  • 31. Data: 2024-10-01 19:35:26
    Temat: Re: Falownik do pompy CO
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Paweł Pawłowicz napisał:

    > Sprawność kotła 24kW przy 7kW nie będzie zachwycająca.

    Dlaczego?

    --
    Jarek

  • 32. Data: 2024-10-01 20:47:31
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@u...edu.pl>

    > Dlaczego?

    Najwyższą sprawność kocioł ma przy mocy znamionowej. Znaczna odchyłka
    powoduje istotny spadek sprawności. Poszukaj wykresów.

    Paweł

  • 33. Data: 2024-10-01 21:00:34
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    > A z tego co kojarzę,
    > kol. wątkotwórca jest zapalonym cyklistą. Może specjalnie mu podsuwają
    > to rozwiązania? AI w marketingu robi znaczące postępy.

    Zaraz tam *zapalonym*. Taka podpucha dla AI :)

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 34. Data: 2024-10-01 21:05:47
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > Najwyższą sprawność kocioł ma przy mocy znamionowej.

    Dlaczego?

    > Znaczna odchyłka powoduje istotny spadek sprawności.

    Z jakiej przyczyny?

    > Poszukaj wykresów.

    Pierwszy jaki znalazłem:

    https://budownictwob2b.pl/i/images/1/0/5/dz00OTImaD0
    yMjc=_src_191105-kotly3_na_gazie.jpg

    na stronie:

    https://budownictwob2b.pl/instalacje/baza-wiedzy/urz
    adzenia-i-akcesoria-grzewcze/3852-kotly-gazowe

    Wynika z niego, że niekondensacyjny kocioł 24kW maksymalną sprawność
    osiąga gdzieś przy mocy około 7kW. Pozostaje jednak pytanie: dlaczego?
    Nie do końca rozumiem, dlaczego funkcja nie jest monotoniczna. Dość
    oczywiste jest, że sprawność spada, gdy wymiennik pracuje na granicy
    swych możliwości, nieodebrane ciepło ulatuje ze spalinami. Ale dalczego
    wykres opada przy obciążeniach 20-30%? W jaki sposób powstają straty?
    Co się dzieje z niewykorzystanym ciepłem spalania? Jedyne co mi do
    głowy przychodzi, to założenie, że przy niskiej temperaturze następuje
    kondensacja, jednak kocioł nie potrafi z niej skorzystać.

    --
    Jarek

  • 35. Data: 2024-10-02 13:57:01
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@u...edu.pl>

    > Dlaczego?

    Z definicji pojęcia "moc znamionowa".

> [...]
    > głowy przychodzi, to założenie, że przy niskiej temperaturze następuje
    > kondensacja, jednak kocioł nie potrafi z niej skorzystać.

    Na stronie, do której podałeś link, jest enigmatyczne określenie "kocioł
    24 kW". Inżynier chemik powiedziałby, że jest to kocioł o mocy
    znamionowej 7 kW i maksymalnej 24 kW. Możemy się domyślać, że
    charakterystyka została tak ukształtowana, aby sprawność była wysoka
    przy relatywnie małej mocy (kocioł przez większość czasu pracuje dla
    ogrzewania chałupy) i było możliwe uzyskanie mocy wystarczającej do
    podgrzania wody do prysznica. Rozwiązaniem optymalnym byłoby
    zastosowanie dwóch kotłów, jednego o mocy znamionowej koło 18 kW do
    prysznica, i drugiego około 3 kW do ogrzewania. Wtedy można by
    zastosować kotły o mniej rozciągniętej charakterystyce i wyższej
    sprawności (ale w mniejszym zakresie mocy).
    Spadek sprawności przy mocy wyższej niż znamionowa spowodowany jest
    skończoną szybkością transportu ciepła ze spalin do płaszcza kotła.
    Spadek sprawności przy małych mocach spowodowany jest stratami ciepła.
    Zakładając stałą temperaturę obudowy straty będą stałe i przy małych
    mocach będą stanowić większą część generowanej mocy niż przy dużych mocach.

