  • 131. Data: 2024-09-28 09:57:46
    Temat: Re: Jak wybrać laptopa? WYBRAŁAM
    Od: Ewa <E...@c...pl>

    W dniu 2024.09.26 o 10:15, Ewa pisze:
    > Przede wszystkim chciałam podziękować wszystkim biorącym udział w
    > dyskusji na temat "Jak wybrać laptopa ?"
    > Na podstawie w/w dyskusji i moich preferencji wybrałam:
    > Lenovo Ideapad 3-15 Gaming - Ryzen 5 5500H | 15,6''-144Hz | 32GB | 512GB
    > + 960GB SSD | W11P | RTX2050 | Czarny
    > https://www.komputronik.pl/product/890742/laptop-len
    ovo-ideapad-3-15-
    > gaming-ryzen-5-5500h-15-6-144hz-16gb-512gb-960gb-ssd
    -w11p-rtx2050-
    > czarny.html

    > Jeszcze jedna sprawa jest dla mnie trudna do rozstrzygnięcia co wybrać.
    > Ten laptop jest wyposażony w procesor AMD Ryzen 5, natomiast są także
    > w sprzedaży laptopy podobne 17" z procesorem Core i5-1235U. Czy warto
    > tylko z powodu ewentualnie lepszego procesora wybrać laptopa 17"?
    > A może szukać laptopa 15" z procesorem i5?

    Wydaje mi się, że uwaga Wiesiaczka jest cenna, dzięki.
    Niestety, przypadkowo usunęłam u siebie post Wiesiaczka,
    więc nie mogę się do niego bezpośrednio odwołać.

    W specyfikacji tego laptopa jest napisane:
    "Laptop modyfikowany przez sprzedawcę". Co to znaczy?
    Czy mogłabym liczyć na to, że Komputronik przy zakupie
    wymieni mi procesor na nowszy, oczywiście z odpowiednia dopłatą?
    Jeśli tak, to na jaki procesor wymienić?

    Generalnie mam dobre doświadczenia z obsługą w Komputroniku.
    Szukam adresu, pod którym mogłabym o tym zakupie podyskutować
    z Komputronikiem, a nie ze sprzedawcą w jakimś salonie.

    Pozdrawiam
    Ewa

  • 132. Data: 2024-09-28 15:09:43
    Od: dantes <d...@q...com>

    Dnia Sat, 28 Sep 2024 09:57:46 +0200, Ewa napisał(a):

    ovo-ideapad-3-15-
    -w11p-rtx2050-

    " - Droga Ewelizygardo..."

    #1.
    Wybrałaś 32GB RAM
    a link prowadzi do wersji z 16GB
    - sprawdź różnicę w cenach
    +/- 200 pln

    #2.
    Procesor
    Ryzen 5 5500H vs Core i5-1235U

    Grasz w gry?
    https://geex.x-kom.pl/rankingi/ranking-procesorow/

    Porównanie: Ryzen 5 5500H vs Core i5-1235U
    https://versus.com/pl/amd-ryzen-5-5500h-vs-intel-cor
    e-i5-1235u

    #3.
    15" vs 17"
    Jeśli dużo piszesz
    i lubisz fonty jednosegmentowe (Helvetica) to wybieraj 17"
    Przy matrycach około 15" i rozdzielczości 1920x1080
    nie zawsze da się ustawić na "ostro" jedno segmentowe fonty..
    Wszelkiego rodzaju ersatz'e z tzw "wygładzaniem podpikselowym"
    powodują skurcze mięśnia akomodacyjnego gałki ocznej i bóle głowy...

> [...]
    > więc nie mogę się do niego bezpośrednio odwołać.
    >
    > W specyfikacji tego laptopa jest napisane:
    > "Laptop modyfikowany przez sprzedawcę". Co to znaczy?

    To znaczy, że sprzedawca może modyfikować sprzęt
    w takim zakresie na jaki pozwala producent...
    W tym przypadku sprzedawca oferuje 3 wielkości RAM
    i podejrzewam kilka wielkości dysków SSD na złączu M2 i PCIe..
    łącznie 4 sloty, aż.

