  • 21. Data: 2009-08-14 07:20:09
    Temat: Re: Graniczna prędko?ć machania LPT
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Adam Dybkowski wrote:
    > Jak na USB to polecam [de]serializer ze stajni FTDI: FT3232 lub nowsze
    > (np. FT4232H).

    Tak, dokladnie o tym myslę.

    > SPI/JTAG/UART serializuje sprzętowo - po początkowych ustawieniach
    > wysyłasz tylko opakowane specjalnie bajty przez USB, a po drugiej
    > stronie wychodzi np. ładna transmisja SPI.

    A da się zrobić SPI 9 bit z ustawionym na stale ostatnim bitem na ileś ?
    Bo jakiś $%^#*@ zrobił mi wlaśnie coś takiego...

  • 22. Data: 2009-08-14 07:22:30
    Temat: Re: Graniczna prędkość machania LPT
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Adam Dybkowski wrote:
    > Jest bardzo duży rozrzut na różnych komputerach, nie zależy to prawie
    > wcale od częstotliwości procesora a raczej od chipsetu (do którego
    > dochodzi port LPT), ew. chipu na karcie PCI LPT.
    > 290kHz to rzeczywiście słabo, powinno dać się wyciągnąć 500-800kHz na
    > większości komputerów.

    Wszystjo wskazuje na to że to koniec przydatności LPT :/ Chyba jednak
    poświęcę chwilkę i zrobie coś na USB.

  • 23. Data: 2009-08-14 07:34:38
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Sebastian Biały schrieb:

    > Co to jest port mapping w tym kontekście?
    to, że program w User Space nie widzi hardware tylko HAL (hardware
    abstraction layer). Wchodzisz na wirtualnym porcie, a wychodzisz na
    hardware. Po drodze jest driver HAL.

    > A czy on przypadkiem nie będzie robił z grubsza tak samo? outb ...

    dokładnie tak. Tylko to outb nie będzie na wirtualnym porcie, jak w
    programach w User Space, tylko idzie bezpośrednio na hardware. Każde
    twoje outb prowadzi do zmiany kontekstu w obie strony, a to chwilkę trwa.

    Waldek

  • 24. Data: 2009-08-14 07:40:12
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 14 Aug 2009 09:22:30 +0200, Sebastian Biały wrote:
    >Wszystjo wskazuje na to że to koniec przydatności LPT :/ Chyba jednak
    >poświęcę chwilkę i zrobie coś na USB.

    Zalezy co chcesz osiagnac .. ale tak - koniec przydatnosci LPT, i
    koniec LPT w ogole. Jesli nie jest to cos doraznego - czas na USB,
    a i w doraznych latwiej opanowac jakiegos procka z USB i sie nie
    meczyc z windowsami :-).

    J.

  • 25. Data: 2009-08-14 07:41:49
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Waldemar Krzok wrote:
    > to, że program w User Space nie widzi hardware tylko HAL (hardware
    > abstraction layer). Wchodzisz na wirtualnym porcie, a wychodzisz na
    > hardware. Po drodze jest driver HAL.

    Jesteś w stanie ocenić ten narzut? czy HAL w tym wypadku nie robi po
    prostu outb->real_outb ? Bo tutaj traci się za dużo mocy procesora i
    prędkośc tej operacji prawie nie zalezy od predkości CPU.

  • 26. Data: 2009-08-14 07:47:58
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    J.F. wrote:
> [...]
    > koniec LPT w ogole. Jesli nie jest to cos doraznego - czas na USB,
    > a i w doraznych latwiej opanowac jakiegos procka z USB i sie nie

    Ale ja pod innym kątem: zamiast męczyć się z debugowaniem w uC kodu wole
    napisać go i przetestować na PC. Czesto wsad po wrzuceniu w uC działa mi
    od razu poprawnie, a przyjemnośc debugowania na PC jest znaczna. Dlatego
    czasem coś podpinam pod LPT "na szybko" zeby sprawdzić komunikacje z
    jakims scalakiem i znaleźć buga. Po to mi LPT. Ale własnie mam w tej
    chwili problem, bo urzadzenie wymaga szybkiej komunikacji a LPT nie
    wyrabia się dostatecznie. Więc zaczynam się rozglądać za FTDI jakimś co
    by mi pasowal do potrzeb.

  • 27. Data: 2009-08-14 07:55:07
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Zbych wrote:
    > Zrobiłem test na WinXP. [...]
    > Wygenerował mi częstotliwość 400kHz, co daje zmianę stanu co 1,25us.

    Mi wygenerowal 290kHz :D

    Wygląda na to że:

    a) mam badziewny hardware
    b) hal-e windowsa i linuxa są identyczne :)
    c) czas kupić coś na USB

  • 28. Data: 2009-08-14 08:11:34
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Sebastian Biały schrieb:

    > Jesteś w stanie ocenić ten narzut? czy HAL w tym wypadku nie robi po
    > prostu outb->real_outb ? Bo tutaj traci się za dużo mocy procesora i
    > prędkośc tej operacji prawie nie zalezy od predkości CPU.

    w zależności od implementacji jaja może być dużo. Kompletne przełączenie
    kontekstu z user na kernel i na oborot trochę może potrwać, rzędu
    kilkadziesiąt ns do pojedynczych mikro-s. Możesz poszukać jakiegoś
    rt-kernela, ale tu chyba nie będzie szybciej, ale za to z definiowalnym
    opóźnieniem. Wszystkie SO multitasking lepiej sobie radzą z pakietami
    danych: sterownik operuje bezpośrednio na nóżkach, a dane dostaje (i ew.
    wysyła) w pakietach. Wtedy ograniczasz zmiany kontekstu do minimum.
    Spróbuj napisać mały sterowniczek z twoim programem i zobacz ile
    hardware naprawdę może. Albo ściągnij sobie free-dos z sieci i
    przetestuj na real-mode w DOSie.
    Aha, USB też pracuje najlepiej przetwarzając dane pakietami, więc dużo
    chyba nie zyskasz, oprócz tego, że USB ma teraz każda husteczka do nosa,
    a LPT jest dinozaurem ;-).

    Waldek

  • 29. Data: 2009-08-14 08:11:39
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Waldemar Krzok wrote:
    > Albo ściągnij sobie free-dos z sieci i
    > przetestuj na real-mode w DOSie.

    Jak znajdę gdzieś TurboC w wygodnej wersji to z ciekawości sprawdze.

    > Aha, USB też pracuje najlepiej przetwarzając dane pakietami, więc dużo
    > chyba nie zyskasz, oprócz tego, że USB ma teraz każda husteczka do nosa,
    > a LPT jest dinozaurem ;-).

    Ja mam wlasnie pakietowo - najczęsciej to dane SPI. Jesli tylko scalak
    bedzie w stanie mi przygarnąć cała ramkę i wypluć ją na SPI to luksus.

  • 30. Data: 2009-08-14 09:02:07
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Sebastian Biały schrieb:

    > Jak znajdę gdzieś TurboC w wygodnej wersji to z ciekawości sprawdze.

    > Ja mam wlasnie pakietowo - najczęsciej to dane SPI. Jesli tylko scalak
    > bedzie w stanie mi przygarnąć cała ramkę i wypluć ją na SPI to luksus.

    no to spróbuj z driverem Linuxowym. Tu ło masz artykuł:
    http://www.freesoftwaremagazine.com/articles/drivers
    _linux

    Na stronie 11 jest listing drivera LPT. Musisz go przerobić tak, by brał
    twój cały pakiet i wypluwał za jednym zamachem. A najpierw zrobić tylko
    driver testowy, który przy init_module startuje mruganie a przy
    exit_module zwalnia port.

    Waldek