    From: q...@t...no1 (Queequeg)
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Gaźnik, zimny silnik, ssanie, wkręcanie na obroty
    Date: Wed, 26 Sep 2018 09:24:46 +0000 (UTC)

    Hej,

    Temat tak naprawdę bardziej na pl.rec.motocykle, ale tam hula wiatr a
    silnik jest silnik, więc spytam tutaj :)

    Są dwie szkoły dotyczące jazdy na zimnym silniku. Jedni mówią, że
    absolutnie nie wolno, bo film olejowy się zrywa i silnik się zaciera (lub
    dużo szybciej zużywa), inni że lepiej ruszyć powoli, na niskich obrotach,
    i silnik wtedy szybciej się nagrzeje.

    Ja jestem zwolennikiem tej drugiej szkoły. Zawsze ruszam samochodem i
    motorem zanim silnik się rozgrzeje (tylko wiadomo, że delikatnie, bez
    przeciążania silnika), jeżdżę tak wiele lat i jeszcze nie udało mi się
    zniszczyć żadnego silnika.

    Problem zaczyna się, gdy przesiadamy się z samochodu / motocykla z
    wtryskiem na skuter z gaźnikiem, a taki sobie jakiś czas temu kupiłem z
    myślą o jeździe zimą. Ostatnio (przy 5°C) musiałem czekać 10 minut, zanim
    silnik pozwolił wkręcić się na obroty i jechać (choćby bardzo powoli --
    przez sprzęgło odśrodkowe on musi mieć określone obroty, żeby ruszyć).

    Zastanawiam się co właściwie odpowiada za to, że w przypadku silnika
    z gaźnikiem silnik nie pozwala się wkręcić na obroty, zanim się nie
    nagrzeje, tylko dławi się i jeśli nie odpuści się gazu, to gaśnie.

    W przypadku wtrysku komputer ustala skład mieszanki m.in. na podstawie
    temperatury silnika (wzbogaca ją gdy silnik jest zimny), ale przecież
    podobną rolę pełni w gaźniku ssanie (tu jest automatyczne).

    Może ssanie wtedy jeszcze nie odpuściło i silnik się zalewał, bo miał za
    bogatą mieszankę?

    Może kolektor dolotowy był jeszcze zimny (nie zdążył rozgrzać się od
    silnika, który przez parę minut pracy na ssaniu, czyli na obrotach trochę
    większych niż jałowe, na pewno złapał już temperaturę) i paliwo z
    mieszanki skraplało się na jego ściankach?

    Pytam, bo przygotowuję ten skuterek na zimę i zastanawiam się co będzie,
    gdy temperatura spadnie jeszcze niżej (np. poniżej zera) + zastanawiam
    się, jak temu przeciwdziałać. Może wystarczy w jakimś newralgicznym
    miejscu dorzucić małą grzałkę? Tylko w jakim? Podgrzać gaźnik? Podgrzać
    kolektor dolotowy? Podgrzać oba? Czy to kompletnie nic nie da, bo fakt
    niewkręcania się na obroty wynika wyłącznie z temperatury samego silnika?

    Wiem, że są grzałki do bloku silnika (podgrzewają wodę), ale nie mam
    możliwości takiej użyć (nie mam prądu w miejscu postoju skutera; jeśli mam
    coś grzać to tylko z instalacji skutera jak już będzie się rozgrzewał, a
    tam dodatkowej mocy nie ma za dużo).

    Pomysły, doświadczenia?