  • 1. Data: 2012-02-12 14:37:08
    Temat: Jak odpalić rozrusznik?
    Od: g...@n...invalid (Adam Wysocki)

    Pytanie miało pójść na pl.misc.elektronika, ale crossuję, bo może pms też
    będzie miało coś do powiedzenia :)

    Pacjent to Fiat Siena 1.6. Chcę móc go zdalnie odpalić, a na odpalenie
    składa się też zakręcenie rozrusznikiem. Z pozoru jest to banalne,
    przekaźnik i po problemie. Problem jest taki, że chciałbym mieć 100%
    pewność, że ten przekaźnik się nie zapiecze i że po tych 1.5 sekundach
    rozrusznik zostanie odłączony. Więc układ musi być zaprojektowany tak,
    żeby żadna jego awaria nie doprowadziła do ciągłej pracy rozrusznika.

    Po przekręceniu stacyjki załączany jest przekaźnik rozrusznika. Próbowałem
    mierzyć jego prąd, ale za pierwszym podejściem się nie udało; tani miernik,
    kiepskie przewody pomiarowe, miernik pokazuje 11A, przewody się grzeją,
    rozrusznik nie kręci. Kolejne podejście będzie z normalnymi przewodami,
    ale obstawiam że nie będzie to więcej niż 30A.

    To, co wymyśliłem:

    http://www.chmurka.net/r/rel.png

    Złącza po lewej idą do reszty układu (procesor + sterowanie przekaźników
    przez tranzystory), złącza po prawej idą do samochodu. Reszta układu będzie
    zrobiona tak, żeby zawieszenie się procesora nie włączyło rozrusznika
    (watchdog, BOD, załączanie tranzystorów przekaźników tylko jak na portach
    będzie silna masa).

    K1 i K2 to Omrony na 2x8A. K3 to stycznik rozrusznika do jakiegoś pojazdu
    z mniejszym silnikiem - nie wiem jeszcze jakiego, to jest do przemyślenia,
    poszukania, kupienia.

    Dlaczego tak a nie inaczej:

    - K1 będzie włączany wcześniej niż K2, a wyłączany później, tak żeby tylko
    w K2 wypalały się styki

    - jeżeli po rozłączeniu K2, a przed rozłączeniem K1 procesor wykryje, że
    rozrusznik nadal kręci (masa na SENS), to zasygnalizuje problem

    - jeżeli po rozłączeniu K1 na SENS nadal będzie masa, to będzie je załączał
    (na chwilę) i rozłączał do skutku (i oczywiście zasygnalizuje problem)

    - na K3 został wybrany stycznik rozrusznika innego pojazdu dlatego, że taki
    stycznik jest odporny na obciążenia indukcyjne, a takim obciążeniem jest
    cewka przekaźnika rozrusznika w samochodzie

    - nie chcę dawać diody równolegle do styków K3, bo taką diodę może przebić
    i wtedy oprócz ciągłego kręcenia rozrusznika mogę mieć zapewniony pożar

    - dioda D1 ma na celu zwarcie backemf z K3 - Omrony niestety mają podany
    maksymalny prąd dla obciążeń rezystancyjnych

    - F1 nie ma podanego prądu, bo nie wiem, jaki będzie prąd cewki K3 (zakładam
    że mniej niż 15A, ale zmierzę jak wybiorę K3)

    - jak przebije D1, to F1 zabezpieczy przed pożarem

    Widzicie jakąś możliwość, że ten układ nie zadziała, tzn. że rozrusznik
    może się zablokować i kręcić w nieskończoność? Ja jedyne co widzę, to to,
    że styki K3 się zapieką. D1 dałem równolegle do cewki K3, a nie równolegle
    do styków K1 i K2, ze względu na możliwość jej przebicia - czy to dobre
    założenie, czy może jednak lepiej, żeby była równolegle do styków K1 i K2?

    Coś wam się jeszcze rzuca w oczy, na co trzeba uważać?

    Dzięki, pozdr.

