  • 51. Data: 2009-09-30 10:41:43
    Temat: Re: Fotograf do ślubu - jakie ceny?
    Od: "TheGuru" <t...@w...pl>

    > a jeszcze nie zapłaciliśmy podatku....

    nie zapłaciliśmy bo duże koszty mamy

  • 52. Data: 2009-09-30 10:49:05
    Od: Jakub Jewuła <b...@s...com.pl>

    > kontroler RAID i 4 dyski twarde spięte w RAID 10
    > to minimum

    Wez Ty lepiej rob zdjecia :)

  • 53. Data: 2009-09-30 10:59:24
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    Jakub Jewuła napisał(a):

    > Wez Ty lepiej rob zdjecia :)

    Swoją drogą z takim podejściem, gdyby się kiedyś przebranżowił to
    mielibyśmy znajomego taksiarza z maybachem ;P

    j.

  • 54. Data: 2009-09-30 11:10:54
    Od: de Fresz <d...@n...o2.pl>

    On 2009-09-30 12:28:28 +0200, "zkruk [Lodz]" <z...@g...pl> said:

    > jak dasz 7k na motnitor to 5 lat
    > jak dasz 3k to 3 lata...

    Nie zgadzam się z tym stwierdzeniem, dopóki nie jedziesz na monitorze
    po 16 godzin przez 5 dni w tygodniu.

    > kontroler RAID i 4 dyski twarde spięte w RAID 10
    > to minimum

    3 dyski w RAID 5 wyjdą sensowniej. Przy pracy z plikami wielkości
    DSLR-owych stripining nie ma większego sensu.

    > bezbieczeństwo danych to podstawa...

    Oczywiście. Ale skoro mówimy o rozwiązaniach rozsądnych budżetowo, to
    nie ma sensu wywalać kasy niepotrzebnie.

    > nie da się otworzyć rawów z 5dmkII
    > a nie wszystko da się LRem zrobić

    Ale z LR możesz wypluć 16-bitowego tiffa, którego otworzy nawet Szop 5.

    > w 3 lata nie - ale 6 lat tak
    > ale chodzi także o inwestycje
    >
    > zakup kolejno stałek
    > 24L, 135L, 85L, 15mm, 35L, 50L

    Pytanie czy są naprawdę niezbędne? Czy aż tak wszystkie te stałki
    wpłyną na jakość pracy fotografa ślubnego?

    > i zoomów
    > 16-35L, 70-200IS

    Odpowiedniki już są w zestawie który policzyłem. No dobra, Nikonowski
    18-35 to niedokładnie to samo, co L-ka.

    > takie zestawienie na oko 40-50k
    > kiedyś to trzeba kupić...

    No właśnie - trzeba?

    > a jak skończysz kupować to się okaże, że 35ka wyleci Ci z plecaka/torby
    > i uderzy o posadzkę w kościele
    > (we wrześniu moi znajomi upuścili 3 35tki ... to się zdarza...) - a jak
    > nie to - to po prostu coś zacznie szwankować
    > to są dobre szkła - ale nie są niezniszczalne...

    Oki, ale 6 lat o których wspomniałeś wydają się już całkiem sensownym
    "okresem przydatności", my jednak w naszych teoretycznych rozważaniach
    wciąż liczymy 3 lata.

    > oczywiście, że za mało zleceń...
    > w końcu weekendów jest 52
    > ale znajdź chętnych na ślub w listopadzie, grudniu, styczniu, lutym,
    > marcu (no w świeta się znajdą - ale kurcze - to są święta...)
    > nie mówię, że takich nie ma - ale jest ich dużo mniej niż w sierpniu

    Dlatego przyjąłem podaną przez Ciebie średnią 30 ślubów/rok, jak się
    domyślam rzuciłeś to z praktyki, nie sufitu. Pytanie - czy dysponując
    takim sprzętem warto się ograniczać tylko i wyłącznie do fotografii
    ślubnej? Czy jest to aż tak wąska specjalizacja i tak specyficzne
    umiejętności, że nie da się tego wykorzystać na inne sposoby? IMHO - da
    się. Dywersyfikacja i takie tam.

    > oczywiście o ile podchodzi się poważnie do tego co się robi

    Ja tam już dawno się przekonałem (a raczej - zostałem przekonany), że
    zajmowanie się fotografią na własny rachunek, to bardzo ciężki kawałek
    chleba. Jednak wycinając w pień wszlekich badziewarzy za "pińcet do
    renki", nie uważam aby za niemałą dla statystycznego Kowalskiego kwotę
    1500 zł można było znaleźć tylko "złodzieja". Może będzie cykał tańszym
    sprzętem (APS-C, siakieś Tamrony itp), może nie zrobi super-duper
    obróbki, może dla niego to tylko dorywcza fucha, ale IMHO da się
    znaleźć kogoś na przyzwoitym poziomie.

    de Fresz

  • 55. Data: 2009-09-30 11:11:50
    Od: Grzegorz Góra <g...@p...fr>

    Dnia Wed, 30 Sep 2009 12:21:05 +0200, zkruk [Lodz] napisał(a):

    > nie wyobrażam sobie zajmować się ślubami i w między czasie robić coś innego
    > albo rodzina albo praca na etacie albo śluby - coś ucierpi...
    > tak można przez rok - ale nie dłużej....

