  • 11. Data: 2009-04-05 15:03:39
    Temat: Re: Filtr cyfrowy - na czym ?
    Od: JanuszR <r...@o...pl>

    JanuszR pisze:

> [...]
    > sygnały mierzone na piętro górne. Otrzymasz iloczyn wzorca z różnicą
    > mierzonych, szumy odseparujesz filtrem dolnoprzepustowym. Działa
    > identycznie z detektorem synchronicznym z tym, że tutaj nie musisz
    > uzyskiwać nośnej bo ją masz. Jeżeli oba mierzone pływają w fazie
    > względem wzorca dajesz jeden mierzony na piętro dolne a drugi mierzony
    > na piętro górne, otrzymasz iloczyn mierzonych tj. max sygnał na wyjściu
    > przy przesunięciu 0st i zero przy 180 (plus podkład stały chyba, że
    > odbierzesz różnicowo (polecane wraz ze wzm. operacyjnym)). Działa nawet

    Zapomniałem dodać, że dobrze jest odwrócić sygnały mierzone względem
    siebie o 180st. Wtedy szumy pietra górnego z dolnym zniosą się (będą w
    przeciwfazie zatem iloczyn wyniesie zero) Oczywiście to pod warunkiem,
    że oba sygnały mają to samo źródło szumów.

    JanuszR

  • 12. Data: 2009-04-05 15:24:05
    Od: "Artur Miller" <a...@b...org>

    "JanuszR" <r...@o...pl> wrote in message

> [...]
    > przy 180 (plus podkład stały chyba, że odbierzesz różnicowo (polecane wraz
    > ze wzm. operacyjnym)). Działa nawet przy S/N 10dB

    tyle ze dalej musze filtrować. a od strony praktycznej - jeden z niewielu
    dostępnych analogowych układów mnożących AD534 to 50 EUR ... przerażająca
    cena jak za niepozorne coś w DIP14 ;)

    no nic, prototyp pójdzie chyba na oryginalnych Czebyszewach i Schmittach i
    programowym liczeniu czasu pomiędzy zboczami.

    ale przyznam, ze lektura wszystkich odpowiedzi była kształcąca :)

    pozdr

    @

  • 13. Data: 2009-04-05 16:13:25
    Od: JanuszR <r...@o...pl>

    > tyle ze dalej musze filtrować. a od strony praktycznej - jeden z niewielu
    > dostępnych analogowych układów mnożących AD534 to 50 EUR ... przerażająca
    > cena jak za niepozorne coś w DIP14 ;)

    W latach 80 składałem takie cudo na UL1101 UL1102 za grosze i jak
    wspominał JR dało się tym mierzyć poniżej poziomu szumów (oczywiście pod
    warunkiem, ze szum był z jednego źródła)

    JanuszR

  • 14. Data: 2009-04-05 17:00:25
    Od: "Artur Miller" <a...@b...org>

    > W latach 80 składałem takie cudo na UL1101 UL1102 za grosze i jak
    > wspominał JR dało się tym mierzyć poniżej poziomu szumów (oczywiście pod
    > warunkiem, ze szum był z jednego źródła)

    ja nie mowie, ze się nie da ... tylko każda zmiana musi być czymś
    podyktowana - przeważnie jest to albo obniżenie ceny, albo poprawa
    parametrów. TL084 też kosztuje grosze, jest pewnie łatwiej dostępny niż UL'e
    a opędza mi wspomniane na początku 2 filtry :)

    @

  • 15. Data: 2009-04-05 17:56:26
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 5 Apr 2009 17:24:05 +0200, Artur Miller wrote:
    >tyle ze dalej musze filtrować. a od strony praktycznej - jeden z niewielu
    >dostępnych analogowych układów mnożących AD534 to 50 EUR ... przerażająca
    >cena jak za niepozorne coś w DIP14 ;)

    Ale mnozyc mozesz tez cyfrowo.
    Jesli tylko te szumy nie sa na tyle duze ze przetworniki A/D trzeba by
    za drogie, bo duzo bitow potrzeba.

