  • 31. Data: 2012-08-30 22:04:41
    Temat: Re: Gorzkie fotozale
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Ergie wrote:
> [...]
    >
    > A zlecenie lekkie i zupełnie bezstresowe. Przyjeżdżasz do klienta,
    > rozstawiasz lampy i tło w tym czasie wizażystka go maluje. Pstrykasz
    > naście ujęć, pakujesz się (w tym czasie demakijaż) i ruszasz do
    > następnego. Po 6h (4 * 30min zdjęcia + 4 * 60 min dojazd) wracasz do
    > domku gdzie spokojnie obrabiasz fotki licząc po 30min na każdego
    > modela.
    > To zakładając 8h dzień pracy. W rzeczywistości zrobiłbym to tak, że
    > robiłbym 6 modeli dziennie, a wieczorem obróbka więc zmieściłbym się
    > w miesiącu pracując 12h na dzień bez weekendów.

    hm...

    a teraz popatrz na te swoje pikne teporetyczen wyliczenia i pomyśl nad ich
    realnością, w dużym mieście takim jak Kraków czy warszawa. dojazdy i
    szukanie parkowiska oraz tachanie gratów tam i spowrotem zajmie ci
    spokojnie więcej niż godzinę, imho godzina na sesję z rozstawem sprzętu
    wizażem itd... to bardzo optymistyczny scenariuszem chyba, że zatrudnisz
    jeszcze pomocnika do noszenia i ustawiania.

  • 32. Data: 2012-08-30 22:27:09
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2012-08-30 14:17:34 +0000, "Marcin [3M]" <m...@g...pl> said:

    > Czytając Twoje słowa mam pewność co do jednego - w życiu nie robiłeś
    > nic choćby na kilometr zbliżonego zlecenia.
    [...]
    > - obróbka (poprawianie niedoskonałości cery, włosów, może garderoby) - 6h
    > razem: 24h.
    > Powodzenia.

    Ale wiesz czym jest fotografowanie "główek"? Zwłaszcza jeżeli zamawia
    to prezes.
    --
    Nie odpowiadam na treści nad cytatem
    Pozdrawiam

  • 33. Data: 2012-08-31 01:40:05
    Od: Piotr Molski <p...@a...pl>

    On 30 Sie, 22:27, JA <marb67[beztego]@bb.home.pl> wrote:

    > Ale wiesz czym jest fotografowanie "główek"? Zwłaszcza jeżeli zamawia
    > to prezes.

    Po pierwsze skad pomysl zatrudnienia do sesji portretowej (o ile
    dobrze zrozumialem) reportera? Dlaczego nie fotografow reklamowch/
    portrecistow?
    Tutaj strona pana Macka Nabrdalika
    http://nabrdalik.com
    Tutaj zdjecia Andrzeja Tyszko (nie Tyszki), ktory byl jedna z
    pierwszych osob tworzacych fotografie reklamowa na wysokim poziomie w
    Polsce. Podzial na zdjecia robione dla pieniedzy i dla przyjemnosci,
    wg. mnie warto obejrzec.
    http://www.tyszkoandrzej.com.pl/studio.html
    Drobny smaczek dla wapniakow po 40tce.
    http://www.discogs.com/viewimages?release=1368844

    Czy ktos jasno okreslil poziom skomplikowania sesji? "Glowki" czy
    "portrety biznesowe" albo "sesja wydobywajaca glebie osobowosci"?
    Czy jezdzimy do klienta czy organizujemy przyjazd 5-15 modeli dziennie
    do studia? Wroc, tylko fotograf o sredniej-niskiej pozycji na rynku
    bedzie biegal po 120 modelach-poslach. Jezeli zatrudni sie fotografow
    z pierwszej dziesiatki na rynku modele grzecznie pojawia sie w studiu.
    No chyba ze zdjecia to "portret we wnetrzu".

    Z zycia. Trzy-cztery lata temu kumpel fotograf robil (a ja trzymalem
    blende) "portrety biznesowe" pracownikom jakiegos koncernu. 3-4 dni
    zdjec, dziennie 8-13 osob, w sumie pewnie 40-50. O ile dobrze pamietam
    500? 600? zl od osoby. Zdjecia w biurze, wybrane zostaly dwa-trzy
    miejsca pomiedzy ktorymi przerzucalismy swiatla. Nie zwykle "glowki" -
    sporo pozowania "przy biurku, rece tak, a glowa tak....".

    pozdr
    Piotr

  • 34. Data: 2012-08-31 08:33:03
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

> [...]
    > wizażem itd... to bardzo optymistyczny scenariuszem chyba, że zatrudnisz
    > jeszcze pomocnika do noszenia i ustawiania.

    Kuźwa przecież napisałem jasno że to jest cena przy założeniu że dojazd
    zajmuje godzinę, gdyby to miało być w Katowicach czy Warszawie to bym
    założył 2h na dojazd na osobę i cena by odpowiednio wzrosła. Choć myślę, że
    w rzeczywistości mając 120 osób do sfotografowania którym prezes kazał i nie
    mogą się boczyć dałoby się tak ustawić kolejność by maksymalnie skrócić
    odcinki pomiędzy adresami.

    Podałem cenę i podałem dla jakich założeń jest ta cena. Gdy założenia się
    zmienią: np. marudny model z którym trzeba się trzy razy umawiać na termin
    to i cena się zmieni.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 35. Data: 2012-08-31 08:44:53
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "Marcin [3M]" napisał w wiadomości grup

    Czytając Twoje słowa mam pewność co do jednego - w życiu nie robiłeś nic
    choćby na kilometr zbliżonego zlecenia.

    120 osób na jedno zlecenie nie robiłem to prawda. Ale zlecenia po
    kilkanaście do dwudziestu paru owszem kilka razy.

    > W mojej wiosce przejazd 50km może oznaczać nawet 4 godziny, jak źle
    > trafimy.

    Podałem założenia że dojazd zajmuje godzinę. Gdyby zajmował więcej to i cena
    rośnie.

    > Zdjęć po 22-giej raczej się nie robi...
    > Nie każdy polityk posiada willę (złośliwy dodałby, że opłacaną przez
    > sponsora zza Odry), a w mieszkaniach ustawienie światła może być horrorem.
    > Nie wspominając oświerlenia tła.

    Że jak? Do portretu samej twarzy? Horror? Ja to robię zwykle trzema
    światełkami: jedno na tła, drugie z prawego górnego rogu, a trzecie dla
    przeciwwagi trochę słabsze z drugiej strony. To z prawej z parasolką to z
    lewej z softboxem. Ustawienie to 5 minut, a potrzeba na to kilka m2. Aby był
    problem to jakiś polityk musiałby mieszkać w kawalerce 15m2

    > Jak trafisz na takiego, co mam muchy w nosie, to się okaże, że w ustalonym
    > terminie nie ma czasu/źle wygląda/ oddał marynarkę do pralni.

    To się ustala _przed_ zleceniem i _przed_ podaniem ceny.

    > Jak już zrobisz zdjęcia, to musisz je obrobić. Ponadto możesz liczyć się z
    > tym, że klient (niekoniecznie tożsamy z modelem) zakwestionuje część prac.

    Jeszcze mi się nie zdarzyło, ale wierzę na słowo :-)

    > Miesiąc to przy kampanii wyborczej absolutnie czas nie do zaakceptowania.
    > Zaś 6 modeli dziennie to w/g moich obliczeń:
    > - 6h dojazdy (o ile miasto jest duże, a przy takiej liczbie kandydatów
    > takim było), część jazd siłą rzeczy wypadnie "w szczycie"
    > - 3h ustawianie świateł i sprzątanie po sesji
    > - z niektórymi kontakt udaje się złapać po 1-2h. weźmy 1.5h/osobę.

    Nie rozumiem. Co ty chcesz się w umawiać "w locie"? Wcześniej ustalasz
    grafik i tyle. Jak się komuś nie podoba to albo prezes albo księgowy ich
    utemperuje.

    > - obróbka (poprawianie niedoskonałości cery, włosów, może garderoby) - 6h

    Chcesz poświęcać godzinę na jednego modela czyli kilka zdjęć? Po co?

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 36. Data: 2012-08-31 09:10:42
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2012-08-31 01:40, Piotr Molski pisze:
    > Czy ktos jasno okreslil poziom skomplikowania sesji? "Glowki" czy
    > "portrety biznesowe" albo "sesja wydobywajaca glebie osobowosci"?

    Halo, tu ziemia - to są ''pstryki'' ważnych gości z PiSu. Trochę chyba
    za mało na ''sesję wydobywającą głębię osobowości'' :)

    A tak serio - bardzo fajna byłaby prawdziwa sesja portretowa polityków.
    Nie sądzę jednak, żeby komukolwiek udało się taką zrobić w najbliższym
    czasie.

    --
    pozdrawia Adam
    /stworzę stworzeń, wymyślę myśl, wydzielę dzieło, opus z magnum połączę!/

  • 37. Data: 2012-08-31 10:34:57
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Ergie" napisał w wiadomości grup
> [...]
    >Wychodzi mi 40 (ja) + 50 (dojazd) + 20 (wizażystka) = 110 zł / osobę
    >czyli 13200. Pewnie zeszlibyśmy do 10 tys za wszystko. Jeśli z

    4 dziennie obskoczycie ... wizazystka bedzie zadowolna ?