    > Czy mogłabym liczyć na to, że Komputronik przy zakupie
    > wymieni mi procesor na nowszy, oczywiście z odpowiednia dopłatą?
    > Jeśli tak, to na jaki procesor wymienić?

    Procesor raczej jest przylutowany do płyty przez producenta
    i jako taki nie podlega wymianie na życzenie kupującego, raczej....
    Istnieje oczywiście możliwość "wymiany" tego typu procesora w przypadku
    jego wymiany po awarii (spaleniu).

> [...]
    > Szukam adresu, pod którym mogłabym o tym zakupie podyskutować
    > z Komputronikiem, a nie ze sprzedawcą w jakimś salonie.

    Z mojego doświadczenia...
    W Komputroniku mają "trochę drogo"...

  • 133. Data: 2024-09-28 16:03:06
    Od: Ewa <E...@c...pl>

    W dniu 2024.09.28 o 15:09, dantes pisze:
    > Dnia Sat, 28 Sep 2024 09:57:46 +0200, Ewa napisał(a):

    Bardzo dziękuję za cenne uwagi.
    > " - Droga Ewelizygardo..."
    Tak mnie jeszcze nikt nie nazywał, a szkoda. -:)

    > #1.
    > Wybrałaś 32GB RAM
    > a link prowadzi do wersji z 16GB
    > - sprawdź różnicę w cenach
    > +/- 200 pln
    Ale napisałam: Wybór jest między: wielkością pamięci RAM i systemem
    operacyjnym Windows 11: Pro czy Home. Oczywiście wpływa to na cenę.

    Reszta uwag do pilnego przemyślenia.

    Pozdrawiam
    Ewa

  • 134. Data: 2024-09-28 16:53:55
    Od: dantes <d...@q...com>

    Dnia Sat, 28 Sep 2024 16:03:06 +0200, Ewa napisał(a):

> [...]
    > Ale napisałam: Wybór jest między: wielkością pamięci RAM i systemem
    > operacyjnym Windows 11: Pro czy Home. Oczywiście wpływa to na cenę.

    Co do kwestii Win11 Pro vs Home...

    Funkcje wspólne dla systemów Windows 11 Home i Pro.
    Obie edycje systemu Windows 11 oferują najważniejsze funkcje systemu
    Windows 11:

    - Copilot generatywny AI do badań, przepisywania i generowania obrazów
    - Układy Snap Layouts do szybkiego i uporządkowanego rozmieszczania okien
    aplikacji
    - Eksplorator plików z zakładkami
    - Panel widżetów z informacjami o aktualnościach, pogodzie, finansach i
    sporcie
    - Zaktualizowana funkcja pisania głosowego umożliwiająca wprowadzanie
    tekstu bez użycia rąk
    - Natywna obsługa klucza dostępu dla zwiększonego bezpieczeństwa
    - Zaktualizowane aplikacje narzędziowe, takie jak Zdjęcia i Odtwarzacz
    multimedialny
    - Napisy na żywo, które działają z dowolnym dźwiękiem odtwarzanym na
    komputerze
    - Zaktualizowane narzędzie do tworzenia kopii zapasowych systemu Windows
    - Potężne narzędzie do tworzenia zrzutów ekranu z możliwością
    przechwytywania wideo
    - Szybkie parowanie Bluetooth
    - Edytor wideo Clipchamp
    - Sesje skupienia pozwalające na tymczasowe odcięcie się od rozpraszaczy,
    gdy chcesz wykonać swoją pracę
    - Udoskonalenia w grach, takie jak Auto HDR, DirectStorage i ulepszony tryb
    gry

    Funkcje dostępne wyłącznie w systemie Windows 11 Pro

    Zgodnie z dokumentacją sklepu Microsoft Store poniższe funkcje są dostępne
    wyłącznie w systemie Windows 11 Pro:

    - BitLocker, który pomaga chronić dane dzięki ulepszonemu szyfrowaniu i
    zarządzaniu bezpieczeństwem
    - Zdalne sterowanie pulpitem
    - Hyper-V do tworzenia i uruchamiania maszyn wirtualnych
    - Prywatny katalog umożliwiający dostęp do aplikacji Twojej firmy za
    pośrednictwem własnej sekcji w sklepie Microsoft Store
    - Możliwość dołączenia do usługi Azure Active Directory i połączenia się z
    siecią szkolną, firmową lub korporacyjną za pośrednictwem chmury
    - Możliwość dołączenia do domeny i połączenia z siecią firmową lub
    korporacyjną

