  • 1. Data: 2011-11-09 09:15:31
    Temat: Jaki RAW-er z automatyczną korektą CA?
    Od: John Smith <j...@e...net>

    Jako stary dinozaur używam wciąż sprawdzonego rawera pod tytułem
    RawShooter Essentials. Podoba mi się w nim funkcja automatycznej korekty
    CA obiektywu, bez konieczności jej włączania i działająca dla każdego
    obiektywu (nie są potrzebne żadne profile).

    Czy jakikolwiek współczesny uniwersalny rawer coś takiego posiada?

    Miałem nadzieję, ze know-how Pixmanteca przejętego przez Adobe zaowocuje
    przeniesieniem tego do Lightrooma, ale z tego co się zorientowałem, LR
    wymaga:
    a) włączenia funkcji per zdjęcie
    b) określenia modelu obiektywu per zdjęcie (jakoś nie umiał mi tego
    wyczytać z EXIF-a)
    c) istnienia profilu dla danego obiektywu w LR

    --
    Mirek

  • 2. Data: 2011-11-09 09:37:16
    Temat: Re: Jaki RAW-er z automatyczną korektą CA?
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 9 Nov., 10:15, John Smith <j...@e...net> wrote:
> [...]
    > wyczytać z EXIF-a)
    > c) istnienia profilu dla danego obiektywu w LR

    nie jest tak
    w ltr mozesz dane do korekty AC ustawic automatycznie ( odczytane z
    profilu ) lub recznie , dowolne wartosci .

    Mozesz ustawienia ( wszelakie, w tam takze do korekty AC) zapamietac
    jako filtr pod dowolna nazwa ( mozna zapamietac wiele roznych
    nastawieni konfiguracji pod roznymi nazwami ) . W tym przypadku
    wczytujac rawy zawsze zostanie auktywniony ten filtr na starcie ,
    wszystko co tam ustawiles i zpisalaes zostanie zastosowane.
    Porownywalem wiele programow do korekty AC - nie da sie usunac w 100%
    bezbolesnie , doszedlem do wyniku, ze jednak LTR robil to na moim
    materiale ( silne AC gdyz fishey ) najlepiej choc nie calkowicie.

  • 3. Data: 2011-11-09 09:40:05
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "John Smith" <j...@e...net> wrote:

    > Jako stary dinozaur używam wciąż sprawdzonego rawera pod tytułem
    > RawShooter Essentials.

    Gdy jako wciąż jeszcze młodziutki dinozaur robiłem testy dostępnych
    rawerów, RS już wtedy odpadł ze względu na kiepskie wyniki (m.in.
    artefakty w szczegółach). (Gdybym był łasy na pojedyncze bajery, to
    może do dziś siedziałbym na amatorskim SharpRawPro, niewygodnym ale
    optymalizującym wyniki dzięki sieciom neuronowym. ;)

    > Podoba mi się w nim funkcja automatycznej korekty CA obiektywu, bez
    > konieczności jej włączania i działająca dla każdego obiektywu (nie są
    > potrzebne żadne profile).

    Z zoomami też działa?

    [...]
> [...]
    > wyczytać z EXIF-a)
    > c) istnienia profilu dla danego obiektywu w LR

    No właśnie używam LR i z tego co się zorientowałem faktycznie tak to
    wygląda. Na szczęście sam nie muszę korygować CA (a już zwłaszcza
    z automatu), ale stworzyłem sobie do tego kilka presetów (dla różnych
    ogniskowych) na podstawie ekstremalnie wyrównanych zdjęć próbkowych.
    I działa bez zarzutu (ręcznie, raz na 100+ zdjęć).

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]

  • 4. Data: 2011-11-09 10:34:10
    Od: John Smith <j...@e...net>

    W dniu 2011-11-09 10:40, Mariusz [mr.] pisze:

    > Gdy jako wciąż jeszcze młodziutki dinozaur robiłem testy dostępnych
    > rawerów, RS już wtedy odpadł ze względu na kiepskie wyniki (m.in.
    > artefakty w szczegółach).

    Aż takim detalistą nie jestem.
    Dla mnie największą wadą RSE (poza nieobsługiwaniem RAW-ów z nowszych
    korpusów) jest odzyskiwanie świateł.

    > Z zoomami też działa?