    >2. Zakładając wszystko w jednym studio to by było znacznie mniej
    >roboty bo nie trzeba tyle razy ustawiać świateł. Niech będzie 0,5h na
    >osobę i 1 dojazd 200km na 20 osób. Wychodzi 20 (ja) + 10 (dojazd) +
    >10 (wizażystka) = 40 zł / osobę czyli 4800. Pewnie zeszlibyśmy do
    >4000. Jeśli z fakturą to +25%.

    Z jednej strony - zdjecia "legitymacyjne" to teraz ile - 20 zl ?
    Z drugiej - kiedys slyszalem ile kosztuje "sesja wyborcza", i moge sie
    mylic, ale to chyba cos 2000zl bylo.
    W zamian dostajesz piekne zdjecia, po retuszu, nadajace sie i na
    plakat A1.

    Fakt ze to dawniej bylo, sprzet cyfrowy byl drogi.

    2000 dla jednego czlowieka - umiarkowane pieniadze, dopiero skala
    budzi emocje.

    J.

  • 38. Data: 2012-08-31 10:40:10
    Od: JD <j...@g...com>

    W dniu 2012-08-31 09:10, Janko Muzykant pisze:> W dniu 2012-08-31 01:40,
    Piotr Molski pisze:
    > A tak serio - bardzo fajna byłaby prawdziwa sesja portretowa polityków.
    > Nie sądzę jednak, żeby komukolwiek udało się taką zrobić w najbliższym
    > czasie.

    Była taka, kolega robił ją dla Angory za panowania Jarosława. "Politycy
    w kapciach" czy jakoś tak sie ta seria nazywała. Jeździł do domów posłów
    i robił sesję, taka rodzinną. W jednej mu nawet pomagałem.

    JD

  • 39. Data: 2012-08-31 11:29:18
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "J.F" napisał w wiadomości grup
    a.pl...

    > 4 dziennie obskoczycie ... wizazystka bedzie zadowolna ?

    80 zł za 6 godzin pracy to więcej niż dostaje w salonie kosmetycznym. Nigdy
    mi nie brakowało chętnych, a wręcz przeciwnie. Oczywiście w tym przypadku
    trzeba by ich kilku bo żadna nie rzuci stałej pracy na miesiąc dla jednego
    zlecenia, ale to nie problem chętnych jest dużo. A gdyby zapytać w pobliskim
    studium kosmetycznym to pewnie nie mógłbym się opędzić :-)

    > Z jednej strony - zdjecia "legitymacyjne" to teraz ile - 20 zl ?
    > Z drugiej - kiedys slyszalem ile kosztuje "sesja wyborcza", i moge sie
    > mylic, ale to chyba cos 2000zl bylo.

    No tak, ale to pewnie nie był leki retusz tylko zamiana spasionego starucha
    w pięknego niebieskookiego młodzieniaszka, łącznie z korektą kształtu
    twarzy - ale to już nie jest fotografia :-) Mnie osobiście takie zlecenie
    nigdy się nie trafiło, ale widziałem efekty pracy innych i moim zdaniem to
    jest grafika komputerowa wspomagana zdjęciem jako podkładem :-) I to
    oczywiście kosztuje bo to nie zajmie 30 minut tylko kilka popołudni.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 40. Data: 2012-08-31 14:23:04
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

> [...]
    >4 dziennie obskoczycie ... wizazystka bedzie zadowolna ?
    >80 zł za 6 godzin pracy to więcej niż dostaje w salonie kosmetycznym.

    raczej za 8, skoro juz wliczales dojazd do klienta, tzn pracy moze i
    3h, ale 8h zajete.

> [...]
    >miesiąc dla jednego zlecenia, ale to nie problem chętnych jest dużo.
    >A gdyby zapytać w pobliskim studium kosmetycznym to pewnie nie

    Ale dobre ? czy prosto studiach :-)

    >No tak, ale to pewnie nie był leki retusz tylko zamiana spasionego
    >starucha w pięknego niebieskookiego młodzieniaszka, łącznie z korektą
    >kształtu twarzy - ale to już nie jest fotografia :-)

    No nie, kandydat byl w miare mlody, sredniej tuszy, aczkolwiek
    upiekszyc by nie zaszkodzilo.
    I chyba najbardziej docenil to ze "z ta plyta moze pan pojsc prosto do
    drukarni i zamawiac plakaty".

    Potrafi ktos odszukac plakat wyborczy Kuronia, jak chcial prezydentem
    zostac ?

    A PiS to myslisz ze co zamowil ?

    J.