    Różnice w zabezpieczeniach

    Pod względem bezpieczeństwa system Windows 11 Home obejmuje standardowe
    funkcje zabezpieczeń systemu Windows, takie jak ochrona przed wirusami i
    zagrożeniami, zapora sieciowa i ochrona sieci, opcje rodzinne, kontrola
    aplikacji, a także zabezpieczenia urządzenia, takie jak obsługa modułu TPM
    i izolacja rdzenia, która chroni centralne jądro systemu Windows.

    Zarówno wersja Home, jak i Pro zawierają opcję szyfrowania urządzenia, ale
    funkcja BitLocker w wersji Pro jest bardziej niezawodna i umożliwia
    administratorowi np. zdalne szyfrowanie komputera.

    Windows 11 Pro dodaje również funkcje bezpieczeństwa dla działów IT
    organizacji, które zarządzają siłą roboczą komputerów PC, zwane Microsoft
    Purview Information Protection i Microsoft Purview Data Loss Prevention .
    Umożliwiają one firmom oddzielenie aplikacji osobistych od aplikacji
    służbowych na komputerze. Skanują również maszyny pod kątem niechcianej
    zawartości, ograniczają udostępnianie i automatycznie usuwają zawartość,
    która może stanowić zagrożenie.

    Który system Windows 11 jest dla Ciebie odpowiedni?

    Wybór między Windows 11 Home a Windows 11 Pro jest dość prosty. Dla niemal
    każdego indywidualnego konsumenta Home jest najlepszym wyborem. Zawiera
    wszystkie standardowe funkcje systemu operacyjnego. Powinieneś rozważyć
    droższy Windows 11 Pro tylko wtedy, gdy zarządzasz wieloma komputerami lub
    potrzebujesz zdalnego sterowania, oprogramowania do wirtualizacji lub
    konfigurowalnego szyfrowania BitLocker.

    za:
    https://www.pcmag.com/comparisons/windows-11-home-vs
    -pro

  • 135. Data: 2024-09-28 18:08:00
    Od: Ewa <E...@c...pl>

    W dniu 2024.09.28 o 16:53, dantes pisze:
    > Dnia Sat, 28 Sep 2024 16:03:06 +0200, Ewa napisał(a):

    > Co do kwestii Win11 Pro vs Home...
    > [...]

    Bardzo Ci dziękuję.

    Z tego co wcześniej napisał Wiesiaczek, jak i z podanego
    przez Ciebie porównania procesorów wynika, że chyba
    procesor jest najsłabszym elementem wybranego przeze mnie
    laptopa.
    Mam zatem pytanie: _Twoim zdaniem jaki procesor byłby
    w przypadku takiego laptopa najlepszy?_. W gry nie gram.
    Myślę że to ważne by był w miarę nowoczesny. Jestem nawet
    gotowa poszukać odpowiedniego dla mnie laptopa jeszcze raz.
    Nadal jest dla mnie najważniejsze: podświetlana klawiatura
    i 2 dyski. Ten ma nawet oba dyski SSD, a ponadto jest czarny.
    Nie wiem jeszcze jakiego koloru jest podświetlenie klawiatury,
    a chciałabym by było białe i czy USB - typu C pozwala pracować
    na dyskach zewn., takich które wymagają zasilania z USB.
    Zauważyłam w Internecie, że niektóre USB - typu C są opisane
    jako dające zasilanie jeśli tylko pozwalają na ładowanie smartfona.
    To dla mnie za mało.