    Paweł

  • 36. Data: 2024-10-02 16:10:51
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > Z definicji pojęcia "moc znamionowa".

    Jaka to definicja? Ja roboczo przyjąłem, że to jest moc wypisana na
    tabliczce znamionowej.

    > Na stronie, do której podałeś link, jest enigmatyczne określenie
    > "kocioł 24 kW". Inżynier chemik powiedziałby, że jest to kocioł
    > o mocy znamionowej 7 kW i maksymalnej 24 kW.

    O, i to mi się podoba! Z inżynierem chemikiem łatwiej mi znaleźć
    wspólny język niż z magistrem marketingu. Ale z tymi ostatnimi też
    trzeba umieć. U mnie wpisali coś w rodzaju 23,7 kW (nię będę teraz
    sprawdzał, tabliczka dostępna jest po zdjęciu obudowy). Zakładam,
    że kotły z podaną wyższą mocą sprzedaje się łatwiej (za te same
    pieniądze).

> [...]
    > większość czasu pracuje dla ogrzewania chałupy) i było możliwe
    > uzyskanie mocy wystarczającej do podgrzania wody do prysznica.

    Ja się domyślam, że nawet nie starali się jej kształtować. Może
    na koniec ktoś zmierzył i zrobił wykres, ale i to niepewne. Kotły
    różnych producentów są podobne do siebie, jeden kopiuje od drugiego.
    Wykresy pewnie też. Ponadto wszystkie kotły dwufunkcyjne (używane
    do przepływowego grzania wody) mają zbliżoną moc, właśnie około
    24 kW. Bo akurat tyle potrzeba, jest to konieczne do zapewnienia
    strumienia ciepłej wody w kranie.

    > Rozwiązaniem optymalnym byłoby zastosowanie dwóch kotłów, jednego
    > o mocy znamionowej koło 18 kW do prysznica, i drugiego około 3 kW
    > do ogrzewania.

    Istniejące przpływowe podgrzewacze wody wyglądają na o wiele mniej
    efektywne. Rozwiązaniem jest użycie jednego sprawnego kotła 3 kW i
    grzanie nim wody na zapas, do zbiornika. Nie wiem, czy rozwiązanie
    jest optymalne, dla mnie nie, ale tak się robi.

    > Spadek sprawności przy mocy wyższej niż znamionowa spowodowany jest
    > skończoną szybkością transportu ciepła ze spalin do płaszcza kotła.

    Wykres sprawności kotłów kondensacyjnych jest monotoniczny. Najwyższa
    jest przy prawie zerowym wykorzystaniu maksymalnej mocy. Nie przeszkadza
    to marketingowi sprzedawać ustrojstwa jako "kocioł kondensacyjny 25 kW",
    co jest bzdurą, a przynajmniej jest sprzeczne wewnętrznie. Jaką on ma
    "moc znamionową" (według definicji innej niż tabliczkowa)?

> [...]
    > Zakładając stałą temperaturę obudowy straty będą stałe i przy małych
    > mocach będą stanowić większą część generowanej mocy niż przy dużych

    To też jest nadużycie robione przez marketing, a chętnie powtarzane
    przez Ziutków w bereciku z antenką. Nie chodzi przecież o ciepłownię
    grzejącą osiedle oddalone o kilka kilometrów, tylko o kocioł, który
    wisi na ścianie mieszkania. Ciepła obudowa ogrzewa przestrzeń wokół,
    wszystko zostaje w rodzinie, strat nie ma, sprawność stuprocentowa.

    --
    Jarek

  • 37. Data: 2024-10-02 16:21:59
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@u...edu.pl>

    > Jaka to definicja? Ja roboczo przyjąłem, że to jest moc wypisana na
    > tabliczce znamionowej.

