-
11. Data: 2012-06-01 23:37:12
Temat: Re: Jaka dioda i tranzystor do sterowania cewki silnika krokowego
Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>
On 2012-06-01 23:16, Irek N. wrote:
>> Prąd przecież bedzie powoli narastał...
> Powoli powiadasz.
Cewka chyba nie lubi za dużych zmian prądu ;)
>> Dlaczego 1kHz nie ma sensu?
> Jeżeli rozmawiamy tylko o kroku, to spoko.
PWM wystepuje w fazie "trzymania" kroku. Faza zmiany kroku zasilana jest
pełnym napięciem. Trochę to skomplikowane. A silnik typowo osiąga
kilkanascie kroków / sek.
> Mogę Ci pożyczyć do prób, z tego co kojarzę - daleko nie masz.
Nie ma sensu, i tak się za to nie zabiore w tym tyg. A mam własny, tak
że dzięki za propozycje. Ponadto niewiele mi to da jesli wykryje
przepiecia - bo jak z nimi walczyć poprawnie nie mam doswiadczenia :/
>> Robie sterowanie własne i na unipolarnych ze względu na to że
>> potrzebuje inteligentne sterowanie (pomiar momentu obrotowego
>> sprzęgany z prędkością silnika, w dodatku muszę precyzyjnie liczyc
>> kroki).
> A czym mierzysz moment?
Śjakimś mostkiem tensometrycznym wpietym w szumiącą ATmegę :P
-
12. Data: 2012-06-01 23:49:08
Temat: Re: Jaka dioda i tranzystor do sterowania cewki silnika krokowego
Od: Mirek <i...@z...adres>
On 01.06.2012 21:02, Sebastian Biały wrote:
> Aktualnie mam SS14 (Shottky, 1A) i IRLML2060 (1.2A n-mosfet).
A "dolne" diody masz? Ja bym dołożył nawet dla sprawdzenia.
Mirek.
-
13. Data: 2012-06-02 00:13:39
Temat: Re: Jaka dioda i tranzystor do sterowania cewki silnika krokowego
Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>
On 2012-06-01 23:49, Mirek wrote:
>> Aktualnie mam SS14 (Shottky, 1A) i IRLML2060 (1.2A n-mosfet).
> A "dolne" diody masz? Ja bym dołożył nawet dla sprawdzenia.
Dorzucę testowo. Swoją droga czy one nie istnieja w wiekszości mosfetów ?
-
14. Data: 2012-06-02 09:52:01
Temat: Re: Jaka dioda i tranzystor do sterowania cewki silnika krokowego
Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>
On 01/06/2012 23:13, Sebastian Biały wrote:
> On 2012-06-01 23:49, Mirek wrote:
>>> Aktualnie mam SS14 (Shottky, 1A) i IRLML2060 (1.2A n-mosfet).
>> A "dolne" diody masz? Ja bym dołożył nawet dla sprawdzenia.
>
> Dorzucę testowo. Swoją droga czy one nie istnieja w wiekszości mosfetów ?
Istnieja jako gowniane pasozyty, a nie porzadne diody.
Poza tym indukcyjnosc uzwojen (a najlepiej kontrola pradu) jest wazna.
Jak inaczej ustawisz wypelnienie PWMa? Nasycisz rdzen (albo zrobisz inna
glupote) i masz prad zwarcia (chyba ze cewka ma 12R, ale po co wtedy
chopper?).
A o dodatkowe dlawiki (na silniku) pytalem sie wlasnie w celu
ograniczenia di/dt. Bez schematu nie ma co gdybac.
--
Jerry1111
-
15. Data: 2012-06-02 10:26:24
Temat: Re: Jaka dioda i tranzystor do sterowania cewki silnika krokowego
Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>
> A o dodatkowe dlawiki (na silniku) pytalem sie wlasnie w celu
> ograniczenia di/dt. Bez schematu nie ma co gdybac.
Z indukcyjnością uzwojeń się walczy, walczy czym tylko można.