    Pozdrawiam
    Ewa

  • 136. Data: 2024-09-28 19:57:01
    Od: dantes <d...@q...com>

    Dnia Sat, 28 Sep 2024 18:08:00 +0200, Ewa napisał(a):

> [...]
    > Myślę że to ważne by był w miarę nowoczesny. Jestem nawet
    > gotowa poszukać odpowiedniego dla mnie laptopa jeszcze raz.
    A do czego ten laptop?
    Na chwilę obecną, do domowych zastosowań w zupełności
    wystarcza cos używanego. Tak wiem Ty chcesz kupić nowy
    ale o używanym wspominam tylko po to byś miała poziom
    odniesienia...
    I tak, dzisiaj już nie ma sensu kupować "staroci" poniżej
    7 generacji procesorów i5, i7...
    I dla przykładu taki: Dell Precision 7530
    i7-8750H, 16-32GB RAM, P1000 = 4GB grafiki dedykowanej
    dysk twardy "jakikolwiek"...
    ogarnie wszystko w domu i biurze...
    i jakby dobrze poszukał to można go znaleźć za 1/3 ceny
    tego Twojego nowego...
    Ale nie o tym jest ten watek...
    I już zmierzam do brzegu...
    Jakiś rok góra dwa lata temu, "gamingowe" laptopy
    serii ASUS TUF
    z dedykowaną grafiką 4 - 6 GB
    były wybierane przez studentów uczelni technicznych i plastycznych
    gdyż w zupełności wystarczały do wykonania projektów na 1-2 roku,
    a nie każdego studenta stać na stacje robocze firmy Dell...
    Reasumując...
    Wybierając laptopa z linku
    masz wystarczający "nadmiar mocy" do zastosowań domowych...

    Co do procesora...
    Ten Twój Core i5-1235U
    to jak widać już 12-generacja, a w sprzedaży pojawił się
    jakoś w lutym 2022 wiec nie jest aż taki "stary"
    i nie jest "za mało nowoczesny"...

    Z kolei ten Ryzen 5 5500H
    ma trochę większy apetyt na energię, a ciepło z niego musi się gdzieś
    podziać i nie wykluczone, że będzie "głośniejszy" wentylator
    przy bardziej "wymagających projektach"
    ale to wszystko zależy jeszcze od rozwiązania sposobu chłodzenia...

> [...]
    > i 2 dyski. Ten ma nawet oba dyski SSD, a ponadto jest czarny.
    > Nie wiem jeszcze jakiego koloru jest podświetlenie klawiatury,
    Dwa dyski to dobry wybór. Na jednym tylko system i programy
    a drugi jako "magazyn"...

    Co do klawiatury to szukaj pośród tych z podświetlaniem RGB:
    https://www.komputronik.pl/search-filter/5022/laptop
    y-gamingowe-podswietlenie-rgb

    Przy odrobinie samozaparcia możliwym będzie
    ustawienie podświetlenia w kolorze
    rubinowego odcienia burgunda
    Wiem, wiem, ma być biały... jak "Duży FIAT"... czyli "kośc słoniowa.. :)

    > i czy USB - typu C pozwala pracować
    > na dyskach zewn., takich które wymagają zasilania z USB.
    Co rozumiesz przez "pracę na dyskach zewnętrznych"?
    Nie podejrzewam abyś chciała bootować z dysku zewnętrznego
    jakiś alternatywny system operacyjny.
    Jeśli dysk zewnętrzny będzie podpinany li tylko po to
    aby z niego pobrać jakieś dane i następnie zapisać "kopie bezpieczeństwa"
    to cos takiego jest możliwe na każdym USB. Trzeba tylko zaopatrzyć się we
    właściwy "kabelek"...
    Jedyne na co musisz zwrócić uwagę to rodzaj dysku zewnętrznego
    a w zasadzie jego apetyt na prąd...
    Niektóre ze "starych" dysków talerzowych potrzebują ponad 500mA
    a USB 2.0 wystawia tylko 500mA. Wówczas musisz kupić kabelek
    typu "Y", który będzie pobierał prąd z dwóch portów USB 2.0.
    W przypadku portu USB 3.0 nie istnieje powyższy problem
    z "zaopatrzeniem" dysku w miliampery [mA] ...
    Pomijam tu kwestię prędkości zapisu/odczytu danych dla kolejnych wersji USB
    bo to sprawa oczywista.

    > Zauważyłam w Internecie, że niektóre USB - typu C są opisane
    > jako dające zasilanie jeśli tylko pozwalają na ładowanie smartfona.
    A są takie, które "nie pozwalają" ładować smartfona?

    .

