  • 1. Data: 2010-11-08 21:20:09
    Temat: MIędzyfazowe 230V ?
    Od: "Szumek" <k...@i...pl>

    Witam
    czy istnieje kraj w którym jest napięcie międzyfazowe 3x 230V ?
    czytam instrukcję do sterownika prod amerykańskiej ale nie wiadomo na jaki
    rynek i jest napisane
    L1,L2,L3 230VAC kondensator po mostku też na to wskazuje bo jest na 400V
    jak to zasilić moc około 1kW
    pozdrawiam

  • 2. Data: 2010-11-08 22:53:30
    Temat: Re: MIędzyfazowe 230V ?
    Od: " Wmak" <w...@g...pl>

    Szumek <k...@i...pl> napisał(a):

> [...]
    > rynek i jest napisane
    > L1,L2,L3 230VAC kondensator po mostku też na to wskazuje bo jest na 400V

    Jeśli mostek jest 6-diodowy, włączony pomiędzy fazy to międzyfazowe max 230.
    Jeśli mostek 4-diodowy to może jest włączony pomiędzy jedną z faz (z 3x400) a
    zero - na tabliczce podane napięcie dla układu gwiazdy - takie, jak u nas.

  • 3. Data: 2010-11-09 05:21:11
    Od: "Tornad" <t...@h...com>

> [...]
    > rynek i jest napisane
    > L1,L2,L3 230VAC kondensator po mostku też na to wskazuje bo jest na 400V

    Tu w Hameryce widzialem tylko dwie fazy, niejako w ukladzie przeciwsobnym tzn
    przesuniete w fazie nie o 120 lecz o 180 stopni.
    Formalnie jakims licencjonowanym elektrykiem po kursach nie jestem ale troche
    jezdzilem i od Nowego Jorku poczynajac a na Florydzie skonczywszy, wszedzie
    jest tylko dwie "fazy".
    Praktycznie zasilanie domow wyglada w ten sposob, ze przed kazdym z nich lub
    kilkoma, na slupach wisza transformatory, z ktorych wychodza trzy grube druty;
    czarny L1, bialy L2, i czerwony L3. Ten bialy zawsze i wszedzie jest uziemiony
    i to jest "zero" a te kolorowe to fazy.
    Czyli system jest taki, ze uzwojenie wtorne trafa ma odczep w srodku, ktory
    jest uziemiony (i dodatkowo dwoma pretami wbitymi kolo dmu w ziemie, sie je
    uziemia) a te dwa skrajne to sa pradowe. Zatem pomiedzy tym "zerem" a L1 lub
    L3 jest napiecie 115V a pomiedzy czerwonym i czarnym 230V. I 60 Hz oczywiscie.
    Ten system kolorow w instalacji jest przestrzegany do konca, w zadnym
    gniazdku w scianie innych kolorow nie uswiadczysz. Kontakty sa tez chytrze
    zrobione, takie nozowe, w ktorych szersza dziurka jest zawsze polaczona z
    zerem a wezsza z faza, dzieki czemu kazdy odbiornik z najtansza lampka
    wlacznie musi byc wlaczony tak aby np. na gwincie zarowki bylo zero a na jej
    styku faza.
    Zatem w Twoim przypadku najbardziej prawdopodobne bedzie to, ze jeden drut
    swej instalacji 230 V nalezy podlaczyc do L1 a drugi do L3, sprawdziwszy
    uprzednio czy ten L2 jest w tym sterownku polaczony z "masa" bo moze sie
    okazac, ze np L3 to masa, a tego nie jestem pewien. Moze kolory przewodow
    doprowadzone do "bebechow" ulatwia wlasciwe rozpoznanie.
    No i ta masa czyli zero, ktore zalozylem L2, musi u Ciebie pozostac wolna,
    niepodlaczona do niczego bo jesli ona jest tam polaczona z obudowa urzadzenia
    to Ci bezpiecznik wywali.
    Poprawnie nalezaloby zastosowac trafo (nie autotransformator) 230V : 230V,
    ktorego uzwojenie wtorne mialoby odczep w srodku uzwojenia. Ten odczep
    nalezaloby polaczyc z przewodem uziemiajacym i podlaczyc do L2 a te dwa
    skrajne, pomiedzy ktorymi bedzie 230V, do L1 i L3.
    Mysle, ze to jakos pomoze Ci we wlasciwym podlaczeniu tego sterownika czy co
    tam masz.

