  • 41. Data: 2009-09-30 10:20:47
    Temat: Re: Fotograf do ślubu - jakie ceny?
    Od: de Fresz <d...@n...o2.pl>

    On 2009-09-30 11:37:11 +0200, "zkruk [Lodz]" <z...@g...pl> said:

    > zostaje 15k na inwestycje
    > komputer co 2-3 lata jest złomem i muzeum

    Głównie złomem moralnym, ale niech Ci będzie.

    > monitor także

    A tu żeś pojechał. Realnie 5 lat.

    > monitor dla grafika to minimum 3k

    Albo nawet i więcej.

    > komputer z 4k

    Przepłaciłeś o 1k.

    > oprogramowanie (które starzeje się z kompem) - PS - 3k

    Mówisz że w PS7 nie da się zrobić prawie wszystkiego, co w CS4?

    > daje to 10k co 2 lata - czyli 5k rocznie
    >
    > zostaje 10k na sprzęt fotograficzny
    > 5dmkII kosztuje 10k
    > a przecież z jednym aparatem trochę strach ...
    > taka puszka starczy na 3 lata pracy - więc rocznie 3k x 2 = 6k
    >
    > no i zostaje 4k
    >
    > inwestycja w szkła, lampy, szkolenia ... wow 4k rocznie
    >
    > a jeszcze nie zapłaciliśmy podatku....

    A ja sobie policzyłem od drugiej strony.
    Komp - 3k
    monitor 3,5k
    LR - 1.2k (IMHO pełny Szop nie jest niezbędny do obróbki fot ślubnych)
    sprzęt foto: (D700+24-70+70-200+18-35+SB900 - taki "starter kit") - 26.1k
    Dodatki (statyw, torba, filtry itp) - 2k

    Co nam daje jakieś 36k zł do zamortyzowania w 3 lata (choć osobiście
    nie wierzę, żeby optyka się zużyła w tym czasie, no i pomijam zupełnie
    kwestie odpisów od podatku) - czyli 1k zł miesięcznie. 30 ślubów w
    roku, czyli 2.5 miesięcznie po 1500 daje nam 3800, minus zus i podatki
    daje 2300, minus sprzęt - 1300 zł do łapki. Mało niby. Za
    (średnio-niecałe) 3 dni pracy w plenerze i powiedzmy po 3 dni na
    obróbkę materiału z każdego ślubu, czyli jakiś 12 roboczo-dni w
    miesiącu. Czyli ciut ponad połowę czasu, jaki szara reszta spędza w
    pracy.
    Z tych wyliczeń wychodzi, że gdzieś jest popełniony błąd biznesowy -
    albo za drogi sprzęt, albo za mało zleceń (niekoniecznie tylko
    ślubnych), albo za niska cena. Ty twierdzisz, że tylko ostatnia opcja
    jest prawdziwa, ja - że jednak niekoniecznie.

    de Fresz

  • 42. Data: 2009-09-30 10:21:05
    Od: "zkruk [Lodz]" <z...@g...pl>

    Grzegorz Góra wrote:

    > Zdaje się pominąłeś dość istotny warunek: wyliczenia dotyczą sytuacji,
    > gdy fotografuje się *wyłącznie* śluby.

    nie wyobrażam sobie zajmować się ślubami i w między czasie robić coś innego
    albo rodzina albo praca na etacie albo śluby - coś ucierpi...

    tak można przez rok - ale nie dłużej....

    > Jeśli ktoś zna sposób na wyżycie wyłącznie ze ślubów (za -nazwijmy to-
    > normalne pieniądze), to niech da znać ;)

    daje znać :)

    --
    pozdrawiam - Zbigniew Kruk

  • 43. Data: 2009-09-30 10:22:56
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    zkruk [Lodz] napisał(a):

    > ale przekraczasz 50k i masz vat z automatu :)

    Niekoniecznie. Ja wiem co zrobic, żeby w VAT nie wejść ;)

    > obrabiaj se na takim złomie rawy
    > dopóki Ci dysk nie padnie to będziesz szczęśliwy

    Wydaje Ci się, że to złom.

    > pijesz coś do mnie?

    Nic osobistego.

    j.

  • 44. Data: 2009-09-30 10:27:12
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    zkruk [Lodz] wrote:

    > nie, ale czasem z albumem
    > a czasem sama płyta ze zdjęciami
    ale za to na płycie jest 1000 zdjęć ;-)

  • 45. Data: 2009-09-30 10:28:28
    Od: "zkruk [Lodz]" <z...@g...pl>

    de Fresz wrote:

    > Głównie złomem moralnym, ale niech Ci będzie.

    > A tu żeś pojechał. Realnie 5 lat.

    jak dasz 7k na motnitor to 5 lat
    jak dasz 3k to 3 lata...

    > Przepłaciłeś o 1k.

    kontroler RAID i 4 dyski twarde spięte w RAID 10
    to minimum

    bezbieczeństwo danych to podstawa...

