  • 1. Data: 2010-09-11 19:58:07
    Temat: Zabezpieczenie przeciążeniowe.
    Od: "Stolat" <c...@g...pl>

    Witam, przypadkiem natrafiłem na pewien problem i nie wiem jak sobie z tym
    poradzić.
    Mam zabezpieczyć silnik 230/400V (3 fazowy), zabezpieczaniem przeciążeniowym
    w zakresie 8-12A.
    Czy jest jakaś różnica między zabezpieczeniem zwarciowym np taki popularny
    S303 o charakterystyce B, a zabezpieczeniem przeciążeniowym???
    Czy może to jedno i to samo?
    Gdzie takie cuś można dostać, bo google mi daje tylko wyniki z urządzeniami
    w których jest zabezpieczenie przeciążeniowe.

    Pozdrawiam
    Michał

  • 2. Data: 2010-09-11 20:20:32
    Temat: Re: Zabezpieczenie przeciążeniowe.
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2010-09-11 21:58, Stolat pisze:
> [...]
    > Czy jest jakaś różnica między zabezpieczeniem zwarciowym np taki popularny
    > S303 o charakterystyce B, a zabezpieczeniem przeciążeniowym???

    Obstawiałbym, ze chodzi raczej o tzw. termik czyli zabezpieczenie o dość
    długiej stałej czasowej. S303 B ma dość szybką charakterystykę. Nawet
    zabezpieczenia typu C czy D nie bardzo się nadają na przeciążeniowe. Są
    to zabezpieczenia nadprądowe czyli raczej mają wywalić w przypadku
    zwarcia np na obudowę. A ich dłuższa ch-ka ma jedynie uniknąć wywalenia
    przy starcie silnika. Przeciwprzeciążeniowe mają wykryć przypadek
    wzrostu prądu ponad nominalny (ale nie chwilowego - przy starcie) na
    skutek nadmiernego hamowania silnika i spadku obrotów. Typowe termiki
    mają możliwość ustawienia prądu w jakimś zakresie np 8-12A

    > Gdzie takie cuś można dostać, bo google mi daje tylko wyniki z urządzeniami
    > w których jest zabezpieczenie przeciążeniowe.

    Poszukaj termików. Przykładowe:
    http://www.plcs.net.pl/index.php/katalog-automatyki/
    styczniki/termiki-zb-do-dilm/termiki-zb-65/view-all-
    products.html

    MD

  • 3. Data: 2010-09-11 20:32:40
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    > Witam, przypadkiem natrafiłem na pewien problem i nie wiem jak sobie z tym
    > poradzić.
    > Mam zabezpieczyć silnik 230/400V (3 fazowy), zabezpieczaniem
    > przeciążeniowym

    Zabezpieczeniem silnikowym

    > w zakresie 8-12A.
    > Czy jest jakaś różnica między zabezpieczeniem zwarciowym np taki popularny
    > S303 o charakterystyce B, a zabezpieczeniem przeciążeniowym???
    > Czy może to jedno i to samo?

    Jest i to bardzo duża. A nawet zabezpieczenie silnikowe daje się w szereg z
    bezpiecznikiem.
    Zabezpieczenie silnikowe ustawiasz 1,1 x prąd nominalny silnika.

    > Gdzie takie cuś można dostać

    W każdym większym sklepie elektrycznym. W googlach szukaj pod tą nazwą co
    podałem.

    --
    Desoft

  • 4. Data: 2010-09-12 10:12:17
    Od: "Stolat" <c...@g...pl>

    Użytkownik "Desoft" <N...@i...pl> napisał w wiadomości

    > Zabezpieczeniem silnikowym

    Super właśnie chyba o to mi chodziło, choć kolega Mario napisał o
    zabezpieczeniach "termik" z linku jaki oglądałem, wygląda że prawie to jest
    to samo. Masz jakieś zdanie na ten temat? Czy to tylko różnica w
    nazewnictwie/

    > Jest i to bardzo duża. A nawet zabezpieczenie silnikowe daje się w szereg
    > z bezpiecznikiem.
    > Zabezpieczenie silnikowe ustawiasz 1,1 x prąd nominalny silnika.

    Ok rozumiem, a co będzie pierwsze od kabli zasilającyh w stronę silnika?
    Bezpiecznik czy zabezpieczenie silnikowe?

    Pozdrawiam
    Michał

  • 5. Data: 2010-09-12 10:53:04
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2010-09-12 12:12, Stolat pisze:
> [...]
    >
    > Ok rozumiem, a co będzie pierwsze od kabli zasilającyh w stronę silnika?
    > Bezpiecznik czy zabezpieczenie silnikowe?

    Patrząc od zewnątrz to bezpiecznik, później stycznik (jeśli jest) a
    najbliżej silnika zabezpieczenie silnikowe.

    MD

  • 6. Data: 2010-09-12 18:31:18
    Od: "Stolat" <c...@g...pl>

    Użytkownik "Mario" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    >Patrząc od zewnątrz to bezpiecznik, później stycznik (jeśli jest) a
    >najbliżej silnika zabezpieczenie silnikowe.

    Dzięki, a czy dodatkowo należy sprawdzać obecności 3 faz, czy zabezpieczenie
    przelicznikowe samo to zrobi?

    Pozdrawiam
    Michał

  • 7. Data: 2010-09-12 19:45:22
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2010-09-12 20:31, Stolat pisze:
    > Użytkownik "Mario"<m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Dzięki, a czy dodatkowo należy sprawdzać obecności 3 faz, czy zabezpieczenie
    > przelicznikowe samo to zrobi?

    Przedlicznikowe tego nie robi. Może są zabezpieczenia silnikowe mające w
    sobie wyłącznik przeciążeniowy i czujnik zaniku faz. Jeśli nie to trzeba
    by dać czujnik zaniku faz rozłączający stycznik silnika.

    MD

  • 8. Data: 2010-09-13 03:38:25
    Od: "Desoft" <D...@i...pl>

> [...]
    > zabezpieczeniach "termik" z linku jaki oglądałem, wygląda że prawie to
    > jest to samo. Masz jakieś zdanie na ten temat? Czy to tylko różnica w

    Termik to nazwa zwyczajowa.

    > Ok rozumiem, a co będzie pierwsze od kabli zasilającyh w stronę silnika?
    > Bezpiecznik czy zabezpieczenie silnikowe?

    Którą żarówkę w koplecie choinkowym podłączasz pierwszą?

    --
    Desoft

  • 9. Data: 2010-09-13 03:40:28
    Od: "Desoft" <D...@i...pl>

> [...]

    sobie wyłącznik przeciążeniowy i czujnik zaniku faz. Jeśli nie to trzeba
    by dać czujnik zaniku faz rozłączający stycznik silnika.

    Zabezpieczenie silnikowe ustawione zgodnie z przykazaniami "wyrzuci" jeżeli
    zabraknie jednej fazy.

    --
    Desoft

  • 10. Data: 2010-09-13 08:08:16
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Stolat" <c...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > zabezpieczeniach "termik" z linku jaki oglądałem, wygląda że
    > prawie to jest to samo. Masz jakieś zdanie na ten temat? Czy to

    Zabezpieczenie silnikowe musi dopuszczac spore przeciazenie przez
    pewien krotki czas [sekundy], na rozruch silnika.
    Wsrod "esek" sa do tego ch-ki C i D - maja podniesiony prog
    zadzialania wyzwalacza elektromagnetycznego, do cos 10x prac
    nominalny.

    J.