    From: "ACMM-033" <v...@i...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Induktor telefoniczny jako źródło prądu?
    Date: Mon, 21 Oct 2013 00:57:42 +0200

    news:l41a1l$ua9$1@portraits.wsisiz.edu.pl...
    > Ostatnio wpadł w moje ręce pewien telefon polowy. Konstrukcja
    > zagraniczna i raczej późna, bo poza korbką posiada także tarczę
    > numerową. W środku znajduje się induktor o dość pokaźnych gabarytach.

    Wygląda na mixa, dostosowanego lokalnie do kręcenia korbą, a jak abonent
    chce do miasta, to nie musi prosić telefonistki, by połączyła z miastem,
    wystarczy, że da miasto i abonent już kręci dalej sam. Rzadkość, ale była
    stosowana.
    Rozwiązanie to wymaga, by po drodze linia nie była nigdzie zamknięta, przy
    zwykłej MB nie jest to tak krytyczne.

    > Dość ciekawym elementem jest mechanizm przenoszący napęd - pomiędzy
    > dużym kołem korbki, a małym induktora znajduje się jeszcze jedna
    > zębatka, zamontowana na czymś w rodzaju dźwigienki. Podczas kręcenia ta
    > środkowa zębatka porusza się to w jedną, to w drugą stronę. Ruch ten
    > jest przenoszony na dźwigienkę, która z kolei przełącza styki znajdujące
    > się po drugiej stronie induktora.

    Normalna budowa induktora.

    > Podczas energicznego kręcenia korbką między stykami wyraźnie widać iskry.

    No, tam potrafi się ponad 100V wywołać, to zależy od konkretnej konstukcji
    podzespołu, opowiadano mi, że dla eksperymentu wiertarka na wałek induktora,
    do jego zacisków żarówka, włączenie wiertarki i żarówka jasno świeci. Bez
    obciążenia z pewnością było by sporo więcej, można powiedzieć, że induktor
    jest bardziej źródłem prądowym, bo ma sporą oporność wewnętrzną.

    > Teraz moje pytanie: co tak właściwie wytwarza sam induktor? Prąd stały
    > czy zmienny? Czemu służą te styki? Czyżby ich zadaniem było przełączenie

    Przemienny. Styki służą przełączaniu obwodów aparatu, jak się kręci, to
    całość powinna być pchana w linię i nie powinno zawarczeć w słuchawkę. Jak
    się przestanie kręcić, styk dołącza układ rozmówny do linii.

    > kierunku przepływu prądu stałego, jak w elektromechanicznym wibratorze
    > ze starych przetwornic?

    Nie. Przełłącza obwody w aparacie. Nie ma nic wspólnego z kierunkiem
    przeplywu prądu, przemiennego zresztą - prąd ten nie jest prostowany,
    inaczej byłby kłopot ze wzbudzeniem dzwonka.

    > Jeśli na wyjściu byłby prąd stały, to może taki induktor dałoby się
    > wykorzystać do napędzenia jakiejś przetwornicy DC-DC i np. doładowywania
    > jakiegoś niewielkiego akumulatorka (jak w tych surwiwalowych radyjkach)?

    Można, "greca" na zaciski i jedziesz, możesz gładzić, możesz nie gładzić,
    wedle uznania. Dobrze by jednak sprawdzić, jakie napięcie daje i jak się
    przy obciążeniu zmienia. Ale żarówkę zaświeci.

    --
    ACMM-033-PC-GCI-Warszawa.