  • 11. Data: 2002-12-05 06:32:16
    Temat: Re: Internet w IPartners
    Od: Tomasz Paszkowski <n...@d...kgb.com.ua>

    W artykule <P...@f...xyz.
    lublin.pl>, Andrzej Karpinski napisał(a):

    > - ATMAN akceptuje ruch z IPartners na wszystkich swoich laczach krajowych,
    > oraz np GaduGadu dziala poprawnie (http://www.ipartners.pl/sprawdsiec.html
    > traceroute do www.gadugadu.pl)
    [ciach]

    Wsytarczy wpuszczać ruch z IPartners na łączach zagranicznych ! IPartners
    chyba bardziej się opłaca pchać ruch do ATman via sprint niż via Polpak. I
    moim zdaniem tutaj bardziej winny jest ATman, który stroi większe fochy
    od IPartners a ludzią jak nie działało tak nie działa ...

    --
    _ _ _ _ _
    / \ | | / / / \ / \ --- Tomasz Paszkowski ------------------------------
    /_/ \__/ /_/ \_/ \_/ ----------------------------------------------------

  • 12. Data: 2002-12-05 06:33:15
    Od: l...@p...kozia-wolka.ppp.tpsa.com

    Andrzej Karpinski <k...@f...xyz.lublin.pl> writes:

    > - Operator wlasciwie nie ma wplywu na to, ktoredy do niego wysyla ruch
    > inny operator; czyli nad ruchem przychodzacym kontrola jest mocno
    > ograniczona

    Uuu... ;> To ciekawe, co mówisz ;) Albo mamy całkiem inne BGP. Jak się
    przestanę rozgłaszać do jednego z moich peerów, to ruch przychodzący
    do mnie jakoś tak... no nie będzie przychodził od niego, tylko inną
    ścieżką ;> Mynd you, konfiguracje BGP są punkt-punkt i fakt, że z innymi
    peerami jest OK, jeszcze o niczym nie świadczy.

    > Ocena nie nalezy do mnie :-)

    Same here, to Wasze routery i wasze [GW]IX-y, więc nie mnie oceniać,
    kto zepsuł swoje filtry.

    --
    (-) Łukasz Grochal l...@r...eu.org
    _________________________ (for PGP key visit:)

  • 13. Data: 2002-12-05 13:24:09
    Od: Jarek Druzd <r...@i...pl>

    On Thu, 05 Dec 2002, Tomasz Paszkowski wrote:

> [...]
    >via Polpak. I moim zdaniem tutaj bardziej winny jest ATman, który
    >stroi większe fochy od IPartners a ludzią jak nie działało tak nie

    Raczej nie bardzo, spokojnie ruch moglby wedrowac przez ICM-IXP, do
    ktorego dostep jest bezplatny... ewentualnie przez NASK - tak jak bylo
    kiedys, przynajmniej dobrze to dzialalo.

    --j.

  • 14. Data: 2002-12-05 13:24:16
    Od: Jarek Druzd <r...@i...pl>

    On Thu, 05 Dec 2002, l...@p...kozia-wolka.ppp.tpsa.com wrote:

> [...]

    >tylko inną ścieżką ;> Mynd you, konfiguracje BGP są punkt-punkt i
    >fakt, że z innymi peerami jest OK, jeszcze o niczym nie świadczy.

    A popatrz co sie stanie gdy rozglosisz dany prefix _tylko_ na laczach
    krajowych, na ktorych IPartners ma pozakladane filtry na twoje prefixy
    (w tym wypadku ICM-IXP, NASK) ? Twoja siec z IPartners bedzie wtedy
    niedostepna.

    Potestujmy. Przykladowo jest sobie prefix 195.177.100.0/22, AS25023.
    Rozglaszamy go tylko do ICM-IXP:

    Z ICM'u prefix jest ladnie widziany:

    Paths: (1 available, best #1, table Default-IP-Routing-Table)
    8664 15997 25023
    193.219.28.237 from 193.219.28.237 (193.219.28.254)
    Origin IGP, localpref 100, weight 200, valid, external, best
    Community: 8664:1010 8664:1012

    Ale z IPartners juz gorzej:

    traceroute to 195.177.100.1 (195.177.100.1), 30 hops max, 40 byte packets
    1 157.25.5.193 (157.25.5.193) 3.460 ms 1.363 ms 9.940 ms
    2 217.153.3.149 (217.153.3.149) 9.791 ms 9.902 ms 9.943 ms
    3 war-p2r1-g8-0-310 (195.94.192.129) 7.382 ms 9.885 ms 9.941 ms
    4 * * *

    to taki maly pokaz, ze IPartners nie postepuje zgodnie z zasadami
    napujacymi w ICM-IXP i filtruje prefixy.

    --j.

  • 15. Data: 2002-12-05 13:25:16
    Od: Mariusz Krukowski <h...@i...pl>

    Andrzej Karpinski wrote:

    >Pakiety z ATMAN dochodza do IPartners. Pakiety z IPartners kierowane sa
    >do wybranych adresow ATMAN poprzez lacza zagraniczne i nie dochodza do
    >celu. Prosze odpowiedziec na pytanie czyja to jest wina, jesli:
    >
    >- ATMAN wysyla poprawnie pakiety do IPartners i dochdoza do celu
    >
    >- ATMAN akceptuje ruch z IPartners na wszystkich swoich laczach krajowych,
    >oraz np GaduGadu dziala poprawnie (http://www.ipartners.pl/sprawdsiec.html
    >traceroute do www.gadugadu.pl)

    Widzę, że jak ognia unikasz publicznego potwierdzenia, iż ATMAN
    świadomie blokuje ruch z IPartners na swoim łączu międzynarodowym.

    >- Operator wlasciwie nie ma wplywu na to, ktoredy do niego wysyla ruch
    >inny operator; czyli nad ruchem przychodzacym kontrola jest mocno
    >ograniczona
    >
    >- IPartners nie respektuje zasad wezlow miedzyoperatorskich, w ktorych
    >bierze udzial, np http://www.net.icm.edu.pl/net/ixp_pl.html

    Dobrze wiesz, że to nie jest prawda. IPartners nie jest członkiem
    ICM-IXP (i nigdy nie było).

    >"ICM-IXP jest punktem otwartym -- warunkiem podłšczenia jest zgoda na
    >wymianę ruchu ze wszystkimi innymi operatorami do niego podłšczonymi,
    >zarówno teraz jak i w przyszło?ci", a ponizej jest tabelka z uczestnikami
    >gdzie wymieniony jest zarowno ATMAN jak i IPartners.
    >
    >To nie pakiety z ATMANu wedruja za ocean, tylko pakiety wysylane przez router w
    IPartners.

    Cóż w tym zdrożnego? Tak bywa w przypadku, gdy z jakiegokolwiek powodu
    ruchu nie można przesłać inną drogą. Grunt, by zapewnić w takiej
    sytuacji jakąkolwiek drogę dla pakietów.

    Skoro już wkroczyłeś z tą sprawą na forum publiczne, pozwól że
    przedstawię w tym miejscu oficjalne stanowisko Internet Partners:

    **************

    Internet Partners informuje, że przyczyną problemów w sieci ATMAN
    związanych z brakiem możliwości transferu pakietów do sieci Internet
    Partners jest brak umowy o wymianie ruchu między ATMAN i Internet
    Partners. ATMAN w ostatnim czasie odrzucił propozycję podpisania takiej
    umowy, która na prośbę ATMAN została przedstawiona przez Internet Partners.

    Obowiązkiem każdego profesjonalnego operatora sieci Internetowej jest
    formalne zabezpieczenie możliwości wymiany ruchu z innymi operatorami.
    Internet Partners posiada umowy na wymianę ruchu z tymi sieciami które
    są istotne z punktu widzenia naszych klientów.

    Agresywne i przeczące wszelkim zasadom działania ATMAN, polegające na
    wywieraniu bezpośredniego nacisku na nielicznych klientów Internet
    Partners mających zapotrzebowanie na transfer pakietów do sieci ATMAN
    oraz publiczne podważenie jakości usług w sieci Internet Partners,
    których celem jest wymuszone udostępnienia sieci Internet Partners dla
    klientów ATMAN nie przyniosły i nie przyniosą oczekiwanego przez ATMAN
    skutku.

    Romowy na temat ustanowienia połączenia sieci ATMAN i Internet Partnees
    są prowadzone i oczekujemy, że porozumienie między operatorami zostanie
    podpisane. Bezpośrednie negocjacje to jedyny sposób w jaki operatorzy
    powinni rozwiązywać problemy związane wymiana ruchu.

    Ocenę postępowania ATMAN w sprawie uzyskania możliwości wymiany ruchu z
    siecią Internet Partners pozostawiamy uczestnikom forum...

    Internet Partners

    **************

  • 16. Data: 2002-12-05 13:25:42
    Od: Andrzej Karpinski <k...@f...xyz.lublin.pl>

> [...]
    > ścieżką ;> Mynd you, konfiguracje BGP są punkt-punkt i fakt, że z innymi
    > peerami jest OK, jeszcze o niczym nie świadczy.

    Byc moze mamy calkiem inne BGP, gdyz wiekszosc operatorow nie oferuje
    jednak comunity "nie rozglaszaj mnie do IPartners"

    k.

  • 17. Data: 2002-12-05 13:25:47
    Od: Andrzej Karpinski <k...@f...xyz.lublin.pl>

> [...]
    > I moim zdaniem tutaj bardziej winny jest ATman, który stroi większe
    > fochy od IPartners a ludzią jak nie działało tak nie działa ...

    Juz kiedys przerabialismy z innym operatorem 'wezel wyniesiony w USA dla
    wymiany ruchu krajowego'. Opinie nie byly dosc pochlebne, i nie specjalnie
    pozytywnie takie rzeczy wplywaja na jakosc i rozwoj Internetu w kraju. Ale
    to oczywiscie kwestia podejscia.

    Podobnie problem oplacalnosci - czy operator powinien wylacznie kierowac
    sie kosztem i oplacalnoscia, czy byc moze takze pomyslec o jakosci pracy
    dla uzytkownikow. Dla niektorych cena jest jedynym wyznacznikiem, i nie
    dbaja o jakosc komunikacji z innymi, inni maja inna polityke.

    Ciezko mi takze mimo wszystko przyjac, ze wymiana ruchu w darmowych
    wezlach z ktorymi istnieje polaczenie, lub po bezposrednim polaczeniu
    miedzy siaciami jest 'mniej oplacalna' niz wysylanie ruchu przez swiat.

    k.

  • 18. Data: 2002-12-05 13:25:56
    Od: Jozef Zawislak <j...@k...komnata.pl>

    Cezary Ambroziak <a...@p...onet.pl> wrote:

    > bo im glowe zawracaja to tak puscili ale to tez po kiku dniach.

    Dziwne podejscie. Jesli nie dziala jakas usluga, to jest to chyba
    uzasadniona reklamacja a nie zawracanie glowy? Choc byc moze
    niektorzy isp wlasnie tak traktuja swoich klientow :(

    --
    Pozdrawiam,
    J.

  • 19. Data: 2002-12-05 13:26:01
    Od: Jozef Zawislak <j...@k...komnata.pl>

    m...@n...net wrote:

    > Spora i coraz wieksza czesc ruchu od roznych ISP do TPNET idzie przez
    > zagranice. Dopoki TPNET nie zmieni swojej polityki peeringowej ta
    > tendencja bedzie narastac. Spytaj sie lepiej kiedy TPNET bedzie mialo
    > dobry styk z IPartners.

    Mysle, ze podobny problem dotyczy takze innych ISP. Ciekawe kiedy ktos
    dojdzie do wniosku, ze takie cos jest szkodliwe dla wszystkich..

    --
    Pozdrawiam,
    J.

  • 20. Data: 2002-12-05 15:02:06
    Od: Przemyslaw Frasunek <v...@f...lublin.pl>

    Tomasz Paszkowski <n...@d...kgb.com.ua> napisał(a):

    > Wsytarczy wpuszczać ruch z IPartners na łączach zagranicznych ! IPartners
    > chyba bardziej się opłaca pchać ruch do ATman via sprint niż via
    > Polpak. I

    Jak rozumiem Sprint jest takze tanszy niz WIX i IXP?

    --
    * Fido: 2:480/124 ** WWW: http://www,frasunek,com/ ** NIC-HDL: PMF9-RIPE *
    * Inet: przemyslaw$frasunek,com ** keyId: CD3F1FE5 | C0613BE3 | EC78FAB5 *