    Działa, nawet bez EXIF-a.
    Po prostu sam sobie koreluje obrazy RGB tak, aby uzyskać maksymalną
    ostrość. I działa to rewelacyjnie, do tego stopnia, że z RAW-a czasem
    wychodzi mora tam gdzie w jpegu z aparatu jej nie było.

    Dla c10-22 różnica między jpegiem z aparatu a wołanym z RAWA przez RSE
    jest dramatyczna, zwłaszcza w rogach.

    --
    Mirek

  • 5. Data: 2011-11-09 10:38:56
    Od: John Smith <j...@e...net>

    W dniu 2011-11-09 10:37, XX YY pisze:
> [...]
    > wczytujac rawy zawsze zostanie auktywniony ten filtr na starcie ,
    > wszystko co tam ustawiles i zpisalaes zostanie zastosowane.

    A da się w tym filtrze kazać czytać model obiektywu z EXIF-a?
    Bo jak nie, to na nic mi taki filtr, zdjęcia w danym folderze mam z
    różnych obiektywów.

    --
    Mirek

  • 6. Data: 2011-11-09 10:47:09
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "John Smith" <j...@e...net> wrote:

    [...]
    > Aż takim detalistą nie jestem.

    No, "dziś sam jestem dziadkiem...", dziś liczy się wygoda!

    LR obiektywnie rzecz biorąc jest pokręcony = wyższe koszty wejścia;
    ale ja już w niego wszedłem, a obrabiam b. mało, więc subiektywnie, dla
    mnie, jest "wygodny" - jeszcze jakieś 1,5 roku temu byłem pod dobrym
    wrażeniem wyników z Capture One, ale to kobyła, w dodatku nowa, więc
    dałem sobie spokój (i nie żałowałem nawet minuty).

    Mariusz [mr.]

  • 7. Data: 2011-11-09 11:14:29
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > A da się w tym filtrze kazać czytać model obiektywu z EXIF-a?
    > Bo jak nie, to na nic mi taki filtr, zdjęcia w danym folderze mam z
> [...]

    da sie.
    sa dwie mozliwosci.
    jesli obiektywy sa w profilach LTR to nastawiasz w filtrze Auto przy
    korekcie AC i bedzie automatycznie skorygowana AC.

    Jesli nie masz obiektywu w profilach to mozna je samemu wczytac.
    Jest do tego program lens profile creator na stronie adobe , jest tam
    opisane jak to sie robi , albo poszukac profili ktore ktos zrobil , je
    sciagnac i wczytac. Praktycznie wszystkie wyprodukowane obiektywy
    zostaly przez ludzi pomierzone i sa publikowane ich profile. A wiec
    sam mozesz rozrzerzyc profile w LTR na dowolny ( kazdy ) obiektyw jaki
    masz.
    Jesli pogooglujesz to jestem pewien, ze znajdziesz profile do
    interesujacych cie obiektywow.

  • 8. Data: 2011-11-09 12:12:59
    Od: XX YY <f...@g...com>

    ( kazdy ) obiektyw jaki
    > masz.
    > Jesli pogooglujesz to jestem pewien,  ze znajdziesz profile do
    > interesujacych cie obiektywow.

    jest jeszcze mozliwosc przeszukania zdjec wg danych z exif , np
    aparat , ogniskowa , obiektyw itp.

  • 9. Data: 2011-11-09 15:14:05
    Od: John Smith <j...@e...net>

    W dniu 2011-11-09 12:14, XX YY pisze:

> [...]
    > masz.
    > Jesli pogooglujesz to jestem pewien, ze znajdziesz profile do

    Dzięki,
    --
    Mirek

  • 10. Data: 2011-11-13 17:36:43
    Od: T...@s...in.the.world

    In article <j9dgbk$997$1@node2.news.atman.pl>,
    John Smith <j...@e...net> wrote:

    > Miałem nadzieję, ze know-how Pixmanteca przejętego przez Adobe zaowocuje
    > przeniesieniem tego do Lightrooma, ale z tego co się zorientowałem, LR
    > wymaga:
    [...]
    > b) określenia modelu obiektywu per zdjęcie (jakoś nie umiał mi tego
    > wyczytać z EXIF-a)

    No, nie do konca.
    Na jednych obiektywach dziala to automagicznie, na innych nie.
    U mnie na Limitedach Pentaxa dziala automagicznie, na Tamronie 18-250
    wystarczy wybrac 'Tamron', a obiektyw juz sam 'wskakuje'.

    TA