  • 11. Data: 2012-02-05 18:35:58
    Temat: Re: Gruba płyta laminatu stosowana w skrzynkach rozdzielczych
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2012-02-05 19:24, dziadek Ben pisze:

    > Skoro ciemnobrązowy, to bakelit. I rzeczywiście był stosowany w
    > tablicach (liczniki, bezpieczniki).

    Bakelit raczej był czarny.
    http://tworzywa.blogspot.com/2009/11/bakelit-najstar
    sze-syntetyczne-tworzywo.html
    I pytający pisał o siateczce i miękkości podczas wiercenia.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 12. Data: 2012-02-05 18:59:47
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Sun, 05 Feb 2012 19:35:58 +0100, Mario <m...@...pl> wrote:

    >Bakelit raczej był czarny.
    Nie, naturalnie jest ciemnobrązowy. Ale można go barwić.
    --
    Grzegorz Krukowski

  • 13. Data: 2012-02-05 19:03:59
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Grzegorz Krukowski napisał:

    > Nie, naturalnie jest ciemnobrązowy.

    Naturalny kolor tworzywa sztucznego...

    --
    Jarek

  • 14. Data: 2012-02-05 21:03:31
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2012-02-05 18:03, Konop wrote:
    > Generalnie, musiałbyć
    > doczytać szczegóły, ale tak po prostu podrzucam nazwy, gdyby Cię to
    > interesowało.

    Mam płytę z tego laminatu do wymiany. Nie jest to w rozdzielni i sprawy
    przeciwpożarowe tego nie dotycza. To element nośny mechniki. Dlatego
    wposminam o wierceniu - trzeba dużo dziurek :)

  • 15. Data: 2012-02-05 21:08:54
    Od: "PP" <p...@w...pl>

    > Skoro ciemnobrązowy, to bakelit. I rzeczywiście był stosowany w tablicach
    > (liczniki, bezpieczniki).

    Tales był z Miletu a sedes z bakelitu jak mówiono w kabarecie :)
    Bakelit niesympatycznie śmierdział przy przegrzaniu a nawet przy wierceniu,
    przy uderzeniu można było zauważyć odpadające łuski, tekstolit na moje oko
    bardziej wytrzymały miał widoczną strukturę jak tkanina.
    Piotr

  • 16. Data: 2012-02-05 21:20:11
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2012-02-05 17:11, Sebastian Biały wrote:
    > [ciach]

    A czy tekstolit stosowany był z wartwą miedzi na płytki drukowane?
    *Wydaje* mi się że miałem w ręku kiedyś coś produkcji PRL (magnetofon o
    ile pamiętam) z zaskakująco elastyczną płytką, na oko to był ten sam
    materiał tylko znacznie cieńszy.

  • 17. Data: 2012-02-05 21:26:27
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Sebastian,

    Sunday, February 5, 2012, 10:20:11 PM, you wrote:

    > A czy tekstolit stosowany był z wartwą miedzi na płytki drukowane?

    Tak.

    > *Wydaje* mi się że miałem w ręku kiedyś coś produkcji PRL (magnetofon o
    > ile pamiętam) z zaskakująco elastyczną płytką, na oko to był ten sam
    > materiał tylko znacznie cieńszy.

    Nie trzeba tak daleko - nawet AVT potrafiło sprzedawać jeszcze bardzo
    niedawno (kilka lat temu) niektóre zestawy na takim laminacie. Właśnie
    w ręce trzymam stary AVT2382 na laminacie fenolowym :(

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 18. Data: 2012-02-05 21:26:58
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Sebastian Biały napisał:

> [...]
    > *Wydaje* mi się że miałem w ręku kiedyś coś produkcji PRL (magnetofon
    > o ile pamiętam) z zaskakująco elastyczną płytką, na oko to był ten sam

    Za komuny dość powszechnie stosowano do obwodów drukowanych laminat
    papierowy (preszpan). Miedź na tekstolicie być może też, ale do
    sprzętu bardziej profesjonalnego (tego również dokładnie nie pamiętam,
    ale wydaje mi się, że widziałem tekstolit w tej roli).

    --
    Jarek

  • 19. Data: 2012-02-05 21:43:50
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Jarosław,

    Sunday, February 5, 2012, 10:26:58 PM, you wrote:

    > Za komuny dość powszechnie stosowano do obwodów drukowanych laminat
    > papierowy (preszpan).

    Nie, no - preszpan to karton+szelak. Były laminaty papierowo-fenolowe
    (straszny badziew) i szmaciano-fenolowe (textolit właśnie).

    > Miedź na tekstolicie być może też, ale do sprzętu bardziej
    > profesjonalnego (tego również dokładnie nie pamiętam, ale wydaje mi
    > się, że widziałem tekstolit w tej roli).

    Mało profesjonalne - lekkie podgrzanie lutownicą i scieżki odchodzą :(

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 20. Data: 2012-02-05 22:23:52
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2012-02-05 22:43, RoMan Mandziejewicz wrote:
    > Mało profesjonalne - lekkie podgrzanie lutownicą i scieżki odchodzą :(

    Ano wlasnie, pamiętam że robiły się bąble od byle podgrzania.