    --
    gof

  • 2. Data: 2012-02-12 14:49:46
    Temat: Re: Jak odpalić rozrusznik?
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...active.com>

    W dniu 2012-02-12 14:37, Adam Wysocki pisze:
    > Coś wam się jeszcze rzuca w oczy, na co trzeba uważać?

    To, że to jest nie legalne. Jeśli nie masz na ten układ homologacji, to
    zapomnij o instalowaniu w pojeździe poruszającym się po drogach
    publicznych. Ewentualne sprawy karne mogą cię bardzo drogo kosztować.

  • 3. Data: 2012-02-12 14:58:26
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 12 Feb 2012 13:37:08 +0000 (UTC), Adam Wysocki napisał(a):
> [...]
    > rozrusznik nie kręci. Kolejne podejście będzie z normalnymi przewodami,
    > ale obstawiam że nie będzie to więcej niż 30A.

    Tam sa dwie cewki. Ta "rozruchowa" bierze ok 30A.

> [...]

    > - jeżeli po rozłączeniu K2, a przed rozłączeniem K1 procesor wykryje, że
    > rozrusznik nadal kręci (masa na SENS), to zasygnalizuje problem

    Uwazaj, bo tam przez chwile sam rozrusznik podaje napiecie. Trzeba chwile
    odczekac.

    > - jeżeli po rozłączeniu K1 na SENS nadal będzie masa, to będzie je załączał
    > (na chwilę) i rozłączał do skutku (i oczywiście zasygnalizuje problem)

    Nie wiem czy ma sens, ale moze faktycznie od tego pusci.

    > - na K3 został wybrany stycznik rozrusznika innego pojazdu dlatego, że taki
    > stycznik jest odporny na obciążenia indukcyjne, a takim obciążeniem jest
    > cewka przekaźnika rozrusznika w samochodzie

    To nie wiem czy jest sens dwa dodatkowe przekazniki dawac.
    Pomysl raczej nad tym zeby je jakos roznie sterowac - zeby np reset
    procesora nie uruchamial silnika.

    J.

  • 4. Data: 2012-02-12 15:08:51
    Od: "kk" <...@...pl>

    Za pozostawienie pracującego silnika
    podczas postoju na obszarze zabudowanym kara
    grzywny wynosi 100 złotych; za oddalenie się od pojazdu,
    gdy silnik jest w ruchu, kara grzywny wynosi 50 złotych.

  • 5. Data: 2012-02-12 15:34:58
    Od: "nom" <n...@u...gazeta.pl>

    Użytkownik "Adam Wysocki" <g...@n...invalid> napisał w
    wiadomości news:pme.1329053828@news.chmurka.net...
    > Pacjent to Fiat Siena 1.6. Chcę móc go zdalnie odpalić, a na odpalenie
    > składa się też zakręcenie rozrusznikiem.

    Mojemu znajomemu, jeden dzień bo naprawie właśnie rozrusznika w warsztacie,
    samochód stojący na postoju sam ruszył (włączony I bieg) na rozruszniku,
    przejechał z 50m, przejechał przez skrzyżowanie i utknął w zaspie (akurat to
    była zima). Podobno boksował kołami w zaspie, aż się zapalił silnik. Jak
    przyjechała straż pożarna to pół samochodu spłoneło. Oczywiście elektryk,
    który dzień wcześniej naprawiał rozrusznik, nie przyznał się do błędu w
    sztuce. Samochód nadawał się tylko na złom. To tak przy okazji grzebania w
    rozruszniku. ;-)