  • 137. Data: 2024-09-28 20:35:22
    Od: Ewa <E...@c...pl>

    W dniu 2024.09.28 o 19:57, dantes pisze:

    > A do czego ten laptop?
    > Na chwilę obecną, do domowych zastosowań
    Domowe zastosowania też mogą być różne. :-)
    Punktem wyjścia były podobne możliwości do mojego
    obecnego laptopa, czyli HP Gaming Pavilion 15-cx0049nw.

    > Wybierając laptopa z linku
    > masz wystarczający "nadmiar mocy" do zastosowań domowych...
    z jakiego linku?
    > Co do procesora...
    > Ten Twój Core i5-1235U
    > to jak widać już 12-generacja, a w sprzedaży pojawił się
    > jakoś w lutym 2022 wiec nie jest aż taki "stary"
    > i nie jest "za mało nowoczesny"...
    Ten procesor był w porównywanym laptopie 17" z pytaniem
    czy warto. Wolałabym 15,6", czyli tak jak mam obecnie.
    Gdzie mogę znaleźć zbiorczą informację o generacjach procesorów?

    > Dwa dyski to dobry wybór. Na jednym tylko system i programy
    > a drugi jako "magazyn"...
    Przeważnie w laptopach ten drugi dysk to HDD.

    > Co rozumiesz przez "pracę na dyskach zewnętrznych"?
    > Nie podejrzewam abyś chciała bootować z dysku zewnętrznego
    > jakiś alternatywny system operacyjny.
    Nie
    > Jeśli dysk zewnętrzny będzie podpinany li tylko po to
    > aby z niego pobrać jakieś dane i następnie zapisać "kopie bezpieczeństwa"
    > to cos takiego jest możliwe na każdym USB.
    Nieprawda. Mam USB Typu C i dyski zewnętrzne podpięte do niego
    nie działają właśnie z powodu braku zasilania. Wyjaśniałam
    to u źródła, czyli w HP. Oczywiście podłączone do USB działają.

    > Trzeba tylko zaopatrzyć się we właściwy "kabelek"...
    Dyski zewnętrzne z ich kabelkami (każdy ma 1 kabelek) już mam.

    Pozdrawiam
    Ewa

  • 138. Data: 2024-09-28 21:58:16
    Od: dantes <d...@q...com>

    Dnia Sat, 28 Sep 2024 20:35:22 +0200, Ewa napisał(a):

    > Domowe zastosowania też mogą być różne. :-)
    > Punktem wyjścia były podobne możliwości do mojego
    > obecnego laptopa, czyli HP Gaming Pavilion 15-cx0049nw.

    Czy na pewno do "domowych zastosowań" potrzebujesz laptopa
    z dedykowaną grafiką 4GB?
    Jakiś montaż video, albo inne prace graficzne?
    Jeśli tak, to rozumiem...

    > z jakiego linku?
    Ten który zapodałaś:

> [...]
    > czy warto. Wolałabym 15,6", czyli tak jak mam obecnie.
    > Gdzie mogę znaleźć zbiorczą informację o generacjach procesorów?

    https://geex.x-kom.pl/wiadomosci/jaki-procesor-do-la
    ptopa/
    https://www.x-kom.pl/poradniki/5802-jak-wybrac-proce
    sor-co-trzeba-wiedziec-o-cpu.html
    https://netbe.pl/roznice-miedzy-generacjami-procesor
    ow-intel-wszystkie-modele-do-2023-roku/

    > Przeważnie w laptopach ten drugi dysk to HDD.

    W "najnowszych" już raczej nie...

    > Nie
    Szkoda...
    Przetestuj SLAX'a:
    https://www.slax.org/
    https://www.slax.org/#getslax
    Odpalając go z "pendrajwa"...

    > Nieprawda. Mam USB Typu C i dyski zewnętrzne podpięte do niego
    > nie działają właśnie z powodu braku zasilania. Wyjaśniałam
    > to u źródła, czyli w HP.
    To co w końcu działa na tym złączu USB C skoro jak piszesz "brakuje
    zasilania"?
    Pendrajwy działają?
    Bo jeśli tak to
    najwidoczniej jest to kwestia tego o czym już pisałem, a mianowicie dyski
    talerzowe potrzebują czasem >500mA, a złącze tyle nie wystawia...
    Ale to był problem "w czasach USB 2.0"...
    Najwidoczniej, jak to śpiewał Rysiek Rynkowski:
    "Ten typ tak ma..."
    Mam na myśli USB C w twoim laptopie...
    Gdzieś czytałem, że w przypadku niektórych USB C
    trzeba było mocno pogrzebać w ustawieniach systemowych...

