  • 21. Data: 2013-02-06 01:03:36
    Temat: Re: Gdzie wiarygodne testy obiektywów?
    Od: mt <f...@i...pl>

    W dniu 2013-02-06 00:49, Marek pisze:

    > Bo inaczej widzimy małe zdjęcia wyłącznie. Full size dostępny po
    > zalogowaniu. Tak przynajmniej mi się wyświetla.

    To chyba tylko Tobie. Nie ma problemu aby bez logowania oglądać zdjęcia
    w maksymalnym zamieszczonym rozmiarze.

    --
    marcin

  • 22. Data: 2013-02-06 05:42:10
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Marek wrote:

    > Ależ owszem, da się.
    >
    > http://img26.imageshack.us/img26/1208/20130206004004
    .png

    o święta ignorancjo...

    najpierw piszesz jak człowiek inteligentny a potem coś takiego...

    pliku raw bez obróbki nie da sie zobaczyć, trzeba go przetworzyć,
    zdemozaikować. Diabli wiedza czy w procesie pokazywania nie następuje jakieś
    wyostrzanie (prawdopodobnie tak)

  • 23. Data: 2013-02-06 18:48:39
    Od: Sylwester Zarębski <z...@i...net.pl>

    Dnia Wed, 06 Feb 2013 00:48:32 +0100, Marek napisał(a):

    [...]
    > Różnica polega na tym, że JPG ma już na stałe pojechane kolory gdy ktoś
    > tak sobie w aparacie zażyczył a RAW na domyślnych ustawieniach plugina
    > (Sony go dostarcza) ma ustawienia "zero korekty" - zwykła kompresja
    > gamma do 8 bitów. Do oceny czy obraz jest ostry czy nie - wystarcza w 100%.

    Zero korekty to ma WYŁĄCZNIE dcraw wywołany z ręki z odpowiednimi
    ZEROWYMI ustawieniami (pod warunkiem, że algorytm demozaiki jest dobrze
    znany, jak np. dla CRW/CR2).
    Inne wywoływarki robią mniej lub więcej "za plecami" (najczęściej
    więcej).

    P.S. Taki "zerowy" obraz z dcraw najczęściej nie nadaje się do oglądania
    i daleko mu do wyrównanych barw, odpowiedniego kontrastu czy ostrości.

    --
    pozdrawiam
    Sylwester Zarębski

  • 24. Data: 2013-02-06 21:36:36
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-02-06 05:42, Marek Dyjor pisze:
    > Marek wrote:
    >
    > pliku raw bez obróbki nie da sie zobaczyć, trzeba go przetworzyć,
    > zdemozaikować. Diabli wiedza czy w procesie pokazywania nie następuje
    > jakieś wyostrzanie (prawdopodobnie tak)

    No ale robi to DLL w systemie podobnie jak dla JPG. Bez odpowiedniego
    DLLa nie zobaczysz nawet JPG. Równie dobrze można zakładać, że i on robi
    jakieś wyostrzanie bo technicznie byłoby to wykonalne. To, ze następuje
    demozaikowanie czy jak w przypadku JPG inny proces - dekompresja - to
    już zadanie "czarnego pudełka". Nie masz wpływu na to jakie efekty
    zostaną dodane lub nie. Jeśli zostaną dodane wbrew Twojej woli - to
    znaczy, że używasz badziewnej biblioteki. Gdy porównuję obraz w skali
    1:1 ma monitorze i w aparacie: ostrość jest taka sama więc mogę ufać
    temu co system mi pokazuje. Nie sądzę aby jakiś programista DLLa uznał,
    że należy dorzucić gratisowe efekty specjalne do viewera. Sądzę, że
    można śmiało zakładać, że poza kompresją do 8 bitów nic nie jest robione.

    Marek

  • 25. Data: 2013-02-06 21:52:37
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-02-06 00:59, mt pisze:

    > Nie ma.