    Pzdr.
    Tornad

  • 4. Data: 2010-11-09 06:10:01
    Temat: Re: MIedzyfazowe 230V ?
    Od: Jacek Radzikowski <j...@s...die.die.die.piranet.org>

    On 11/08/2010 04:20 PM, Szumek wrote:
    > Witam
    > czy istnieje kraj w którym jest napiecie miedzyfazowe 3x 230V ?
    > czytam instrukcje do sterownika prod amerykanskiej ale nie wiadomo na jaki
    > rynek i jest napisane
    > L1,L2,L3 230VAC kondensator po mostku te? na to wskazuje bo jest na 400V
    > jak to zasiliae moc oko?o 1kW

    Najprawdopodobniej USA. W większości instalacji domowych (tak już
    napisał Tornad) są tylko dwie fazy, przesunięte o 180 stopni, ale w
    sieciach przesyłowych i instalacjach przemysłowych stosuje się też
    zasilanie trójfazowe. Wygląda to jednak nieco bardziej skomplikowanie
    niż w Europie: Uzwojenia w transformatorze są połączone w układzie
    delta, jedno z uzwojeń ma odczep po środku, który jest uziemiony. W ten
    sposób masz dwa przewody z napięciem 120V w stosunku do N, trzeci gdzie
    jest 208V do N i 240V pomiędzy dowolnymi dwiema fazami.
    Te 230V mogło się wziąć z tego że to jest starszy sprzęt, kiedy
    standardem było 110V czy 115V zamiast 120V.

    Tutaj masz nieco więcej informacji:
    http://www.3phasepower.org/3phaseelectricity.htm

    pzdr.
    j.

  • 5. Data: 2010-11-09 07:05:00
    Od: Stasiek_T <t...@p...onet.pl>

    W dniu 2010-11-09 06:21, Tornad pisze:

> [...]
    > jezdzilem i od Nowego Jorku poczynajac a na Florydzie skonczywszy, wszedzie

    Pytanie trochę nie na temat, ale jak oni tam w takim razie podłączają
    silniki "trójfazowe" ?

    Pozdrawiam.

    --
    Stasiek_T

  • 6. Data: 2010-11-09 08:05:44
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    > Pytanie trochę nie na temat, ale jak oni tam w takim razie podłączają
    > silniki "trójfazowe" ?

    Właśnie poznałeś pojęcie "siły" do użytku domowego.
    W przemyśle jest trzy fazy.
    Po prostu te 110V już im wychodzi bokiem, urządzenia dużej mocy są na 230V

    --
    Desoft

  • 7. Data: 2010-11-09 08:13:10
    Od: "Tornad" <t...@h...com>

    > Pytanie trochę nie na temat, ale jak oni tam w takim razie podłączają
    > silniki "trójfazowe" ?
    >
    > Pozdrawiam.

    > Stasiek_T

    Dlaczego nie na temat; oni tu tez maja prad trojfazowy tyle, ze w duzych
    zakladach, gdzie moce np. silnikow sa powyzej powiedzmy 10 kilowatow. Do domow
    w zasadzie napiec trojfazowych sie nie doprowadza; musieliby specjalna linie
    wybudowac.
    Ale "zainstalowalem" jednemu, pochodzacemu z Polski Tubylcowi prad trojfazowy.
    On przywiozl z Polski jakas wyzlomowana tokarke do metali, dosc wypasiona
    zreszta i nie wiedzial jak to ustrojstwo podlaczyc.
    Jakis kondensator przesuwajacy faze chcial zaaplikowac. Szybko mu go wybilem
    z glowy i polecilem zakupic konwerter trojfazowy, tzn. przerabiajacy prad
    dwufazowy w trojfazowy. Byly to dwa sprzegniete "motory", z ktorych jeden
    krecil drugim. Ten drugi to byla pradnica trojfazowa dajaca normalny prad
    trojfazowy i to jeszcze o czestotliwosci 50 Hz.
    A tak normalnie, wszystkie urzadzenia z silnikami do mocy powiedzmy 5 kW
    zasila sie tym pradem dwufazowym, z tym, ze jego amperaz jest powalajacy. Na
    bezpieczniku glownym w moim domu pisze jak byk: 200A. Czyli dysponuje moca
    ponad 40 kW. Te 3 druty, ktorymi takie moce doprowadzane sa od tego wiszacego
    przy drodze na drewnianym slupie trafa do domu, maja srednice po okolo 1 cm.
    Pzdr.
    Tornad