Wiesz - szybciej narośnie, szybciej też się straci, tylko że u
Sebastiana silnik praktycznie stoi :) Niemniej jednak zasadę warto utrzymać.
Kiedy w PL?
Miłego.
Irek.N.
-
16. Data: 2012-06-02 11:30:58
Temat: Re: Jaka dioda i tranzystor do sterowania cewki silnika krokowego
Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>
Dnia 01-06-2012 o 23:05:09 Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>
napisał(a):
> On 2012-06-01 23:03, Michał Lankosz wrote:
>>> Dioda grzeje się tak bardzo, że przypuszczam że podgrzewa tranzystor :)
>>> Wydawalo mi się że to z powodu mocy strat na niej, i nie dziwie się tej
>>> temperturze, ale ona ma może ze 40 stopni nie więcej. Więc to nie
>>> termicznie zdychają mi drivery.
>> Jeśli mocno się grzeje, to może w impulsach dostaje za duże strzały
>> prądowe i w końcu zdycha?
>
> Zmniejszyłem prad 2x. Zdycha 5-6 razy żadziej prawie sie nie grzejąc
> przy PWM 50%. Więc stawiam na przepiecia.
Ale wiesz co to jest efekt Millera?
Bo wybuchające tranzystory low level sterowane z procka by na to
wskazywały.
--
Pozdr
JanuszK
-
17. Data: 2012-06-02 11:33:31
Temat: Re: Jaka dioda i tranzystor do sterowania cewki silnika krokowego
Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>
Użytkownik "Sebastian Biały" <h...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
news:jqb3kn$it8$1@inews.gazeta.pl...
Kiedyś dawno (chyba jeszcze w ubiegłym wieku), gdy jakieś urządzenie wróciło
ze zwęgloną płytką zastąpiłem NMOSa DPAK OmniFETem DPAK:
http://pl.farnell.com/stmicroelectronics/vnd7nv04-e/
mosfet-n-ch-40v-6a-dpak/dp/1739415?Ntt=VND7NV04
Ma toto:
- zabezpieczenie ESD bramki,
- ogranicznik przepięć (40V),
- ogranicznik prądu (dawniej pisali 7A (stąd nazwa) teraz piszą minimum 6A),
- ogranicznik temperatury.
Nie wolno go sterować prosto z procesora. Trzeba przez rezystor co najmniej
220om bo na Gate zeznaje (zwierając je do masy) że zadziałał ogranicznik
termiczny.
P.G.
-
18. Data: 2012-06-02 12:31:06
Temat: Re: Jaka dioda i tranzystor do sterowania cewki silnika krokowego
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Dnia Fri, 01 Jun 2012 21:02:44 +0200, Sebastian Biały napisał(a):
> Robie prosty sterowanik silnika unipolarnego. Założenie to softwareowy
> chopper (sprawdza mi się znakomicie w innym projekcie) i silnik unipolarny.
> Aktualnie mam SS14 (Shottky, 1A) i IRLML2060 (1.2A n-mosfet). W układzie
> testowym pracują sobie z silnikiem z prądem 1A na cewkę. Jednak miałem
> już sytuacje gdzie coś "wybuchło" detonując diodę i tranzystor.
Oba elementy naraz ?
Tylko w jednej galezi czy we wszystkich 4 (czy tam 3) ?
Wybuchlo jakos widowskowo, czy po prostu elementy nie sa juz sprawne i nie
wiadomo dlaczego ?
Napiecie zasilania i rezystancja silnika jakie ? Bo podejrzewam ze nawet
gdyby ci sie program zawiesil i tranzystor bylby stale otwarty, to i tak
nieszczescia by nie bylo.
Moze jakies "slabe otwarcie" tranzystora, czy np za duza czestotliwosc, po
ktorej ustala sie na nim w miare duze napiecie i w miar duzy prad ... ale
to nie tlumaczy awarii diody.
Moze wiec kolejnosc odwrotna - najpierw padla dioda, a jak jej zabraklo to
tranzystor ? Po padzie sa zwarte czy rozwarte ?