    J.

  • 16. Data: 2009-04-05 18:23:10
    Od: "Artur Miller" <a...@b...org>

    > Ale mnozyc mozesz tez cyfrowo.
    > Jesli tylko te szumy nie sa na tyle duze ze przetworniki A/D trzeba by
    > za drogie, bo duzo bitow potrzeba.

    no i tu wracamy do pierwszego pytania - analogowo czy cyfrowo ? :) jak
    cyfrowo, to cały tor regulacji wsadzę w ARM'a, tylko zastanawiam się czy to
    nie przerost formy nad treścią, bo jednak trochę MOPSów trzeba ...

    podsumowując wątek - optymalnym cenowo i parametrycznie rozwiązaniem będzie
    rozwiązanie oryginalne, z filtrami, jeśli to okaże się niewystarczające -
    zrobię całkowicie cyfrowo.

    dzieki wszystkim za pomoc :)

    @

  • 17. Data: 2009-04-05 18:34:30
    Od: "JR" <j...@w...pl>

    Użytkownik "J.F." :
    > Jesli tylko te szumy nie sa na tyle duze ze przetworniki A/D trzeba by
    > za drogie, bo duzo bitow potrzeba.

    to akurat w takich przypadkach (filtracja/uśrednianie_cyfrowe
    <=> detekcja synchroniczna) działa w drugą stronę
    t.zn mając np. przetwornik 8 bitowy, po np. 64 cyklach uśrednień
    zaszumionego sygnału pojawiają się dodatkowe, użyteczne 3 bity
    rozdzielczości :)

    ogólnie dzięki np. obecności szumów można ładnie rejestrować
    powtarzalne sygnały o ampltudzie mniejszej niż próg kwantyzacji
    i często w praktyce zdarza się to wykorzystywać

    --
    pzdr.
    JR

  • 18. Data: 2009-04-05 18:47:45
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 5 Apr 2009 20:34:30 +0200, JR wrote:
> [...]
    >t.zn mając np. przetwornik 8 bitowy, po np. 64 cyklach uśrednień
    >zaszumionego sygnału pojawiają się dodatkowe, użyteczne 3 bity

    No niby tak, choc ja tam jakos bardziej dowierzam porzadnym systemom
    pomiarowym, ktore maja co mierzyc, a nie wroza z fusow :-)

    J.

  • 19. Data: 2009-04-05 19:41:16
    Od: "JR" <j...@w...pl>

    Użytkownik "J.F." :

    > No niby tak, choc ja tam jakos bardziej dowierzam porzadnym systemom
    > pomiarowym, ktore maja co mierzyc, a nie wroza z fusow :-)

    fusy i rozkład normalny, to jednak nie to samo :)
    kilka lat temu bawiłem się układem, który w obecności statystycznych
    zakłóceń
    _wykrywał_ powtarzalne sygnały o wielkości 120..150uV przy czym
    cały sygnał był zbierany przez 10-bitowy A/C z ~5mV :)) krokiem kwantyzacji

    zjawisko to się nazywa uśrednianiem błędu kwantyzacji,
    poza tym warto zwrócić na jeszcze jedną ciekawą cechę -- wydatne
    zmniejszenie nieliniowości róniczkowej przetwornika ... czasami bardzo
    przydatne

    --
    pzdr.
    JR

  • 20. Data: 2009-04-06 00:10:28
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 5 Apr 2009 21:41:16 +0200, JR wrote:
> [...]
    >_wykrywał_ powtarzalne sygnały o wielkości 120..150uV przy czym
    >cały sygnał był zbierany przez 10-bitowy A/C z ~5mV :)) krokiem kwantyzacji

    Ja sie doczytalem jak dziala GPS, przynajmniej jeden ze scalakow.
    Przetwarzanie sygnalu jest duzej czesci cyfrowe, a przetwornik ADC ...
    2 bitowy :-)

    Co ciekawe jak sobie to zasymulowalem, to sie okazalo ze wiecej
    niewiele daje ..

    J.