  • 8. Data: 2010-11-09 08:40:34
    Od: "Tornad" <t...@h...com>

> [...]
    > W przemyśle jest trzy fazy.
    > Po prostu te 110V już im wychodzi bokiem, urządzenia dużej mocy są na 230V

    Nie slyszalem aby komus w Hameryce te 120 V wychodzilo nawet inna czescia
    ciala. Co jak co, ale elektryke maja tu dopracowana. I ja to potrafie docenic.
    Po pierwsze moc czyli po Twojemu sila w kazdym domu jest tak srednio ze dwa
    razy wieksza niz w Polsce. Standardem jest prad 100 A, a np. ja mam 200 A.
    Najwazniejsza zaleta tego 120 V jest nieiskrzenie lub jesli przy wylaczaniu
    wystepuje to bardzo niewielkie. Te 120 V jest zatem ze wzgledow pozarowych o
    wiele, powiedzmy ze 4 razy bezpieczniejsze.
    Wyobraz sobie, ze te dykto-patyczane domy juz dawno poszlyby z dymem gdyby
    nie to stosunkowo niskie napiecie w sieci. No i te solidne puszki
    prostokatne, metalowe, wyjatkowo plastykowe, z ktorych ani zywy plomien nie ma
    prawa sie wydostac...
    Kolorowy kod znakomicie ulatwia wszelkie instalacje a w przypadku watpliwosci
    nie trzeba miec nawet probowki; ja to mierze palcami; takie lekkie mrowie
    miedzy przewodami to 115 wolt. Jednak jak widze drut czerwony to uzywam
    podrecznego kieszonkowego przyrzadu...
    Drobne naprawy robi sie pod pradem; potem musialbym te wszystkie komputery i
    inne pracujece non stop gadzety ustawiac.
    Pzdr.
    Tornad

  • 9. Data: 2010-11-09 09:07:36
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    Użytkownik "Tornad" <t...@h...com> napisał w wiadomości

    > Nie slyszalem aby komus w Hameryce te 120 V wychodzilo nawet inna czescia
    > ciala. Co jak co, ale elektryke maja tu dopracowana. I ja to potrafie
    > docenic.
    [..]
    > Drobne naprawy robi sie pod pradem; potem musialbym te wszystkie komputery
    > inne pracujece non stop gadzety ustawiac.

    Każda sieć ma swoją specyfikę.
    Zresztą wczoraj usiłowałem naprawiać coś pod napięciem 110V i niestety po
    trzecim czy czwartym "kopnięciu" wyłączyłem ten amerykański wynalazek :-)
    Mi chodziło tylko o to że pomimo standardu 110V, wprowadzono 220V, więc
    jakieś wady ma to 110V.

    --
    Desoft

  • 10. Data: 2010-11-09 09:18:30
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 09.11.2010 06:21, schrieb Tornad:

> [...]
    > jezdzilem i od Nowego Jorku poczynajac a na Florydzie skonczywszy, wszedzie

    No to jeździłeś tylko po wschodnim wybrzeżu ;-).
    W mieszkaniach, masz rację, są dwie fazy przesunięte o 180 stopni z
    uziemonym środkiem. Transformatory na słupach mają jedno uzwojenie z
    odczepem. Ale mają też zasilanie trójfazowe L1, L2, L3, (N), (PE) z
    napięciem międzyfazowym 230V. Wiem, bo osobiście używam takich gniazd, w
    Texsasie, Kaliforni, jak i też na Florydzie ;-).
    Ustrojstwo, które kupiliśmy w USA też jest zasilane z sieci trójfazowej.
    Musiałem przerabiać transformator, bo był właśnie na amerykańskie
    3x230V. Na szczęście drań był podłączone w deltę i mogłem go spokojnie
    rozgwieździć.

    Do przedpiścy:
    Spróbuj podłączyć 230V do L1, L2. L3 zostawiasz luzem. Przy 1kW powinno
    działać.

    Waldek