    >Oczywiście podłączone do USB działają.

    No bo USB 3.0 podaje powyżej 500mA...

    > Dyski zewnętrzne z ich kabelkami (każdy ma 1 kabelek) już mam.

    Aaa, to "gotowe" tj. "sklepowe" dyski zewnętrzne?
    Bo ja pisałem o takich wyprutych z laptopa...

    .

  • 139. Data: 2024-09-29 08:54:22
    Od: Ewa <E...@c...pl>

    W dniu 2024.09.28 o 21:58, dantes pisze:

    > https://geex.x-kom.pl/rankingi/ranking-procesorow/
> [...]
    Bardzo dziękuję.

    > Szkoda...
    > Przetestuj SLAX'a:
    > https://www.slax.org/
    > https://www.slax.org/#getslax
    > Odpalając go z "pendrajwa"...
    Bardzo dziękuję. Pewnie spróbuje. Na razie zakładałam
    zainstalowanie Linuksa na obecnie używanym laptopie,
    po zakupie nowego i doprowadzenie obecnego do normalnego
    stanu, przede wszystkim po własnoręcznej wymianie zawiasów
    i oczyszczeniu wiatraków, które są coraz głośniejsze.
    Ale nic dziwnego skoro laptop jest przez 24h otwarty.

    > To co w końcu działa na tym złączu USB C skoro jak piszesz "brakuje
    > zasilania"?
    Ze smartfonem dostałam kabelek z obydwoma końcówkami USB C.
    Używam go do przenoszenia plików między smartfonem i laptopem
    oraz czasami do ładowania smartfona, które i tak się włącza
    po podłączeniu. Dostałam także wtyczkę do prądu z wejściem USB C
    i to jest najczęstszy sposób ładowania smartfona.
    Ponadto kupiłam kabelek z końcówką odpowiednią do moich kupnych
    dysków zewnętrznych, taką jakby 2 w 1 oraz z USB C na drugim
    końcu. Myślałam, że da się zastosować do podłączania dysków
    zewnętrznych. Niestety, nie działa. Zwróciłam się z tym do HP,
    a oni poinformowali mnie, że zainstalowany port USB typu C na to
    nie powala, bo nie daje niezbędnego w takim wypadku zasilania.
    Gdyby to była sprawa ustawień systemowych, to by mnie o tym poinformowali.

    > Pendrajwy działają?
    Nie wiem, bo nie mam odpowiedniego kabelka.

    Pozdrawiam
    Ewa

  • 140. Data: 2024-10-01 00:30:20
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 26 Sep 2024 12:01:21 +0200, Wiesiaczek napisał(a):

    > (...)
    >
    > Tak na marginesie chciałem zapytać, czy I5 to jest jakiś nowy procesor?
    > Bo ja kilka lat temu kupiłem DELL-a z I7 8th Gen i jak do tej pory hula!
    > Myślałem, że teraz kupuje się I9?

    i5 to jest seria procesora.
    W zasadzie od prawie samego początku występują serie i3 oraz i5, później
    doszły i7 oraz i9.
    Można przyjąć, że im wyższa seria, tym mocniejszy procesor.
    Najsłąbsze są dedykowane do budżetowych "zestawów komunijnych",
    najmocniejsze do stacji roboczych albo słabszych serwerów.

    Drugi aspekt, to generacja. Po serii następna cyfra/cyfry oznaczają
    generację.
    Przykładowo i7-13700 to seria 7 generacji 13; i5-13400 to seria 7 generacja
    13; i5-4310U to seria 5 generacja 4 (stary laptopowy procesor).

    Troszkę masz opisane tu:
    https://www.morele.net/wiadomosc/oznaczenia-procesor
    ow-intel-co-wybrac-ktory-kupic/582/
    albo tu: