    From: Marek <p...@s...com>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Jak sprawdzić czy działa stabilizacja?
    Date: Thu, 10 Apr 2014 22:02:53 +0200
    <lhho9p$h8s$1@node1.news.atman.pl> <m...@i...localdomain>
    <lhi3hd$tb6$1@node1.news.atman.pl> <m...@i...localdomain>
    <lhm2j2$ufm$1@node1.news.atman.pl>
    <7...@g...com>
    <lhmke1$hnd$1@node1.news.atman.pl>
    <a...@g...com>
    <lhnafu$b8h$2@node2.news.atman.pl> <m...@i...localdomain>
    <lhp2gj$1l6$1@node1.news.atman.pl> <m...@i...localdomain>
    <lhpmbt$l00$1@node2.news.atman.pl> <m...@i...localdomain>
    <lhsbqs$f6s$1@node1.news.atman.pl> <m...@i...localdomain>
    <li17cc$mtk$1@node1.news.atman.pl> <m...@i...localdomain>
    <li687o$2rn$1@node1.news.atman.pl>
    <1...@g...com>

    W dniu 2014-04-10 20:01, XX YY pisze:

    > o ile masz jeszcze ten filtr mozesz zrobic prosty eksperyment.

    Znalazłem ale na krótszy obiektyw (72mm na ten 16-50). Jest to ND. UV
    już nie mam takich. Nie wiem czy tam efekt będzie wystarczająco duży. W
    weekend pobawię się.

    > wykrec filtr z obiektywu , nastaw starannie na ostrosc na jakas
    > powierzchnie gdzie jest duzo szczgolow - np ceglany mur , albo i duza
    > gazeta i ustaw recznie filtr tuz przed soczewka , ale tak by
    > przykrywal tylko polowe obrazu , np dolna. zrob zdjecie , porownaj
    > gore zdjeci z dolem.

    Gdyby ND był za ciemny, to co wtedy? Nie pamiętam jaki to jest. Nie mam
    go przy sobie teraz...

    > specjalnie sie nie przkladalem do tego zdjecia , ale chodzi o zasade
    > jak mozesz oragnoleptyznie sprawdzic wplyw filtru. nie mozna
    > porownywy w srodku , jesli to dol z gora zdjecia.

    Twoje zdjęcie #1 praktycznie nie wykazuje mydlenia z filterm czy bez. A
    to z plexi jest większe niż obserwowałem u siebie na tym kiepskim
    filtrze. Otrzymywałem coś mniej więcej w 1/3 drogi licząc od połowy
    obrazu w dół tego obrazu. Przy 16-50 i kiepskich filtrach różnica w
    rozmyciu była dużo mniejsza na filtrach tej samej marki ale z dokładnie
    tą samą tendencją - dłuższa ogniskowa = gorzej.

    > jesli filtr mydlilby zobaczysz taka sama roznice.

    Sprawdzę - choć tak jak pisałem, nie mam już żadnego taniego filtra na
    62mm dla Tamrona. Być może na Sony uzyskam jakiś mniejszy efekt i wtedy
    zademonstruję.

    Marek