  • 21. Data: 2012-06-02 16:35:12
    Temat: Re: Jaka dioda i tranzystor do sterowania cewki silnika krokowego
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2012-06-02 11:30, janusz_kk1 wrote:
    > Ale wiesz co to jest efekt Millera?
    > Bo wybuchające tranzystory low level sterowane z procka by na to
    > wskazywały.

    A co masz na myśli? Wydawalo mi się że gdyby nastepowała jakaś
    translacja impedancji ze strony sterowanej na sterującą powinienem
    widzieć krzywe zbocza. A u mnie sterowanie tranzystorem odbywa się
    wprost z wyjścia logicznego (silne H i L) i jest idealnym prostokątem w
    granicy rozsadku. Nie bardzo rozumiem jak efekt Millera miałby wpływać
    na tak fatalne i przypadkowe wystrzały. Możesz napisac coś więcej?

  • 22. Data: 2012-06-02 16:49:54
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2012-06-01 21:02, Sebastian Biały wrote:
    > Robie prosty sterowanik silnika unipolarnego.

    A może to zły pomysł. Czy ktoś mógłby mi pokazać *poprawnie* wykonany
    stopień końcowy sterownika pojedynczej cewki? Sterowanie logiką 0-5V, na
    wyjściu cewka o nieznanej impedancji, do 4A. Mam za małe doświadczenie
    żeby to zrobić dobrze, może warto wziąść gotowca.

  • 23. Data: 2012-06-02 19:27:04
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 02 Jun 2012 16:25:04 +0200, Sebastian Biały napisał(a):

    > Dioda pęka, tranzystor zmienia rozmiar. Ogólnie uszkodzenia optycznie
    > widoczne.

    To sie jakos naraz dzieje, czy nie wiesz - zastajesz taki stan ?

    > Otwarcie na stałe powoduje ze silnik przestaje się kręcić, a wpada w
    > drgania. Sprawdzilem, moge tak przez przynajmniej minute. To tutaj nie
    > ma miejsca - kręci się i bum.

    > Nieco więcej niż 1kHz.

    Ale to software, jak sie pomylka w programie zdarzy, to moze i pare MHz
    jest do osiagniecia.

    > Zapewne pada dioda i tranzystor zwiera nie cewkę tylko zasilanie. Dioda
    > po detonacji zazwyczaj przewodzi w obie strony z niewielką rezystancją
    > rzędu 1Ohm.

    Zawsze przestrzegalem przed zrzucaniem winy na elementy ... ale moze te
    diody jakies felerne sa i wybuchaja ?
    Dioda ma tam przeciez przyzwoita prace, a 40 C to nie jest niebezpieczne.

    J.

  • 24. Data: 2012-06-02 19:44:27
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2012-06-02 19:27, J.F. wrote:
    > To sie jakos naraz dzieje, czy nie wiesz - zastajesz taki stan ?

    Widać dym. Kilka sekund później sa widczne uszkodzenia obu elementów. Co
    się dokładnie dzieje - nie trafiam.

    > Ale to software, jak sie pomylka w programie zdarzy, to moze i pare MHz
    > jest do osiagniecia.

    Nie ma pomyłki. Wyeliminowałem to pisząc kod od nowa, inaczej.

    > Zawsze przestrzegalem przed zrzucaniem winy na elementy ... ale moze te
    > diody jakies felerne sa i wybuchaja ?
    > Dioda ma tam przeciez przyzwoita prace, a 40 C to nie jest niebezpieczne.

    Wziąłem po prostu tanie diody smd o sensownych parametrach. Nie wiem czy
    można im ufać. Mozliwe że tranzystory też są nie bardzo. Dlatego
    pierwsze pytanie to o konkretne typy elementów które się sprawdzą.

    Dodam jeszcze diody dublujace pasozyty, dorzuce jakiś tłumik RC w ciemno.

  • 25. Data: 2012-06-02 21:15:09
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 02-06-2012 o 16:35:12 Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>
    napisał(a):

> [...]
    > widzieć krzywe zbocza. A u mnie sterowanie tranzystorem odbywa się
    > wprost z wyjścia logicznego (silne H i L) i jest idealnym prostokątem w
    Pytanie na ile 'silne', ja steruję mosy parą komplemetarną która daje 1A
    np BCP54, BCP51.

