  • 11. Data: 2010-09-12 15:23:52
    Temat: Re: Generator przebiegu prostokatnego, 1-5MHz
    Od: "nuclear2001" <n...@p...onet.pl>

    Użytkownik "CheGitarra" <e...@t...pl> napisał w wiadomości
    news:493f1834-e1b9-4586-b49f-f7e8f2f12fc0@j2g2000vbo
    .googlegroups.com...
    On 12 Wrz, 15:16, Sebastian Biały <h...@p...onet.pl> wrote:

    > Zaliczenie? Bo jak nie to nie potrafie znaleźć sensownej odpowiedzi
    > dlaczego.

    Si :]

    w takim razie proponuje popatrzeć na rozwiazanie które szanowany prof Kuta
    skądś skopiował w swoim skrypcie tzn układy elektroniczne tom 2 rozdział
    generatory przestrajane napięciem -VCO

  • 12. Data: 2010-09-12 15:28:19
    Od: CheGitarra <e...@t...pl>

    > w takim razie proponuje popatrzeć na rozwiazanie które szanowany prof Kuta
    > skądś skopiował w swoim skrypcie tzn układy elektroniczne tom 2 rozdział
    > generatory przestrajane napięciem -VCO

    Czy te uklady nadaja sie do realizacji praktycznej, czy sa to
    teoretyczne cuda, ktore moga zadzialac, ale wcale nie musza?

  • 13. Data: 2010-09-12 15:35:29
    Od: "nuclear2001" <n...@p...onet.pl>

    Użytkownik "CheGitarra" <e...@t...pl> napisał w wiadomości
    n.googlegroups.com...
> [...]

    Czy te uklady nadaja sie do realizacji praktycznej, czy sa to
    teoretyczne cuda, ktore moga zadzialac, ale wcale nie musza?

    mi układ bowesa z tej ksiazki ruszył na dyskretnych (Z tym ze robiłem na
    nizsze pasmo - kilkaset khz) znajomy wkleił go do krzemu i tez ruszył.
    ogólnie wiadomo ze trzeba jeszcze odpowiednio dodać cały układ zasilania i
    sensownie skroić płytkę, ale idea jest ok. Niedokładności elementów wręcz
    gwarantują start. Ponieważ układ generuje trójkąt to jeszcze trzeba dać
    jakis komparator ale to juz chyba nie problem ;)

  • 14. Data: 2010-09-12 15:52:57
    Od: CheGitarra <e...@t...pl>

> [...]
    > gwarantują start. Ponieważ układ generuje trójkąt to jeszcze trzeba dać
    > jakis komparator ale to juz chyba nie problem ;)

    Rzeczy takie, jak design plytki na szczescie moge sobie odpuscic,
    chodzilo mi tylko, czy sam uklad w praktyce zlozony >poprawnie wg.
    schematu< zadziala.
    Z komparatorem powinienem sobie jakos poradzic :]

    Dzieki, za wszelka pomoc, teraz poczytam sobie ten skrypt, jak cos

  • 15. Data: 2010-09-12 15:59:02
    Od: "Andrzej" <d...@o...pl>

    Użytkownik "CheGitarra" <e...@t...pl> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...

    > Zaliczenie? Bo jak nie to nie potrafie znaleźć sensownej odpowiedzi
    > dlaczego.

    Kiedyś Hewlett-Packard robił takie generatory funkcyjne mniej więcej od 1 Hz
    do 10MHz.
    Kondensator ładowany przez źródło prądowe. Gdy się naładuje do pewnej
    wartości komparator
    wyłącza to źródło i włącza drugie źródło rozładowujące ten kondensator itd.
    Robiłem coś takiego (nawet z układem obcinaczy diodowych formujących z tego
    trójkąta coś w rodzaju sinusoidy.
    Ale to było w latach siedemdziesiątych.
    Teraz to tylko na żądanie jakiegoś nauczyciela - sadysty, bo jest wiele
    prostszych i lepszych rozwiązań.
    PS. ZTCP w oryginalnym projecie były dwa źródła jedno 2*I i drugie I w
    odwrotnym kierunku i tylko to źródło 2*I było włączane lub wyłączane
    komparatorem.

  • 16. Data: 2010-09-12 16:27:18
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "Tomasz bla Fortuna" <b...@t...be> napisał w wiadomości
    Dnia Sun, 12 Sep 2010 02:47:22 -0700 (PDT)
    CheGitarra <e...@t...pl> napisał(a):

    >Czemu nie kwarc np. 10Mhz z najtańszym attiny? (attiny4 choćby za 3zł).

    A dyskretny to dla Ciebie taki, co to nikomu ni mru mru.

  • 17. Data: 2010-09-12 18:00:47
    Od: CheGitarra <e...@t...pl>

    http://obrazki.elektroda.net/29_1238180930.jpg
    Znalazlem cos takiego, wyglada sensownie... teraz tylko musze
    zrozumiec, jak toto dziala :D
    Myslicie, ze mozna bezposrednio podlaczyc to do load'u czy trzeba dac
    jeszcze jakis wtornik na wyjscie, albo cos w tym stylu...?

  • 18. Data: 2010-09-12 18:47:10
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2010-09-12 20:00, CheGitarra pisze:
> [...]
    > Myslicie, ze mozna bezposrednio podlaczyc to do load'u czy trzeba dac
    > jeszcze jakis wtornik na wyjscie, albo cos w tym stylu...?
    Wtórnik choćby na jednym tranzystorze dać zawsze możesz, w końcu chcesz
    prostokąt, więc ani linearyzacja ani punkt pracy nie jest krytyczny,
    niczego nie popsuje a jedynie poprawi.

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 19. Data: 2010-09-12 19:23:57
    Od: CheGitarra <e...@t...pl>

    Chyba jednak bede musial dac na wyjsciu wtornik a za nim jeszcze
    komparator, bo potrzebuje 0/5V a na wyjsciu bedzie Vcc/Vcc-0.6V...
    0.6V roznicy, troche malo. Trzeba bedzie dobrac elementy o dobrej
    tolerancji zeby sie nie wahnac o ą0.3V...

  • 20. Data: 2010-09-12 19:58:43
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 12-09-2010 o 17:05:32 CheGitarra <e...@t...pl> napisał(a):

    > Hm... to moze by zrobic lustro pradowe, zeby regulacja pradu byla
    > mozliwie symetryczna (tak, wiem, zwykle robi sie to na scalakach, ale
    > gdyby tranzystory skleic obudowami czyms, co dobrze przewodzi prad
    > gotowe lustro scalone... takiego chyba moge uzyc (o ile sa jakies
    > tanie i *dostepne*), wazne, zebym nie bral czegos, co od razu generuje
    > gotowy prostokat...
    Kombinujesz jak koń pod górę :)
    Tak jak ci radzili zrób monowibrator 2-10Mhz na dwóch tranzystorach
    przestrajany
    pot w bazie tylko pamiętaj o oporniku szeregowo z potencjometrem aby
    ograniczyć
    prąd prze min oporze pot, ztego dajesz na dzielnik na dwóch tranzystorach
    układ podobny jak monowibrator tylko kondesatory w bazach połączone razem
    i tam podłączony sygnał
    w sieci znajdziesz schemat, na wyjście wtórnik i masz ładny generatorek
    z 50% wypełnieniem.

    --
    Pozdr
    JanuszK