    > daje znać :)

    A czy aby cały problem nie wziął się właśnie z tego, że wspomniane
    1500zł/ślub przypiąłeś do swojego przypadku, który jest raczej wyjątkiem
    niż regułą? Bo coś mi do ucha szepcze, że takich specjalistów to jest
    garstka, a większość fotografów ślubnych... te ~2kzł traktuje jako
    niezły zarobek (bo zaraz po ślubach lecą na chrzciny ;), w tygodniu
    obskakują całą masę innych kotlecików).

    Nie zabierałbym głosu, gdyby nie "bo za 1200-1500 nie da się zarabiać
    bez kradzieży" i znajomy fotograf, który (pomijając poziom fotografii ;)
    - ot, kawałek dobrego rzemiosła) całkiem nieźle sobie radzi. Fotoszopów
    i lajtrumów nie musiał kraść, ze sprzętem jest mało-wiele na bieżąco...
    Po prostu inaczej podchodzi do biznesu i nie buduje domu na jednej nóżce
    ;)

    --
    Pozdr.
    Grzegorz

  • 56. Data: 2009-09-30 11:12:35
    Od: Jakub Jewuła <b...@s...com.pl>

    > Pytanie czy są naprawdę niezbędne? Czy aż tak wszystkie te stałki wpłyną
    > na jakość pracy fotografa ślubnego?

    Chcialbym zobaczyc jak fotograf zmienia w locie te szkla na weselu ;)

  • 57. Data: 2009-09-30 11:12:58
    Od: Jakub Jewuła <b...@s...com.pl>

    > Swoją drogą z takim podejściem, gdyby się kiedyś przebranżowił to
    > mielibyśmy znajomego taksiarza z maybachem ;P

    To jest rozwiazanie w sam raz:
    http://www.youtube.com/watch?v=26enkCzkJHQ

  • 58. Data: 2009-09-30 11:20:40
    Od: Waldemarrr <m...@n...mojej.str>

    > kontroler RAID i 4 dyski twarde spięte w RAID 10
    > to minimum
    > bezbieczeństwo danych to podstawa...

    Zbyszku, ja rozumiem: bezpieczentwo i podzielam ten poglad.
    Ale kopie bezpieczenstwa mozna robic raz dziennie na drugi, stary
    (czytaj: tani) dysk. Jesli cos stracisz to jeden dzien pracy. Na takie
    ryzyko chyba mozna sobie pozwolic? Drugiego korpusu tez chyba nie musisz
    kupowac, jesli zmieniasz aparat co 3 lata to ten poprzedni jako awaryjny
    powinien okazac sie wystarczajacy, prawda?

    Waldek.

    www.waldek.sewera.pl

  • 59. Data: 2009-09-30 11:37:32
    Od: "Henry(k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl>

    Dnia Wed, 30 Sep 2009 12:28:28 +0200, zkruk [Lodz] napisał(a):

    > jak dasz 7k na motnitor to 5 lat
    > jak dasz 3k to 3 lata...

    ...a potem wybucha i trzeba kupić nowy... ;-)

    > kontroler RAID i 4 dyski twarde spięte w RAID 10
    > to minimum

    ROTFL :-)
    Nie wspomniałeś jeszcze o dyskach leżących w szafie na wypadek
    gdyby któryś w raid-zie padł ;-)

    > bezbieczeństwo danych to podstawa...

    To prawda...

    > nie da się otworzyć rawów z 5dmkII
    > a nie wszystko da się LRem zrobić

    Znaczy to wasz cechowy obowiązek używać 5dmkII i robić winiety na
    zdjęciach?

    > zakup kolejno stałek
    > 24L, 135L, 85L, 15mm, 35L, 50L
    >
    > i zoomów
    > 16-35L, 70-200IS
    >
    > takie zestawienie na oko 40-50k

    Policz dla H3D - wyjdzie Ci jeszcze więcej. ;-)

    Pozdrawiam,
    Henry

  • 60. Data: 2009-09-30 11:57:28
    Od: bakulik at work <i...@n...polska>

    Świat już nigdy nie będzie taki sam, odkąd Jakub Jewuła napisał(a):

    > Chcialbym zobaczyc jak fotograf zmienia w locie te szkla na weselu ;)

    http://izismile.com/img/img2/20090909/selection_238_
    60.jpg ;)

    --
    Pozdrawiam, Łukasz Bakuła.