eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaJak przewinąć dzwonek telefoniczny (i podłączyć go do AVR)? › Re: Jak przewinąć dzwonek telefoniczny (i podłączyć go do AVR)?
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Jak przewinąć dzwonek telefoniczny (i podłączyć go do AVR)?
    Date: 05 Jan 2013 17:44:27 GMT

    Pan J.F. napisał:

    > A trzecie nie ? wsadzic glosnik i odtwarzac dzwiek z sampla :-)

    Jeszcze czwarte. I może kilka kolejnych.

    > 20x nizsze napiecie to 20x mniej zwojow (550 sadzac po wielkosci cewki),
    > drutem o przekroju 20x wiekszym (a srednica *sqrt(20)).
    >
    > Liczyc zwojow nie trzeba - nawijac do wypelnienia karkasu, cewka bedzie tej
    > samej wielkosci. No moze troche mniej, bo przy 0.09, to gruboscc lakieru
    > staje sie istotna ..

    Wątpię, by konstruktor tego dzwonka wszystko dokładnie policzył i wyżyłował
    parametry cewki. Jeśli nawinie się cieńszym drutem (i wypełni połowę
    karkasu), to też pewnie zadzwoni. Można nawinąć dwa uzwojenia (podwójny
    drut) i zamiast mostka H włączać je na zmianę dwoma tranzystorami. Trochę
    prościej, a i na spadkach napięcia się oszczędzi, co przy zasilaniu 3V
    może być istotne.

    Ale jak to mamy, to można też dołożyć dwa kondensatory i dwa oporniki
    i zrobić oldskulowy multiwibrator dzwoniący bez udziału mikrokontrolera.

    --
    Jarek