  • 11. Data: 2010-05-04 20:59:31
    Temat: Re: Jak się zabezpieczyć przed wypaleniem HDD?
    Od: ToMasz <twitek4@.gazeta.pl>

    takeshin pisze:
    > Mam serwer plików na Ubuntu z dwoma dyskami RAID 1.
    > Teoretycznie, w razie padu dysku, dane będzie można odzyskać z
    > drugiego.
    >
    > Ale często się zdarza, że pada zasilacz (np. przepięcie w sieci
    > energetycznej)
    > i podaje zbyt wysokie napięcie na pozostałe podzespoły.
    >
    > Jak uniknąć sytuacji wypalenia dysków z ważnymi danymi przez zasilacz?
    >
    > --
    > takeshin
    > http://lipsum.pl
    1 - ups.
    2 - 12V+5V - akumulatorki na stałe do wtyczek
    3 - przy dowolnej awarii, zasilacz nie powinien "dawać" napięcia(prądu)
    wiecej niż nominalne wartości. od czasów zx spectrum nie trafił mi sie
    taki wypadek.

    ToMasz

    PS jeśli to naprawde gardłowa sprawa, to moze zasilaj dyski z zasialczy
    12/5 V transformatorowych?

  • 12. Data: 2010-05-04 21:10:37
    Od: Radosław Sokół <R...@g...one.pl>

    W dniu 2010-05-04 20:35, takeshin pisze:
    > Jak uniknąć sytuacji wypalenia dysków z ważnymi danymi przez zasilacz?

    Nie unika się jej. Po prostu robi się regularnie zapasowe
    kopie danych, by w przypadku ich utraty z *dowolnego* powo-
    du (w tym również z powodu fizycznego uszkodzenia całej ma-
    cierzy) mieć możliwość odtworzenia niezbyt odległego czaso-
    wo stanu danych.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |
    ......./

  • 13. Data: 2010-05-04 21:22:53
    Od: Kuba <q...@o...pl>

    takeshin pisze:
> [...]
    > i podaje zbyt wysokie napięcie na pozostałe podzespoły.
    >
    > Jak uniknąć sytuacji wypalenia dysków z ważnymi danymi przez zasilacz?

    Podłączyć do sieci przez UPS albo chociaż stabilizator napięcia?
    Na allegro za 100 pln to drugie kupisz.

    Pozdrawiam,
    Kuba

  • 14. Data: 2010-05-04 22:05:21
    Od: DooMiniK <m...@c...pl>

    On 2010-05-04 19:35, takeshin wrote:
> [...]
    > i podaje zbyt wysokie napięcie na pozostałe podzespoły.
    >
    > Jak uniknąć sytuacji wypalenia dysków z ważnymi danymi przez zasilacz?

    Nie masz nigdy pewności. Backup.

  • 15. Data: 2010-05-04 22:24:30
    Od: "JoteR" <j...@p...pl>

    "ToMasz" napisał:

    > 2 - 12V+5V - akumulatorki na stałe do wtyczek
    > 3 - przy dowolnej awarii, zasilacz nie powinien "dawać" napięcia(prądu)
    > wiecej niż nominalne wartości.

    ? Że niby te akumulatorki ograniczą napięcie do ich nominalnej wartości?

    > od czasów zx spectrum nie trafił mi sie taki wypadek.

    W ZX Spectrum siadała przetwornica na płycie, nie w zasilaczu. Ten biedny
    zasilacz ledwo się
    wyrabiał z nominalnym napięciem, o wyższym, który by spowodował awarię
    spectrumny mógł co najwyżej pomarzyć w czasie jałowej pracy.

    > PS jeśli to naprawde gardłowa sprawa, to moze zasilaj dyski z zasialczy
    > 12/5 V transformatorowych?

    A to co za wynalazek? Bo jeśli masz na myśli klasyczny zasilacz
    transformatorowy ze stabilizatorem szeregowym to po pierwsze musiałby mieć
    radiator wielkości cegły, po drugie taki stabilizator wymaga napięcia
    wejściowego wyższego o ~3V od stabilizowanego, więc w razie draki układy
    5-woltowe dostałyby co najmniej ośmiowoltowego kopa.
    Zresztą nad zabezpieczeniami zarówno wyjść zasilacza jak i wejść dysków już
    pomyśleli ich producenci (z różnym co prawda skutkiem), więc tutaj amatorska
    partyzantka niewiele pomoże. Jak tu już napisano - chronić trzeba dane, a
    nie (z definicji nietrwałe) nośniki.

    JoteR

  • 16. Data: 2010-05-05 05:54:01
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    Użytkownik "Janusz Pabłocki" <j...@g...pl> napisał w wiadomości
    grup dyskusyjnych:hrptoh$det$...@n...news.atman.pl...

    > Podasz model zasilacza którego producent gwarantuje powyższe?

    Musi mieć zabezpieczenia i poprawnie wykonaną instalację elektryczną.

  • 17. Data: 2010-05-05 06:58:29
    Od: Robson <r...@...pl>

    > Nie wymyślono nic lepszego niż archiwizacja na innym kompie, płycie,
    > dysku zewnętrznym, w innym budynku. Wybierz co będzie dla Ciebie

    Pominales napedy tasmowe, ktore w srodowiskach produkcyjnych sa
    znacznie czesciej uzywane niz te, ktore wymieniles.

  • 18. Data: 2010-05-05 07:28:54
    Od: takeshin <a...@g...com>

> [...]
    > 3 - przy dowolnej awarii, zasilacz nie powinien "dawać" napięcia(prądu)
    > wiecej niż nominalne wartości. od czasów zx spectrum nie trafił mi sie

    Dziękuję wszystkim za odpowiedzi.
    UPSa już mam, zasilacz mam nadzieję też dobry.
    Sieć energetyczna z zabezpieczeniami + listwa z bezpiecznikiem.

    Ten komp pełni funkcję archiwizacyjną (stąd RAID 1),
    tzn. jest tam przechowywany dzienny i tygodniowy backup z innych
    serwerów,
    w innej lokalizacji.

    Wydaje mi się,
    że potrzebny byłby mi taki stabilizator napięcia (albo dodatkowa
    dioda)
    pomiędzy zasilaczem,
    a dyskami.

    A z innej beczki,
    to statystycznie rzecz biorąc,
    z jakiego powodu najczęściej padają zasilacze?

    --
    takeshin

  • 19. Data: 2010-05-05 08:14:15
    Od: z <z...@g...pl>

    Robson pisze:

    > Pominales napedy tasmowe, ktore w srodowiskach produkcyjnych sa
    > znacznie czesciej uzywane niz te, ktore wymieniles.

    No tak pominąłem. :-)
    Znasz może cenę takiego napędu i jak on by się sprawdził na tle np.
    zewnętrznego dysku twardego?
    Poważnie pytam bo właśnie dostałem pod opiekę kolejne stanowisko pracy i
    aż się prosi o zorganizowanie archiwizacji.

  • 20. Data: 2010-05-05 09:01:07
    Od: zielony bazyliszek <b...@a...pl>

    Użytkownik takeshin napisał:

    > Jak uniknąć sytuacji wypalenia dysków z ważnymi danymi przez zasilacz?

    tak jak pisali - backup. ja np. wazne dane synchronizuje miedzy 3
    komputerami, w tym jednym mobilnym. za $20 per licencja mozna kupic
    wysmeinity soft, wart dla mnie sporo wiecej (goodsync), ktory w tle robi
    cala robote.

    wiec to taki nie do onca backp, bo nie zalezy mi na szybkim przywroceniu
    systemu, akby cos sie wydarzylo, ale na tym, by dane miec powielone.