    No to prosty test: zrób 2 zdjęcia. Jedno w RAW a drugie w JPG przy czym
    dla JPG ustaw sepię. Potem ściągnij oba zdjęcia i spróbuj odzyskać
    kolory w JPG aby mniej więcej odpowiadały RAW. Nie uda Ci suę tego
    zrobić gdyż JPG ma nieodwracalnie "pojechane" kolory gdy tak sobie
    Twórca zażyczył.

    Mało tego: w praktyce sytuacja jest znacznie bardziej złożona niż w/w
    skrajny przykład. Zauważ, że w aparatach możesz ustawić sobie przestrzeń
    barw. Zrobisz fotkę w Adobe RGB i okazuje się, że na nieskalibrowanym
    monitorze (a takich zdecydowana większość) kolory będą wyblakłe w
    stosunku do tej samej fotki zrobionej w sRGB. No i biedny Kowalski
    będzie głowił skąd problem ... albo palnie tekstem, że w sRGB fotki
    lepiej wychodzą.

    Trochę to offtopic ale sam sprowokowałeś :-)

    > To "zero korekty" jest właśnie relatywne. Jakiego algorytmu
    > demozaikowania używa ta biblioteka i skąd wiesz, że takiego samego jak
    > ten z Optycznych?

    Tego wiedzieć nie mogę ale staram się racjonalnie rozumować. Czy
    sądzisz, że ktoś napisał jakiegokolwiek plugina / soft, który by default
    będzie blura wprowadzał i to w dość sporym stopniu? Możemy oczywiście
    takie założenie poczynić ale wydaje mi się to naciąganiem faktów na
    siłę. Jeśli w poglądzie w aparacie widzę ostry obraz RAW i dokładnie tak
    samo ostry mam w komputerze, to mogę śmiało założyć, że plugin nie wnosi
    mi żadnych niechcianych gratisów.

    Marek

  • 26. Data: 2013-02-06 21:59:14
    Od: Sylwester Zarębski <z...@i...net.pl>

    Dnia Wed, 06 Feb 2013 21:36:36 +0100, Marek napisał(a):

    [...]
> [...]
    > jakieś wyostrzanie bo technicznie byłoby to wykonalne. To, ze następuje
    > demozaikowanie czy jak w przypadku JPG inny proces - dekompresja - to

    Bardzo się mylisz, JPG (algorytm) jest ustandaryzowany i dekompresja
    jest dość prostą operacją dającą dokładnie te same dane binarne dla
    danego pliku w każdym przypadku.
    W przeciwieństwie do RAW, który różni się dla każdego producenta, a
    często również dla każdego modelu aparatu, a co więcej, wymagane są
    pewne korekty nakazane przez producenta (choćby korekta beczki), inaczej
    producent zabrania ci używania RAW - czyli, jeśli chcesz zrobić po
    swojemu, to zostaje żmudna inżynieria odwrotna, bo producent nie daje
    błogosławieństwa na specyfikację swojego formatu.

> [...]
    > że należy dorzucić gratisowe efekty specjalne do viewera. Sądzę, że
    > można śmiało zakładać, że poza kompresją do 8 bitów nic nie jest robione.

    Dalej się mylisz. Demozaikowanie RAW i ustalenie wartości "domyślnych"
    jest dokonywane albo przez nakazy producenta, albo żmudną metodą
    dopasowania się do wzorca producenta. Efekt jest taki, że nawet poziom
    zerowy wyostrzania wcale nie jest faktycznie zerowy (brak wyostrzania),
    a "jakiś tam". I to wcale nie są "gratisowe efekty specjalne", a wymóg.

    Proponowałem, użyj dcraw z wyłączonymi wszystkimi parametrami "poprawy",
    a zobaczysz faktycznie mało przetworzony RAW.

    Zajrzyj sobie do manuala - może to coś ci rozjaśni:
    http://www.cybercom.net/~dcoffin/dcraw/dcraw.1.html

    P.S. Popatrz sobie na różnice pomiędzy wywoływarkami RAW na np.
    DPreview, które są spowodowane innym algorytmem wywołania, dzięki czemu
    uzyskuje się np. więcej detali czy bardziej zbalansowane kolory.

