  • 21. Data: 2012-02-06 15:52:38
    Temat: Re: Gruba płyta laminatu stosowana w skrzynkach rozdzielczych
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    > Ano wlasnie, pamiętam że robiły się bąble od byle podgrzania.

    Przesadzacie Koledzy. Mam jeszcze trochę laminatu fenolowo-papierowego,
    i nawet jeszcze zdarza mi się go użyć. Ten mój jest "dwuuncjowy", więc
    do niektórych zastosowań całkiem sympatyczny. A lutuje się podobnie jak
    szklanoepoksydowy, nic nie odłazi. A wierci dużo łatwiej. Tylko wygląda
    niemodnie :-)
    Kupiłem w Bomisie wielki arkusz, ze czterdzieści lat temu.

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 22. Data: 2012-02-06 17:18:17
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2012-02-06 16:52, Paweł Pawłowicz pisze:

> [...]
    > i nawet jeszcze zdarza mi się go użyć. Ten mój jest "dwuuncjowy", więc
    > do niektórych zastosowań całkiem sympatyczny. A lutuje się podobnie jak

    Pewnie masz wystarczająco dużo wprawy aby go polutować bez zniszczenia.
    Problem wystąpi gdy będziesz potrzebował odlutować uszkodzony element i
    wlutować nowy. Z mojego doświadczenia wynika, że fenolowy-papierowy jest
    znacznie mniej odporny na takie operacje niż szklano-epoksydowy. Fakt,
    że za to łatwiej się wierci ale ja już bym go nie stosował.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 23. Data: 2012-02-06 17:43:56
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2012-02-06 18:18, Mario pisze:

> [...]
    > znacznie mniej odporny na takie operacje niż szklano-epoksydowy. Fakt,
    > że za to łatwiej się wierci ale ja już bym go nie stosował.

    Myślę, że raczej są laminaty fenolowo-papierowe różnej jakości. Przy
    naprawach sprzętu produkcji Unitry rzeczywiście ścieżki odłaziły po
    nadmiernym przygrzaniu. Ale ten mój jest dziwnie odporny, zdarzało mi
    się wymieniać elementy, nawet kilka razy, bez katastrofy, przy ścieżkach
    16 mils. Oczywiście, wszystko można spieprzyć, ale to dotyczy każdego
    rodzaju laminatu. I nie tylko laminatu, niestety.

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 24. Data: 2012-02-06 19:37:12
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik JK napisał:

    > Tekstolit? Ale miękki to on nie był.

    Klasyczny tekstolit to był miękki - w końcu laminat fenolowo -
    bawełniany. Gorzej jak się ktoś narwał na płyty z laminatu szklano -
    epoksydowego, wiertło HSS praktycznie na jeden - dwa otwory i już tępe i
    stożkowate...

    --
    Darek

  • 25. Data: 2012-02-06 19:40:46
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Mario napisał:

    > Bakelit raczej był czarny.

    Od czarnego po ciemnobrązowy.

    > http://tworzywa.blogspot.com/2009/11/bakelit-najstar
    sze-syntetyczne-tworzywo.html

    > I pytający pisał o siateczce i miękkości podczas wiercenia.

    Co jednoznacznie przesądza o materiale zbrojonym tkaniną - czyli nie
    bakelit.

    Stare, brązowe i zbrojone tkaniną - jeśli jeszcze przy obróbce lub
    podgrzaniu śmierdzi jak prosektorium to z pewnością tekstolit.

    --
    Darek

  • 26. Data: 2012-02-06 19:43:31
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik PP napisał:

    > Tales był z Miletu a sedes z bakelitu jak mówiono w kabarecie :)
    > Bakelit niesympatycznie śmierdział przy przegrzaniu a nawet przy
    > wierceniu, przy uderzeniu można było zauważyć odpadające łuski,
    > tekstolit na moje oko bardziej wytrzymały miał widoczną strukturę jak
    > tkanina.

    Ale tekstolit przy nagrzaniu czy obróbce śmierdzi identycznie jak
    bakelit - bo i jedno i drugie jest tworzywem na bazie żywic fenolowo -
    formaldehydowych, różnica w wypełniaczach (tkanina w tekstolicie,
    krótkie włókno lub wypełniacz ziarnisty w bakelicie).

    --
    Darek

  • 27. Data: 2012-02-06 19:45:15
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik RoMan Mandziejewicz napisał:

    > Tak.

    > Nie trzeba tak daleko - nawet AVT potrafiło sprzedawać jeszcze bardzo
    > niedawno (kilka lat temu) niektóre zestawy na takim laminacie. Właśnie
    > w ręce trzymam stary AVT2382 na laminacie fenolowym :(

    Ale fenolowo - szklanym, fenolowo - bawełnianym czy fenolowo -
    papierowym (ten był mocno popularny ze względu na wyjątkowo niskie
    koszty produkcji)?

    --
    Darek

  • 28. Data: 2012-02-06 21:07:57
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Dariusz,

    > Ale fenolowo - szklanym, fenolowo - bawełnianym czy fenolowo -
    > papierowym (ten był mocno popularny ze względu na wyjątkowo niskie
    > koszty produkcji)?

    Musiałbym zniszczyć, żeby okreslić dokladnie. Ale zapach formaliny przy
    lutowaniu był nie do podrobienia.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 29. Data: 2012-02-07 20:45:41
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik RoMan Mandziejewicz napisał:

    > Musiałbym zniszczyć, żeby okreslić dokladnie. Ale zapach formaliny przy
    > lutowaniu był nie do podrobienia.

    Szkło i bawełna miały fakturę tkaniny, bawełna wiertłom nie szkodziła,
    szkło wiertło HSS po trzech otworach tępiło...

    Papier nie miał faktury, papier był gładki.

    --
    Darek

  • 30. Data: 2012-02-07 20:49:43
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Dariusz,

    Tuesday, February 7, 2012, 9:45:41 PM, you wrote:

    [...]

    > Szkło i bawełna miały fakturę tkaniny, bawełna wiertłom nie szkodziła,
    > szkło wiertło HSS po trzech otworach tępiło...
    > Papier nie miał faktury, papier był gładki.

    Własnie w tym problem, że z jednej strony widać fakturę a z drigiej
    nie. I teraz nie wiadomo, czy to faktura, że zła ilość farby na sicie
    do maski z jednej strony :(

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl