    From: dantes <d...@q...com>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: Jak wybrać laptopa? WYBRAŁAM
    Date: Sat, 28 Sep 2024 19:57:01 +0200
    <%nzDO.172734$idj.10081@fx15.ams1> <vbmjd4$sp$1@news.chmurka.net>
    <vbmt17$79b$1@news.chmurka.net> <vbnbca$2ftr4$1@dont-email.me>
    <vbnd97$atv$1@news.chmurka.net> <FpLDO.112447$Iesa.16227@fx11.ams1>
    <vboi2l$imt$1@news.chmurka.net> <NzQDO.138979$hnMb.54890@fx12.ams1>
    <vbp699$vt7$1@news.chmurka.net> <vbpg30$74b$1@news.chmurka.net>
    <vbq484$l86$1@news.chmurka.net> <vbra4e$i1n$1@news.chmurka.net>
    <vd07uf$gur$1@news.chmurka.net> <vd356j$j95$1@news.chmurka.net>
    <vd8ct6$eeg$1@news.chmurka.net> <vd8v6n$3thp8$1@paganini.bofh.team>
    <vd92a5$vtd$1@news.chmurka.net> <vd95a2$3tr2m$1@paganini.bofh.team>
    <vd99kc$5fi$1@news.chmurka.net>

    Dnia Sat, 28 Sep 2024 18:08:00 +0200, Ewa napisał(a):

    > Bardzo Ci dziękuję.
    >
    > Z tego co wcześniej napisał Wiesiaczek, jak i z podanego
    > przez Ciebie porównania procesorów wynika, że chyba
    > procesor jest najsłabszym elementem wybranego przeze mnie
    > laptopa.
    > Mam zatem pytanie: _Twoim zdaniem jaki procesor byłby
    > w przypadku takiego laptopa najlepszy?_. W gry nie gram.
    > Myślę że to ważne by był w miarę nowoczesny. Jestem nawet
    > gotowa poszukać odpowiedniego dla mnie laptopa jeszcze raz.
    A do czego ten laptop?
    Na chwilę obecną, do domowych zastosowań w zupełności
    wystarcza cos używanego. Tak wiem Ty chcesz kupić nowy
    ale o używanym wspominam tylko po to byś miała poziom
    odniesienia...
    I tak, dzisiaj już nie ma sensu kupować "staroci" poniżej
    7 generacji procesorów i5, i7...
    I dla przykładu taki: Dell Precision 7530
    i7-8750H, 16-32GB RAM, P1000 = 4GB grafiki dedykowanej
    dysk twardy "jakikolwiek"...
    ogarnie wszystko w domu i biurze...
    i jakby dobrze poszukał to można go znaleźć za 1/3 ceny
    tego Twojego nowego...
    Ale nie o tym jest ten watek...
    I już zmierzam do brzegu...
    Jakiś rok góra dwa lata temu, "gamingowe" laptopy
    serii ASUS TUF
    z dedykowaną grafiką 4 - 6 GB
    były wybierane przez studentów uczelni technicznych i plastycznych
    gdyż w zupełności wystarczały do wykonania projektów na 1-2 roku,
    a nie każdego studenta stać na stacje robocze firmy Dell...
    Reasumując...
    Wybierając laptopa z linku
    masz wystarczający "nadmiar mocy" do zastosowań domowych...

    Co do procesora...
    Ten Twój Core i5-1235U
    to jak widać już 12-generacja, a w sprzedaży pojawił się
    jakoś w lutym 2022 wiec nie jest aż taki "stary"
    i nie jest "za mało nowoczesny"...

    Z kolei ten Ryzen 5 5500H
    ma trochę większy apetyt na energię, a ciepło z niego musi się gdzieś
    podziać i nie wykluczone, że będzie "głośniejszy" wentylator
    przy bardziej "wymagających projektach"
    ale to wszystko zależy jeszcze od rozwiązania sposobu chłodzenia...

    > Nadal jest dla mnie najważniejsze: podświetlana klawiatura
    > i 2 dyski. Ten ma nawet oba dyski SSD, a ponadto jest czarny.
    > Nie wiem jeszcze jakiego koloru jest podświetlenie klawiatury,
    > a chciałabym by było białe
    Dwa dyski to dobry wybór. Na jednym tylko system i programy
    a drugi jako "magazyn"...

    Co do klawiatury to szukaj pośród tych z podświetlaniem RGB:
    https://www.komputronik.pl/search-filter/5022/laptop
    y-gamingowe-podswietlenie-rgb

    Przy odrobinie samozaparcia możliwym będzie
    ustawienie podświetlenia w kolorze
    rubinowego odcienia burgunda
    Wiem, wiem, ma być biały... jak "Duży FIAT"... czyli "kośc słoniowa.. :)

    > i czy USB - typu C pozwala pracować
    > na dyskach zewn., takich które wymagają zasilania z USB.
    Co rozumiesz przez "pracę na dyskach zewnętrznych"?
    Nie podejrzewam abyś chciała bootować z dysku zewnętrznego
    jakiś alternatywny system operacyjny.
    Jeśli dysk zewnętrzny będzie podpinany li tylko po to
    aby z niego pobrać jakieś dane i następnie zapisać "kopie bezpieczeństwa"
    to cos takiego jest możliwe na każdym USB. Trzeba tylko zaopatrzyć się we
    właściwy "kabelek"...
    Jedyne na co musisz zwrócić uwagę to rodzaj dysku zewnętrznego
    a w zasadzie jego apetyt na prąd...
    Niektóre ze "starych" dysków talerzowych potrzebują ponad 500mA
    a USB 2.0 wystawia tylko 500mA. Wówczas musisz kupić kabelek
    typu "Y", który będzie pobierał prąd z dwóch portów USB 2.0.
    W przypadku portu USB 3.0 nie istnieje powyższy problem
    z "zaopatrzeniem" dysku w miliampery [mA] ...
    Pomijam tu kwestię prędkości zapisu/odczytu danych dla kolejnych wersji USB
    bo to sprawa oczywista.

    > Zauważyłam w Internecie, że niektóre USB - typu C są opisane
    > jako dające zasilanie jeśli tylko pozwalają na ładowanie smartfona.
    A są takie, które "nie pozwalają" ładować smartfona?

    .