    Pytanie, co producent napisał na tabliczce znamionowej. Pół wieku temu
    na studiach (Instytut Inżynierii Chemicznej i Urządzeń Cieplnych PWr)
    uczyli mnie, że moc znamionowa to taka, przy której sprawność jest
    najwyższa. Ale to było dawno temu i dotyczyło innych kotłów. W sumie to
    dyskusja o słowa.

    Paweł

  • 38. Data: 2024-10-02 18:00:10
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

> [...]
    > uczyli mnie, że moc znamionowa to taka, przy której sprawność jest
    > najwyższa. Ale to było dawno temu i dotyczyło innych kotłów. W sumie

    Tak, chodzi tu o słowa. U mnie producent napisał: "Moc 23,7kW", a że
    zrobił to na tabliczce znamionowej, dośpiewałem sobie, że to "moc
    znamionowa". Teraz domowy kocioł jest najczęściej kotłem kondensacyjnym,
    faktycznie innym niż ten z PWr sprzed pół wieku. Z wykresu sprawności
    widać, że nie da mu się wyznaczyć Akademickiej Mocy Znamionowej.

    Natomiast rady, by nie kupować zbyt dużego kotła, bo przy małym poborze
    mocy "sprawność nie będzie zachwycająca" są wciąż dawane. Na sąsiedniej
    grupie (o budowaniu) są wręcz najbardziej cenione. Tam by mi zresztą
    szkoda słów było na polemikę, bo radzącymi są ludzie "co to w hydraulice
    siedzą trzydzieści lat, a za pomoc w wyborze inni im płacą i dziękują".
    Ale tu jak najbardziej porozmawiać o tym można.

    Jarek

    --
    -- Jak to nie zachwyca Gałkiewicza, jeśli tysiąc razy tłumaczyłem
    Gałkiewiczowi, że go zachwyca.

  • 39. Data: 2024-10-03 10:05:50
    Od: Marek <f...@f...com>

    Kogo masz na myśli?

    --
    Marek

  • 40. Data: 2024-10-03 10:21:32
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 2 Oct 2024 13:57:01 +0200, Paweł Pawłowicz wrote:

    > Z definicji pojęcia "moc znamionowa".

    A ta definicja zakłada, ze jest to największa sprawność?

> [...]
    >
    > Na stronie, do której podałeś link, jest enigmatyczne określenie "kocioł
    > 24 kW". Inżynier chemik powiedziałby, że jest to kocioł o mocy

    A inny inżynier - że o mocy znamionowej 24kW, skoro tak go producent
    określił :-)

> [...]
    > zastosować kotły o mniej rozciągniętej charakterystyce i wyższej
    > sprawności (ale w mniejszym zakresie mocy).

    Albo nie ma takiej potrzeby bo sobie jeden piec świetnie radzi.

    Tak na chłopski rozum - straty pieca to ciepło w spalinach ulatujących
    przez komin, i inne ulatujące ciepło z pieca, które niekoniecznie musi
    być stratą, bo grzeje pomieszczenie, niespalone resztki gazu,
    no i ta nieskroplona para wodna.

    Straty przez komin będą zależały od temperatury napływającej wody, bo
    ona gdzies tam na koncu pieca powinna być, i możliwości wymiennika.
    Woda z CO ma ile ma, woda użytkowa ma ile ma ...
    A im mniejsza moc, tym mniejszej róznicy temperatur wymiennik wymaga.

> [...]
    > Zakładając stałą temperaturę obudowy straty będą stałe i przy małych
    > mocach będą stanowić większą część generowanej mocy niż przy dużych mocach.

    O ile ma on ten "płaszcz wodny".

    I masz tam pod wykresami, ze powyzej pewnej mocy nie jest w stanie
    skondensować pary ze spalin.

    W sumie ... skoro to piec "kondensacyjny", to w zasadzie powinna być
    to moc znamionowa :-) Ale zjawisko pewnie nie jest 0-1, i %
    kondensacji spada stopniowo.

    J.