    --
    pozdrawiam
    Sylwester Zarębski

  • 27. Data: 2013-02-06 22:04:10
    Od: Sylwester Zarębski <z...@i...net.pl>

    Dnia Wed, 06 Feb 2013 21:52:37 +0100, Marek napisał(a):

    [...]
    > Jeśli w poglądzie w aparacie widzę ostry obraz RAW

    Już wyostrzony i zmieniony kolorystycznie przez producenta.

    > i dokładnie tak
    > samo ostry mam w komputerze, to mogę śmiało założyć, że plugin nie wnosi
    > mi żadnych niechcianych gratisów.

    Również wyostrzony i przetworzony wg zaleceń producenta.

    Gratisem jest sam fakt przetworzenia RAW, którego algorytmów wywołania
    może być tyle ile matematyków na świecie. W efekcie dostaje się
    oczywiście całkowicie inny wynik.

    Przybliżając, spróbuj tak przekształcić obraz po kompresji JPG, aby jak
    najlepiej usunąć artefakty, a przy okazji zachować jak najwięcej detali.
    To, między innymi robi algorytm wywołania RAW (mora vs detale).

    --
    pozdrawiam
    Sylwester Zarębski

  • 28. Data: 2013-02-06 22:04:33
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-02-06 18:48, Sylwester Zarębski pisze:

> [...]
    >
    > P.S. Taki "zerowy" obraz z dcraw najczęściej nie nadaje się do oglądania
    > i daleko mu do wyrównanych barw, odpowiedniego kontrastu czy ostrości.

    No rozumiem, że wtedy otrzymamy techniczny obraz. Jednakże na czymś
    bazować musimy. Można więc założyć, ze obraz RAW to w zasadzie plik
    danych z aparatu + wywoływarka. Jakoś jednak te algorytmy muszą być
    usystematyzowane skoro np. TIFF wykonany z zerowymi ustawieniami pod PS
    nie różni się wizualnie od tego samego zrobionego w ACDSee a już w
    szczególności pod względem ostrości.

    Czy Twoją intencją jest powiedzenie, że jeśli widzę blura na Optycznych
    a u siebie zdjęcie wykonane w podobnych warunkach widzę ostre na
    wyświetlaczu oraz w 2 wywoływarkach na PC a także w DLLu dekodującym
    RAWy w systemie na potrzeby podglądu w eksploratorze, to że może się
    zdarzyć, że wszystkie używane przeze mnie "konwertery" wyostrzają
    sztucznie obraz względem tego co uzyskują w Optycznych?

    Marek

  • 29. Data: 2013-02-06 22:10:19
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-02-06 01:03, mt pisze:

    > To chyba tylko Tobie. Nie ma problemu aby bez logowania oglądać zdjęcia
    > w maksymalnym zamieszczonym rozmiarze.

    Hmmm... dziwne. Już nie pojawia mi się okno logowania po kliknięciu na
    linku i normalnie mogę oglądać full size. Pewnie w IE10 coś się sypie.
    Zresztą nie tylko ja to zaobserwowałem ehhh...

    Marek

  • 30. Data: 2013-02-06 22:31:22
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-02-06 22:04, Sylwester Zarębski pisze:

    > Również wyostrzony i przetworzony wg zaleceń producenta.

    Czyli sugerujesz, że każda wywoływarka jekiej używam dobiera swoje
    parametry "zerowe" zgodnie z zaleceniami producenta aparatu i jego
    modelu? Hmmm... w zasadzie może tak być...

> [...]
    > najlepiej usunąć artefakty, a przy okazji zachować jak najwięcej detali.
    > To, między innymi robi algorytm wywołania RAW (mora vs detale).

    Ok, ja to rozumiem. To może teraz czas na konkluzję. Czy chcesz
    powiedzieć tym samym, że mydło jakie obserwuję na Optycznych, to jest
    skutek mniejszego wyostrzania niż obserwuję to u siebie?

    Marek