A nie moglo byc tak ze ktos pokrecil silnikiem od zewnatrz ? Wtedy sie moga
zdarzyc wieksze napiecia .
J.
-
19. Data: 2012-06-02 16:25:04
Temat: Re: Jaka dioda i tranzystor do sterowania cewki silnika krokowego
Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>
On 2012-06-02 12:31, J.F. wrote:
>> Robie prosty sterowanik silnika unipolarnego. Założenie to softwareowy
>> chopper (sprawdza mi się znakomicie w innym projekcie) i silnik unipolarny.
>> Aktualnie mam SS14 (Shottky, 1A) i IRLML2060 (1.2A n-mosfet). W układzie
>> testowym pracują sobie z silnikiem z prądem 1A na cewkę. Jednak miałem
>> już sytuacje gdzie coś "wybuchło" detonując diodę i tranzystor.
> Oba elementy naraz ?
> Tylko w jednej galezi czy we wszystkich 4 (czy tam 3) ?
W jednej gałęzi. Pozostałe działają.
> Wybuchlo jakos widowskowo, czy po prostu elementy nie sa juz sprawne i nie
> wiadomo dlaczego ?
Dioda pęka, tranzystor zmienia rozmiar. Ogólnie uszkodzenia optycznie
widoczne.
> Napiecie zasilania i rezystancja silnika jakie ? Bo podejrzewam ze nawet
> gdyby ci sie program zawiesil i tranzystor bylby stale otwarty, to i tak
> nieszczescia by nie bylo.
Otwarcie na stałe powoduje ze silnik przestaje się kręcić, a wpada w
drgania. Sprawdzilem, moge tak przez przynajmniej minute. To tutaj nie
ma miejsca - kręci się i bum.
> Moze jakies "slabe otwarcie" tranzystora, czy np za duza czestotliwosc
Nieco więcej niż 1kHz.
> Moze wiec kolejnosc odwrotna - najpierw padla dioda, a jak jej zabraklo to
> tranzystor ? Po padzie sa zwarte czy rozwarte ?
Zapewne pada dioda i tranzystor zwiera nie cewkę tylko zasilanie. Dioda
po detonacji zazwyczaj przewodzi w obie strony z niewielką rezystancją
rzędu 1Ohm.
> A nie moglo byc tak ze ktos pokrecil silnikiem od zewnatrz ? Wtedy sie moga
> zdarzyc wieksze napiecia .
Nie, kręci się jałowo i też go szlag trafia.
-
20. Data: 2012-06-02 16:30:16
Temat: Re: Jaka dioda i tranzystor do sterowania cewki silnika krokowego
Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>
On 2012-06-02 09:52, Jerry1111 wrote:
>> Dorzucę testowo. Swoją droga czy one nie istnieja w wiekszości mosfetów ?
> Istnieja jako gowniane pasozyty, a nie porzadne diody.
Dodam więc testowo, i tak płytka idzie ponownie do produkcji.
> Poza tym indukcyjnosc uzwojen (a najlepiej kontrola pradu) jest wazna.
Załatwia to software :)
> Jak inaczej ustawisz wypelnienie PWMa?
Na oko. O dziwo działa.
> Nasycisz rdzen (albo zrobisz inna
> glupote) i masz prad zwarcia (chyba ze cewka ma 12R, ale po co wtedy
> chopper?).
Prąd zwarcia tego silnika mieści się w normie przewodzenia tranzystora.
Może niekoniecznie normie silnika, ale to nie silnik pada :)
nasycenie cewki i odpięcie zasilania wyładowuje się na diodzie, która
robi się ciepła, ale w normie. Robiłem takie eksperymenty na początku i
w zasadzie działało prawidłowo.
> A o dodatkowe dlawiki (na silniku) pytalem sie wlasnie w celu
> ograniczenia di/dt. Bez schematu nie ma co gdybac.
Nie ma schematu, bo prymitywny. Tranzystor mosfet-n, dioda, cewka silnika.