  • 6. Data: 2012-02-12 15:38:34
    Od: ToMasz <twitek4@.gazeta.pl>

    W dniu 12.02.2012 14:37, Adam Wysocki pisze:
> [...]
    >
    > Pacjent to Fiat Siena 1.6. Chcę móc go zdalnie odpalić, a na odpalenie
    > składa się też zakręcenie rozrusznikiem. Z pozoru jest to banalne,
    są takie układy do zamontowania. sam taki miałem w c15 stce. Puszka jak
    alarm, pęczek kabli. jako zabezpieczenie trzeba było podać napięcie z
    czujnika położenia skrzyni biegów na luzie. teoretycznie można to
    wykombinować wykorzystując kontaktron zamocowany w dobrym miejscu i
    magnes na dzwigni biegów, ale wszyscy których pytałem radzili zastąpić
    ten czujnik kabelkiem do ręcznego. czyli ręczny ON=luz. oczywiście
    czasami ten znak równości nie działał i cytrynka śmiesznie podskakiwała.
    Na pilocie były 3 przyciski, (o ile pamiętam) stacyjka rozrusznik i
    otwieranie drzwi. sam rozrusznik nie działał. trzeba było najpierw
    stacyjkę, przerwa, potem rozrusznik. tak samo jak były otwarte drzwi,
    albo kluczyk w stacyjce - pilotem nie dało się "zakręcić" rozrusznikiem.
    Instalacja teoretycznie banalna. w praktyce - jak alarm, najtrudniej
    pociągnąć kable i estetycznie dopiąć się do wiązki. Mnie to działało ze
    3 lata, potem auto przejął następny właściciel i też był zadowolony że
    najpierw silnik terkocze, potem się do auta wsiada.

    Pozdrawiam
    ToMasz

  • 7. Data: 2012-02-12 15:44:31
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Sun, 12 Feb 2012 13:37:08 +0000 (UTC),
    g...@n...invalid (Adam Wysocki) wrote:

    1. Za pozostawienie bez opieki samochodu z pracującym silnikiem jest
    kara / niezabezpieczenie go przed samodzielną jazdą bez kierowcy.
    2. Kwestia bezpieczeństwa nr 1: w jaki sposób zapewnisz, że
    uruchomienie będzie możliwe jedynie gdy skrzynia biegów będzie w
    położeniu jałowym.
    3. Kwestia bezpieczeństwa nr 2: w jai sposób zapewnisz, że podczas
    zdalnego uruchamiania będziesz miał pewnie unieruchomiony samochód za
    pomocą hamulca ręcznego.
    4. Kwestia bezpieczeństwa nr 3: w jaki pewny sposób zabezpieczysz się
    przed uruchomieniem samochodu przez niepowołane osoby.
    5. Kwestia bezpieczeństwa nr 4: masz dobrego prawnika?
    6. Myśl o bezpieczeństwie innych!
    7. Potem o swojej wygodzie i oszczędnościach.

    0. Kup se ogrzewanie postojowe bo o to ci pewnie chodzi.

    PS. Gdzieś mi się obiło o uszy że coś takiego jest w USA
    stosowane/dozwolone, ale żadnych szczegółów ci nie podam.
    --
    Grzegorz Krukowski

  • 8. Data: 2012-02-12 16:15:50
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 12 Feb 2012 15:08:51 +0100, kk napisał(a):
    > Za pozostawienie pracującego silnika
    > podczas postoju na obszarze zabudowanym kara
    > grzywny wynosi 100 złotych; za oddalenie się od pojazdu,
    > gdy silnik jest w ruchu, kara grzywny wynosi 50 złotych.

    W kwestii prawno technicznej: kolega jak rozumiem ani nie zamierza
    _pozostawiac_, ani _oddalac_ sie, a chyba zblizac :-)

    No i moze odpalac na wlasnym podworku, wtedy ustawa zasadniczo nie
    obowiazuje.

    J.

  • 9. Data: 2012-02-12 16:40:23
    Od: Jacek <a...@o...pl>

    Pogadaj z Talibami, oni maja takie kwestie opanowane.;)

  • 10. Data: 2012-02-12 17:39:13
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Adam Wysocki" <g...@n...invalid> wrote in message
    > Coś wam się jeszcze rzuca w oczy, na co trzeba uważać?

    A auto ma skrzynię automatyczną, oczywiście, bo inaczej nie
    wyobrażam sobie zdalne odpalenie auta na 1-ce lub wstecznym...
    A to że kiedyś zapomnisz zostawić na luzie to gwarantowane!