    > granicy rozsadku. Nie bardzo rozumiem jak efekt Millera miałby wpływać
    > na tak fatalne i przypadkowe wystrzały. Możesz napisac coś więcej?
    Każdy tranzystor posiada wew pojemności, MOS-y mają je szczególnie duże,
    np taki BUZ12
    ma poj wej 1700pF a reverse prawie 300pf. I teraz jak wyłaczasz tranzystor
    na drenie napięcie gwałtownie narasta do zasilanie+samoindukcja, napięcie
    to odkłada
    się na tych dwóch poj połączonych szeregowo, tworzy się dzielnik nap który
    steruje bramkę. Dla 1700/300 pF i nap 40V na bramce pojawia się 6V.
    Normalny mos to prawie przeżyje bo nap otwarcia to typowo 4-8V, ale
    dla tranzystorów low level to już za dużo i on się otworzy jak ma 'słabe'
    sterowanie,
    dlatego tak ważne jest odpowiednie sterowanie mos-a, po 1 aby szybko się
    właczał/wyłączał,
    2 aby jak jest wyłączony, sam sie nie włączył.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 26. Data: 2012-06-02 21:38:18
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    On 02/06/2012 10:30, janusz_kk1 wrote:

    > Ale wiesz co to jest efekt Millera?
    > Bo wybuchające tranzystory low level sterowane z procka by na to
    > wskazywały.

    To byla moja pierwsza reakcja, ale podobno diody sa cieple.

    --
    Jerry1111

  • 27. Data: 2012-06-02 21:46:54
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    On 02/06/2012 18:44, Sebastian Biały wrote:

    Czy jestes pewny ze najpierw pada dioda? Bo jesli najpierw pada
    tranzystor (na zwarcie), to spowoduje to odpalenie (na zwarcie) diody i
    odpalenie (juz na rozwarcie) tranzystora. Dasz rade to zobaczyc, czy dym
    za szybko idzie?

    > Nie ma pomyłki. Wyeliminowałem to pisząc kod od nowa, inaczej.

    [OT]
    Wytne, przetlumacze i na scianie se powiesze, bo nam blad w sofcie
    ostatnio zagotowal kilka kg baterii LiPo - "smierdzaca" sprawa.
    Moge?

    ;-)

    --
    Jerry1111

  • 28. Data: 2012-06-02 21:48:01
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    On 02/06/2012 15:30, Sebastian Biały wrote:

    > Dodam więc testowo, i tak płytka idzie ponownie do produkcji.

    Dobra praktyka. Ja chyba nigdy nie zrobilem plytki gdzie nie byloby
    chociaz kilku elementow 'na wszelki'.

    > Załatwia to software :)

    Taaa... automagicznie nasycenie wykryje?

    > Prąd zwarcia tego silnika mieści się w normie przewodzenia tranzystora.
    > Może niekoniecznie normie silnika, ale to nie silnik pada :)

    OK ;-)

    > Nie ma schematu, bo prymitywny. Tranzystor mosfet-n, dioda, cewka silnika.

    No tak, ale oczywiscie napisales w pierwszym poscie ze tranzystor
    sterowany z procka? I ze w momencie gdy to wszystko szlag trafia to
    oscylem sprawdziles na bramce ksztalt _ostatniego_ impulsu otwierajacego
    tranzystor?

    Dlatego schemat sie przydaje.

    --
    Jerry1111

  • 29. Data: 2012-06-02 22:14:19
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2012-06-02 21:46, Jerry1111 wrote:
    > Czy jestes pewny ze najpierw pada dioda? Bo jesli najpierw pada
    > tranzystor (na zwarcie), to spowoduje to odpalenie (na zwarcie) diody

    ? Przeciez jak tranzystor jest zwarty to dioda pracuje na zaporowo.
    Dioda jest podpięta równolegle do cewki.

    > odpalenie (juz na rozwarcie) tranzystora. Dasz rade to zobaczyc, czy dym
    > za szybko idzie?

    Dym idzie za szybko.

    > Wytne, przetlumacze i na scianie se powiesze, bo nam blad w sofcie
    > ostatnio zagotowal kilka kg baterii LiPo - "smierdzaca" sprawa.
    > Moge?

    Wieszaj. A serio - pomyłka w sterowaniu była pierwszą rzeczą do
    eliminacji. Napisałem więc soft *bez* błedów ktory generuje tylko 50%
    pwm i tez pali. Ba, nawet PWM wyeliminowałem i kręciłem na żywca na
    pełnej mocy. Też pali.

  • 30. Data: 2012-06-02 22:16:55
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2012-06-02 21:48, Jerry1111 wrote:
    > Taaa... automagicznie nasycenie wykryje?

    Inaczej - nie dopuszcza do nasycenia. Silnik "nagle" nie zmienia
    indukcyjności, matriału rdzenia itp więc raz ustwiony czas ladowania
    prądem nie zwiększa/zmniejsza się.

    >w momencie gdy to wszystko szlag trafia to
    > oscylem sprawdziles na bramce ksztalt _ostatniego_ impulsu otwierajacego
    > tranzystor?

    To awykonalne, układ pracuje poprawnie przez pierdyliard cykli. I pada z
    nienacka. Oscyloskop musiałbym mieć jakiś z wypasem (albo czujnikiem dymu ;)