze:

> [...]
    > Jak chcesz zooma to też szukaj zooma i kupuj.
    > Jak ci na obu nie zależy i masz 1000 zł to wszystko jedno co kupisz.

    I to jest dobre podsumowanie, różnice są symboliczne i każdy producent
    ma coś do zaoferowania. Ogromny skok jakościowy oraz wygody pracy w
    świecie kompaktów dopiero oferuje sprzęt z m4/3
    http://www.fotopolis.pl/index.php?n=7643 . Niestety w tym przypadku
    trzeba by dołożyć co najmniej kolejny 1000zł.

    --
    Pozdrawiam,
    Bartosz.

  • 8. Data: 2010-01-30 16:32:43
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Gil" <g...@o...pl> napisał:

> [...]
    ma już
    > coś takiego jak kompakt zły albo dobry. Sony, Fuji, Panasonic, Nikon ,

    Tu bym polemizował. Te, które wymieniłeś, to moze faktycznie jeden pies, ale
    już np. Pentagram, Medion czy Yakumo to pies trochę pośledniejszej rasy...

    > Jak chcesz szeroki kąt to szukaj kąta a nie marki i kupuj.
    > Jak chcesz zooma to też szukaj zooma i kupuj.
    > Jak ci na obu nie zależy i masz 1000 zł to wszystko jedno co kupisz.

    Znów nie do końca - np. niektóre modele maja stabilizację, inne są jej
    pozbawione. Nieliczne mają sanki do zewnętrznej lampy błyskowej, w
    większości jesteś skazany na słabiutką lampę wbudowaną przez producenta.
    Niektóre maja wizjer optyczny, inne EVF, w jeszcze innych musisz kadrować w
    pozycji 'na zombie' na ekraniku LCD. Sam ekranik też bywa odchylany lub nie,
    miewa różną rozdzielczość...

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 9. Data: 2010-01-30 16:51:54
    Od: cichybartko <c...@g...com>

    W dniu 2010-01-30 17:28, ledres pisze:
    > Zarzuty to miedzy innymi duzo szumow i denerwujacy flash otwierajacy sie
    > po kazdym wlaczeniu aparatu.

    Tak o tym flash słyszałem że jest to strasznie upierdliwe ale ponoć się
    da z tym żyć, fakt że jest to wada. Co do szumu to jako taki postęp w
    kompaktach pokazały modele Canona S90 i G11, i sample na
    http://www.dpreview.com/ wyglądają całkiem nieźle. Jeśli chodzi o resztę
    konstrukcji na rynku to cudów nie ma, i niższy szum jest zawsze okupiony
    jakością obrazu, rozmyciem i brakiem detali, jednym słowem dostaniesz
    mniej szumów ale w postaci obrazu niczym akwarela. Te 12mln musisz
    traktować jako bazę do resize i dopiero oceniać jakość obrazu. Jednym
    słowem różnice w szumach w tym segmencie są dobre do akademickich
    dywagacji, cudów nie będzie.

    > To jest chyba nieco zbyt zaawansowane jak na moje potrzeby, jak pisalem
    > jestem kompletnym nowicjuszem.

    Akurat to oprogramowanie jest dużym atutem kompaktów canona, dostajesz
    przede wszystkim RAW czyli np. pozbawiasz się problemu automatycznego
    balansu bieli, podczas wywoływania to decydujesz o stopniu odszumiania i
    utracie detali. O reszcie plusów przeczytasz tu:
    http://www.szerokikadr.pl/poradnik/artykul/raw . Samo wgranie nie
    stanowi problemu i nie jest ingerencją w oprogramowanie aparatu, po
    sformatowaniu karty będziesz miał aparata jak po zakupie. Jednym słowem
    wymagana jest odrobina dobrej woli i czytnik do kart SD.

    --
    Pozdrawiam,
    Bartosz.

  • 10. Data: 2010-01-30 17:21:05
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "cichybartko" <c...@g...com> napisał:

    >[...]
    > I to jest dobre podsumowanie, różnice są symboliczne i każdy producent
    > ma coś do zaoferowania.
    >[...]

    Symboliczne? Takie cechy jak obecność lub brak stabilizacji, EVF, sanek do
    lampy błyskowej, odchylania ekranika to dla Ciebie symboliczne różnice???

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)