    > Mówisz że w PS7 nie da się zrobić prawie wszystkiego, co w CS4?

    nie da się otworzyć rawów z 5dmkII
    a nie wszystko da się LRem zrobić

> [...]
    >
    > Co nam daje jakieś 36k zł do zamortyzowania w 3 lata (choć osobiście
    > nie wierzę, żeby optyka się zużyła w tym czasie, )

    w 3 lata nie - ale 6 lat tak
    ale chodzi także o inwestycje

    zakup kolejno stałek
    24L, 135L, 85L, 15mm, 35L, 50L

    i zoomów
    16-35L, 70-200IS

    takie zestawienie na oko 40-50k
    kiedyś to trzeba kupić...
    a jak skończysz kupować to się okaże, że 35ka wyleci Ci z plecaka/torby i
    uderzy o posadzkę w kościele
    (we wrześniu moi znajomi upuścili 3 35tki ... to się zdarza...) - a jak nie
    to - to po prostu coś zacznie szwankować
    to są dobre szkła - ale nie są niezniszczalne...

> [...]
    > ślubnych), albo za niska cena. Ty twierdzisz, że tylko ostatnia opcja
    > jest prawdziwa, ja - że jednak niekoniecznie.

    oczywiście, że za mało zleceń...
    w końcu weekendów jest 52
    ale znajdź chętnych na ślub w listopadzie, grudniu, styczniu, lutym, marcu
    (no w świeta się znajdą - ale kurcze - to są święta...)
    nie mówię, że takich nie ma - ale jest ich dużo mniej niż w sierpniu

    a zima to czas na szkolenia, podnoszenie umiejętności, aktualizacje strony
    jest co robić...

    oczywiście o ile podchodzi się poważnie do tego co się robi

    --
    pozdrawiam - Zbigniew Kruk

  • 46. Data: 2009-09-30 10:29:17
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    zkruk [Lodz] wrote:

> [...]
    > komputer z 4k
    > oprogramowanie (które starzeje się z kompem) - PS - 3k
    >
    > daje to 10k co 2 lata - czyli 5k rocznie
    >
    > zostaje 10k na sprzęt fotograficzny
    > 5dmkII kosztuje 10k
    > a przecież z jednym aparatem trochę strach ...
    > taka puszka starczy na 3 lata pracy - więc rocznie 3k x 2 = 6k
    >
    > no i zostaje 4k
    >
    > inwestycja w szkła, lampy, szkolenia ... wow 4k rocznie
    >
    > a jeszcze nie zapłaciliśmy podatku....
    >

    > przy ślubach za 1k musimy zrobić ich 60 rocznie
    > jak ktoś zna sposób na 60 ślubów rocznie to niech da znać ;)

    większość fotografów ślubnym tylko sobie dorabia a żyje z czego innego lub
    żyją nie tylko z fotografowania ślubów ale robią też iwenty i sesje.

  • 47. Data: 2009-09-30 10:35:18
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    zkruk [Lodz] napisał(a):

    > nie znam - serio :)
    > może za dużo pracuje

    No i mam Ci podać rozwiązanie na srebrnej tacy, tak? ;)

    > zarobek to dochód minus koszty :)

    Dyskutujemy o tezie, ze oferowanie ceny 1500 pln za zdjecia slubne to
    kradziez a nie. Na co podales argument, ze skoro Ty wyceniajac usluge na
    1500 miales dochod 300 zl to inni kradna ;)

    > ja myślę, że jeszcze kamere mogę zainstalować sobie na głowie i robić
    > filmy ślubne i jakby się dobrze zakręcić - puszczać muze z winampa na
    > weselu

    Coż, występy klauna z kamerą w dupie też mogą być wartością dodaną,
    niech oceniają to klienci ;)

    > forum fotografów ślubnych

    Acha ;)

    j.

  • 48. Data: 2009-09-30 10:35:19
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    zkruk [Lodz] wrote:

    > ale przekraczasz 50k i masz vat z automatu :)
    > jeśli mam etat to nie zapierdalam co sobote na slubach, bo nie mam
    > czasu obrabiać materiału w tygodniu
    > no chyba, że ktoś lubi pracować 8h w pracy, 2h przejazdu, 8h w
    > domu... ups.. zostaje 6h na sen
    > a żone se mogę pooglądać na gwiazdkę

    > LOL
    > obrabiaj se na takim złomie rawy
    > dopóki Ci dysk nie padnie to będziesz szczęśliwy

    jak cię lubie to bredzisz.

    laptop coru duo T7400 2.16 GHz 2.16GHz 3GB ram

    na dzisiaj warty jakieś 1000 zł bardzo dobrze sie sprawia w obróbce RAWów w
    Lightroomie

    wymiana dysku to nie jest wielka inwestycja

  • 49. Data: 2009-09-30 10:36:35
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    zkruk [Lodz] napisał(a):

    > nie wyobrażam sobie zajmować się ślubami i w między czasie robić coś innego
    > albo rodzina albo praca na etacie albo śluby - coś ucierpi...

    No to może problem leży w TWOJEJ wyobraźni właśnie?

    j.

  • 50. Data: 2009-09-30 10:38:06
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    januszek wrote:

    > Byliby gdybys napisal kto woli ukrasc zdjecia? Komu? Gdyby mial placic
    > to komu? Chyba, ze chodzi o to, ze jak sobie samemu zrobie zdjecie na
    > slubie to automatycznie okradlem fotografa? ;P

    nie fotografa tylko państwo.

    US sie za ciebie zabeirze.